راه ترقی

آخرين مطالب

ایده مدرسه بدون دیوار را اجرا می‌کنیم فرهنگ و هنر

  بزرگنمايي:

راه ترقی- «محسن حاجی میرزایی» روز شنبه در نخستین نشست خبری خود در دبیرستان دخترانه شهدای هفتم تیر اظهار داشت: هرچقدر پیوند میان مدرسه و خانه گسترده تر باشد و مشارکت والدین در امور مدرسه افزایش یابد، کارها بهتر پیش خواهد رفت.

«وزیر آموزش و پرورش پیش از این و در جلسه رای اعتماد نمایندگان مجلس نیز به این موضوع اشاره کرده و گفته بود باید آشتی ملی بین مدرسه و جامعه اتفاق بیفتد.

وی همچنین تاکید کرده بود: اگر مدرسه خانه دوم است خانواده مدرسه اول است باید دیوار حایل بین مدرسه و خانه از بین برود چون اکنون والدین نقش تعیین کننده در مدرسه ندارند و مشارکت در ارزیابی مدرسه بسیار اندک است و فقط زمانی که پول می خواهند سراغ والدین می روند.مدرسه باید کانون یادگیری شود و کانون تعاملات آموزشی،تربیتی و روانشناختی باشد.»

وی با بیان اینکه تلاش می شود از ظرفیت دولت و مجلس برای پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت استفاده شود، تصریح کرد: از خدمات همه کسانی که در چهار دهه گذشته دستاوردهایی در این حوزه داشته اند، تشکر می کنم.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره معلمان و دانش‌آموزان شهید افزود: یکی از برنامه های من در مدت فعالیت در وزارت آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است چون این سند با ارزیابی دهه های گذشته فعالیت های تعلیم و تربیت به عنوان راهنمای مناسب است و راهبری این سند در نظام آموزش و پرورش و با علم به مسایل و مشکلاتی که از آن رنج می بریم، ما را ناگزیر می کند که به شناسایی اولویت ها بپردازیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در 2 سال آینده هشت محور داریم، گفت: تلاش می کنیم دستاوردهای خوبی در این هشت محور داشته باشیم. محور اول؛ تربیت چند ساحتی است در سند تحول بنیادین مهمترین ماموریت آموزش و پرورش تربیت دانش آموزان نسل نو است.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: اگر ماموریت آموزش و پرورش را آماده کردن انسان ها برای مشارکت موثر و پیشرفت جامعه و رسالت آن را مصونیت بخشی نسل نو در برابر هجوم تغییرات گسترده بدانیم، و همچنین اگر به دنبال این هستیم که مجال کافی برای بروز خلاقیت و پرسش گری را توسعه دهیم نیازمند آنیم که از تعلیم و تربیت حافظه گری به سمت تعلیم و تربیت چند ساحتی منتقل شویم که این مهم نیازمند تلاش همه است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: تلاش خواهیم کرد در پایان دوره آموزش عمومی، دانش آموزان با مهارت های آموزش آشنا شوند تا به این ساحت ها دست پیدا کنند. ارزشیابی منحصر به سنجش محدود و تک ساحتی دانش آموزان یکی از مشکلاتی است که از آن رنج می بریم. پدیده کنکور منحصرا در پس این نظام آموزشی قرار گرفته است و تمام ابعاد تعلیم و تربیت توسط کنکور سنجش می شود.

شورای هماهنگی زیرنظام‌های سند تحول تشکیل می‌شود
وی ادامه داد: محور دوم استقرار زیر نظام ها است. برای هر یک از زیر نظام ها مسئولی تعیین و شورای هماهنگی زیر نظام ها تشکیل می شود و مبنای ارزیابی اجرای برنامه های تحولی زیر نظام ها خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش محور سوم را تقویت نهاد مدرسه عنوان کرد و افزود: ما باید مدرسه را محوری ترین نقطه تحول قرار دهیم و ارزیابی مجموعه نظام تعلیم و تربیت در مدرسه است از این رو باید اختیارات مدرسه را افزایش و مدیران مدارس را توانمند کنیم و باید تنوع محیط های یادگیری را بپذیریم چون مدرسه کانون یادگیری است.

