راه ترقی

آخرين مطالب

ترامپ سياست مذاکره با ايران را امتحان کند/ ايران وارد مذاکرات با آمريکا در زمان روحاني خواهد شد گفتگو

ترامپ سياست مذاکره با ايران را امتحان کند/ ايران وارد مذاکرات با آمريکا در زمان روحاني خواهد شد
  بزرگنمايي:

راه نو- موسويان گفت: من با وضع يک تحريم از طرف ترامپ به خاطر مسئله موشکي، درباره سياست ترامپ در رابطه با ايران قضاوت نمي کنم. اوباما هم زماني که ايران آزمايش هاي موشکي انجام داد کار مشابهي را انجام داد. او هم ايران را تحريم کرد. ترامپ هم کار مشابهي را انجام داد. در اينجا هيچ تفاوتي مشاهده نمي شود. اين مسئله شماره يک است.
وي افزود: مسئله شماره دو اين است که تحريم ايران هسته مرکزي سياست آمريکا را از زمان انقلاب سال هزار و نهصد و هفتاد و نه تشکيل داده است زيرا آمريکا هميشه انتظار داشته است که ايران متحد آمريکا باشد اما ايران هرگز متحد آمريکا نشده است بنابراين براي مدت سي و چهار سال شاهد ادامه اين موضوع بوده ايم که هر دولت آمريکا که بر سر کار آمده است چه جمهور خواه و چه دمکرات، ايران تحريم شده تا منزوي شود.
وي گفت: ما نياز داريم که منتظر بمانيم تا تصميمات عملي تري را از طرف رئيس جمهور ترامپ شاهد باشيم تا بتوانيم سياست واقعي دولت وي را درباره ايران ببينيم.

نه ترامپ و نه تيم وي، زمان لازم را براي مطالعه برجام در اختيار نداشته اند
موسويان در پاسخ به اين سوال که چرا ايران آزمايش هاي موشکي بالستيک انجام مي دهد، گفت: گروه پنج به علاوه يک توافق اتمي را با ايران امضاء کردند. آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام کرد که فعاليت هاي موشکي ايران ربطي به موضوع اتمي ندارد. اين به منزله نقض توافق اتمي نيست. در اينجا هيچ اختلافي وجود ندارد. به هر حال دولت ترامپ به طور علني اعلام کرد که آزمايش موشکي ايران به منزله نقض قطعنانه دو هزار و دويست و سي و يک شوراي امنيت سازمان ملل است. روسيه، چين و اروپا معتقدند که اين موضوع به منزله نقض قطعنانه دو هزار و دويست و سي و يک شوراي امنيت سازمان ملل نيست. اين تنها دولت ترامپ است که اين نظر را دارد. دليل اينکه روسيه و چين معتقدند که اين موضوع نقض قطعنامه نيست به خاطر اين است که اين موشک ها قابليت حمل کلاهک اتمي را ندارند. معتقدم که نه ترامپ و نه تيم وي، زمان لازم را براي مطالعه برجام در اختيار نداشته اند زيرا اين توافق يکصد و هفتاد صفحه است. اين توافق از اصطلاحات فني فراواني برخوردار است. آنها اين زمان را نداشته اندکه قعطنامه هاي مختلف را بررسي کنند. بنابراين آنها نمي دانند که درباره چه صحبت مي کنند.
 وي افزود: معتقد نيستم که آمريکا در جايگاهي باشد که از توافق اتمي، خود را کنار بکشد يا اينکه به طرف مذاکره مجدد برود زيرا اين توافق، حاصل دوازده سال مذاکره است و پس از دوازده سال مذاکره ايران و قدرت هاي جهاني بر سر توافقي جامع به توافق رسيدند. همه مي گويند که هيچ اختلافي وجود ندارد و اين توافقي جامع در تاريخ منع گسترش تسليحات اتمي است. بنابراين، اين به منزله موفقيتي بزرگ براي ان پي تي در سراسر جهان است. جهان قصد ندارد به خاطر اينکه دولت جديد آمريکا و يا نتانياهو اين توافق را دوست ندارد بارديگر وارد ده تا دوازده سال مذاکره شود. به هر حال معتقدم که آمريکا تلاش خواهد که فضاي موجود و توافق اتمي را با وضع تحريم هاي جديد تحت چترآزمايشهاي موشکي، تروريسم و يا حقوق بشر و يا مسائل منطقه اي از مسير خود خارج کند تا ايران را مجبور کند که از توافق اتمي خود را کنار بکشد.

آمريکا از توافق، خود را کنار نخواهد کشيد
موسويان گفت: معتقدم که ما بايد منتظر بمانيم و ببينيم که مقامات جديد و مشاور امنيت ملي جديد و يا حتي ديپلمات هاي بلندپايه که هنوز در وزارت خارجه آمريکا بر سرکار نيامده اند چه مواضعي خواهند داشت. ما بايد منتظر باشيم تا کل دولت تشکيل شود و آنگاه آنها توافق را با دقت بخوانند تا آنکه درک بهتري از توافق داشته باشند. به هرحال معتقدم که آمريکا از توافق، خود را کنار نخواهد کشيد. آنها به دنبال راههاي ديگري خواهند بود و هر راه ديگري را امتحان خواهند کرد تا ايران را عصباني کنند زيرا زماني که ايران نتواند از منافع اقتصادي توافق اتمي بهره مند شود آنگاه به توافق اتمي پايبند نخواهد بود. به نظرم اين بازي خواهد بود که آمريکا دنبال خواهد کرد.
وي گفت: اروپا به طور شفاف اعلام کرده است که آنها بر سر توافق دوباره مذاکره نخواهند کرد و آمريکا نبايد خود را از توافق کنار بکشد و آن را نقض کند. روسيه اين موضوع را هم به طور علني بيان کرده است. چين هم اين موضوع را به طور علني گفته است. بنابراين جامعه بين المللي در اين رابطه متحد است تا از توافق حمايت کند. همچنين جامعه بين المللي کاملا متقاعد شده است که ايران به تمامي تعهداتش در توافق اتمي پايبند بوده است. آژانس بين المللي انرژي اتمي بارها اعلام کرده است که ايران به طور کامل به هر کدام از تعهداتش در توافق هسته اي پايبند بوده است. بنابراين از ديدگاه بين المللي، توافق به خوبي موثر و کارآمد بوده است و دولت ترامپ اگر بخواهد که با توافق بازي کند با اين کار خود، آمريکا را در سطح بين المللي منزوي خواهد ساخت.

 ايران در حال حاضر متحدان خوبي در جهان دارد
موسويان افزود: به نظرم ايران در حال حاضر متحدان خوبي در جهان دارد. اگر چه عربستان سعودي و اسرائيل که متحدان آمريکا هستند و توافق اتمي را زير سوال مي برند. در مقابل، اولا قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل و در مرحله دوم امضاي شش قدرت جهاني در زير توافق وجود دارد و در وهله سوم اين آژانس بين المللي انرژي اتمي است که از اجراي توافق راضي است و متقاعد شده است که اين توافق هرگونه امکان دستيابي ايران به طرح تسليحاتي شدن را از بين برده است. ايران حالا از برتري قابل توجهي برخوردار است و از شرکاي قدرتمند بين المللي برخوردار است. در اين ميان اين کشور از حمايت يکصد و بيست کشور عضو جنبش غيرمتعهد ها چون هند و برزيل برخوردار است که آنها از توافق حمايت مي کنند. ايران هم اکنون از اين برتري برخوردار است که از اين جامعه متحد بين المللي تا با هرگونه اقدام آمريکا در رابطه با توافق اتمي مقابله کند.
وي گفت: ايران معتقد است که تمديد تحريمهاي ده ساله ايران از طرف رئيس جمهور اوباما از سال دو هزار و شانزده تا دو هزار و بيست و شش به منزله نقض توافق اتمي است .به هرحال هر طرفي که معتقد است که توافق اتمي نقض شده است بايد اين موضوع را به کميته طرح جامع اقدام مشترک ببرد و در آنجا مطرح کند. ايران تاکنون نتوانسته است که قدرت هاي جهاني را متقاعد کند که تمديد تحريم هاي دهساله ايران به منزله نقض توافق بوده است. روسيه معتقد است که اين موضوع به منزله نقض بوده است و آمريکا توافق را نقض کرده است. چين کاملا از اين موضوع ناراضي است. اروپا از اين موضوع انتقاد کرده است .به هر حال اروپا معتقد است که اين به منزله نقض نيست .بنابراين بين قدرت هاي جهاني در اين رابطه اختلاف وجود دارد. به هر حال اگر ترامپ به اين روش خود ادامه دهد معتقدم که روسيه، چين و اروپا آنگاه به طور کامل متقاعد خواهند شد که آمريکا توافق اتمي را نقض کرده است و آنگاه ايران به توافق اتمي پايبند نخواهد بود.

توافق از طرف آمريکا آسيب پذير و شکننده است
موسويان درادامه اين مصاحبه گفت، مخالفان توافق اتمي در مقايسه با واشنگتن در تهران بيشتر بود. زماني که من شاهد بحث ها درباره توافق اتمي در ايران بودم اين موضوع را با آنچه در واشنگتن در حال انجام بود، مقايسه کردم. من کاملا متقاعد شدم که مخالفت با توافق اتمي در ايران بسيار بيشتر از آمريکا بود به هر حال تحت رهبري آيت الله خامنه اي اگر چه او درباره توافق مردد بود اما او توانست کشور را مديريت کند به طوريکه پارلمان ايران به فوريت توافق را تصويب کرد و شوراي امنيت ملي کشور توافق را تصويب کرد و دولت آن را تصويب کرد و رهبر معظم که وي تصميم گيرنده نهايي در کشور است با آن موافقت کرد. بنابراين مهمترين نهادهاي امنيتي و سياسي در ايران از جمله پارلمان، شوراي امنيت ملي ،دولت و رهبري همه با آن موافقت کردند. بنابراين طرف ايراني معتقد است که توافق بسيار منسجم است اما اوباما نتوانست که کنگره را متقاعد کند که توافق را تصويب کند. اين موضوع سبب مي شود که من هنوز معتقد باشم که توافق از طرف آمريکا آسيب پذير و شکننده است. بنابراين من با وجود تمامي مخالفت ها بيمي از طرف ايران ندارم . من از وضعيت موجود در واشنگتن هراس دارم.
وي افزود:اگر آمريکا بخواهد به خاطر موضوعاتي چون وضعيت حقوق بشر و تروريسم وضع تحريم هاي جديد در رابطه با ايران در نظر بگيرد اين موضوع مي تواند سبب تحريک برخي جناح ها در ايران شود.اما ايراني ها به اندازه کافي باهوش هستند و تا زماني که توافق نقض نشود آنها توافق را نقض نخواهند کرد.ايران و آمريکا بر سر موضوعاتي چون تروريسم و موضوع حقوق بشر سي و هشت سال است که اختلاف دارند. همه مي دانند که هر دولتي که در آمريکا بر سر کار آمده است براي تغيير حکومت در ايران تلاش کرده است. اين موضوع مخفيانه اي نيست. در پايان و پس از سي و هشت سال ايران بسيار با ثبات است و باثبات ترين کشور در منطقه است. ايران اگر چه قدرتمندترين در منطقه نيست اما بسيار قدرتمند است بنابراين سياست آمريکا در سه دهه اخير براي تغيير رژيم در ايران ثابت شده است که به شکست انجاميده است. اينکه ترامپ بخواهد اين ناکامي را ادامه دهد اين انتخاب وي است. اين در حاليست که تمامي متحدان آمريکا در منطقه آسيب پذير و ضعيف شده اند.

