ايران بيست هواپيماي کوتاه برد از فرانسه مي خرد
نوشتارها
بزرگنمايي:
راه نو- روزنامه لاتريبون نوشت: ايران روز چهارشنبه قرارداد خريد بيست هواپيماي
کوتاه برد را با شرکت اروپايي «هواپيماهاي ترابري منطقهاي» (ATR) امضا
ميکند.
اين قرارداد، که اين روزنامه با عنوان «آ ت ار نيز قرارداد
شيريني با ايران امضا ميکند» به استقبال آن رفته است، بين تهران و اين
شرکت هواپيماسازي فرانسوي-ايتاليايي منعقد ميشود.
ميشل کابرون،
سردبير صنعت و خدمات روزنامه اقتصادي فرانسوي لاتريبون، در اين مقاله نوشته
است: ارزش اين قرارداد براي درج در ترازنامه مالي سال 2016 شرکت اروپايي
خيلي دير است، اما دير يافتن اين قرارداد بهتر از هرگز نيافتن آن است...
شنبه يک مقام عالي رتبه ايراني اعلام کرد ايران و اين سازنده در طول هفته
جاري قرارداد نهايي براي خريد بيست فروند هواپيماي کوتاه برد را امضا
ميکنند. اصغر فخريه کاشان، معاون وزير راه و ترابري ايران، توضيح داده است
که قرارداد خريد بيست هواپيما ارزشي بالغ بر چهارصد ميليون دلار (سيصد و
هشتاد ميليون يورو) دارد.
آ ت ار، که سهامداران آن به طور مساوي شرکت
ايرباس و شرکت ايتاليايي لئوناردو هستند، در فوريه گذشته از توافق موقتي
براي فروش بيست فروند آت ار 600-76 به ايران با اختيار معامله بيست
هواپيماي ديگر به ارزش يک ميليارد يورو خبر داده بود.
به نوشته
لاتريبون، معاون وزير راه ايران به خبرگزاريهاي داخلي گفته است که روز
چهارشنبه مقامات شرکت اروپايي به تهران ميآيند و اگر مشکلي نباشد قرارداد
نهايي بين دو طرف امضا خواهد شد. تهران ماه گذشته با شرکت ايرباس اروپا و
بوئينگ آمريکا قراردادهايي براي خريد مجموعا صد و هشتاد هواپيماي مسافربري
را امضا کرده بود. اين قراردادها بزرگترين قراردادهاي امضا شده ميان
ايران و شرکتهاي غربي از زمان پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1979 محسوب
ميشود.
لاتريبون در ادامه نوشت: در سال 2016، شرکت آ ت ار، که شماره
يک جهاني در هوانوردي منطقهاي است، در مجموع تنها سي و شش سفارش خريد قطعي
دريافت کرده است که با هدفگذاري اوليه اين شرکت يعني فروش 90 فروند
هواپيما فاصله زيادي دارد. مگر اينکه اين شرکت قراردادهايي زير سر داشته
باشد که به ناگهان با اعلام آنها همه را غافلگير کند.
«پاتريک دو
کاستل باياک» مدير شرکت آ ت ار، در ژوئيه 2016 در مصاحبه با لاتريبون گفته
بود: «دلار قوي ما را فلج ميکند زيرا مشتريان ما بيشتر خارج از حوزه دلار
هستند و افت نرخ برابري ارزهاي مليشان در برابر دلار قدرت خريد آنها را
تضعيف ميکند. برزيل که با داشتن هشتاد و دو فروند هواپيماي آ ت ار، دومين
مشتري ما از نظر تعداد در جهان است چنين وضعي دارد. با اين اوصاف بهاي
هواپيماها براي خريداران بالقوه گرانتر شده است. از سوي ديگر، قيمت
ناپايدار سوخت هواپيما يعني نفت سفيد، که يک مولفه اصلي در هزينه عمليات
پروازي هواپيماها است، تصميم گيري مشتريان بالقوه را براي خريد با کندي و
ترديد مواجه ساخته است».
لاتريبون نتيجه گيري کرد: با همه اين احوال
اين شرکت اروپايي در شش سال گذشته پر فروشترين سازنده هواپيماهاي کوتاه
برد منطقهاي بوده و بالاخص مدل هواپيماي آت ار 600 با استقبال زيادي در
جهان در سالهاي اخير روبرو شده است. اين مهم بالاخص در منطقه
آسيا-اقيانوسيه مشاهده ميشود که در آنجا 370 فروند هواپيما از اين دست
فعالند. اين تعداد سه برابر نسبت به ده سال قبل بيشتر است و شصت شرکت
هواپيمايي آنها را مورد بهره برداري قرار ميدهند.
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/8127/