حاجی میرزایی اجرای طرح بوم که هفته ای 2 ساعت برنامه های درسی توسط دانش آموزان اجرا شود را از دیگر برنامه ها برشمرد و اظهار داشت: باید این طرح با قابلیت ها و رعایت استانداردهای لازم انجام شود. باید در انتخاب مدیران مدارس دقت کنیم اگر به درستی انتخاب شوند راحت تر برنامه ریزی می شود. عملکرد کل نظام تعلیم و تربیت در مدارس است.
وی بهبود مدیریت در آموزش و پرورش را محور چهارم عنوان کرد و افزود: آموزش و پرورش با چالش مدیریت مواجه است. احراز صلاحیت مدیران یک مهم است و این استانداردی است که نباید از آن غافل شد.

وی محور پنجم فعالیت های خود را ارتقای جایگاه معلمان عنوان کرد و افزود: معلمان جانشین همه نداشته ها هستند و به همین منظور تدوین لایحه ای ویژه برای معلمان را در نظر داریم و بر صلاحیت و تربیت معلم تمرکز خواهیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بحث بیمه معلمان را با جدیت دنبال می کنیم چون اکنون بین سازمان بیمه و آموزش و پرورش تعارضی پیش آمده است که در تعامل با سازمان بیمه مرکزی شرایط مناسبی برای بیمه معلمان ایجاد خواهیم کرد.

حاجی میرزایی محور ششم را عدالت آموزشی بیان کرد و افزود: امروز زمان استفاده از آموزش با کیفیت است چون دسترسی دانش آموزان به مدارس با کیفیت حق آنان است از این رو تلاش می کنیم فاصله در برخورداری از فضا و تجهیزات را کاهش  دهیم، ١١ استان از متوسط کشوری سطح برخورداری کمتری دارند و اولویت ما بحث تقویت مدارس دولتی است.
وی مشارکت همه عناصر را محور هشتم بیان کرد و گفت: شورای آموزش و پرورش ظرفیت مهمی برای برقراری پیوند بین آموزش و پرورش و دیگر دستگاه ها است و شوراها باید ظرفیت های محلی را تامین کنند. 
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه خیّران یک هزار و 5٠٠ میلیارد تومان برای مدارس در نظر گرفته اند، گفت: آموزش و پرورش نیز به همین میزان اعتبار هزینه خواهد کرد و از مشارکت خیران هم استفاده می کنیم.
حاجی میرزایی محور هشتم را با تاکید بر اینکه حال اقتصاد آموزش و پرورش خوب نیست ، این موضوع عنوان کرد و اظهار داشت: پایدار کردن اقتصاد آموزش و پرورش به صورت ویژه مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین برای صندوق ذخیره فرهنگیان با مشارکت اقتصاددانان برجسته برنامه ریزی شده است اما برای پایدار کردن بودجه و اصلاح ساختاری آن تلاش خواهیم کرد.

ضامن برخورد با تخلفات شهریه مدارس هستیم

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که برای شهریه مدارس غیردولتی شکایاتی وجود دارد و حتی تعزیرات حکومتی به این موضوع ورود کرده است، اظهار داشت: مدارس غیردولتی برای شهریه دانش آموزان دارای ضوابطی هستند و این شهریه ها بخشی اجباری است که در ازای ارائه آموزش در مدرسه است که تضمین می کنیم و اطمینان می کنیم کسی حق ندارد از این شهریه ها تخطی کند و ما در تمام موارد پاسخگو و پیگیر خواهیم بود اما برخی دریافتی ها در ازای خدمات اضافی و اختیاری است که در این رابطه برخی مدارس با مشکل مواجه شده اند اما اکثریت مدارس این شهریه ها و ضوابط را رعایت می کنند و با قاطعیت عرض می کنم ما ضامن برخورد با تخلفات هستیم. حتی با یک مورد شکایت هم برخورد می کنیم.

وی با اشاره به بازگشایی مدارس گفت: در ابتدای مهر همه مدارس از معلم برخوردار خواهد بود و ثمره این تلاش ها ثبت نام ١4 میلیون و 6٠٠ هزار دانش آموز است.

خصوصی سازی آموزش و پرورش صحت ندارد
وزیر آموزش و پرورش گفت: خصوصی سازی آموزش و پرورش صحت ندارد و تحت هیچ شرایطی امکان‌پذیر نیست چون آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است و قابل واگذاری به بخش خصوصی نیست.
حاجی میرزایی ادامه داد: در تمام مدارس موضوع خرید خدمات نیز روشی است که برای برخی از مناطق که با کمبود نیرو و مشکل مواجه هستیم اجرا می شود در این مدارس از استانداردهای آموزشی عدول نخواهد شد.
وی ادامه داد: دیدگاه هایی در رابطه با خرید خدمات وجود دارد اما ما ارزیابی می کنیم و متناسب با ارزیابی عمل خواهیم کرد.

98.5 درصد افراد لازم‌التعلیم از خدمات آموزشی بهره‌مند هستند

وی با بیان اینکه ٩٨.5 درصد افراد لازم التعلیم از خدمات آموزشی بهره مند هستند، اظهار داشت: در پایه اول ابتدایی ١.٧ درصد و در کل دوره ابتدایی ٢ درصد رشد دانش آموزان را شاهد هستیم، 4٨٠ هزار دانش آموز اتباع خارجی یعنی ٣.5 درصد کل دانش آموزان نیز در مدارس ایران مشغول تحصیل هستند.
حاجی میرزایی گفت: 5٧٠ کلاس درس فعال و  ١١٠ هزار واحد آموزشی داریم که 45 هزار کلاس تنها 5٠ دانش آموز دارند، 5١ درصد مدارس نیز در مناطق روستایی است در حالی که ٢٠ درصد دانش آموزان در این مناطق تحصیل می کنند.
وی با بیان اینکه تمام تلاش ما برای تامین پوشش حداکثری دانش آموزان است، افزود: ١4٢ میلیون جلد کتاب درسی در یک هزار عنوان چاپ و با ارز دولتی و با ٧٠ درصد یارانه توزیع شده است و ٣٢ میلیارد تومان هم برای تامین کتاب های مناطق محروم در نظر گرفته شده است.

کنکور تحرکات ما را به گروگان گرفته است
حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم تا دانش آموزان را به حدی از توانمندی در ساحت‌های شش گانه برسانیم، گفت: البته یکی از مواردی که سیستم آموزش و پرورش از آن رنج می‌برد ارزشیابی‌های منحصر به سنجش محدود و تک ساحتی دانش آموزان است که کنکور از آن جمله است و تمام فعالیت‌ها و تحرکات ما را گروگان گرفته است.
وی درباره برنامه‌ های وزارت آموزش و پرورش برای مقابله با مافیای کنکور در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: در قانون سنجش و پذیرش مسئولیت تدبیر درباره کنکور برعهده وزارت علوم است، اما به نظر می رسد اراده‌ای برای اجرای این قانون وجود ندارد و نیازمند آن هستیم کنکور را عمیق‌تر در دستور کار قرار دهیم تا حدی که بتوانیم نیازهای جامعه را به شکل مناسب تری پاسخ دهیم. در این صورت نظام آموزشی ما هدفمندتر حرکت خواهد کرد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: اکنون خط آخر تحصیل، کنکور است اما اگر مشتریان دیگری در انتهای این خط تسهیلات و شرایطی را برای اشتغال در اختیار دانش آموزان قرار دهند شرایط تسهیل خواهد شد. اکنون بخشی از رشته محل‌های تحصیلی بدون کنکور و از طریق سوابق تحصیلی قابل دسترسی است. باید تلاش کنیم سنجش را واقع بینانه‌تر کنیم. با همکاری وزارت علوم تلاش‌هایی را در دستورکار قرار می دهیم و نیازمند مساعدت فکری همه اندیشمندان هستیم.
وی تصریح کرد: کنکور به طور قطع پدیده مطلوبی نیست و اقتصاد هزار میلیارد تومانی شکل گرفته اطراف کنکور یک مانع بزرگ است که باید این اقتصاد را به سمت کیفیت نظام آموزشی سوق دهیم. کنکور عارضه‌ای مهم است و ساماندهی آن جزو اولویت‌های ماست.

اردوگاه باهنر متعلق به آموزش و پرورش است

حاجی میرزایی درباره ساماندهی املاک در آموزش و پرورش گفت: ما ملکی را نمی‌فروشیم و به دنبال چوب حراج زدن به املاک نیستیم بلکه می‌خواهیم دارایی‌ها را بهینه مصرف کنیم و از آن برای حل مشکلات بهره ببریم. اردوگاه باهنر نیز متعلق به آموزش و پرورش بوده و خواهد بود و با اطمینان در اختیار آموزش و پرورش باقی خواهد ماند.

وی درباره اینکه چرا  سرانه به مدارس تخصیص داده نمی شود، نیز توضیح داد: آموزش و پرورش از کاستی‌های ساختاری بودجه رنج می برد و سرانه در بودجه سالانه بدرستی پیش بینی نمی‌شود. امسال تلاش می‌کنیم اعتبارات بیشتری بگیریم و به سرانه مدارس کمک کنیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: البته برای بودجه 99 باید تمهیدات لازم اندیشیده و اشکالات ساختاری برطرف و برمبنای عملکرد واقعی تنظیم شود. آموزش و پرورش با کسری بودجه همیشگی روبروست و امید است کسری‌ها را سازمان بدهیم.

تنظیم قانون خاص برای اجرای نظام هماهنگ پرداخت
وزیر آموزش و پرورش درباره تنظیم قانون خاص اداری مالی برای اجرای نظام هماهنگ پرداخت فرهنگیان اظهار داشت: تلاش می‌شود این کار انجام و لایحه‌ای تصویب شود تا به مجلس ارائه شود. مصمم هستم این امر در دستور کار قرار گیرد.
حاجی میرزایی تصریح کرد: معلم باید حقوق و دریافتی کافی داشته باشد تا با آرامش خاطر مسئولیت خویش را ایفا کند. طرح رتبه بندی پیش بینی و آیین نامه مربوط تهیه شده تا معلمان در رتبه‌های مختلف، متناسب با سابقه و عملکرد و صلاحیتشان قرار بگیرند که اکنون در کمیسیون اجتماعی دولت در دستور بررسی است و بعد از تصویب در دولت اجرا خواهد شد و امید داریم گامی در راستای اصلاح حقوق فرهنگیان باشد.

وزیر آموزش و پرورش درباره سیاست آموزش و پرورش برای کاهش تنوع مدارس نیز بیان داشت: مدارس به دو شکل کلی دولتی و غیردولتی اداره می شوند و ذیل آنها مدارس مختلفی قرار دارد که طبق مقتضیات در مقاطعی به وجود آمده است. در مواردی که وجود مدارس به شکل فعلی ضرورت ندارد تنوع را کاهش خواهیم داد، اما تمرکز و تمام تلاش ما متوجه مدارس دولتی است.

حاجی میرزایی درباره بروز تخلفاتی در برخی حوزه‌ها چون تلویزیون تعاملی و تغییر کاربری مدارس در برخی نقاط تهران نیز گفت: در این باره گزارشاتی دریافت و دستور بررسی داده شده و قطعا اطلاع رسانی خواهد شد. شفافیت مورد توجه ماست.

وی ادامه داد:‌ حساب یکپارچه مدارس نیز به صورت آزمایشی در حال اجراست و تلاش می کنیم دریافتی مدارس را روشن و شفاف پیش ببریم. عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان را نیز به اطلاع فرهنگیان می‌رسانیم. 
وی با بیان اینکه شفافیت در تعلیم و تربیت یکی از ضرورت ها و اولویت های مورد توجه است، ادامه داد: به همین منظور حساب واحدی برای مدارس پیش بینی شده و به صورت آزمایشی در حال فعالیت است و تمام دریافتی های مدارس به صورت روشن مورد ارزیابی قرار می گیرد

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/81803/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

تعظیم روز ارتش

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان