راه ترقی

آخرين مطالب

در انتخابات 96، فقدان آيت الله هاشمي احساس خواهد شد/ روحاني يک حامي ارزشمند را از دست داد نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه نو- وانا وانوچيني، در تحليل سياسي خود در لارپوبليکا (ايتاليا) نوشت: در انتخابات آينده که در ماه مه برگزار خواهد شد، زماني که اصولگرايان نبردي بي وقفه به منظور جلوگيري از انتخاب مجدد [آقاي] روحاني به راه خواهند انداخت، فقدان [آيت الله] رفسنجاني احساس خواهد شد.
اين تحليل سياسي که با عنوان "[آيت الله] رفسنجاني قدرتمند ايران، آيت اللهي که اصولگرايان را به چالش کشيده بود، درگذشت" نوشته شده است در ابتدا به خاطرات آيت الله هاشمي رفسنجاني اشاره دارد:

[آيت الله] اکبر هاشمي رفسنجاني در خاطرات خود ضمن يادآوري زماني که همراه با آيت الله خميني [ره] انقلاب را عليه شاه هدايت کرده بود و فقط اين دو با چند نفري که در صف دوم قرار داشتند در جمهوري اسلامي در مورد همه چيز تصميم گيري مي کردند، چنين نوشته بود: «ما فقط پنج نفر بوديم که بايد تصميم مي گرفتيم». در سال ١٩٨٨ زماني که رئيس مجلس بود، او بود که [امام] خميني [ره] را متقاعد کرد تا آنچه امام آن را «جام زهر» خوانده بود، بپذيرد يعني قطعنامه اي که از سوي سازمان ملل براي برقراري آتش بس در جنگي که از سوي صدام حسين آغاز شده بود و به بهاي جان يک ميليون نفر تمام شد، به تصويب رسيده بود. در حالي که [امام] خميني [ره] در روياي رژه رفتن در کربلا، مکان مقدس شيعيان به سر مي برد، [آيت الله] رفسنجاني يقين داشت که آمريکا هرگز به ايران اجازه نمي داد در جنگ پيروز شود.
وي همواره به ماهيت عملگراي خود، مقاوم در برابر افراط گرايي ها و متمايل به مذاکره بر اساس بهترين سنت هاي بازار که خانواده اش به آن تعلق داشت، وفادار ماند. [آقاي] روحاني، رئيس جمهور با فوت وي يک حامي ارزشمند را از دست داد. اين [آيت الله] رفسنجاني بود که بعد از رد جنجالي نامزدي اش از سوي شوراي نگهبان (نهاد بسيار قدرتمند قانون اساسي که در دست اصولگرايان است) در سال ٢٠١٣ از ايجاد جنجال صرفنظر کرده بود و با رهبر معظم به توافق رسيده بود که با نامزدي [آقاي] حسن روحاني، فرد ميانه رويي که مدت هاي مديدي در کنار او کار کرده بود، موافقت کند. همان فردي که همچنين با حمايت اصلاح طلبان تحت رهبري خاتمي [رئيس جمهور اسبق] با اکثريت آراء انتخاب شد. پيوند نيروها ميان [آيت الله] رفسنجاني و خاتمي (در قاموس غرب مي توانيم بگوييم ميان جناح ميانه و جناح چپ) اين امکان را براي ايران فراهم آورد که درها را به روي جهان باز کند و توافق هسته اي را به امضاء برساند. [آيت الله] رفسنجاني پيش از آن يعني در سال ١٩٩٧ خواستار آن بود يعني زماني که خاتمي به عنوان رئيس جمهور (در آن زمان نيز به لطف حمايت وي) انتخاب شده بود ليکن در آن زمان کارايي نداشت: بخشي از اصلاح طلبان متحد شدن با مردي را که اين چنين درگير ابعاد بسيار مبهم انقلاب [امام] خميني [ره] بود، ناشايست قلمداد مي کردند. هشت سال رياست جمهوري احمدي نژاد مي بايست طي مي شد تا همه متوجه اين موضوع شدند که فرصتي را از دست دادند.
رياست جمهوري وي که در سال ١٩٨٩ آغاز شده بود، اولين تلاش براي گشايش جمهوري اسلامي به شمار مي رفت. وي به محض انتخاب شدن «دوران بازسازي» را اعلام کرد. جنگ تأثير وحدت بخشي بر مردم ايران گذاشته بود و انقلاب را تقويت کرده بود (برخلاف انتظارات کساني که آن را به راه انداخته بودند و از آن حمايت کرده بودند) ليکن براي کشور خرابي به بار آورده بود. [آيت الله] رفسنجاني وعدۀ توسعه و بهبود وضعيت زندگي داده بود ليکن انزواي بين المللي ايران مانعي بيش از حد سنگين بود و در دورۀ دوم رياست جمهوري اش ميزان فقر و بيکاري با افزايش روبرو بود. رشد تصاعدي جمعيت کشور در پي درخواست [امام] خميني [ره] در سال هاي دهۀ هشتاد مبني بر آوردن فرزند براي وطن هم مزيد بر علت بود (٣٣ ميليون نفر جمعيت کشور در سال ١٩٧٦، بيست سال بعد به ٦٨ ميليون نفر رسيده بود). خشم مردم ايران عليه فردي که دانشجويان وي را پينوشۀ ايران مي خواندند نيز افزايش يافته بود ليکن [آيت الله] رفسنجاني آن قدر يقين داشت که فقط يک سياست ميانه گرا مي توانست جمهوري اسلامي را نجات دهد که حتي در سال ٢٠٠٥ در مقابل احمدي نژاد نامزد شده بود تا کشور را از افراط گرايي نجات دهد. ليکن در انتخابات شکست خورد. در ميتينگ نهايي در سالن بزرگ دانشگاه تهران از دانشجويان خواسته بود به او رأي بدهند، گويي در موقعيت بدي قرار گرفته باشد و آنها را متقاعد کرده بود. آنان در پايان فرياد هاشمي، براي رفع فاشيسم حمايتت مي کنيم سر داده بودند. ليکن ديگر دير شده بود. او در انتخابات شکست خورد ليکن مغلوب نگرديد. سرانجام نيز در سال ٢٠١٣ موفق شده بود کاري کند يک فرد ميانه رو انتخاب شود. [آقاي] روحاني، رئيس جمهور و برخي از وزرا به سوي بيمارستان شهدا که [آيت الله] رفسنجاني در آن بر اثر سکتۀ قلبي دار فاني را وداع گفت، شتافتند. در انتخابات آينده که در ماه مه برگزار خواهد شد، زماني که اصولگرايان نبردي بي وقفه به منظور جلوگيري از انتخاب مجدد [آقاي] روحاني به راه خواهند انداخت، فقدان [آيت الله] رفسنجاني احساس خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/8201/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

گل سالم الدوساری به العین

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

چه کسی می داند...

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

خیال کورتوا راحت است؛ لونین به خوبی جایم را پر کرده

عقب‌نشینی یوفا؛ لیست‌‌های اروپایی 26 نفره شد

پایان پیولی؛ زلاتان سرمربی میلان را انتخاب کرد

عذرخواهی کارلوس کی‌روش از خسرو حیدری!

سیو برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خسرو حیدری: رفتن به سپاهان اشتباه بود!

کنترل توپ های تماشایی ریاض محرز

ناراحتی لامینه یامال پس از گل پیروزی بخش جود بلینگام در ال کلاسیکو

آقای گل تاریخ فرانسه قدم در راه مسی گذاشت!

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

متقی: بعد از جنگ غزه و عملیات وعده صادق، اسرائیل مجبور شد سفارتخانه‌هایش را در کشورهای منطقه ببندد

عملیات «وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه

داوری خطاب به دولت رئیسی: کاش برای دستاوردسازی‌های کاذب، حداقل کمی عدد بیاموزید

کلیه ناخدا رو به اسم نورالدین خریدند!

جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر پیشکسوت

مسعود ده‌نمکی: پدرم می گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

آهنگ قدیمی «فال حافظ» با صدای کوروس سرهنگ زاده

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

طوفان شن در لیبی

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها