راه ترقی

آخرين مطالب

احتمال افزايش زائران حج تمتع به 80 هزار نفر/ پيگيري حذف ويزا براي سفر به عراق فرهنگ و هنر

احتمال افزايش زائران حج تمتع به 80 هزار نفر/ پيگيري حذف ويزا براي سفر به عراق
  بزرگنمايي:

راه نو- حميد محمدي روز چهارشنبه در آستانه عزيمت تيم مذاکره کننده ايران به عربستان اظهار داشت: تيم مذاکره کننده و تخصصي ايران با حضور مسئولان سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري شب گذشته به عربستان اعزام شد. وي تاکيد کرد: اين سفر به دعوت رسمي وزير حج عربستان انجام شد.
محمدي گفت: در صورت انجام توافق اوليه با مسئولان حج عربستان براي اعزام زائران ايراني به حج 96 تيم ديگري متشکل از مسئولان هواپيمايي، رئيس مرکز پزشکي حج هلال احمر،‌ مسئول حوزه آي تي سازمان حج و زيارت، مسئولان اجرايي حوزه مسکن و تغذيه براي مذاکرات اجرايي به عربستان اعزام مي‌شوند.
محمدي با تاکيد بر اينکه مواضع جمهوري اسلامي ايران، مواردي منطقي است و در مذاکرات امسال نيز همان موارد مورد بحث و گفت و گو قرار خواهد گرفت، گفت: تمام موارد و خواسته‌هاي جمهوري اسلامي ايران طي نامه‌اي در 26 دي امسال براي وزير حج عربستان ارسال شده است .

** افزايش سهميه اعزام به حج
سرپرست سازمان حج و زيارت با بيان اينکه طرح توسعه مسجد الحرام پايان يافته و اين امر منجر به افزايش سهميه اعزام زائران کشورها خواهد شد، گفت: در آغاز عمليات اين طرح در حدود چهار سال پيش در اين مکان مقدس و به دليل کاهش فضا براي زائران 20 درصد از سهميه اعزام زائران کشورهاي مسلمان به حج کاهش يافت که مجددا امسال به جاي اوليه خود باز خواهد گشت.
وي با تاکيد بر مصوبه کنفرانس همکاري کشورهاي اسلامي در طائف مبني بر اينکه اعزام ها به حج بر اساس يکهزارم جمعيت هر کشور به انجام خواهد رسيد، گفت:‌ در صورت موافقت عربستان با خواسته‌هاي بحق کشورمان و بر اساس جمعيت فعلي ايران حدود 80 هزار نفر از زائران هموطن به حج 96 اعزام خواهند شد.
در آخرين حج تمتع بيش از 60 هزار نفر از زائران ايراني به سرزمين وحي مشرف شدند.

** خواسته ايران، احترام به زائران
سرپرست سازمان حج و زيارت با بيان اينکه احترام به زائران ايراني از زمان ورود به عربستان و خروج از اين کشور از خواسته هاي به حق کشورمان است، گفت:‌ وزارت حج عربستان بارها در گذشته (تا پيش از قطع روابط) عنوان کرده بود که زائران ايراني و عوامل اجرايي آن به دليل برنامه ريزي صحيح، ‌نظم و انضباط و احترام به قوانين جزو بهترين زائران جهان اسلام هستند.
محمدي، پيگيري وضعيت شهداي فاجعه منا و پرداخت ديه بر اساس احکام شرعي اسلام به خانواده هاي بازمانده اين شهدا را از ديگر موارد مذاکره با مقام هاي سعودي عنوان کرد و افزود: مطالبه حقوق خانواده شهداي منا بحق بوده و ما با جد به دنبال احقاق آن هستيم.

** انتظار 20 ساله براي حج/ ثبت نام جديد نداريم
وي در مورد متقاضيان پشت نوبت براي اعزام به حج، گفت: يک ميليون و ششصد هزار نفر براي اعزام به عربستان از سال 84 تا 86 ثبت نام کرده اند و منتظر اعزام هستند.
محمدي افزود: در حالت خوشبينانه و به طور ميانگين با سهميه 80 هزار نفري، 20 سال طول مي‌کشد تا اين جمعيت به حج اعزام شوند بنابراين هيچ برنامه اي براي ثبت نام جديد حج نداريم زيرا نخست بايد پاسخگوي تعهدات قبلي باشيم. سياست سازمان، ايجاد تعهد جديد نيست زيرا به دنبال ايجاد توقع و انتظار مردم نيستيم.
محمدي درباره تيم حقوقي توضيح داد: تيمي متشکل از نمايندگان حقوقي قوه قضاييه،‌ وزارت امور خارجه، سازمان حج، بنياد شهيد موارد حقوقي را پيگيري مي کنند.
سرپرست سازمان حج و زيارت ادامه داد:‌ در خصوص حادثه مسجد الحرام که پرونده آن در دادگاه مطرح است تيم مذکور امور مربوطه را از طريق وکيل قانوني در حال پيگيري است.

**شهداي منا
محمدي در پاسخ به اين پرسش که‌ يکي از مسائل در مذاکرات با عربستان بحث حقوق شهدا است، گفت: عربستان قبل از برگزاري حج امسال عنوان کرده بود که پس از برگزاري حج در خصوص فاجعه منا بررسي، رسيدگي و اعلام نظر خواهد کرد آيا اين اقدام انجام گرفت، توضيح داد،‌ تاکنون عربستان در خصوص فاجعه منا هيچ موضوعي را مطرح نکرده است و در مذاکرات قبلي که داشتيم موکدا اين مهم را از عربستان پيگيري کرديم.
وي ادامه داد: تنها پاسخ روشني که عربستان در اين رابطه به ما داد اين بود که کميته‌اي را تشکيل داده‌اند تا موضوع را بررسي و اعلام نظر کنند اما تاکنون خبري نشده است.
محمدي گفت: يکي از سوالات اساسي ما در خصوص همين مسئله فاجعه منا است.

شهداي سقوط جرثقيل در مسجد الحرام
وي درباره شهداي حادثه سقوط جرثقيل در مسجد الحرام گفت: اين موضوع داراي دو جنبه است، يکي تعهد عربستان به عنوان «هديه ملک» که به خانواده شهدا و مصدومان آن حادثه خسارت پرداخت کنند و يکي شرکت بن لادن است که دادگاه براي بررسي مقصران و مسببان آن حادثه تشکيل شد و مسائل مربوط به آن شرکت پيمانکاري است که پرونده طولاني شده اما پرونده بسته نشده است.
محمدي اضافه کرد: تيم حقوقي به دنبال مطالبه ديه از شرکت پيمانکار است. پيگيري هديه ملک نيز از مواردي است که در مذاکرات دنبال خواهيم کرد.
وي گفت: مسئولان عربستان بارها اعلام کردند که براي دو پليس خاطي حکم صادر کرده و محکوم شده‌اند اما انتظار داشتيم اين موضوع به ما ابلاغ شود، پيگيري موضوع نتيجه محاکمه دو پليس خاطي جده نيز از ديگر مواردي است که در گفت وگو با عربستان دنبال خواهيم کرد.
سرپرست سازمان حج و زيارت ادامه داد:مذاکرات به طور معمول در جده برگزار خواهد شد اما اگر به طول ه انجامد در مکه انجام خواهد گرفت.
وي گفت: مدت زمان برگزاري جلسات به طور معمول براي تمام کشورها يک روز است اما به احتمال زياد با توجه به موارد دو کشور اين مذاکرات از يک روز فراتر رود.

** زائران عتبات عاليات
محمدي درباره زائران عتبات عاليات نيزگفت: تعداد زائران ايراني به جز اربعين حدود 800 هزار نفر هستند که در قالب شاخص هاي اين سازمان به عتبات اعزام مي شوند.
وي افزود: برنامه ريزي کرده ايم اين تعداد در سال جديد افزايش پيدا کند،حدود دو هزار و 410 دفتر زيارتي د سراسر کشور داريم که همه آنها مراحل قانوني را طي کرده و داراي ضوابط، ساختارها و شاخص هاي مورد نظر سازمان حج و زيارت و داراي مجوز براي فعاليت در اين عرصه هستند.
وي ادامه داد:‌ متاسفانه برخي مجموعه هاي غير مجاز بدون داشتن مجوز در عرصه اعزام زائر فعاليت مي‌کنند در حالي که بايد از اين دو هزار و 410 دفتر زيارتي حمايت کنيم.
سرپرست سازمان حج و زيارت همچنين از طرحهاي اعزامي استاني خبر داد و گفت: اين روند چند ويژگي دارد. در اجراي طرح اعزام هاي استاني برنامه ريزي ها بر اساس سليقه مردم استان انجام خواهد گرفت و به اين منظور است که مثلا شايد برخي بخواهند در کربلا يا ديگر مکان‌ها بيشتر بمانند يا نوع غذاي خاصي سفارش دهند. البته هزينه ها نيز متفاوت خواهد بود که در نهايت باعث ايجاد جاذبه براي مردم خواهد شد.
محمدي گفت: طرح اعزام‌هاي استاني به طور آزمايشي از حدود پنج ماه پيش شروع شده اما به صورت عملياتي از حدود يک ماه پيش آغاز شده است.

**پيگيري حذف ويزا براي سفر به عتبات در عراق
وي در مورد حذف ويزا براي سفر به عتبات در عراق گفت: جمهوري اسلامي ايران به شدت به دنبال حذف ويزا است به دليل اينکه تعداد زيادي از مردم ايران مشرف مي‌شوند و موضوع رواديد فرايند اعزام به عتبات را کند و طولاني مي سازد.
محمدي ادامه داد:‌ براي حذف ويزا در واقع دولت عراق بايد متقاعد شود که اين موضوع انجام گيرد که در نهايت مردم دو کشور از اين اقدام سود خواهند کرد.
وي گفت: درحالي که سالانه بيش از 800 هزار زائر ايراني از طريق سازمان حج براي زيارت عتبات وارد عراق مي‌شود و در مقابل بيش از 5/1 ميليون نفر وارد ايران مي شود، حذف ويزا به سود زائران و دو کشور ايران و عراق است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/8622/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داوید رایا آرسنال را نجات می‌دهد

پیکان به دنبال اولین پیروزی برابر مس

فرصت ویژه برای گرفتن دو انتقام «اوسمار» از گربه سیاه پرسپولیس

پنج عامل سقوط الهلال در لیگ قهرمانان آسیا

برخورد صمیمانه شمسایی با خبرنگار ژاپنی

تیم ملی یک مربی جدید می‌خواهد

درویش مدیرعامل پرسپولیس پس از خصوصی‌سازی

ممنون به خاطر همه چیز؛ خداحافظ برای همیشه!

درخشان: پرسپولیس شرایط خوبی برای پیروزی برابر آلومینیوم دارد

دومین طلا برای ملی پوش ووشو ایران

پرسپولیس به جد‌ی‌ترین طلبکارش رسید!

رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

واکنش مداخله‌جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای توماج صالحی

سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌شدند

برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان

پیروزی سخت یونایتد مقابل قعرنشین در شب خروج لیورپول از کورس قهرمانی!

انریکه: تا امباپه حرف نزند چیزی نمی‌گویم!

کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تقدیر‌ از تیم ملی هاکی داخل سالن بانوان

رزا ابراهیمی برترین ورزشکار پارالمپیکی سال

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم