راه ترقی

آخرين مطالب

برجام بهترين توافقنامه اي بود که براي همه طرف ها ممکن و شدني بود گفتگو

برجام بهترين توافقنامه اي بود که براي همه طرف ها ممکن و شدني بود
  بزرگنمايي:

راه نو- برجام را بهترين توافقنامه ممکن، توصيف کرد و گفت: شايد همه طرفها به صورت مطلق از توافقنامه رضايت نداشته باشند اما اين توافقنامه بهترين توافقنامه ي ممکن بود.
ظريف در حاشيه کنفرانس امنيتي مونيخ در آلمان در گفتگوي اختصاصي با کريستين امانپور خبرنگار سي ان ان به سوالاتي درباره درباره تهديد دونالد در مورد توافقنامه هسته اي ايران و انتقادات هميشگي برضد تهران و تحريم هاي جديد ضد ايران پاسخ گفت.
ظريف در پاسخ به سوالي مبني بر اين که وقتي آمريکا مي گويد به ايران اخطار مي دهد، همانطور که از دونالد ترامپ شنيديد، مي گويد ايران عملا بسيار خوش شانس بود چون دولت اوباما نسبت به ايران ملاطفت و مهرباني داشت. پاسخ شما  چيست؟ پاسخ داد: اول بايد بگويم که همه در سي و هشت سال گذشته ايران را آزمايش کردند. همه آنها مي دانند که ايران به سختي تحت تاثير تهديدات قرار مي گيرد. ما در مقابل تهديد پاسخ خوبي نشان نمي دهيم اما پاسخ بسيار خوبي به احترام ، احترام متقابل و منافع متقابل داريم. من معتقدم رئيس جمهور اوباما و دولت او همه گزينه هاي ديگر را امتحان کردند، آنها نخستين کساني بودند که تحريم هاي فلج کننده را  امتحان کردند ، نتيجه اين بود که وقتي آنها تحريم ها را شروع کردند ما کمتر از دويست سانتريفوژ داشتيم که مي چرخيدند اما زماني که به پاي ميز مذاکرات آمدند ما بيست هزار سانتريفوژ داشتيم که مي  چرخيدند. پس علت آمدن رئيس جمهور اوباما و جان کري وزير امور خارجه  پاي ميز مذاکره اين بود که تحريم ها کارايي نداشتند.
امانپور پرسيد: وقتي شما مي شنويد رئيس جمهور ترامپ مي گويد اين توافقنامه بدترين توافقنامه اي است که تاکنون بدست آمده است، و اينکه  ما(آمريکا) قصد داريم چنين و چنان کنيم ، پاره کنيم، مذاکره دوباره کنيم ، قوانين و شروط را تغيير دهيم، فشار بيشتري به ايران وارد کنيم، البته به علل ديگر، نه فقط موضوع هسته اي از جمله هژموني منطقه اي و تروريسم ! شما در واکنش به اين گفته ها چه مي گوئيد؟ آيا به نظر شما چنين اتفاقي خواهد افتاد؟
وزير امور خارجه کشورمان در پاسخ گفت: اول از همه بايد بگويم که اين توافقنامه بهترين توافقنامه اي بود که براي همه طرف ها ممکن و شدني بود، نه فقط براي ايران بلکه براي آمريکا نيز اينگونه بود. من اطمينان دارم که آنها تلاش مي کردند و تلاش هم کردند که به توافقنامه اي متفاوت دست يابند اما اين توافقنامه آن چيزي بود که ممکن و شدني بود. ما نيز ترجيحات ديگري داشتيم اما بايد به توافقنامه اي مي رسيديم که حد وسط باشد. به اعتقاد من اين توافقنامه يک توافقنامه ي خوب است اما همه به صورت مطلق از اين توافقنامه خشنود نيستند.
مجري سي  ان ان ادامه داد: شما که در تهران نشسته ايد چه فکر مي کنيد ؟ آيا شما باور داريد که دولت ترامپ تلاش خواهد کرد به نوعي توافقنامه را تغيير دهد؟ شما مي گوئيد که اين توافقنامه يک توافقنامه دوجانبه نيست اما شما از طرف هاي ديگر چه شنيده ايد؟ شما از وزراي  اروپايي که با دولت ترامپ صحبت کردند، چه شنيديد؟
محمد جواد ظريف در پاسخ گفت: من بر اين باورم که همه از جمله  کارشناسان در آمريکا ، مي دانند که اين توافقنامه، بهترين توافقنامه ي ممکن بود، به خصوص در اروپا ، اروپا نقشي مهم در دستيابي به توافقنامه ايفا کرد. ما از تک تک نمايندگان کشورهاي اروپايي، انگليس، فرانسه ، آلمان ، اتحاديه اروپا و ديگران شنيديم که همين حرف را مي زنند و مي گويند که اين توافقنامه مشمول مذاکره ي دوباره نمي شود. ما از روس ها و چيني ها شنيديم که  همين نظر را بيان کردند.
مجري سي ان ان پرسيد: همانطور که شما خوب مي دانيد، قطعا دولت آمريکا  به رياست ترامپ، قطعا برخي همپيمانان عرب آمريکا شامل عربستان سعودي ، کشورهاي خليج(فارس) و قطعا اسرائيل و بسياري ديگر از کشورها، بسيار نگران توسعه ي قدرت  ايران هستند. شما اخيرا  سخنراني مهيجي درباره آزمايش موشک بالستيک داشتيد که طي آن گفتيد اين برنامه دفاعي است. اما افرادي که به سوريه نگاه مي کنند مي بينند که بدون ايران، اين دولت ديگر در قدرت نبود آنها در اين صورت از خود مي پرسند ماهيت دفاعي شما از طرف بشار اسد در سوريه چه بود؟
وزير امور خارجه ايران در پاسخ گفت: اگر آنها مي خواهند به نفوذ منطقه اي نگاه کنند، بايد به انتخاب هاي نادرستي نگاه کنند که دست به انتخاب شان زده بودند.
کريستين امانپور در ادامه ادعا کرد، اما جناب وزير خارجه! پانصد هزارنفر کشته شدند ، دو ميليون نفر آواره شدند و شکنجه و اعدام هاي جمعي وجود دارد. اين ها برداشت هاي من نيستند. اين ها واقعيت هستند.
محمد جواد ظريف درحالي که صبر مي کرد تا امانپور توضيحات خود را بدهد، لبخندي هم به لب داشت و سپس گفت: خير! اين ها واقعيت نيستند چون شما در سوريه گروهي را داشتيد که مسلح بود ، مجهز بود و به وسيله ي نيروهاي خارجي تامين مالي شده بود. در آغاز اشتباهاتي رخ داد اما بدترين اشتباه اين بود که گروهي از تروريست ها را مسلح کنند که نه تنها تهديدي براي سوريه هستند بلکه تهديدي جهاني هستند. اشتباهاتي در سوريه رخ داد همانطورکه در گذشته هم اشتباهاتي رخ داده بود. همان افرادي که داعش را مسلح کردند  و اقدام به مسلح کردن گروههاي تروريستي کردند همان افراد بودند که صدام حسين را مسلح کردند، همان افراد بودند که القاعده ي مسلح را ايجاد کردند.
ظريف همچنين خاطر نشان کرد، گروهي از کشورها که آمريکا آنها را همپيمان مي نامد، بعلاوه ي خود آمريکا، من در اينجا به شخص رئيس جمهور ترامپ اشاره مي کنم که در جريان رقابت هاي انتخاباتي خود گفته بود: داعش محصول  دولت آمريکا است.
کريستين امانپور مدعي شد:  آنها(سوريه) از تسليحات شيميايي استفاده مي کنند؟
محمد جواد ظريف گفت : صبر کنيد! ما در مخالفت با بکارگيري تسليحات شيميايي موضع روشني اتخاذ کرديم. ما نقشي مهم در دستيابي به توافقنامه بين المللي در زمينه برچيدن تسليحات شيميايي از سوريه داشتيم. متاسفانه اين توافقنامه ي بين المللي فاقد عنصري حياتي است ، اين عنصرحياتي همانا برچيدن تسليحات شيميايي از ذخاير تحت کنترل داعش و النصره است ، اکنون تائيد شده است و حتي آمريکا هم تائيد کرده است که آنها (داعش  والنصره) از تسليحات شيميايي برضد سوري ها استفاده کردند.
مجري سي  ان ان گفت: در آمريکا گفته مي شود که ممکن است رئيس جمهور ترامپ متعهد به اعزام نيروهاي زميني به سوريه شود تا با داعش بجنگند. وي مي خواهد داعش را نابود کند آيا شما از اين مسئله حمايت خواهيد کرد؟
محمد جواد ظريف در پاسخ گفت: خير، ما  بايد ببينيم که چه چيزي داعش را ايجاد کرد؟ به اعتقاد من چيزي که داعش را ايجاد کرد ، علاوه بر حمايت تسليحاتي و مالي برخي همپيمانان آمريکا، واقعيتي به نام اشغالگري بود. ما بايد اين مسئله را مد نظر قرار دهيم نه اينکه خود را متعهد به راه حل هايي بکنيم که به جاي راه حل بودن ، در واقع بخشي از مشکل هستند.
مجري گفت: پس شما حمايت نمي کنيد؟
محمد جواد ظريف گفت: به اعتقاد من، حضور نيروهاي خارجي در يک سرزمين عربي، که برخلاف ميل دولت و مردم اين سرزمين ها باشد، به خودي خود باعث مي شود که اين افراد عوام فريب و اين تندروها اقدام به جلب حمايت جديد بکنند و نيروهاي جديد جذب کنند، اين جنگجويان جواناني هستند که از کرامت شان محروم شدند و اين محروميت به علت سياست هاي خاصي است که دنبال شده است. پس ما بايد به موضوع از رويکرد جامع بنگريم. ما نبايد تلاش کنيم  به يک عنصر خاص بپردازيم و سپس خود مشکل را بيشتر کنيم.
کريستين امانپور مدعي شد: آيا مي توانم سئوال را به سمت اين موضوع هدايت کنم که چرا افراد در منطقه امروز نگران ايران هستند. نتانياهو ، که در کنار رئيس جمهور ترامپ بود، گفت ايران مي گويد موشک هاي اين کشور دفاعي هستند اما روي اين موشک ها نوشته شده است که ما بايد اسرائيل را نابود کنيم.
محمد جواد ظريف در پاسخ گفت: من هرکسي را که برضد ايران اتهام مطرح مي کند و از ايران شکايت دارد به چالش مي کشم تا خيلي ساده ببيند که ما هرگز از تسليحات خود استفاده نکرديم مگر براي دفاع از خود! مدت دويست و پنجاه سال است که هرگز به هيچ کشوري حمله نکرديم، اما هرکسي که جرات کرد به ما حمله کند  حتي در موقعي که جامعه ي بين المللي و کل دنيا پشت سرش بودند، مثل صدام حسين، ما به آنها نشان داديم  که آنها نمي توانند مقاومت مردم را مغلوب کنند. ما در مقابل تهاجم مقاومت خواهيم کرد. ما به ابزارهايي براي دفاع از خود نياز داريم.
مجري گفت: پس چرا روي موشک نوشته شده است که اسرائيل نابود شود.
محمد جواد ظريف گفت: آنها در هر روز بيانيه صادر مي کنند که مي خواهند ايران را نابود کنند، آنها بيانيه صادر مي کنند. من مطمئن هستم که شما هم شنيده ايد که مي گويند همه گزينه ها روي ميز است. شما مي دانيد که معني اين جمله چيست؟ همه گزينه ها روي ميز است يعني اينکه آنها هر روز ما را تهديد مي کنند تا برضد ايران به زور متوسل شوند. ما هرگز اين تهديد را در هيچ سطحي از دولت يا نظام ايران،  برضد هيچ کس مطرح نکرديم .
کريستين امانپور ادامه داد: در پاسخ به حرف هاي زيادي که دولت ترامپ مطرح مي کند، رهبر معظم گفت: ما مي خواهيم از آقاي ترامپ تشکر کنيم که بالاخره چهره ي واقعي آمريکا را نشان داد. با اين گفته به نظرمي رسد، شعارهاي مرگ بر آمريکا و همه چيزهايي که به نظر مي رسيد پس از توافقنامه هسته اي تخفيف يابد باز هم مطرح شده است. توصيف شما از حال و هواي داخل کشور چيست و به نظر شما به کجا ختم خواهد شد؟
محمد جواد ظريف در پاسخ به کريستين امانپور گفت: سياست آمريکا، دستکم سياست اعلام شده ي آمريکا، اين بود که آنها به مردم ايران احترام مي گذارند اما با دولت ايران اختلاف نظر دارند اما اکنون مي بينيم که دولت کنوني آمريکا متاسفانه تصميم گرفت به کل ملت ايران توهين کند. درحاليکه  مهاجران ايراني  زيادي در آمريکا هستند که در آمريکا تحصيل مي کنند. دستور منع ورود، توهيني به کل ملت بود درحاليکه اين ملت حتي مرتکب يک اقدام تروريستي نشده است. شما نمي توانيد يک ايراني را پيدا کنيد که مرتکب  حتي يک اقدام تروريستي برضد آمريکا شده باشد. در هر يک از جناياتي که رخ داده است ايران هميشه حوادث تروريستي در آمريکا را از يازدهم سپتامبر محکوم کرده است.
ظريف همچنين خاطر نشان کرد،اينکه دولت کنوني آمريکا بيايد و ايراني ها را در دستور خود دست چين کند درحاليکه ايراني ها گروه موفقي در آمريکا هستند و براساس آمار مهاجران ايراني تحصيلکرده ترين  و موفق ترين افراد در بخش کسب و کار و سيليکون ولي (فناوري هاي ديجيتال و اينترنتي) در آمريکا هستند، توهين است . توهين کردن به اين افراد نشان دادن اين مسئله بود که سياست اعلام شده ي آمريکا مبني بر تمايز بين مردم و دولت ايران  درست نبود، نادرست بود و همين باعث ايجاد واکنش  مردم ايران شد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/8556/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است

بازخوانی زیبا از ترانه دلنشین علیرضا افتخاری

پدر گلاب ایران درگذشت

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

اصرار آل‌کثیر برای زدن پنالتی و قبول نکردن کنعانی‌زادگان

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد

کرملین: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند

حاج‌علی‌اکبری: عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود

درخواست وزرای خارجه گروه 7 از ایران و اسرائیل: از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنید

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

نماهنگ «گل رز» با خوانندگی امید نصری

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

اولین سالروز درگذشت فوتبالیست بابلی

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

باهنر: وحدت شکنی بلای مجلس است

آذری جهرمی: در صورت اعلام جهاد توسط فرماندهی کل قوا، لباس سربازی خواهم پوشید

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق در مشهد، گرگان و کرمان

مهران رجبی رازی که خیلی‌ها دنبالش بودند را فاش کرد!