راه ترقی

آخرين مطالب

ارتقاي صنعت گردشگري؛ گام مهم دولت يازدهم در مسير توسعه پايدار فرهنگ و هنر

  بزرگنمايي:

راه نو- دولت يازدهم درسال هاي اخير با تامين و پرداخت تسهيلات مورد نياز پروژه هاي بخش گردشگري براي 85 پروژه به مبلغ حدود 8 هزار و 500 ميليارد ريال ، تکميل و بهره برداري از هتل هاي چهار و پنج ستاره به تعداد 35 واحد و تصويب برخي اعتبارات تمامي تلاش خود را براي توسعه اين صنعت داشته است.
توسعه گردشگري در رشد و پيشرفت اقتصادي کشورها نقش بسزايي دارد. اهميت اين نقش تا جايي است که مجمع عمومي سازمان ملل متحد، سال 2017 ميلادي را به ‌عنوان سال جهاني «گردشگري پايدار: ابزاري براي توسعه» نامگذاري کرد.
در ايران اما در سال هاي پيش از دولت يازدهم، صنعت گردشگري آنگونه که بايد مورد توجه نبوده است. اين در حالي است مسوولان دولت تدبير و اميد همواره بر ضرورت توسعه صنعت گردشگري براي رسيدن به توسعه پايدار تاکيد دارند.
«حسن روحاني» رييس جمهوري، در جريان هفدهمين کنوانسيون بين ‌المللي راهنمايان گردشگري که از نهم تا سيزدهم بهمن ماه امسال با حضور نمايندگاني از 45 کشور در تهران، در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، گردشگري را «پلي ميان ملت‌ ها» توصيف کرد و گفت: ما به صلح و آشتي و برادري و همزيستي افتخار مي‌ کنيم. امروز زماني نيست که بين ملت ‌ها ديوار کشيد.
«زهرا احمدي ‌پور» رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نيز در اين کنوانسيون، بر جايگاه ويژه گردشگري در تامين معاش جوامع تاکيد کرد و تمرکز ويژه براي ارتقاي اين صنعت را مهم دانست.

** تاکيد مسوولان دولت يازدهم بر اهميت توسعه گردشگري
مسولان دولت يازدهم همواره در سخنان خود بر اهميت توسعه گردشگري تاکيد داشته و دارند؛ تاکيداتي که سابقه آنها به سخنراني هاي انتخاباتي حسن روحاني باز مي گردد. روحاني در يکي از اين سخنراني هاي خود با مقايسه وضعيت گردشگري ايران و ترکيه گفت: رقم گردشگران در کشورهاي همسايه مثل ترکيه در سال 2012 بالاي 30 ميليون نفر بوده است. ما ظرفيت هاي زيادي داريم و چهارمين کشور از نظر جاذبه هاي گردشگري هستيم.
«در صنعت توريسم بايد زيربناها مثل هتل، فرودگاه و حمل و نقل را درست کنيم و همه اينها به راحتي امکان پذير است. حتي اگر سرمايه گذار داخلي نداشته باشيم (که داريم) سرمايه گذار خارجي آماده است براي ما هتل بسازد و بعد از پول آن هتل برداشت مي شود و به کشور واگذار مي شود.»
رييس جمهوري در نخستين نشست مطبوعاتي خود نيز به حوزه گردشگري توجه نشان داد و با تاکيد بر لزوم رونق توليد در حوزه هاي مختلف، گفت: مقصودم از توليد تنها صنعت و کشاورزي نيست بلکه توريسم هم از همين مسايل اشتغال زاست.
روحاني همچنين در ديدارهايي که پس از به رياست جمهوري رسيدن با رهبران کشورهايي چون روسيه، ترکيه، عراق، پاکستان، افغانستان، قزاقستان، لبنان و تاجيکستان داشت نيز بارها بر اين نکته تاکيد کرد که صنعت گردشگري علاوه بر سودآوري اقتصادي و اشتغال زايي به حفظ هويت و پايداري فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي کمک مي کند.
رييس جمهوري همچنين در جريان هفدهمين کنوانسيون بين ‌المللي راهنمايان گردشگري نيز با تاکيد به لزوم همزيستي ميان ملت ها، گفت:عده‌اي يادشان رفته که سال ‌ها پيش ديوار برلين فرو ريخت. اگر بين ملت‌ ها ديواري هم باشد بايد برداشته شود. دنياي امروز دنيايي نيست که بين ملت ‌ها و مردمان سرزمين‌ هاي مختلف فاصله ايجاد کنيم، امروز روز همسايگي است. ما همه از لحاظ فرهنگي، علمي و تمدني همسايه يکديگر شده‌ ايم و هستيم.
«مسعود سلطاني‌ فر» معاون رييس جمهوري، وزير ورزش و جوانان و رييس سابق سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نيز در سخناني که در رسانه ها بازتاب داشت، به اهميت حوزه گردشگري براي دولت يازدهم اشاره کرد و گفت: امروز به اين واقعيت مهم و اساسي اذعان داريم که وجود ظرفيت هاي تاريخي، فرهنگي و طبيعي، ايران را به يک موزه بزرگ و پرجاذبه براي گردشگران تبديل کرده و با چنين ظرفيتي؛ ايجاد زيرساخت ها، تامين اماکن اقامتي و هتل ها، ساماندهي حمل و نقل داخلي و خارجي و حل مشکلات مربوط به ويزا، ميزباني از گردشگراني که براي بازديد از جاذبه هاي کشورمان اشتياق دارند را در مسير مناسبي قرار مي دهد.
سخنان مسوولان دولت يازدهم در اهميت بخشي به حوزه گردشگري، گوياي اين واقعيت است که دولت يازدهم توجه ويژه اي به صنعت گردشگري دارد و تمام توان خود را براي بهبود اين صنعت که به کار بسته است.

** اقدام هاي دولت يازدهم در زمينه توسعه گردشگري
با آغاز به کار دولت تدبير و اميد، از همان ماه هاي نخستين، شاهد اشتياق گردشگران براي ورود به ايران بوديم؛ موضوعي که نشان از عزم دولت براي تحقق هرچه سريعتر اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور که رونق گردشگري بخشي از آن است دارد.
از جمله اقدامات مهم دولت يازدهم در مسير جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگري، تشکيل کارگروه مشترک سازمان ميراث فرهنگي، وزارت امور خارجه، وزارت کشور و وزارت اطلاعات براي تسريع در صدور ويزا است. افزايش زمان ويزاي فرودگاهي، افزايش تعداد کشورهاي بي نياز از رواديد، حضور فعال تر در نمايشگاه هاي معتبر بين المللي گردشگري و توجه به تبليغات از جمله راه اندازي دفاتر اطلاع رساني و جذب گردشگر خارجي در کشورهاي هدف، از جمله ديگر رويدادهاي ارزشمند براي توسعه گردشگري در ايران در 2 سال نخست دولت يازدهم است.
اين رويدادها نشان از پايبندي دولت يازدهم به گفتمان اعتدال و ديپلماسي دارد که همواره آن را سرمشق راه خود قرار داده است. بدون شک رونق صنعت گردشگري نيازمند برنامه ريزي دقيق و منسجم، فرهنگسازي، به روز کردن تجهيزات و امکانات و توسعه روابط بين المللي است که به دنبال سياست هاي اعتدال محور دولت يازدهم هم اکنون شاهد تسريع شکل گيري اين روندها هستيم.
از جمله اقدام هاي ديگر دولت يازدهم در زمينه ي بهبود صنعت گردشگري مي توان به تخفيف مراکر اقامتي کمتر شناخته شده به مسافران نوروزي در 1394 اشاره کرد.
ايجاد شوراي راهبردي گردشگري سلامت نيز بخش ديگري از سياست هاي دولت يازدهم در زمينه گردشگري به شمار مي رود. اين شورا در فروردين 1393، با حضور چهار نهاد، شامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، سازمان نظام پزشکي، سازمان ميراث و گردشگري و وزارت خارجه تشکيل شد که سياست گذاري، برنامه ريزي، نظارت بر فعالان حوزه گردشگري سلامت و تدوين آيين نامه اجرايي دبيرخانه گردشگري سلامت را بر عهده دارد.
ساخت کانون هاي گردشگري در دولت يازدهم در مسير بهبود صنعت گردشگري که نشان از توجه ويژه به لزوم بهره گيري از ظرفيت هاي استاني کشور دارد هم از ديگر گام هاي مثبت دولت يازدهم در اين زمينه است. به عنوان مثال دولت در کردستان اقدام به ساخت کمپ هاي گردشگري براي قشرهاي کم درآمد کرده که در مرحله نخست در سنندج، بانه و مريوان اين کمپ ها ايجاد شده است.
روحاني در جريان سفر استاني خود به کردستان نيز 95 ميليارد تومان تسهيلات براي طرح هاي شاخص و 10ميليارد تومان کمک زير ساختي به منظور طرح هاي گردشگري در استان در نظر گرفت.
اقدامات دولت يازدهم براي توسعه حوزه گردشگري در نزديک به چهار سالي که از عمر اين دولت مي گذرد، منجر به رشد گردشگري در ايران شده است. بر پايه تازه ترين آمارهاي اعلام شده از سوي دولت، حضور گردشگران در ايران در شش ماهه اول سال 95 در مقايسه با 6 ماه سال گذشته رشد چشمگيري داشته است. در اين مدت شمار گردشگران فرانسه 104 درصد، چک 53.4 درصد، هلند 43.3 درصد، سوييس 38.3، دانمارک 37.5، ايتاليا 33.8، انگلستان 33 درصد، لهستان 33، بلژيک 32.3، اتريش 28، اسپانيا 27.9، يونان 24.4، فنلاند 19.2، آلمان 16.6، روسيه 13.6 رشد داشته است. اين پيشرفت را مي توان نشانه ديپلماسي فعال ايران در دولت يازدهم به ويژه پس از برجام دانست.
کوتاه سخن آنکه صنعت گردشگري به عنوان يکي از بزرگ ترين صنايع اقتصادي دنيا نزديک به 12 درصد توليد ناخالص جهاني را به خود اختصاص داده و 250 ميليون شغل در سطح جهان پديد آورده است. گردشگري مي تواند زمينه هاي پيشرفت را در کشورهاي در حال توسعه فراهم آورد زيرا با ايجاد اشتغال، افزايش درآمدهاي ملي و محلي، گسترش فرصت هاي کارآفريني، سرمايه گذاري و کاهش تنش هاي سياسي در دنياي کنوني رهاوردهاي بسياري را به ارمغان مي آورد.
بر پايه گزارش سازمان جهاني گردشگري، ايران رتبه دهم جاذبه هاي باستاني و تاريخي را در جهان دارد و يکي از امن ترين کشورهاي منطقه و جهان از لحاظ امنيت براي گردشگران خارجي محسوب مي شود.
ايران به عنوان کشوري با موقعيت جغرافيايي ويژه، از 4 فصل برخوردار است و زيست بوم جذابي دارد. از اين رو توسعه گردشگري در ايران امري دور از انتظار نيست؛ توسعه اي که مي تواند يکي از راه هاي دستيابي به توسعه پايدار اقتصادي باشد. برنامه ريزي در مسير پيشرفت صنعت گردشگري در کنار ديگر صنايع و کشاورزي، بسياري از چالش هاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي کشور را برطرف خواهد کرد؛ موضوعي که به نظر مي رسد مسوولان دولت يازدهم به خوبي بر آن واقف هستند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/8530/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تو مثل منی برف...

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

یک اشتباه دیگر از حسین پورحمیدی

گل اول استقلال به شمس‌آذر توسط مهرداد محمدی

گل اول نساجی از روی نقطه پنالتی توسط باقری

گزارش زنده؛ استقلال 0-0 شمس‌آذر قزوین

سی ان ان: حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر پایان یافته است

رئیسی شاهرود را به مقصد تهران ترک کرد

تصاویری از محل حادثه نزدیک سفارت ایران در پاریس

فرانسه، کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: مصممیم در تحولات غزه، آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد

واکنش ظریف به «آتش بازی‌های بی‌پروای امروز در اصفهان»

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

خاطره تلخ ملیکا شریفی‌نیا از تصادفش

موزیک ویدئوی «با تو» با صدای ماکان بند

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

بایدن در آستانه شکست؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

کنایه همتی به رئیسی با انتشار این ویدئو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم، نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

علت عدم حضور نبویان در پدرخوانده3

وقتی مثل عمه جونت به آشپزی علاقه نداری!

دف نوازی زیبا و شنیدنی در برنامه «معرکه»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد