راه ترقی

آخرين مطالب

از برجام انتظار معجزه نداشتيم/ بازگشت کشور به دوران تحريم ها بعيد است گفتگو

  بزرگنمايي:

راه نو- حسن فروزان فر نايب رئيس کميسيون رقابت اتاق بازرگاني تهران در گفتگو با آريا در پاسخ به اين سوال که تا چه اندازه پس از برجام انتظارات در فضاي اقتصادي کشور برآورده شده است؟، اظهار داشت: در جلسه اي که در اتاق بازرگاني تهران برگزار شد دکتر ظريف به خوبي به اين نکته که پسابرجام زمينه ساز پيشرف اقتصاد ايران خواهد بود اشاره کردند .
وي گفت: به  اعتقاد من پسابرجام  فضاي بد تبليغاتي که عليه ايران و منافع ايران در دنيا بوجود آمده و ممکن بود به اقتصاد کشور آسيب جدي وارد کند را بهبود بخشيد.
همچنين بايد به اين نکته توجه داشت که مشکلاتي که  گريبان گير اقتصاد کشور شده است به يکباره ايجاد نشده و اين تغيير طي دوره هاي مختلف زمينه ساز وضعيتي شده است که اندازه و شدت تحريم ها به نقطه اي که پيش از اين در آن قرار داشتيم برسد.
فروزان فر افزود: قاعدتا انتظارات اينگونه نبوده که بلافاصله پس از اينکه به توافقي برسيم از فردا تمام تحريم ها برطرف شود، اما پسابرجام زمينه سازي شد براي اينکه ما مذاکرات خوب ، مناسب و سازنده ي  تجاري با طرف هاي مقابل داشته باشيم و تعاملات تجاري خود را افزايش دهيم .
وي تصريح کرد: به طور مثال ، در فضاي شکل گرفته در پسا برجام ، ايران توانست با قدرت سهم خود را از بازار نفت پس بگيرد و بلافاصله توان توليد و صادرات را بازسازي و افزايش دهد.
 نايب رئيس کميسيون رقابت ،خصوصي سازي و سلامت اداري اتاق بازرگاني تهران در ادامه با اشاره به اينکه در زمينه حمل و نقل ، تعاملات ما با دنيا در حال بهبود است ، گفت: در زمينه بيمه  کشتي هاي نفتي موفقيت هايي حاصل شده ، اما براي اينکه ارتباط اقتصادي ميان ايران و غرب و کشورهاي اروپايي قوي تر و بهبود واقعي حاصل شود ، نيازمند عزم داخلي و توان افزايي خود براي مراودات هستيم .
وي خاطر نشان کرد: البته مشکلات بانکي همچنان  به قوت خود باقيست ،اما همين ميزان از ظرفيتي که ايجاد شده نکته بسيار مثبتي در اين راستا بوده  چرا که ما انتظار معجزه از برجام نداشتيم.
فروزان فر با تاکيد بر اين که توانايي در متن برجام نيست که يکباره همه چيز را تغيير دهد  گفت: برجام فقط شرايط را مساعد و هموار مي سازد تا زمينه اقتصاد داخلي به گونه اي بهبود يابد که ساير دستگاه هاي اجرايي کشور در راستاي پيشرفت اقتصادي حرکت کنند .
وي  با بيان اين که محدوديت ها و مشکلات سياسي بين المللي همچنان وجود دارند  گفت: به علاوه جابه جايي دولت ها در آمريکا باعث نگراني ملت ها شده است  و متاسفانه به قدرت رسيدن دونالد ترامپ زمينه نا مناسبي را  براي تعاملات بين المللي ما فراهم مي کند ،چرا که بسياري از سازمان ها و شرکت هاي بزرگ نگران تصميمات و نحوه رفتار آمريکا در قالب دولت جديد هستند .
فروزان فر اذعان داشت: از ديدگاه من بايد به موضوع به گونه اي بنگريم که پاسخي براي اين سوال داشته باشيم که اگر بخواهيم در مورد برجام قضاوت کنيم ، ابتدا بايد ببينيم اگر برجام اتفاق نيفتاده بود ، شرايط اقتصادي کنوني ما چگونه بود ؟ ما بايد شرايط کنوني اقتصاد کشور را با شرايطي که اگر برجام اتفاق نيافتاده بود مقايسه کنيم و ببينيم در شرايط کنوني چه فرصت هاي اقتصادي براي کشورمان ايجاد شده است .