ترامپ سياست مذاکره با ايران را امتحان کند
موسويان درباره انتخابات آتي رياست جمهوري در ايران گفت: اين موضوع به نيت آمريکا بستگي دارد. اگر رئيس جمهور ترامپ به دنبال حسن نيت باشد و به ايران احترام بگذارد و در امور داخلي ايران دخالت نکند و خواهان روابط واقعي با ايران باشد آنگاه معتقدم که ايران با وجود اينکه مردد است آنگاه وارد مذاکرات با آمريکا در زمان روحاني خواهد شد. بنابراين معتقدم که اين به منزله شانسي براي ترامپ است که سياست مذاکره با ايران را امتحان کند تا بتواند بحران هاي منطقه اي را مديريت کند. معتقدم که در چندماه آينده و پيش از انتخابات رياست جمهوري شاهد اتفاق قابل توجهي در ايران نخواهيم بود. معتقدم که شاهد اتفاق قابل توجهي در روابط ايران و آمريکا نخواهيم بود.آمريکايي ممکن است که يک يا دو مورد تحريم در رابطه با حقوق بشر و تروريسم در رابطه ايران وضع کنند. اين موضوع بر روي وضعيت داخلي تاثيري منفي خواهد داشت. اين موضوع براي روحاني و کابينه وي اثرات مثبتي به همراه نخواهد داشت. اما اين موضوع نمي تواند راي مردم ايران را تغيير دهد.
 وي افزود:سالگرد انقلاب اسلامي موضوعي است که در سي و هشت سال گذشته برگزار شده است. اين موضوع تغيير نکرده است. هميشه شاهد شعارهاي مشابه بوده ايم. هميشه شاهد شعارهايي از طرف آمريکايي بوده است. اين دولت ترامپ است که مي گويد که ايران کشور حامي تروريسم است.آنها مي گويند که ايران خطرناک ترين کشور است. ما شاهد تهديدات و لفاظي و شعار هستيم. ما شاهد اين اظهارات در پايتخت هاي دو کشور هستيم. اين موضوع جديدي نيست. بهرحال ما توافق اتمي را داريم. اين يک گام به جلو بود اما در حالت موازي زماني که توافق اتمي در ژوئيه دو هزار و پانزده امضاء شد از آن زمان تاکنون شاهد هشتاد لايحه قانون پيشنهادي از طرف کنگره آمريکا براي تحريم و فشار بر ايران بوديم.ايراني ها بيشتر به عمل تا حرف آمريکايي ها نگاه مي کنند.آنها معتقدند که سياست دشمنانه آمريکا با وجود توافق اتمي ادامه پيدا کرده است.آنها سياست خود را تغيير نداده اند.

تقابل ايران و آمريکا بهترين خبر براي داعش خواهد بود
موسويان گفت: اگر ايران و آمريکا بار ديگر به تقابل با هم در منطقه بپردازند اين بهترين خبر براي داعش خواهد بود. اين بهترين موضوع براي داعش خواهد بود زيرا ايران يکي از نيروهاي کليدي در منطقه براي مبارزه با داعش در عراق، افغانستان و در سوريه است. ايران حتي يکي از نيروهاي کليدي براي مبارزه با القاعده در يمن است. ايران با آنها مبارزه مي کند. اگر آمريکا تلاش کند که نفوذ منطقه اي ايران را تضعيف کند آنگاه آمريکا عملا به داعش کمک خواهد کرد. داعش بسيار خوشحال خواهد شد. من اميدوارم که اين موضوع روي ندهد. اين موضوع نبايدروي دهد. اميدوارم که ترامپ به طرف نوعي ائتلاف و همکاري با محور موفق روسيه ،ايران ،سوريه و عراق حرکت کند. ايران خواهان تماميت ارضي سوريه است. ايران کاملا مخالف تجزيه سوريه است. ايران خواهان حاکميت گروههاي تندرو در سوريه نيست. ايران از تقسيم قدرت حمايت مي کند.ايران از انتخابات آزاد در سوريه حمايت مي کند تا مردم سوريه درباره قانون اساسي خود و رئيس جمهور آتي تصميم گيري کنند. به هرحال آنچه که ايراني ها معتقدند اين است که اول بايد سوريه را از تروريست ها پاکسازي کرد و با داعش مبارزه کرد آنگاه بايد به طرف راه حلي سياسي که تقسيم قدرت و احقاق حق اقليت ها و حاکميت اکثريت را در برگيرد بايد حرکت کرد.آنگاه بايد انتخابات آزاد برگزار شود .ايران کاملا آماده است که به طرف اين اصول حرکت کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/8599/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است

بازخوانی زیبا از ترانه دلنشین علیرضا افتخاری

پدر گلاب ایران درگذشت

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

اصرار آل‌کثیر برای زدن پنالتی و قبول نکردن کنعانی‌زادگان

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد

کرملین: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند

حاج‌علی‌اکبری: عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود

درخواست وزرای خارجه گروه 7 از ایران و اسرائیل: از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنید

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

نماهنگ «گل رز» با خوانندگی امید نصری

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

اولین سالروز درگذشت فوتبالیست بابلی

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

باهنر: وحدت شکنی بلای مجلس است

آذری جهرمی: در صورت اعلام جهاد توسط فرماندهی کل قوا، لباس سربازی خواهم پوشید

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق در مشهد، گرگان و کرمان

مهران رجبی رازی که خیلی‌ها دنبالش بودند را فاش کرد!