راه ترقی

آخرين مطالب

نگاهی بر آسیب های اعتیاد به فضای مجازی نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی- استفاده بی رویه نوجونان و جوانان از فضای مجازی به دنبال توسعه شبکه های اجتماعی در سال های اخیر یکی از مهمترین چالش های کشور محسوب می شود. تداوم این وابستگی افراطی که به اعتقاد شماری از روان پزشکان و روان شناسان یک اختلال روانی محسوب می شود؛ در درازمدت با اضطراب و افسردگی همراه می شود.

تاثیر شبکه های اجتماعی در کشور ایران برابر با 69.8 درصد (10 درصد بیش از میانگین جهانی) برآورد شده است؛ که براساس نتایج برخی از تحقیقات میزان استفاده مردان نسبت به زنان (به ویژه در طول روز) بیشتر است و این امر به طور حتم در بلندمدت اختلال در فعالیت های اجتماعی را در پی دارد. تاثیر این شبکه ها در کشور ایران برابر با 69.8 درصد (10 درصد بیش از میانگین جهانی) برآورد شده است؛ که براساس نتایج برخی از تحقیقات میزان استفاده مردان نسبت به زنان (به ویژه در طول روز) بیشتر است و این امر به طور حتم در بلندمدت اختلال در فعالیت های اجتماعی را در پی دارد.

اگرچه بسیاری از مزیت های این صنعت تاثیرگذار نظیر گسترش ارتباطات، کاهش هزینه های اقتصادی، توسعه عدالت رسانه ای، به روزرسانی اطلاعات و افزایش آگاهی عمومی را نباید نادیده گرفت؛ اما تعارض ارزش ها و باورها، شکاف نسل ها، هنجارشکنی، اعتیاد و اختلالات شخصیتی، کاهش ارتباطات اجتماعی در دنیای واقعی، سوء استفاده های جنسی، شبهات فکری – اعتقادی، تجاوز به حریم شخصی و... نیز از آسیب های این فضا محسوب می شود.

مهدیه رحمانیان یک روان شناس بالینی در این خصوص گفت: اعتیاد به فضای مجازی در حقیقت یک اعتیاد رفتاری به شمار می رود؛ که در این نوع از اعتیاد مدت زمان استفاده از فضای مجازی بیش از حد متعارف است.

وی با بیان این مطلب که اعتیاد به فضای مجازی جزو اختلالات رفتاری طبقه بندی نمی شود؛ افزود: اگرچه این اعتیاد صرفا براساس ساعات استفاده مشخص نمی شود و نوع بهره برداری و در حقیقت دلایل این استفاده نیز باید مورد توجه واقع  شود.

رحمانیان تصریح کرد: به عنوان مثال استفاده 12 ساعته در طول 24 ساعت شبانه روز به منظور انجام تحقیقات دانشگاهی با بهره برداری به منظور وقت‌کشی و اصل لذت متفاوت است.

وی یادآور شد: در واقع اعتیاد به فضای مجازی براساس نوع استفاده طبقه بندی می شود؛ برخی از افراد به جهت پیگیری اخبار و اطلاعات روز دنیا مدت زمان بسیاری را صرف این فضا می کنند و به عبارت دیگر دچار اعتیاد خبری هستند.  شماری از افراد به‌منظور رفع نیازهای جنسی و برخی دیگر نیز به جهت رفع نیازهای عاطفی و بازیابی روابط احساسی به فضای مجازی اعتیاد پیدا می کنند.

به گفته رحمانیان؛ تعدادی از کودکان و نوجوانان نیز به قمارهای فضای مجازی (بازی های رایانه ای) اعتیاد می یابند.

اعتیاد به فضای مجازی در درازمدت سبب افسردگی می‌شود

این روان شناس بالینی در ادامه به آسیب های این اعتیاد رفتاری اشاره کرد و گفت: آسیب های ناشی از اعتیاد به فضای مجازی از لحاظ روحی و جسمی متفاوت است. از منظر روان شناختی به طور متداول سبب گوشه‌گیری و انزوا، ایجاد فاصله از خانواده و اجتماع، عدم مشارکت در فعالیت های جمعی، اختلال در فعالیت های فردی و اجتماعی و در نهایت اضطراب و افسردگی می شود.

وی تاکید کرد: اعتیاد مردان به فضای مجازی به منظور رفع نیازهای جنسی نیز در درازمدت باعث عدم تنظیم هیجان، پرخاشگری، اضطراب و افسردگی می شود.

رحمانیان ادامه داد: گرفتگی عضلات کمر و گردن به سبب انقباض های شدید عضلانی، سردرد، اختلال در خواب و خوراک (بی اشتهایی، کم اشتهایی، پرخوری، بی خوابی و...) از جمله آسیب های جسمی این اعتیاد به شمار می رود.  برای درمان این اعتیاد به مانند سایر اعتیادهای رفتاری باید با بهره گیری از جلسات مشاوره و روان درمانی از طریق مدیریت زمان، نظم دهی به عادات، محدودیت استفاده برای یک بازه زمانی مشخص و عدم استفاده از گوشی های هوشمند اقدام کرد.

این مشاور با بیان این‌که رفع این اعتیاد رفتاری نیازمند مشاوره های تخصصی پزشکان است؛ اظهار داشت: حمایت خانواده نیز در این زمینه نقش موثری ایفا می کند.

وی  در خصوص این مهم که اعتیاد به فضای مجازی در زمان حاضر در کشور چگونه است نیز عنوان کرد: براساس شماری از تحقیقات علمی 35 درصد از نوجوانان دبیرستانی بیشاز حد متعارف از این فضا استفاده می کنند؛ اما به طور کل این امر در رده های سنی متعدد، متفاوت است.

اعتیاد به فضای مجازی روابط خانوادگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد

بنفشه مهاجرانی یک کارشناس روان شناسی نیز در این خصوص گفت: در مفهوم اعتیاد به فضای مجازی 2 عامل اختلال در عملکرد روزانه و تمایل مکرر به بازگشت در فضای مجازی در نظر گرفته می شود.

وی با بیان این‌که دوری از این فضا برای بیمار (معتاد) با بی قراری و اضطراب همراه است؛ ادامه داد: تداوم وابستگی به فضای مجازی باعث ایجاد فاصله با دنیای واقعی، انزواطلبی و احساس تنهایی می شود؛ چراکه دریافت حمایت در فضای مجازی بی تردید با دنیای واقعی متفاوت است. فضا به تدریج روابط خانودگی و مرز دلبستگی ها را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

این روان شناس با تاکید براین‌که اعتیاد به فضای مجازی همچنین با افسردگی یک جامعه مرتبط است؛ افزود: حضور گسترده در فضای مجازی حاکی است؛ امید به زندگی در دنیای واقعی کاهش یافته است.   

ارتقاء مهارت‌های بین فردی در کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر است

وی در ادامه در خصوص راهکارهای مقابله با این پدیده نیز گفت: به منظور کاهش و رفع هر یک از آُسیب های اجتماعی باید علل آن مورد بررسی قرار گیرد.

مهاجرانی نبود فضاهای تفریحی را به عنوان یک مصداق در این زمینه مطرح کرد و افزود: ایجاد محیط های تفریحی و سرگرمی یکی از راه های موثر در این زمینه به شمار می ورد. همچنین ارتقاء مهارت های بین فردی نظیر دوست‌یابی نیز بر این مساله تاثیر گذار است.

وی افزود: شناسایی اختلالات افسردگی و حمایت و آگاهی بخشی به بیماران فضای مجازی از طریق تبلیغات در این فضا نیز از دیگر اقدامات موثر در کاهش و رفع این پدیده به شمار می رود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/81576/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود