راه ترقی

آخرين مطالب

رسوایی چهره سیاسی FATF نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
همین چند روز پیش بود که گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مهلت نهایی ایران برای پیروی از معیارهای این نهاد، فوریه 2020 (نیمه بهمن تا نیمه اسفند) است و پس از آن، این نهاد از تمامی اعضای خود درخواست خواهد کرد تا اقدامات متقابل را انجام بدهند. روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور‌خارجه کشورمان، این اطلاعیه و این اقدام را «کاملا سیاسی» توصیف کرد.
خط و نشان FATF
روز 26 مهرماه بود که گروه ویژه اقدام مالی (موسوم به FATF) در اطلاعیه‌ای، برای چهارمین‌بار پیاپی، مهلت ایران برای اجرای الزامات «مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی» و «تامین مالی تروریسم» را تا فوریه 2020 تمدید کرد. این نهاد مستقر در پاریس در عین حال از اعضای خود، بررسی دقیق‌تر معاملات با ایران و حسابرسی سخت‌تر شرکت های تامین سرمایه فعال در این کشور را خواستار شد. در بیانیه FATF صراحتا چنین آمد: «اگر ایران پیش از فوریه 2020 کنوانسیون‌های پالرمو و تامین مالی تروریسم را هم‌راستا با استانداردهای FATF به صورت قانون تصویب نکند، سپس FATF تعلیق اقدامات متقابل را به طور کامل برمی‌دارد و از اعضایش می‌خواهد تا اقدامات متقابل موثر هم‌راستا با توصیه‌نامه 19 اجرایی کنند.»
خروج دو کنوانسیون از بررسی مجمع
چندی پیش از انتشار رسمی این اطلاعیه، غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در اظهاراتی، از مختومه شدن بررسی دو کنوانسیون ذیل FATF(نهاد مربوط به مبارزه با پول‌شویی) یعنی کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی(موسوم به پالرمو) و کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم(موسوم بهCFT ) در مجمع خبر داد. او در این‌باره با بیان اینکه مجمع، رسیدگی به دو کنوانسیون مزبور را تا برداشته شدن تحریم‌های آمریکا متوقف کرد، اظهار کرده بود: «یک‌سال از ارجاع لایحه به مجلس می‌گذرد و تحریم‌ها برداشته نشد؛ بنابراین، این لایحه بر اساس نظر شورای نگهبان ردشده تلقی می‌شود». ادله مصباحی‌مقدم برای اظهارات خود، ناظر بر ماده 25 آیین‌نامه مجمع تشخیص مصلحت است. طبق یکی از تبصره های این ماده، اگر یک‌سال از طرح یک موضوع اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان در مجمع تشخیص مصلحت بگذرد و مجمع نسبت به آن رسیدگی انجام ندهد، نظر شورای نگهبان مبناست.
ظریف: اقدام FATF سیاسی است
روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در حاشیه کنفرانس بین‌المللی یک‌جانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، در جمع خبرنگاران، با اشاره به اطلاعیه اخیر نهاد FATF اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در قوانین داخلی خود مبارزه با پول‌شویی را به عنوان یک ضرورت و هدف دنبال می کند و تصمیم FATF کاملا سیاسی است که با آن مخالف هستیم. ظریف افزود: با این حال ما به‌خاطر منافع ملی خودمان تمام اقدامات لازم را برای مبارزه با تامین مالی تروریسم و مقابله با پول‌شویی انجام دادیم و تصویب آیین‌نامه مبارزه با پول‌شویی در دولت و قوه‌قضائیه گام مهم ایران در این راستا بود. وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: این‌ آیین‌نامه قانون مفصلی و کاملی است و امیدوارم با همگرایی داخلی و اقدامات بعدی بهانه‌گرفتن از دست کسانی که منافع ایران را دنبال نمی‌کنند و مخالف ما هستند، فراهم شود.
پالس مثبت رحمانی فضلی
با وجود آنکه ظریف، وزیر امورخارجه حرکت گروه ویژه اقدام مالی را «کاملا سیاسی» ارزیابی کرده، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در اظهاراتی که روز گذشته در رسانه ها بازتاب یافت، از پیگیری خواسته های FATF توسط دولت خبر داد. او در این باره گفت: ما چهار ماه وقت داریم و دولت نیز پیگیر موضوع FATF است. آیین‌نامه‌های مورد نیاز در دولت تصویب شده است. این نیازمند همکاری مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و دولت است تا با مشکلی روبه‌رو نشویم؛ همه دلسوز هستند و کسی نمی‌خواهد مشکلی برای کشور ایجاد شود.
در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با پدیده پول‌شویی و حتی مبارزه با تامین مالی تروریسم، طی سال‌های گذشته قوانینی را به تصویب رسانده، اما نهاد FATF کشورمان را برای تن دادن به قواعد خود تحت فشار قرار داده است. همین موضوع هم منشا اختلافاتی در داخل کشور شد. این اختلافات خاصه درباره دو کنوانسیون ذیل «گروه ویژه اقدام مالی» بوده است؛ اولی کنوانسیون جرایم سازمان‌یافته فراملی(موسوم به پالرمو) و دومی کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم(موسوم به CFT). سال گذشته بود که پس از تصویب لوایح الحاق ایران به دو کنوانسیون یادشده در مجلس و ارجاع آن به شورای نگهبان، این نهاد نظارتی با قانونی شدن مصوبات مجلس مخالفت کرد. پس از رفت و برگشت‌های مختلف و حل نشدن اختلافات میان مجلس و شورای نگهبان، لوایح مزبور برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد. مجمع تشخیص نیز پس از گذشت یک‌سال از آن ارجاع، در نهایت به جمع‌بندی خاصی درباره این لوایح نرسید و بنا بر اظهارات مصباحی مقدم، بررسی آنها از دستورکار این نهاد خارج شد.
همان‌طور که اعلام شد، پیوستن یا نپیوستن کشورمان به کنوانسیون های ذیل FATF، محل مناقشه جریانات سیاسی کشور طی سال‌های اخیر بوده است. در این میان، برخی جریان‌های به‌خصوص نزدیک به دولت، بدون در نظر گرفتن معایب و مضرات این نهاد، به طور قطع طرفدار الحاق ایران هستند. FATF یا همان «کارگروه ویژه اقدام مالی» یک سازمان بین‌دولتی است که در سال 1989 توسط گروه جی7 تاسیس شد. وظیفه‌ای که برای FATF در نظر گرفته شده بود، این بود که روند پول‌شویی در دنیا را بررسی کند. در سال 2001 بعد از ماجرای 11 سپتامبر یک وظیفه دیگر هم به عهده کارشناسان سازمان گذاشته شد و آن اینکه «بازارهای هدف برای سرمایه‌گذاری را از نظر وجود امکان تامین مالی تروریسم» بررسی کنند.
حامیان الحاق ایران به FATF این‌گونه القا می‌کنند که این سازمان، نهادی بین‌المللی است. این در حالی است که FATF یک گروه اقدام مالی است و یک سازمان و نهاد مانند دیگر سازمان‌های بین‌المللی نیست. در واقع رصدکننده وضعیت مالی کشورهاست و برای وضعیت مالی هر کشور استانداردها و معیارهایی را اعلام می‌کند. از سوی دیگر این حامیان مدعی هستند که «194 کشور جهان» و «همه کشورهای جهان به غیر از ایران و کره‌شمالی» عضو FATF هستند. این ادعا در حالی است که فقط 35 کشور جهان به این سازمان بین‌دولتی پیوسته‌اند. استدلالات این حامیان رادیکال، بسیار زیاد است اما در مقابل، مخالفان الحاق ایران به این نهاد نیز معتقدند که در صورت پیوستن، بسیاری از معاملات و تعاملات مالی جمهوری اسلامی ایران با خارج که می‌تواند محملی برای دورزدن تحریم‌ها باشد، فاش خواهد شد و با این وجود، ایران دیگر نخواهد توانست از گروه‌های مقاومت منطقه حمایت کند.
اطلاعیه «اف ای تی اف» برای ملزم ساختن جمهوری اسلامی ایران به رعایت موازین خود تا فوریه 2020، در شرایطی است که مذاکرات ایران با آمریکا، به واسطه لجاجت و تمامیت‌خواهی واشنگتن، به بن‌بست برخورده است. شاید این اطلاعیه به نوعی ارسال پیام به تهران برای تنزل از اصول راهبردی خود در قبال جبهه غرب باشد. گذر زمان فلسفه این اقدام را مشخص
خواهد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/84624/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرادمند: خداراشکر که در این بازی چَک خوردیم!

چشمی: بازی خیلی زیاد سخت شد

استقلال عنوان بهترین دفاع لیگ را از دست داد

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

قطعه «گلادیاتور» اثر هانس زیمر با ساز دودوک

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

آقایی: باید همیشه همینقدر متحد باشیم

استقلال با 11 مهدی‌پور 3 امتیاز گرفت

باقری: خواب دیدم به تراکتور گل می‌زنم

صادقی: آقای درویش برای شما زشت است!

دقیقی: داوران روز خوبی نداشتند؛ خیلی تند با بازیکنانم حرف زدم

هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو ورزشگاه آزادی سنگین بود

ستاره شمس‌آذر: استقلالی هستم و به دنبال پیشرفت

تیمی که یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کند!

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

ترانه «شریک جرم» با صدای روزبه نعمت اللهی

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

مشت‌های گره کرده و شادی سرمستانه ساکت