وي ادامه داد : در حال حاضر ما نمي توانيم در مورد برجام با قطعيت صحبت کنيم و براي آن امتياز قائل شويم . برجام صرفا يک بستر بود و بايد با زمينه سازي ها وتوسعه تعاملات بتوانيم مذاکره کنيم و ازاين بستر به بهترين نحو استفاده کنيم. اين واقعيت کاملا مشهود است که طرف آمريکايي همچنان خصمانه برخورد مي کند و به دليل همين رفتار خصمانه زمينه بهره برداري از اين توافق را براي ما دشوار کرده است .
 نايب رئيس کميسيون رقابت ،خصوصي سازي اتاق بازرگاني تهران  خاطر نشان کرد: برخورد هايي که اکنون در مورد ايران انجام مي شود به دليل ضعف در برجام نيست و اين بواسطه ي طولاني بودن اين مسير و تغيير سياست هايي است که در آمريکا در حال رخ دادن است .
وي افزود: افخمي در جلسه اي که در اتاق بازرگاني تهران برگزار شد ، عنوان کرد : دسترسي به 20 ميليارد دلار از دارايي هاي ايران در اروپا از جمله آثار برجام مي باشد . بنابراين چنين اقداماتي دست يابي به منافع حاصل از فروش نفت ايران که در کشور هاي ديگر بلوکه شده بود را ميسر ساخت. در حال حاضر شرايط به گونه اي تغيير يافته که امکان دسترسي ايران به اموال خود در ساير کشورها از جمله هند و چين فراهم شده و دولت مي تواند با استفاده از اين منابع مالي هزينه هاي عمراني را افزايش داده و هزينه هاي جاري خود را کاهش دهد و در نتيجه کشور را از رکود اقتصادي نجات داده و شرايط را براي رشد اقتصادي کشور فراهم کند.
 وي در ادامه در پاسخ به اين سوال که آيا به قدرت رسيدن ترامپ سرمايه گذاري خارجي در ايران را تحت تاثير قرار خواهد داد يا خير، اگفت : اين امر به رفتاري که دولت جديد در آمريکا از خود نشان مي دهد ، بر مي گردد و متاسفانه از ديد من دولت ترامپ قابل پيش بيني نبوده و قرار نيست رفتار حرفه اي و قابل پيش بيني داشته باشد .
فروزان فر افزود : از اين رو نمي توانيم پيش بيني کنيم که رفتارهاي سياسي و اقتصادي ترامپ در قبال ايران مشکل آفرين خواهد بود يا خير ؟ آمريکا به جز در مواردي خاص نمي تواند ارتباطات و تعاملات ايران با ساير کشور ها را تحت تاثير قرار دهد . همچنين ما در شرايط موجود هيچ گاه انزوايي را که بواسطه اعمال تحريم ها ي ظالمانه تجربه کرده ايم،  فراموش نخواهيم کرد .
وي در ادامه با اشاره به اظهارات رئيس کل بانک مرکزي مبني بر اين که اگر تحريم ها ادامه پيدا کند ، سيستم کوپني دوباره اجرا خواهد شد ، عنوان کرد : من اين گزينه را گزينه بعيدي فرض مي کنم . اينکه ايران دوباره در شريط تحريم ها قرار گيرد کاملا دور از انتظار است و نبايد برخي حساسيت ها در مورد بازگشت دوباره تحريم ها وجود داشته باشد .حتي اگر آمريکا کارشکني کند و دوباره تحريم ها را عليه ايران اعمال کند زمينه هايي که در چارچوب برجام ايجاد شده به اندازه کافي بازدارنده است.
نايب رئيس کميسيون رقابت ،خصوصي سازي اتاق بازرگاني تهران گفت: بنابراين کاملا بعيد است که به راحتي به شرايط قبل از برجام برگرديم ، در چنين شريطي زمينه رشد اقتصاد داخلي و توسعه اقتصاد کشور از دست خواهد رفت.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/8444/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن