راه ترقی

آخرين مطالب

نقش مشاور ترامپ در ماجراي گروگانگيري سال 57 در ايران/ مردي که آتش به پا مي کند! نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه نو- روزنامه واشنگتن پست در گزارشي درباره استفن بانون، کارشناس راهبردي ارشد ترامپ به نقش وي در ماجراي گروگانگيري سال 1357 در ايران پرداخت و نوشت: شکست عمليات نجات گروگان ها (آمريکاييها در سفارت آمريکا) نقطه عطفي در زندگي بانون بود که تاثير عمده اي در تغيير ديدگاههاي سياسي وي داشت.
اين روزنامه در گزارشي به قلم مايکل کرانيش و کريگ وايتلاک در پايگاه اينترنتي خود نوشت: درست پس از نيمه شب بيست و يکم مارس 1980 بود که ناوشکن نيروي دريايي آمريکا به فرماندهي استفن کي. بانون به ناوهواپيمابر عظيم «يو اس اس نيميتز» در درياي عمان رسيد. اين کاروان عازم مکاني نزديک سواحل ايران شد که قرار بود يک ماه بعد، از آنجا ماموريت محرمانه اي براي نجات 52 گروگان آمريکايي سفارت آمريکا در تهران آغاز شود. کشتي بانون موسوم به «يو اس اس پل اف. فوستر» به دنبال ناوهواپيمابر نيميتز حرکت مي کرد. نيميتز حامل بالگردهايي بود که قرار بود از آنها براي انتقال گروگان ها استفاده شود. اما پيش از شروع عمليات، به کشتي بانون دستور داده شد به سمت «پرل هاربر» حرکت کند. بانون در مسير حرکت به اين بندر بود که فهميد عمليات نجات شکست خورده است. يکي از بالگردهاي آمريکا در بيابان ايران (صحراي طبس) به بالگردي ديگر برخورد کرد، در نتيجه هشت نظامي آمريکايي کشته شدند و طرح آزادي گروگان ها محکوم به شکست شد.
 اندرو گرين، يکي از کساني که در کشتي بانون بود گفت براي توصيف حس و حال خدمه، پس از شنيدن خبر شکست عمليات، «يک واژه دقيق دارم: شکست، ما احساس شکست کرديم.» همانطور که بانون گفته است، اين عمليات شکست خورده، يکي از لحظات تعيين کننده زندگي وي، و نمونه اي غيرقابل تحمل از شکست سران نظامي و رياست جمهوري بود.
 هم اکنون بانون کارشناس راهبردي ارشد دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکاست. وي گفته است به سياست علاقه اي نداشت تا اينکه به اين نتيجه رسيد که جيمي کارتر، رئيس جمهور وقت، نيروي دريايي را تضعيف کرد و عمليات نجات گروگان ها را به باد داد. بانون، از بانکداران سابق بانک سرمايه گذاري گلدمن ساچز و مدير سابق پايگاه اينترنتي محافظه کار بريت بارت، به عنوان کارشناس راهبردي ارشد ترامپ، به يکي از قدرتمندترين شخصيت ها در واشنگتن تبديل شده است.
علاوه بر اين، بانون در اقدامي که براي يک سياستمدار غيرمعمول است، کرسي دائم خود را در شوراي امنيت ملي حفظ کرد، که باعث مي شود در تصميم گيري هاي حساس در زمينه سياست خارجي و دفاعي، تعيين کننده باشد. بانون هفت سال در نيروي دريايي، و سپس سه سال در دفتر برنامه و بودجه پنتاگون خدمت کرد.
 شون اسپايسر، سخنگوي مطبوعاتي کاخ سفيد بيست و نهم ژانويه با حضور در برنامه «اين هفته» شبکه اي بي سي، از خدمت بانون در نيروي دريايي، علت دادن کرسي به وي در شوراي امنيت ملي دانست و گفت فعاليت بانون در نيروي دريايي «درک عميقي از جهان و چشم انداز ژئوپليتيک موجود به وي داده است.»
بانون به عنوان يکي از مقامات کاخ سفيد، نقش مهمي در تدوين دستور اجرايي مربوط به مهاجرت ايفا کرد که هفت کشور، از جمله ايران را هدف قرار مي دهد.
 وي خواستار کنار گذاشتن توافق هسته اي دولت اوباما با ايران شده است.
 کرسي بانون در شوراي امنيت ملي همچنان باعث مي شود وي قدرت فوق العاده اي براي تاثيرگذاري روي سياست هاي دولت داشته باشد. پس از آنکه ايراني ها کنترل سفارت آمريکا در تهران را به دست گرفتند و ديپلمات هاي آمريکايي را دستگير کردند و خيابان ها مملو از معترضاني شد که شعار «مرگ بر آمريکا» سر مي دادند، گشت زني هاي بانون به عنوان يکي از فرماندهان نيروي دريايي افزايش يافت. هنوز تفکر دوران جنگ سرد هنوز در ميان نظاميان تفکر غالب بود، اما طر احان نظامي بر تدابير براي مبارزه با تروريسم نيز تاکيد مي کردند. مبارزات انتخاباتي در آمريکا بيشتر معطوف به دستگيري مسئولان سفارت آمريکا در ايران شد. کارتر که دموکرات بود، به خاطر اينکه گذاشته بود ماجراي گروگانگيري رخ دهد، مورد انتقاد شديد جمهوريخواهان قرار گرفت. شب ها برنامه اي خبري با عنوان «آمريکا به گروگان گرفته شد» پخش مي شد، و ريگان، نامزد جمهوريخواه رياست جمهوري قول داد ارتش کشور را تقويت کند. خدمه ناو فوستر که بانون فرماندهي آن را به عهده داشت اعلام کردند مي دانند که تنش ها افزايش يافته است و علاقه دارند بخشي از هر اقدامي باشند که ممکن است انجام شود. اما در اواخر نوامبر 1979، دستگاه ردياب صوتي کشتي آسيب ديد. در دفتر وقايع مربوط به سفرهاي آن کشتي ثبت نشده است که علت آسيب ديدن اين تجهيزات چه بود. کشتي بانون براي تعمير دستگاه ردياب صوتي عازم گوام شد، و بعد از دو ماه اقامت در گوام، و چند هفته سفر، سرانجام در بيست و يکم مارس 1980 با ناو هواپيمابر نيميتز ملاقات کرد. نيميتز که يکي از بزرگترين ناوهاي هواپيمابر جهان بود، در فراهم کردن مقدمات براي اجراي عمليات نجات گروگان ها مشارکت داشت.
 زيمبا، هم اتاقي بانون گفت اين ناو حامل بالگردهايي بود که وي بعداً فهميد قرار است در عمليات نجات گروگان ها از آنها استفاده شود. کشتي بانون، ناو هواپيمابر نيميتز را درياي عمان که - بخشي از آن با ايران هم مرز است- دنبال مي کرد. سپس به کشتي بانون دستور داده شد به سمت پرل هاربر حرکت کند. اينکه بعداً چه اتفاقاتي افتاد معلوم نيست، چرا که دفاتر وقايع دريايي آوريل 1980 از آرشيو ملي ناپديد شده است. (به گفته مقامات، آرشيو ملي از همان ابتدا اسناد آن ماه را دريافت نکرد.)
عمليات نجات گروگان ها بيست و چهارم آوريل شروع و منجر به کشته شدن هشت نفر در آن بيابان شد.

کسي که آتش به پا مي کند
لري بنسون، از ملوانان نيروي دريايي آمريکا با يادآوري آن روزها، از بانون به عنوان «کسي که آتش به پا مي کند» نام برد و گفت چند روز بعد به او گفتند که اگر عمليات نجات گروگان ها کامل مي شد، کشتي فوستر نقش بيشتري در اين عمليات ايفا مي کرد.
 بنسون گفت: «اين موضوع محرمانه بود. افراد زيادي بودند که نمي دانستند ما بخشي از اين روند هستيم.» اما ملوانان ديگر گفتند که در اين باره هيچ اطلاعي نداشتند. به گفته برخي از خدمه کشتي بانون از خدمه اين کشتي به خاطر نقش هر چند جزئي که در اين عمليات ايفا کرد، قدرداني شد، اما بانون و بسياري ديگر از خدمه از کارتر به خاطر عمليات سر هم بندي شده نجات گروگان ها عصباني بودند.
 ادوارد سوني ماسو، فرمانده بازنشسته که همزمان با بانون در نيروي دريايي خدمت کرد، با اشاره به بانون گفت: «اين ماجرا موجب کاهش اطمينان وي به کارتر شد، و او را واداشت حتي بيشتر از قبل از ريگان حمايت کند.»
 اکتبر 1980 که کشتي فوستر در بندر لانگ بيچ لنگر انداخته بود، بانون به خانه ماسو رفت تا مناظره تلويزيوني کارتر و ريگان را تماشا کند. به گفته ماسو، «بانون طوري اين مناظره را تماشا مي کرد که انگار دارد مسابقه بوکس تماشا مي کند.»
سه ماه بعد، پس از پيروزي ريگان در انتخابات، بانون به عنوان مشاور دفتر کل عمليات دريايي در پنتاگون شروع به خدمت به رئيس جمهور جديد کرد. وي از اينکه ريگان بودجه نظامي را افزايش داد و نيروي دريايي را تقويت کرد، و بخش عمده توجه خود را به مبارزه با شوروي سابق معطوف کرده بود، خرسند بود. بانون سه سال در اين سمت بود و به طور همزمان در رشته مطالعات امنيتي تحصيل کرد و در رشته کارشناسي ارشد از دانشگاه جرج تاون فارغ التحصيل شد.
پاتريک مک کيم که با بانون در پنتاگون خدمت کرد و هنوز هم دوست نزديک وي است و گاهي براي پايگاه اينترنتي بريت بارت مقاله مي نويسد، گفت اين دوره حساسي براي پي بردن به پيشرفت بانون است. وي گفت زماني که بانون فعاليت خود را در دولت ريگان آغاز کرد، ارتش هنوز با تبعات جنگ ويتنام و شکست عمليات نجات گروگان ها در ايران رو به رو بود.
وي در مصاحبه اي که يکي از افراد نزديک به بانون ترتيب آن را داده بود گفت: «رفتار مردم طوري بود که آدم از اينکه يک نظامي است خجالت مي کشيد.» روي کار آمدن ريگان و تقويت قدرت نظامي موجب تغيير اين ديدگاه شد، و بانون رئيس جمهور را ستايش مي کرد. بانون دو سال قبل از خروج از ارتش در سال 1983 و تحصيل در دانشکده تجاري هاروارد به مک کيم گفته بود که خواب ديده است در آينده به دانشگاه هاروارد مي رود، از آنجا فارغ التحصيل مي شود و به سمت وزير دفاع منصوب مي شود.»
بانون به بلندپايه ترين سمت در پنتاگون منصوب نشد، اما به سمتي در دولت ترامپ منصوب شده است که شايد حتي جايگاه قدرتمندتري براي وي باشد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/8517/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد