راه ترقی

آخرين مطالب

چراغ سبز ظریف برای سفر به عربستان نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - ابتکار / متن پیش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
در حالی که طی هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی از سوی رسانه‌ها درخصوص آمادگی شرایط به منظور تنش‌زدایی میان ایران و عربستان منتشر شده است، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان روز گذشته از آمادگی خود برای سفر به عربستان سخن گفت.
وزیر خارجه ایران در گفت‌و‌گو با شبکه المسیره یمن با بیان اینکه ایران همواره از هر ابتکاری به منظور کاهش تنش در منطقه و پایان جنگ یمن استقبال می‌کند، تصریح کرد که در‌صورت فراهم شدن شرایط به منظور حل و فصل اختلافات با عربستان آماده سفر به ریاض است. ظریف همچنین دیروز در حاشیه بازدید از کارخانه‌ نوآوری آزادی در تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که شما اخیرا در مصاحبه با یکی از رسانه‌های یمنی اعلام کرده‌اید که برای حل مسائل منطقه حاضرید به عربستان سفر کنید، آیا اتفاق خاصی افتاده که چنین اظهار نظری داشتید؟ گفت: اتفاق خاصی رخ نداده است و ما همیشه آماده هستیم که با کشورهای همسایه خود تعامل و گفت‌و‌گو داشته باشیم. همواره دست ایران برای همکاری و تعامل به سمت کشورهای منطقه دراز‌ بوده و آمادگی خود را برای گفت‌و‌گو و تعامل اعلام کرده‌ایم.
مسابقه میانجی‌گری میان ایران و عربستان
این گفته‌های وزیر خارجه ایران در حالی صورت می‌گیرد که طی هفته‌های اخیر تلاش‌هایی به منظور میانجی‌گری میان ایران و عربستان از سوی کشورهای مختلف صورت گرفته است. نخستین موضوع به سفر عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق به ریاض باز می‌گردد که اعلام شد تنش‌زدایی میان ایران و عربستان یکی از دستور کارهای عبدالمهدی در این سفر بوده است. پس از آن عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز به تهران و ریاض سفر کرد. عمران خان پیش از این در سفر خود به مجمع عمومی سازمان ملل به صراحت گفته بود که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از او خواسته تا پیامش را به مقامات تهران منتقل کند. عمران خان در تهران نیز بر این موضوع تاکید و اعلام کرد که اسلام‌آباد تمام تلاش خود را برای حل و فصل اختلافات در منطقه میان ایران و عربستان صورت خواهد داد.
یک هفته پس از این موضوع، ولادیمیر پوتین رئیس‌ فدراسیون روسیه نیز پس از 12 سال به عربستان و پس از آن به امارات رفت. هر‌چند یکی از برجسته‌ترین نمودهای این سفر تفاهم‌‌نامه‌های اقتصادی میان مسکو با ریاض و ابوظبی بود؛ به طوری که رسانه‌ها از آن به عنوان نمایش قدرت پوتین در خاورمیانه یاد کرده بودند، اما یکی از محورهای این سفر را نیز مسئله تنش‌ها میان ایران و عربستان تشکیل می‌داد. پوتین پیش از سفرش به ریاض در گفت‌و‌گو با سه رسانه اسکای نیوز، العربیه و روسیا الیوم به قدرت ایران اشاره کرده و گفته بود: این قدرت بزرگ یعنی ایران از هزاران سال پیش وجود داشته و امکان ندارد که منافع خاص خود را نداشته باشد و باید با احترام با آن‌ها تعامل کرد. برای حل اختلافات باید مذاکره کرد. من اینجا باید نگرانی عربستان و امارات را درک کنم اما تنها خود این دو کشور می‌توانند مشکلات موجودشان را حل کنند. در این رابطه ما می‌توانیم شرایط لازم را فراهم کنیم.
این موضوع در حالی از سوی پوتین مطرح شد که رسانه‌های آمریکایی از سیاست خارجی دولت ترامپ در قبال متحدین منطقه‌ای آمریکا انتقاد کرده و آن را در راستای دور شدن برخی کشورهای عربی از واشنگتن دانسته‌اند. در همین راستا هفته گذشته روزنامه نیویورک تامیز در گزارشی آورده بود که متحدان آمریکا در خاورمیانه به واسطه تصمیم‌گیری‌های خلق الساعه دونالد ترامپ بسیار نگران بوده و آنها در آخرین مورد از تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکا از شمال سوریه شوکه هستند. گفته می‌شود شرایط به جایی رسیده که اعراب اکنون چندان نگران خروج کامل آمریکا از منطقه نیستند بلکه از آنجا که نمی‌دانند دقیقاً قرار است چه اتفاقی در آینده رخ دهد در نوعی هرج و مرج و سردرگمی به سر می‌برند.
تحولاتی که منجر به تغییر فضای حاکم در منطقه شده است
تحولات اخیر و اعلام آمادگی مقامات ایران طی هفته‌های گذشته در‌خصوص تنش‌زدایی با عربستان در بستر چند تحول مهم صورت می‌گیرد. نخست اینکه با توجه به اتفاقات اخیر در منطقه، عربستان و امارات در یک اضطرار امنیتی به‌سر برده و شرایط به جایی رسیده که گفته می‌شود ماه گذشته در ابوظبی جلسه‌ای محرمانه میان مقامات ارشد اماراتی برگزار شده و در آن بر لزوم تغییر سیاست خارجی این کشور در قبال ایران تاکید شده است.
از سوی دیگر با پرشتاب شدن تحولات منطقه‌ و چالش‌های اساسی عربستان در جنگ یمن، ایران طی یک سال گذشته دو پیشنهاد را به منظور حل و فصل اختلافات با عربستان مطرح کرده است. نخست اعلام ایجاد یک مجمع گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای بود که از سوی ظریف مطرح شد و دومین قدم ایران به منظور تنش‌زدایی، پیشنهاد امضای پیمان عدم تعرض میان کشورهای حاشیه خلیج فارس بود که ظریف آن را پس از حملات مشکوک به چهار کشتی نفتکش در دریای عمان مطرح و عباس عراقچی معاون وی در سفرش به کشورهای منطقه بر روی آن تاکید کرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/84629/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

اصرار آل‌کثیر برای زدن پنالتی و قبول نکردن کنعانی‌زادگان

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد

کرملین: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند

حاج‌علی‌اکبری: عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود

درخواست وزرای خارجه گروه 7 از ایران و اسرائیل: از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنید

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

نماهنگ «گل رز» با خوانندگی امید نصری

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

اولین سالروز درگذشت فوتبالیست بابلی

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

باهنر: وحدت شکنی بلای مجلس است

آذری جهرمی: در صورت اعلام جهاد توسط فرماندهی کل قوا، لباس سربازی خواهم پوشید

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق در مشهد، گرگان و کرمان

مهران رجبی رازی که خیلی‌ها دنبالش بودند را فاش کرد!

خاطره جالب محمد بحرانی از 3هزار تومانی که زندگی‌اش را تغییر داد

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

چرا مارتینس با وجود 2 اخطاره بودن، اخراج نشد؟

سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا

معرفی نفرات برتر رده سنی جوانان در کاراته قهرمانی کشور

ناگلزمان تا جام جهانی با آلمان

واکنش مدیر روابط عمومی سپاهان به حرکت منشوری اسماعیلی‌فر

جرایم میلیاردی برای تزریق آرامش به لیگ برتر

مقایسه گل‌ها و مهارت‌های وینیسیوس و یامال

تاریخ بازگشت بارسلونا به نوکمپ مشخص شد

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

پرسپولیس امروز به مصاف پیکان می‌رود

استقبال دامغانی‌ها از رئیس‌جمهور ساعاتی پس از زلزله