راه ترقی

آخرين مطالب

پژوهش دانشمندان درباره افزایش سطح آب دریاها حاوی نتایجی هراسناک است اقتصاد

پژوهش دانشمندان درباره افزایش سطح آب دریاها حاوی نتایجی هراسناک است
  بزرگنمايي:

راه ترقی - در آخرین دوره‌ی بین‌یخبندان زمین، سطح آب دریا 10 متر افزایش پیدا کرد؛ ولی پژوهشگران می‌گویند میزان افزایش سطح آب دریا در آینده بیش‌از‌این خواهد بود.

براساس پژوهشی جدید که با هدف درک وقوع رخدادهای احتمالی در مسیر تغییرات اقلیمی فعلی انجام شد، در آخرین دوره‌ی گرمایش زمین که 125 هزار سال پیش رخ داد، سطح آب دریا 10 متر افزایش پیدا کرد. نتایج این پژوهش به‌تازگی در مجله‌ی Nature Communications منتشر شده است و نشان می‌دهد ذوب یخ‌های جنوبگان دلیل اصلی افزایش سطح آب دریا در آخرین دوره‌ی بین‌یخبندان (دوره میان‌یخچالی) بود که حدود 10 هزار سال طول کشید. افزایش سطح آب دریا یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که دراثر تغییرات اقلیمی رخ می‌دهد و اگر بخواهیم دربرابر آن اقداماتی انجام دهیم، باید آن را به‌درستی پیش‌بینی‌ کنیم. نتایج این پژوهش حاکی از آن است جنوبگان که مدت‌ها تصور می‌شد در فرایند افزایش سطح آب دریا غول خفته‌ای باشد، درواقع نقش مهمی در این فرایند ایفا می‌کند. صفحه‌های یخی به‌سرعت ذوب می‌شوند و پیامدهای عظیمی برای جوامع ساحلی و زیرساخت‌ها خواهند داشت.
تصاویر هوایی نشان‌دهنده‌ی ویرانی ناشی از طوفان‌های شدید کولاروی در سواحل شمالی سیدنی در ژوئن 2016 هشداری از گذشته
چرخه‌های زمین شامل دوره‌های یخبندان سرد و دوره‌ی بین‌یخبندان است. در دوره‌های یخبندان، بخش‌های بزرگی از جهان با صفحات یخی پوشانده می‌شود و در دوره‌های بین‌یخبندان، هوا گرم‌تر و یخ‌ها ذوب می‌شود و سطح آب دریا افزایش پیدا می‌کند. در‌حال‌حاضر، زمین در دوره‌ی بین‌یخبندان قرار دارد که حدود 10 هزار سال پیش آغاز شده است. بااین‌حال، انتشار گازهای گلخانه‌ای در 200 سال گذشته موجب شده است تغییرات اقلیمی درمقایسه‌با آنچه در آخرین دوره‌ی بین‌یخبندان رخ داده، سریع‌تر و شدیدتر باشد. این بدان‌معنا است که میزان افزایش سطح آب دریا در گذشته فقط پیش‌بینی‌ حداقلی از اتفاقی است که در آینده ممکن است رخ دهد. مقاله‌های مرتبط:
سرعت بی‌سابقه ذوب یخ‌های گرینلند ذوب یخ‌های شمالگان و تأثیر آن بر بحران تغییرات اقلیمی تبعات افزایش سطح آب دریا بر اقتصادهای محلی
پژوهشگران داده‌های آخرین عصر بین‌یخبندان را بررسی کردند که حدود 125 هزار تا 118 هزار سال پیش رخ داده است. در آن زمان، دمای زمین یک درجه بیشتر از درجه‌ی حرارت فعلی زمین بود؛ یعنی شبیه آنچه برای آینده‌ی نزدیک پیش‌بینی می‌شود. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد ذوب یخ در آخرین دوره‌ی بین‌یخبندان موجب شد سطح آب دریا به 10 متر بالاتر از سطح کنونی برسد. یخ ابتدا در جنوبگان و چندهزار سال بعد در گرینلند ذوب شد. سطح آب دریا حدود سه متر در قرن افزایش پیدا کرد که بسیار بیشتر از 0/3 متر افزایشی است که در 150 سال گذشته رخ داده است. وقتی در آغاز دوره‌ی بین‌یخبندان دمای اقیانوس جنوبگان افزایش پیدا کرد، یخ‌ها نیز شروع به ذوب‌شدن کردند. این امر روی جریان‌های اقیانوسی تأثیر گذاشت و موجب گرم‌شدن شمالگان و آغاز ذوب یخ‌های گرینلند شد.
سگ‌ها در حال کشیدن سورتمه‌ای روی آب‌های حاصل از ذوب صفحه‌ی یخی در سواحل شمال غربی گرینلند حین سفر اکتشافی (ژوئن 2019) درک داده‌ها
تخمین زده می‌شود درحال‌حاضر میانگین جهانی افزایش سطح آب دریا بیش از سه میلی‌متر در سال باشد. طبق پیش‌بینی‌ها، این نرخ افزایش پیدا می‌کند و بسته به استراتژی ما ازنظر انتشار گازهای گلخانه‌ای، افزایش سطح آب دریا تا سال 2100 درمقایسه‌با سال 2000 به 70 تا 100 سانتی‌متر می‌رسد. چنین پیش‌بینی‌هایی معمولا متکی بر داده‌هایی است که در قرن جاری، از روی میزان جزرومد و از دهه‌ی 1990، از اطلاعات ماهواره‌ای جمع‌آوری شده است. بسیاری از این پیش‌بینی‌ها فرایند طبیعی مهمی، یعنی ناپایداری صخره‌های یخی را در نظر نمی‌گیرند. این عامل در داده‌های کوتاه‌مدت دیده نمی‌شود؛ به‌همین‌دلیل، برای چنین پیش‌بینی‌هایی مشاهده‌های زمین‌شناسی بسیار حیاتی هستند. وقتی یخ به اقیانوس می‌رسد، به صفحه‌ای شناور تبدیل و درنهایت، به صخره‌ای یخی ختم می‌شود. این صخره‌ها با بزرگ‌شدن، ناپایدار می‌شوند و می‌توانند به‌سرعت فروبریزند. این فروپاشی موجب می‌شود یخ بیشتری در اقیانوس تخلیه شود و نتیجه‌ی نهایی آن، افزایش سطح آب دریا در سطح جهانی است. در مدل‌های متعددی سعی شده است بی‌ثباتی صخره‌های یخی در نظر گرفته شود؛ اما نتایج بحث‌برانگیز بوده است. با‌این‌حال، به‌طور کلی طبق پیش‌بینی‌ حاصل از چنین مدل‌هایی، افزایش در سطح آب دریا شبیه چیزی است که در پژوهش حاضر درباره‌ی دوره‌ی بین‌یخبندان اخیر به‌دست آمده است.
برخلاف تصور قبلی، جنوبگان نقش اصلی در افزایش سطح آب دریا ایفا خواهد کرد. پژوهشگران در پژوهش جدید خود میزان تغییر در سطح آب دریا را با بررسی موارد مختلفی مانند تغییرات شیمیایی در پوسته‌ی پلانکتون‌های فسیل‌شده در رسوبات دریا بررسی کردند. این اطلاعات همراه‌با شواهدی از میزان ورودی آب ذوب‌شده در اطراف جنوبگان و گرینلند نشان می‌دهد سطح آب دریا با چه سرعتی افزایش می‌یابد و بین صفحات یخی مختلف ازنظر میزان مشارکت آن‌ها در افزایش سطح آب دریا تمایز قائل می‌شود. نگاهی به آینده
موضوع مهم درباره‌ی آخرین دوره‌ی بین‌یخبندان این است که افزایش در سطح آب دریا با چه سرعتی و چه میزان اتفاق افتاد. دمای هوا در جریان آخرین دوره‌ی بین‌یخبندان شبیه چیزی بود که برای آینده‌ی نزدیک پیش‌بینی شده است. معنای این امر آن است که ذوب‌شدن صفحات یخ قطبی احتمالا درمقایسه‌با پیش‌بینی‌های گذشته تأثیر بسیار بیشتری روی افزایش سطح آب دریا می‌گذارد. البته آخرین عصر بین‌یخبندان سناریو کاملی برای آینده‌ی زمین نیست. در آن زمان موقعیت زمین نسبت‌به خورشید متفاوت بود و زمین درمعرض تابش بیشتری قرار داشت. همچنین، سطوح کربن‌دی‌اکسید فقط 280 پی‌پی‌ام بود؛ در‌حالی‌که امروزه سطح این گاز در اتمسفر 410 پی‌پی‌ام است. دراین‌میان، نکته‌ی مهم‌تر این است که گرم‌شدن دو قطب در آخرین دوره‌ی بین‌یخبندان به‌طور هم‌زمان اتفاق نیفتاد؛ اما در شرایط تغییرات اقلیمی ناشی از گازهای گلخانه‌ای امروزی، گرمایش و کاهش یخ‌های دریا به‌طور هم‌زمان در دو منطقه درحال وقوع است. این بدان‌معنا است که اگر روند کنونی تغییرات اقلیمی ادامه داشته باشد، افزایش چشمگیر سطح آب دریا در گذشته، تنها گوشه‌ای از اتفاقی است که در آینده رخ می‌دهد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/86243/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس بانک مرکزی دولت روحانی دست به قلم شد؛ توصیه به تیم اقتصادی رئیسی

خریداران و فروشندگان مسکن بخوانند

آخرین وضعیت ایران برای میزبانی از بازی‌های آسیایی ناشنوایان

قهرمانی تیم نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان

هشدارهای شمسایی در نشست فنی قبل از بازی با قرقیزستان

اعلام ماموریت حمید مطهری در غیاب یحیی

نقش ویژه پرسپولیس در فینالیست شدن العین!

قوانین باید برای اخراج ستاره چلسی عوض شود

اتهام جالب به آرتتا؛ موهایت رنگ است!

حیدری: بازیکن خوب برای مربی همه چیز است

کواچ قهرمان شد و خداحافظی کرد

تبرئه استقلال از شکایت 42 میلیاردی یک ایجنت

رئیسی: اشغالگری رژیم صهیونیستی نه مشروعیت‌زا است و نه مالکیت‌آور

شیر خاورمیانه؛ لقب سریلانکایی‌ها به رئیس جمهور ایران

اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس منتشر شد

کنایه «نون خ» به شعارهای مسئولین!

سرگشتگی و یاس یک فضانورد/ مینی سریالی که باید دید

رونمایی از نماهنگ جدید خواننده «سلام فرمانده»

رودخانه تفت یزد سرریز شد، خیابان اصلی به زیر آب رفت

آبگرفتگی معابر شهر گنبد کاووس بر اثر بارش بهاری

آیین تعویض پرچم گنبد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام)

امروز، آخرین مهلت توزیع کارت کنکور

پیش‌بینی جدید از بارش باران در ایران

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

داستانک/ پری خوشحال

یورونیوز: پهپاد‌های مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

یورو رکورد زد

آغاز رقابت 8 تیم برای رسیدن به جام جهانی

هدایت تراکتور کادوی تولد 50 سالگی!

گرایی کشتی‌گیر قدرتمندی است

محمدی: باخت تیلور بار روانی را از تیم ملی کشتی کم کرد

واکنش اولیایی به واگذاری استقلال و پرسپولیس

جعفری: پیشنهاداتی دارم اما اولویتم تیم شهر خودم است

ابتلا به یک بیماری عجیب، موراتا را خانه‌نشین کرد

هشدار در انتخاب سرمربی خارجی برای بسکتبال

تکلیف سهمیه جام‌ جهانی در صورت صعود ازبک

پیشنهاد منچسترسیتی به خسرو حیدری

حسن بیادی: چه بسا دخالت‌های دولت نباشد کارها بهتر انجام شود

استقبال رسمی مقامات سریلانکا از رییس جمهور

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

همه مرد های مجرد آبادی خواستگار گلاتاژ بودند!

پای آرمین زارعی هم به دادگاه باز شد!

قطعه جدید محسن چاوشی به نام «جهان لاغر» منتشر می‌‌شود

شکستن درختان به علت وزش باد شدید

جزئیاتی از پرونده‌های قاچاق دختران و خانه‌های فساد؛ 96 نفر دستگیر شدند

حکم اعدام برای 3 پسر به اتهام تجاوز به 2 دختر نوجوان

ترفندهایی برای شناخت آبلیموی تقلبی از اصل/ آبلیموی سنتی بخریم؟

شاید موشک‌های آینده بدون سوخت کار ‌کنند!

سرمقاله دنیای اقتصاد/ توصیه خیرخواهانه