راه ترقی

آخرين مطالب

دروان پسا پلاسکو چگونه رقم مي خورد؟ نوشتارها

دروان پسا پلاسکو چگونه رقم مي خورد؟
  بزرگنمايي:

راه نو- پس از نه روز از حادثه هولناک پلاسکو و پايان اقدامات آواربرداري و جستجوي پيکرها، صبح امروز عمليات ديوارکشي در مقابل خرابه‌هاي پلاسکو آغاز شد و نويد اين داده شد که به زودي خيابان در اين محدوده بازگشايي مي شود.
سخنگوي ستاد بحران با بيان اينکه محل حادثه پلاسکو از عصر ديروز تحويل عوامل شهرداري شده است، گفت:از صبح امروز معبر باز شده است.
مديرکل پزشکي قانوني استان تهران  نيز از تشخيص هويت کامل همه شهدا حادثه پلاسکو تا بعد از ظهر امروز خبر داده است.
رئيس مرکز فرماندهي و کنترل پليس راهور تهران نيز اعلام کرده که پس از پايان ديوارکشي و ايمني‌سازي پلاسکو، خيابان جمهوري طي 2 ساعت آينده بازگشايي مي‌شود.
مدير مرکز صدور آرم طرح ترافيک تهران نيز اعلام کرد که با توجه به اتمام عمليات آواربرداري ساختمان پلاسکو و لغو محدوديت هاي ترافيکي، فروش طرح ترافيک روزانه از سر گرفته شد.
درخواست فرمانده از دولت و مجلس
اما فرمانده امير مهدياني  يکي از فرماندهان آتش‌نشاني در حادثه پلاسکو که در جريان آتش‌سوزي ساختمان پلاسکو مجروح شد و تعدادي از نيروهاي خود را از دست داد، در پيش‌خطبه‌هاي نماز جمعه تهران ضمن تشکر از همراهي مردم و سازمان‌هاي مختلف اظهار کرد:ما 16 شهيد جوان، باتجربه و قديمي از هر قشري را براي نجات جان مردم تقديم کرديم.ما از خانواده آتش‌نشان‌ها تشکر مي‌کنيم که با صبوري خود ما را دلداري دادند که بتوانيم خدمت خود را به سرانجام برسانيم.
وي از دولت و مجلس درخواست کرد که امکان ورود تجهيزات آتش نشاني به کشور تسهيل و چگونگي بهره‌مندي نيروهاي آتش نشاني از قانون مشاغل سخت وزيان آور اصلاح شود.

اخبار جديد از آواربرداري در پلاسکو + اعلام زمان پايان آواربرداري اخبار

مـنـبـع: http://www.vaharan.ir/rubble-vector-in-plasco/

خاطره فرمانده از يک واقعه تلخ از حادثه
مهدياني در بيان خاطره‌اي از اين حادثه گفت:قبل از خارج کردن پيکر نيروهاي خودم، از زير پاساژ کويتي‌ها همراه با پرسنلم سه نفر از شهروندان را خارج کرديم که اين کار باعث افتخار من است.همان موقع به يکي از شهدايي برخورديم که پايش زير آوار گير کرده بود. خيلي تلاش کرديم که او را بيرون بکشيم حتي با جرثقيل نيز سعي کرديم، اما نشد.من زير پايش را گرفتم و به او گفتم تو که هميشه حرف گوش مي‌کردي، اين بار هم گوش کن؛ پايش را گرفتم و به راحتي او را بيرون آوردم.

انجام آزمايشات متعدد برروي سازه فلزي پلاسکو
فرمانده عمليات آواربرداري پلاسکو از انجام آزمايشات متعدد برروي سازه فلزي پلاسکو براي تعيين علت دقيق حادثه خبر داد.
مازيار حسيني با حضور در بخش خبري 21 سيما، با اعلام اتمام عمليات آواربرداري و جست‌وجو در پلاسکو، گفت:با نظارت و دستور شهردار تهران انباري در نزديکي محل حادثه در نظر گرفته شد تا نخاله و آوار پلاسکو به آن‌جا منتقل و مورد بررسي قرار گيرد.وي با بيان اينکه از اين نخاله‌هاي محافظت مي‌شود، گفت: هنوز کار با اين آوار تمام نشده و بايد بررسي‌هاي لازم صورت گيرد.

پرهيز از برخورد سياسي با حادثه پلاسکو
رئيس کميته فرهنگي شوراي شهر تهران نيز گفته که  دستگاه‌هاي مختلفي در وقوع حادثه پلاسکو نقش داشته‌اند و بايد قدر و سهم هر يک از آنها اعم از هيأت مديره و مالکان پلاسکو، وزارت کار، شهرداري، شوراي شهر و مجلس در فضاي مثبت کارشناسي مشخص شود.
مجتبي شاکري با تاکيد بر ضرورت پرهيز از برخورد سياسي با حادثه پلاسکو، گفت: گروهي تلاش مي‌کنند بدون در نظر گرفتن نقش عوامل مختلف تنها شهرداري را مقصر حادثه معرفي کنند و گروهي ديگر صرفا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي را متولي پيگيري تأمين ايمني ساختمان پلاسکو مي‌دانند. اين در حالي است که بايد قدر و سهم همه دست اندرکاران مرتبط با حادثه براي پيشگيري و کنترل حوادث مشابه آن مشخص شود.
وي خاطرنشان کرد: شهرداري تهران برابر بند 14ماده 55 قانون شهرداري‌ها در قبال ايمن سازي اماکن عمومي از جمله پاساژها مسئوليت دارد و وزارت کار نيز ضابط قضايي پلمب واحدهاي توليدي ناايمن است. بنابراين از آنجا که بخشي از پلاسکو را واحدهاي تجاري و بخش ديگر را توليدي‌ها در اختيار داشتند، و گفته مي‌شود هر دو نهاد مذکور وظيفه خود را در وقت مناسب انجام نداده‌اند، بايد در بررسي کارشناسي و نهايتا توسط قوه قضاييه سهم هر يک مشخص شود.

                                 تصاوير عمليات ديوارکشي در مقابل پلاسکو تخريب شده

اما اين رخداد تاسف بار حاوي پيام ها و هشدارهايي بود ،از حضور گسترده مردم در محل حادثه که باعث ايجاد خلل در امدادرساني شده بود گرفته تا عکس و فيلم گرفتن از اين واقعه که بارها از تکرار اين فرهنگ غلط انتقاد شده و هشدارهاي لازم داده شده است. حضور همه مسئولان اعم از وزير کشور ، شهردار پايتخت، مديريت شهري و مسئولان دولتي ، انتظامي و نظامي و سايرين ، پيام رييس جمهور و اعلام يک روز عزاي عمومي از سوي هيئت دولت از نکات مثبت اين واقعه بود. اما پيام رهبر معظم انقلاب نقطه عطفي شد که عمق اندوه ، تأسف و نگراني نمايان شود و از طرفي فصل الخطابي باشد براي اينکه مبادا بي اخلاقي هاي سياسي بر اين موضوع ورود کند که البته برخي سياسيون بر اين مهم توجه نکردند و شهرداري تهران را مسئول وقوع اين حادثه عنوان کردند و استعفاي قاليباف را خواستار شدند و اين در حالي بود که مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در سخنراني پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه به ارائه گزارش از حادثه آتش‌سوزي ساختمان پلاسکو پرداخت و با انتقاد از پيامها و شايعاتي که توسط برخي افراد در فضاي مجازي و يا برخي رسانه‌ها منعکس مي‌شود، گفت: بهتر است دوستان در فضاي مجازي تلاششان به‌گونه‌اي باشد که با جان انسانها بازي نکنند.کاسبکار سياسي بودن در شرايط پيش‌آمده و وضعيت حاد، درست نيست .

وزير بهداشت نيز نوشت: وقتي شنيدم چندين بار در مورد ناامن بودن اين ساختمان به مالکان اخطار داده‌اند، با خود گفتم، چه وقت مي‌خواهيم باورکنيم رودربايستي‌ها و عدم قاطعيت در برابر متخلفان، مانع بزرگي در راه عملکرد صحيح مسئولان است و تا کي مي‌خواهيم اين مسير را ادامه دهيم؟ اي کاش فجايعي چنين تلخ و دردناک، مانند حادثه ساختمان پلاسکو درس عبرتي باشد براي توجه بيشتر به قانون، پيشگيري از تکرار حوادث و البته برخورد جدي‌تر با متخلفان.

رضا تقي پور سخنگوي شوراي شهر تهران نيز با انتقاد از اينکه ساکنين و مالکين ساختمان پلاسکو در سنوات گذشته به اخطارهاي اتش نشاني بي توجه بوده اند، گفت که به رغم تمام تذکرات اتش نشاني به خطرات ساختمان پلاسکو اما شاهد تداوم فعاليت کسب و کار در اين ساختمان بوديم درست است که نمي خواهيم با برخوردهاي خشن مانع از کسب و کار شهروندان در ساختمان هاي مشابه پلاسکو شويم اما ايمني موضوع مهمي است که بي توجهي به آن فاجعه به بار مي آورد. وي با بيان اينکه اعضاي شوراي شهر تهران قصد ايجاد نگراني در ذهن شهروندان ندارند، عنوان مي کند که ساختمان هاي مشابه ساختمان پلاسکو در بافت فرسوده مرکز شهر تهران بسيارند و از همين رو است که توجه به نکات ايمني بيش از هر زمان ديگري الزامي است.

اما يکي از صحنه هاي زيباي اين واقعه زماني بود که سازمان انتقال خون اعلام کرد خون نياز است و صف هاي طولاني مردم به جايي رسيد که اين سازمان مجددا اعلام کرد که اهداي خون کفايت مي کند و مردم يک بار ديکر گوشه اي از خوبي هاي خود را به نمايش گذاشتند. صحنه هايي که نشان از مراتب سپاسگزاري مردم از اين مردان بي ادعا بود و بوسه ملت بود بر دستان آتش نشان هاي فداکار.

دروان پسا پلاسکو چگونه رقم مي خورد؟

مرور وقايع اين روز پيام ها و هشدارهايي را که از اين واقعه هولناک مخابره مي شود را بيش از پيش مي نماياند و لازم است مردم و مسئولان بر آنها توجه کنند و مايه عبرت براي تصميم گيري ها ، اقدامات و رفتارهاي آينده شود.حال با اتمام آواربرداري و جستوي پيکرهاي زيرآوارمانده به نظر مي رسد ضرورت دارد در دوران پسا پلاسکو بايد به فکر پيشگيري از وقوع حوادث مشابه آن بود و با حادثه سياسي برخورد نکرد و اين سئوال مطرح است که دروان پسا پلاسکو چگونه رقم مي خورد؟ مسئولان به فکر پيشگري و علاج واقعه قبل از وقوع خواهند بود يا با اين موضوع هم مانند بسياري از موضوعات ديگر سياسي برخورددخواهد شد؟ .

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/8356/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی 1403 - 1404 اعلام شد

آتش‌سوزی در یک مدرسه دخترانه

رانش جاده عباس‌آباد به کلاردشت

ادامه کمک‌رسانی‌ها به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

احیای نظریه مکانیک کوانتومی؛ واضح‌ترین تصویری که تاکنون از اتم‌‌های منفرد ثبت شده است

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

تیرخلاص به خودروی کارکرده

مبادلات طلا ساماندهی می‌شود

تشویق ایسلندی تیم ملی پس انجام دو ماموریت

هواداران منچستریونایتد بلیت‌هایشان را به باشگاه پس دادند!

خلاصه فوتسال ایران 6 - قرقیزستان 1

ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد

شماره پیراهن امباپه در رئال مادرید مشخص شد

طاهری: ایران بازی به بازی بهتر شد

سردار آزمون با هت‌تریک اعلام جنگ کرد

سنگ‌سفیدی: صعود به جام جهانی اولین هدف ما بود

داستان عجیب تعویض پیراهن موسیالا با مسی

لقب جدید AFC به فوتسال ایران

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا: وزیر کشور ایران را بازداشت کنید

حدیث نصب‌ شده در محل دیدار امروز کارگران با رهبر انقلاب

سخنگوی دولت در سالروز شکست آمریکا در طبس: امیدواریم درس بگیرند

ربیعی: از تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان خواهش می‌کنم مدتی تصمیم نگیرید

فارن‌پالسی: بایدن با تحریم نفتی ایران به دام نمایندگان افراطی نیفتد

واکنش ایران به ادعاهای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری

کنایه سیدجواد هاشمی به حواشی آهنگ خواندن با هودی!

بیاین راجع‌ به محاسن کوله بری صحبت کنیم

همدم تازه منوچهر هادی پس از یکتا ناصر!

نماهنگ «سال نو» با صدای محسن ابراهیم زاده

واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

اعزام 90 هزار شهروند ایرانی به حج امسال

روایت ضرغامی از پیاده‌روی بین مردم و شنیدن حرف آنان درباره طرح حجاب

جزئیات طرح ممنوعیت عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

جمع شدن برخی شیرخوارگاه‌های تهران پس از اصلاح دستورالعمل فرزند خواندگی

دریای خزر عقب‌نشینی کرد

موشک «فالکون 9» یک رکورد جدید را ثبت کرد

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

زارع‌پور: رفع فیلتر گوگل پلی یکی از دستور کارهای گروه تعیین مصادیق مجرمانه است

تصویب افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول

خلجی: در سدسازی به جایی رسیدیم که برای دیگر کشورها پروژه اجرا می‌کنیم

سبقت شکلات از طلا!

افزایش 17 برابری خرید شمش طلا در حراج مرکز مبادله

هفت هزار تن چای خارجی اموال تملیکی به مزایده گذاشته شد

خبر خوب برای کارگران؛ اخراج سخت شد

گل ششم ایران به قرقیزستان توسط حسن زاده

برتری اینتر مقابل میلان به روایت انیمیشن

سلفی گرفتن آرتتا با هواداران ایتالیایی آرسنال پس از برتری

تکذیب یک شایعه عجیب علیه پرسپولیس

بارسلونا شکایتش از داوری ال‌کلاسیکو را به دادگاه مدنی می‌برد