راه ترقی

آخرين مطالب

شهرآورد 91؛ حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن ورزشی

  بزرگنمايي:

راه ترقی- شهرآورد 91 امسال در حالی فردا (یکشنبه) برگزار می‌شود که فوتبال ایران به ویژه باشگاه های استقلال و پرسپولیس شرایط متفاوتی نسبت به سال گذشته را تجربه می‌کنند. در کنار این شرایط نباید از تصمیمات فدراسیون برای تکمیل مولفه‌های حرفه ای شدن چشم پوشی کرد. همچنین زمزمه‌های حضور زنان در ورزشگاه از دیگر اتفاقاتی است که در روزهای منتهی به دربی این بازی را تحت تاثیر قرار داده است.

2تیم تغییرات زیادی در نیمکت مربیان و بازیکنان حاضر در زمین دارند. مربیان این تیم‌ها نخستین دربی تهران را تجربه می‌کنند و برخی از بازیکنان نیز در این بازی اولین شهرآورد را تجربه کرده و به دنبال اثبات خود به هواداران هستند. کادر فنی و بازیکنان جدید 2 تیم به خوبی می‌دانند که برد، گل زدن یا بازی چشمگیر در شهرآورد تهران تضمین کننده یک فصل محبوبیت آنان است.

هر چند که شرایط 2 تیم متفاوت از هم است اما این تفاوت به معنای برتری در زمین نیست زیرا تجربه ثابت کرده است زمین مسابقه و نتیجه آن تحت تاثیر شرایطی است که جدول زده بندی در آن کمترین نقش ممکن را دارد. امسال استقلال شروع مناسبی در لیگ برتر نداشته و پرسپولیس نیز به مانند چند فصل پیش مقتدرانه بازی نکرده است. هر 2 تیم قبل از بازی یک باخت را در کارنامه دارند اما تیم فوتبال استقلال در سه بازی بردی به دست نیاورده است.

پرسپولیس با 6 امتیاز در رده چهارم و استقلال با 2 امتیاز در رده یازدهم قرار دارد. پرسپولیس یک گل دریافت کرده و 2 گل زده است اما استقلال 2 گل زده و سه گل خورده را در کارنامه دارد.

این هفتمین بازی در شهریورماه است. در دربی‌های آخرین ماه تابستان یک برد برای پرسپولیس، یک برد استقلال و چهار تساوی به ثبت رسیده است. بهترین برد تاریخ پرسپولیس در این ماه در سیزدهمین شهرآورد به دست آمده که سرخپوشان پایتخت توانستند با نتیجه 6 بر صفر به برتری برسند. استقلال هم در لیگ یازدهم و در دربی شماره 72 با دو گل (فرهاد مجیدی و مجتبی جباری) حریف را شکست داد تا تعداد بردهای 2 تیم در این ماه برابر شود. چهار بازی نیز با نتیجه مساوی به پایان رسیده که تنها یک بازی گل داشته است. در مسابقه‌ای که شهریور سال 1367 برگزار شد «جعفر مختاری‌فر» برای استقلال و «فرشاد پیوس» برای پرسپولیس گلزنی کردند.

سه دربی دیگر دو تیم که در لیگ‌های دوازدهم، سیزدهم و شانزدهم در ماه آخر تابستان برگزار شد با نتیجه مساوی بدون گل پایان یافت.

امسال شرایط حضور هواداران در ورزشگاه متفاوت از سال گذشته تعریف شده به گونه‌ای که تنها 57 هزار نفر اجازه ورود به ورزشگاه را دارند. اگر در گذشته برای بازی این 2 تیم، رقمی بیش از 120 هزار نفر در ورزشگاه حضور پیدا کرد اما در دربی 91 این میزان به نصف رسیده است. پرتماشاگرترین شهرآورد مهرماه 1362 یا 120 هزار تماشاگر برگزار شد. در آن بازی تیم فوتبال استقلال  توانست با تک گل «پرویز مظلومی» از سد پرسپولیس بگذرد.

کم شدن ظرفیت ورزشگاه آزادی برای دربی در حالی است که شیوه فروش بلیط نیز در این مسابقه متفاوت از گذشته است. بنا به اعلام سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال هیچ تماشاگری بدون بلیط وارد ورزشگاه نخواهد شد و قرار است رزرو بلیط تمام الکترونیکی باشد. همچنین شرایط ورزشگاه متفاوت از سال های گذشته است و فدراسیون ادعا می کند استانداردهای مورد نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا (afc) را اجرایی کرده و تمام صندلی ها نیز شماره گذاری است.

یکی از مهمترین جاشیه‌های این بازی ‌آن است که این دربی شاید ‌آخرین بازی 2 تیم بدون حضور زنان باشد. بنا به اعلام فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) از ماه آینده (مهرماه) باید تمام مسابقات فوتبال ایران در سطح ملی و باشگاهی با حضور زنان برگزار شود و بازی تیم ملی فوتبال ایران و کامبوج نخستین تجربه رسمی حضور زنان در ورزشگاه است. این بازی 18 مهرماه برگزار می‌شود.

همچنین با اعلام رسمی «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان تمام زیر ساخت ها برای حضور زنان در ورزشگاه آماده است. در کنار این وعده، مسوولان ورزش ایران روز گذشته (جمعه) به هیات اعزامی فیفا به کشور قول دادند که از ماه آینده حضور زنان آغاز خواهد شد.

«گابریل کالدرون» و «آندره استراماچونی» از باخت احتمالی این بازی هراس زیادی دارند. زیرا از یک سو مرد ایتالیایی با استقلال نتیجه خوبی کسب نکرده و برد در این دربی می تواند وی را نجات دهد. اما اگر این بازی برای مربی سابق اینتر با باخت همراه باشد بدون شک گام نخست اخراج سرمربی ایتالیایی برداشته خواهد شد.

در سمت مقابل هر چند که کالدرون شرایط بهتری نسبت به همتای ایتالیایی دارد اما آژیر خطر از آن سوی مرزها برای او به صدا درآمده است. «برانکو ایوانکویچ» مردی که سه قهرمانی متوالی برای سرخپوشان به ارمغان آورد اکنون تیمی ندارد. اخراج برانکو از الاهلی و ناتوانی پرسپولیس در طلب مطالبات مرد کروات موجب شده تا تمایل به برگرداندن این مربی موفق در فوتبال ایران زمزمه روز باشد. شایعات مبنی بر بازگشت برانکو موجب شده تا کالدرون بیش از هر کس دیگر احساس خطر می کند؛ خطری که ممکن است پس از باخت آن را در نزدیکی خود احساس کند.

البته در کنار این حواشی ممکن است دربی 90 پایانی بر تیمداری دولتی باشد. برنامه واگذاری سرخآبی ها به بخش خصوصی در چند ماه گذشته در دستور کار دولت دوازدهم قرار گرفته است. اگر این واگذاری انجام شود تیم‌داری دولت در نودمین دربی به پایان خواهد رسید و باید منتظر رقابت بخش خصوصی در مستطیل سبز فوتبال و شهرآورد تهران باشیم.

برخی از آمارهای شهرآورد بزرگ پایتخت:

دیدار تیم‌های فوتبال استقلال  و پرسپولیس در چارچوب رقابت‌های لیگ برتر فوتبال روز یکشنبه 31 شهریور ماه برگزار می شود. این 2 تیم تا کنون 89 بار برابر هم قرار گرفتند که سهم استقلال 26 برد و پرسپولیس 24 برد است. 39 دیدار نیز با تساوی به پایان رسیده است. از نکات بارز  مسابقات 2 تیم این است که شمار بردهای سرخپوشان تا کنون هیچگاه از استقلال بیشتر نبوده است.

نخستین بازی این 2 تیم شانزدهم فروردین 1347 برگزار شد که گلی در پی نداشت. آخرین دیدار این 2 تیم نیز فروردین 98 برگزار شد که پرسپولیس موفق شد با یک گل از سد استقلال عبور کند.

در تاریخ این شهرآورد برخی از نتایج در بیرون از زمین و با رای فدراسیون و کمیته انضباتی تعین شده است. دربی های   4، 6 و 38 به دلیل نا تمام ماندن دیدار، فدراسیون فوتبال نتایج را 3 - 0 به نفع استقلال اعلام کرد. دربی 87 به دلیل انصراف استقلال، نتیجه 3 بر 0 به نفع پرسپولیس اعلام شد.

«صفر ایرانپاک» با هفت گل زده بهترین گلزن دربی است و علی پروین با 20 بازی رکوردار این مسابقه به شمار می‌رود. «علی سامره» بازیکن استقلال در شهرآورد 53 در ثانیه 30 بازی دروازه تیم پرسپولیس را باز کرد تا سریع ترین گل دربی را به نام خود ثبت کند. «اسماعیل شریفات» نیز در دربی 73 که دو تیم در جام حذفی باهم رو به رو شدند دقیقه 105 دروازه پرسپولیس را باز کرد تا دیرترین گل دربی هم به نام یک استقلالی ثبت شود.

سریع ترین هت تریک تاریخ دربی تهران به نام «ایمون زاید» ثبت شد. وی در دربی 74 در 10 دقیقه سه بار دروازه استقلال را باز کرد. این بازیکن همچنین بهترین گلزن خارجی تاریخ دربی است.

«پرویز مظلومی» با چهار برد متوالی در دربی یک نتیجه تاریخی به ثبت رساند که موجب شد عدد چهار نماد باشگاه استقلال شود.

پرگل‌ترین دیدار در دربی سیزدهم رقم خورد جایی که پرسپولیس با 6 گل بر استقلال غلبه کرد. این نتیجه موجب شد تا عدد 6 به نماد این تیم تبدیل شود.

  «حـسـن روشـن» با 18 سال 357 روز جوان‌ترین گلزن دربی است. وی در شهرآورد چهاردهم که چهارم خرداد 1353 برگزار شد این گل را به ثمر رساند. «کریم باقری» نیز مسن‌ترین گلزن دربی است که دربی 68 در سن 35 سالگی گل زد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/81804/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

شجاعی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

واعظ آشتیانی: رأی مردم آمریکا در انتخابات نمایشی است

امام جمعه سابق جوانرود درگذشت؛ علت استعفای سال گذشته او چه بود؟

گنجی: توماج صالحی حتما اعدام نمی‌شود

معاون پارلمانی رئیسی: دستگاه‌ها باید به وظایف روشن و بی‍ّن خود درباره حجاب عمل کنند

تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل سازمان «سپند»

حامد بهداد و سحر دولتشاهی از «می‌خواهم زنده بمانم» به «مفت‌بر» رسیدند

کل کل نون خ ها در آخرین لحظات عمرشان

تیزر آهنگ جدید «جاذبه» با اجرای ماکان بند

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

شادترین روز اورتون در یک دهه!

امروز، روزِ یوهان کرویف است

آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی جام تختی با حضور سرمربی تیم ملی

واحدهای سیار برای پخش HD لیگ برتر!

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا

حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!

نماینده ویژه پاکستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

دستور کار جلسات مجلس در هفته آینده اعلام شد

نماینده مجلس: مماشاتی که با بی‌حجابی صورت گرفت، کار را برای مقابله با بی‌حیایی سخت‌تر کرد

شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟

فرمانده کل ارتش: ایران هر کجای رژیم صهیونیستی را لازم باشد و بخواهد موشک می‌زند

واعظی: آنچه رئیسی می‌گوید با آمار‌های دو هفته قبل یا دو هفته بعد اعضای دولت فرق دارد

جشن تولد غریبانه بازیگر محبوب طنز آثار صداوسیما

خبرهایی از چهره ها؛ از مدیری تا ده نمکی

نمایش 2 فیلم برای جامعه ورزش پهلوانی از شبکه‌های مختلف تلویزیونی

مسعود فروتن فیلم «همسر» فخیم‌زاده را برای نابینایان روایت کرد

تقلب‌های ناشیانه این سریال از «فسیل» هیچ‌کس را نخنداند

چه سریالی جایگزین «مادرانه» می‌شود؟

آهنگ جدید و دلی سهیل مهرزادگان به نام «باهام بد تا کرد»

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن