راه ترقی

آخرين مطالب

داعش خراسان؛ پیمانکاران ارزان قیمت تروریسم نوشتارها

داعش خراسان؛ پیمانکاران ارزان قیمت تروریسم
  بزرگنمايي:

راه ترقی - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
محمدحسین لطف‌الهی| کمتر از 3 ماه پس از حمله تروریستی خونین به شهر کرمان در ایران، چند مهاجم مسلح در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو به یک سالن کنسرت حمله‌ور شدند. این دو حمله که روی هم بیش از 300 قربانی گرفت و به مجروح شدن صدها نفر انجامید، دو نکته مشترک داشتند: هر دو توسط یک گروه تروریستی به نام «داعش خراسان» و از طریق گروهی از مهاجمان با ملیت تاجیکستانی انجام شده بودند.
دولت اسلامی استان خراسان (ISKP) یا داعش خراسان (ISIS K) شاخه‌ای از داعش است که بیشتر در مناطق مرکزی و جنوب آسیا فعال است و عملیات‌های خونین زیادی را طی سال‌های اخیر در منطقه ترتیب داده است. این گروه که در حال گسترش دامنه فعالیت‌های خود به حوزه اوراسیا است و هشدارهایی درباره احتمال سرایت حملات این گروه به سایر نقاط اروپا وجود دارد، به یک نگرانی جدی برای بسیاری از کشورها بدل شده اما مقابله با تروریسم در منطقه هنوز به‌عنوان یک اولویت دیده نمی‌شود و اقدامات کافی برای جلوگیری از گسترش این پدیده صورت نمی‌گیرد.
داعش خراسان چگونه ایجاد شد؟
دولت اسلامی استان خراسان در سال 2014 با جذب تعدادی از جنگجویان جدا شده از تحریک طالبان پاکستان (TTP)، القاعده و طالبان افغانستان که در کشورهای افغانستان و پاکستان فعال بودند، تشکیل شد. درحالی‌که بسیاری از این جنگجویان به خانه‌هایشان بازگشته بودند و سرنوشت مشخصی نداشتند، نمایندگان دولت اسلامی عراق و شام به افغانستان و پاکستان سفر کرده و تلاش کردند با جمع‌آوری آن‌ها از طریق مذاکره با تعدادی از فرماندهان نظامی ارشد به‌ویژه فرماندهان تحریک طالبان پاکستان، شاخه جدیدی از داعش را در این منطقه تشکیل دهند.
این تلاش‌ها در ژانویه 2015 و پس از صدور بیانیه داعش که طی آن تشکیل شاخه «استان خراسان – Khorasan Province» اعلام شده بود، رسمیت یافت. در آن زمان ابوبکر بغدادی، خلیفه وقت داعش نیز طی حکمی حافظ سعیدخان را به‌عنوان اولین امیر داعش خراسان منصوب کرد. حافظ سعیدخان که پیش از آن مسئولیت فرماندهی نظامی یکی از واحدهای تحریک طالبان در پاکستان را بر عهده داشت، با استفاده از روابط گسترده خود در این کشور اقدام به جذب نیرو کرد و نفوذ داعش خراسان در افغانستان و پاکستان را توسعه داد.
تاریخچه داعش خراسان از اینجا به بعد یکی از خشن‌ترین روایت‌ها در تاریخ معاصر است. این گروه تروریستی مرتباً درگیری‌های گسترده‌ای با نیروهای امنیتی دولت افغانستان، نیروهای نظامی خارجی حاضر در افغانستان و گروه طالبان داشت. براساس پژوهش مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS)، در سال 2015، اختر منصور رهبر وقت طالبان از جنگجویان داعش خراسان خواست که «زیر یک پرچم» جمع شوند اما با استنکاف داعش خراسان از این مسئله و بالا گرفتن درگیری‌ها، شورای کویته طالبان در دسامبر همان سال دستور داد تا نیروهای ویژه این گروه در قالب «واحد سرخ» جنگ با داعش خراسان را آغاز کنند و تلاش کنند تا مناطق تحت تصرف این گروه را در اختیار بگیرند.
در تحقیقات مرکز مقابله با تروریسم دانشگاه وست‌پوینت آمریکا که در مارس 2020 منتشر شده، آمده است که در نتیجه درگیری‌ها، سرانجام در سال 2018 داعش خراسان پذیرفت که تسلیم طالبان شود و مناطق تحت تصرف خود را رها کند و به طالبان بدهد. اما این پایان ماجرای داعش خراسان نبود و فعالیت‌های آن‌ها همچنان به روش‌های مختلف و در مناطق گوناگون افغانستان ادامه یافت.
نکته قابل توجه این است که روابط طالبان و داعش خراسان همواره هم تنش‌آلود نبود و روایت‌هایی از همکاری‌ میان آن‌ها در برخی موارد وجود دارد. بخش‌هایی از شبکه حقانی که در حال حاضر بخشی از طالبان به حساب می‌آید، همکاری‌هایی با داعش خراسان داشتند. برای نمونه، وزارت دفاع افغانستان در سال 2018 در واکنش به یک حمله تروریستی که داعش خراسان مسئولیت آن را پذیرفته بود، اعلام کرد که «تحقیقات نشان می‌دهد این حمله توسط عناصر شبکه حقانی صورت گرفته است.»
بازیگران بین‌المللی حاضر در افغانستان نیز عملیات‌های زیادی را برای مقابله با گروه تروریستی داعش خراسان ترتیب دادند. ایالات متحده و دولت وقت افغانستان در همین راستا کارزاری را در شرق افغانستان برای مقابله با داعش خراسان به راه انداختند و براساس گزارش‌هایی که از آن زمان وجود دارد، موفق شده بودند تعدادی از رهبران ارشد و میانی این گروه از جمله اسلم فاروغی رهبر آن‌ها را کشته یا دستگیر کنند. پس از این تحولات، داعش خراسان در سال 2020، فردی به نام شهاب‌المهاجر را به‌عنوان رهبر جدید انتخاب کرد. المهاجر پیش از آن به‌عنوان برنامه‌ریز اصلی داعش خراسان برای حملات شهری فعالیت می‌کرد و کمی قبل‌تر نیز یکی از فرماندهان میان‌شبکه حقانی بود.
او توانست سال‌های آینده را به سال‌های بسیار خونبارتری تبدیل کند. در سال 2020، به‌رغم اینکه داعش خراسان مناطق بسیار کوچکی را در اختیار داشت اما موفق شد حملات تروریستی زیادی را ترتیب دهد که از جمله آن‌ها حمله به کابل در مه 2020 (24 کشته) و حمله به دانشگاه کابل در نوامبر 2020 (22 کشته) ‌بود. در این زمان دامنه فعالیت‌های داعش افغانستان، جدی‌تر از قبل در کشورهای همسایه نظیر تاجیکستان، پاکستان و هند گسترده شد.
در ژوئن 2021، سازمان ملل متحد تخمین زد که ساختار داعش خراسان را یک هسته مرکزی از جنگجویان با حدود 1500 الی 2200 نیرو تشکیل می‌دهد که محل استقرار آن‌ها در استان‌هایی نظیر کُنَر و ننگرهار است. این گزارش همچنین اضافه می‌کرد که این جنگجویان هرچند توان کنترل مناطق بزرگ را ندارند اما از نظر عملیاتی می‌توانند در زمینه عملیات‌های انتحاری یا عملیات‌هایی با هدف کشتار غیرنظامیان بسیار خطرناک باشند. نمونه این حملات را می‌توان در 26 آگوست 2021، چند روز پیش از خروج کامل آمریکا از افغانستان مشاهده کرد که طی آن حدود 170 نفر افغانستانی و 13 نیروی نظامی آمریکا کشته شدند.
در حال حاضر طالبان رابطه با داعش خراسان را انکار می‌کند و مدعی است با این گروه در افغانستان مبارزه می‌کند. جمهوری اسلامی ایران نیز برای تأمین امنیت مرزها و جلوگیری از ورود نیروهای داعش خراسان به داخل ایران، همکاری‌هایی با طالبان دارد. حسن کاظمی‌قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور افغانستان دی‌ماه 1402 در این باره گفت:«مقامات ایران و افغانستان در تهران با یکدیگر دیدار و بر همکاری بیشتر در حوزه امنیت مرزی تاکید کردند.» مقام‌های آمریکایی در برخی موارد ادعا کرده‌اند که طالبان اراده‌ای برای هدف قرار دادن یا بازداشت سران اصلی داعش خراسان ندارد. ژنرال مایکل اریک کوریلا، از فرماندهی سنتکام ارتش آمریکا در مارس 2023 طی نشستی که در کنگره آمریکا برگزار شد، گفت: «طالبان اراده‌ای برای رفتن به دنبال افراد ندارد.» در مقابل ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان این مسئله را رد کرده و گفته است که از آگوست 2021، بیش از 1700 نفر از اعضای داعش خراسان دستگیر و بیش از 1100 نفر از آن‌ها نیز کشته شده‌اند. طالبان در آوریل 2023 صوتی منسوب به ثنا‌الله غفاری (لقب، شهاب‌المهاجر) منتشر کرد که طی آن غفاری از کشته شدن تعداد زیادی از همرزمانش در درگیری با طالبان سخن می‌گفت.
ایدئولوژی داعش خراسان چیست؟
براساس باورهای رهبران این گروه، داعش خراسان یک ولایت (استان) از دولت اسلامی به شمار می‌رود. خراسان در اسم این گروه به منطقه‌ای وسیع و تاریخی شامل بخش‌هایی از افغانستان، ایران، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان اشاره دارد. داعش خراسان معتقد است که باید یک دولت اسلامی در سطح جهان پدید آید و نوعی خلیفه‌گری فراملیتی براساس قوانین شریعت حاکم شود.
از نگاه آن‌ها این خلیفه‌گری باید کاری کند که تمام اعضای جامعه سفت و سخت از قوانینی که براساس سنت و دستورات دینی وجود دارد، تبعیت کنند. در کتابی به نام «عقیده و منهاج دولت اسلامی در زمینه تکفیر» که در سال 2016 منتشر شد آورده شده که هرکسی «قوانین شریعت» را رد کند، به‌عنوان «کافر» شناخته می‌شود و به تبع آن می‌تواند اعدام شود. درحالی‌که القاعده در گذشته مدعی مبارزه با دو دشمن یعنی «دشمنان نزدیک» (بازیگران منطقه‌ای و شیعیان) و «دشمنان دور» (غرب) بود، داعش خراسان در ظاهر این مسئله را ادامه می‌دهد اما در حقیقت عملیات‌های آن‌ها نشان می‌دهد که مبارزه با «دشمن نزدیک» اولویت اصلی آن‌ها به شمار می‌رود.
حملات گسترده آن‌ها به مناطق هزاره‌نشین و اقلیت‌های شیعه در افغانستان یکی از مهم‌ترین شواهد وجود این نگاه در رهبران داعش افغانستان است. داعش خراسان پس از صلح طالبان و ایالات متحده و حاکم شدن این گروه در افغانستان، در بیانیه‌هایی به این موضوع اعتراض کرد و طالبان و آمریکا را «متحد یکدیگر» معرفی کرد. آن‌ها همچنین در برخی موارد در بیانیه‌ها و نوشته‌هایشان طالبان را «ملی‌گرایان کثیف» معرفی کرده و آن‌ها را به دلیل توجه به قومیت و ملیت به جای «جهاد اسلامی» سرزنش کرده است.
ساختار تشکیلاتی داعش خراسان
این گروه تروریستی بر پایه رهبری یک «امیر» فعالیت می‌کند. آخرین امیر آن‌ها شهاب‌المهاجر (ثناالله غفاری) بود که در سال 2023 ادعاهایی مبنی بر کشته شدن او مطرح شد اما شواهد کافی برای قطعیت داشتن این ادعا وجود ندارد و از همین رو نمی‌توان به‌طور کامل آن را پذیرفت. ساختار این گروه از شورایی مشورتی، فرماندهی اطلاعاتی، فرماندهی لجستیکی و فرماندهان نظامی منطقه‌ای تشکیل می‌شود.
براساس گزارش‌هایی که از سال‌های ابتدایی فعالیت این گروه وجود دارد، عمده فرماندهان و مقام‌ها را اعضای ارشد پیشین تحریک طالبان تشکیل می‌دادند اما به مرور این وضعیت تغییر کرده است. آن‌ها هرچند در ابتدا بخشی از دولت اسلامی عراق و شام به حساب می‌آمدند اما نوعی خودمختاری داشتند و در ادامه نیز با تضعیف داعش در عراق، سوریه و سایر مناطق خاورمیانه آزادی عمل بیشتری پیدا کردند.
داعش خراسان برای تأمین مالی به منابع زیادی متکی است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در یک ارزیابی آورده است که منابع مالی این گروه از محل «کمک‌های محلی» و «حمایت از سوی هسته اصلی داعش» تأمین می‌شود و آن‌ها فعالیت‌های تجاری و اقتصادی مخفیانه زیادی در مناطقی نظیر کابل و جلال‌آباد دارند.
داعش خراسان معمولاً از چه تاکتیک‌هایی استفاده می‌کند؟
هرچند تعداد حملات داعش خراسان در سال‌های اخیر به نسبت سال‌های اوج فعالیت این گروه کاهش یافته اما حملات آن‌ها مؤثرتر شده و همچنان قربانیان بسیار زیادی می‌گیرد. روند فعالیت‌های داعش خراسان از 2018 به این سو نشان می‌دهد این گروه از دو تاکتیک اصلی برای حملات خود استفاده می‌کند. این دو تاکتیک شامل بمب‌گذاری و منفجر کردن یک مکان مملو از جمعیت غیرنظامی یا محل حضور نظامیان از دور و همچنین استفاده از عناصر انتحاری است. این گروه در برخی موارد از نیروهای انتحاری می‌خواهد تا پیش از انفجار اقدام به گروگانگیری غیرنظامیان و شلیک به سوی آنان کنند تا تعداد تلفات افزایش پیدا کند.
برخی از عملیات‌های داعش خراسان در 2023 و 2024
افغانستان: 1 ژانویه 2023 یک مهاجم با منفجر کردن بمب در نزدیکی مقر نظامیان طالبان در فرودگاه بین‌المللی کابل تعدادی از اعضای طالبان و غیرنظامیان نزدیک به محل انفجار را به قتل رساند. داعش خراسان مسئولیت این حمله را پذیرفت و مدعی شد طی این حمله 20 نفر کشته و 30 نفر زخمی شدند.
افغانستان: 11 ژانویه 2023 درحالی‌که هیئتی از چین به کابل سفر کرده بود، یک عنصر انتحاری اقدام به منفجر کردن خود در مقابل ساختمان وزارت خارجه طالبان کرد که این حمله براساس روایت رسانه‌های محلی به کشته شدن بیش از 20 نفر انجامید.
پاکستان: 23 جولای 2023 بمب‌گذاری در یک راهپیمایی که از سوی «جماعت علمای اسلام» در پاکستان برگزار شده بود باعث شد دست‌کم 63 نفر جان خود را از دست بدهند.
افغانستان: 13 اکتبر 2023 حمله نیروهای داعش خراسان به یک مسجد شیعیان در بغلان به کشته شدن 7 نفر و مجروح شدن 17 نفر دیگر منجر شد.
ایران: 3 ژانویه 2024 دو بمب‌گذاری در مراسم سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی در شهر کرمان باعث شد نزدیک به 100 نفر جان خود را از دست داده و 368 نفر زخمی شوند. پیش‌تر در 26 اکتبر 2022، تروریست‌های داعش در شهر شیراز به حرم شاه‌چراغ حمله کردند و جان دست‌کم 15 ایرانی را گرفتند. داعش یک بار دیگر در سال 2023 تلاش کرد به حرم شاه‌چراغ حمله کند و در این حمله یک نفر از خادمان و یک نفر از محافظان به شهادت رسیده و هفت نفر دیگر زخمی شدند.
پاکستان: 30 ژانویه 2024 حمله به کارزار انتخاباتی حزب تحریک انصاف باعث شد 4 نفر کشته و 5 نفر زخمی شوند.
پاکستان: 7 فوریه 2024 دو بمب‌گذاری در ایالت بلوچستان همزمان با انتخابات سراسری در پاکستان به کشته شدن 30 نفر و زخمی شدن 28 نفر دیگر انجامید.
افغانستان: 21 مارس 2024 یک عنصر انتحاری خود را در نزدیک «بانک جدید کابل» در قندهار منفجر کرد. آمارها درباره این انفجار ضد و نقیض است و روایت‌هایی از 3 تا 21 کشته و 12 الی بیش از 50 زخمی وجود دارد.
روسیه: یکی از خونبارترین حملات سال‌‌های اخیر داعش خراسان در کروکوس‌سیتی در نزدیکی شهر مسکو اتفاق افتاد. تالار کروکوس‌سیتی، بخشی از یک قسمت بزرگتر متشکل از مراکز خرید، رستوران‌ها و سایر جاذبه‌ها به نام مرکز خرید کروکوس‌سیتی است که در سال 2009 به‌عنوان محلی برای برگزاری کنسرت‌ها با ظرفیت 6000 نفر ساخته شد.
در 22 مارس 2024، یک گروه موسیقی به نام «پیک‌نیک» قرار بود در تالار کروکوس کنسرتی اجرا کنند. پیش از آغاز اجرا و حدود ساعت 20، چهار مرد مسلح نقاب‌دار با استفاده از تفنگ‌های خودکار به‌سوی جمعیت شلیک کردند. همچنین گزارش شد که مهاجمان با استفاده از بمب‌های بنزینی، سالن را به آتش کشیدند. ساعت 21:32 به وقت محلی، یک انفجار گزارش شد و نیم‌ساعت بعد، بر اثر شدت آتش‌سوزی، ریزش جزئی سقف تالار گزارش شد.
براساس برخی گزارش‌ها، برخی از مردان مسلح در داخل ساختمان، سنگر گرفتند. همچنین فیلمی که توسط بی‌بی‌سی نیز تأیید شده است، نشان‌دهنده «تیراندازی کور» این افراد به‌سوی مردم است. 144 نفر در این حمله کشته و بیش از 550 نفر زخمی شدند. بر اثر این اتفاق، مراکز خرید و سایر فضاهای عمومی شهر کاملاً تخلیه شدند.
تاجیکستان، جایی که نیمی از نیروهای داعش خراسان از آنجا می‌آیند
پس از حمله به تالار کروکوس‌سیتی در شهر مسکو، نیروهای امنیتی روسیه اعلام کردند که 4 نفر از عاملان حمله هویت تاجیکستانی داشتند. پیش‌تر در ماجرای حمله تروریستی به مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی در کرمان، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرده بود «طراح و پشتیبانِ اصلی عملیات جنایت‌کارانه‌ مورد بحث، فردی تاجیکستانی به نام مستعار عبدالله تاجیکی بوده است.»
دادگاه انقلاب شیراز نیز پس از دومین حادثه تروریستی در شاه‌چراغ در مرداد 1402، هویت متهم ردیف اول را «رحمت‌اله نوروزاف، اهل کشور تاجیکستان» معرفی کرده بود. این مسئله در کنار داده‌های دیگری که از فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در تاجیکستان وجود داشت توجه‌ها را به سوی این کشور جلب کرد. اواسط آوریل امسال، روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که نیمی از نیروهای داعش خراسان از تاجیکستان استخدام شده‌اند.
در گزارش نیویورک‌تایمز آمده است: تاجیک‌ها در داعش به‌ویژه در شاخه افغانستانِ آن، که به‌عنوان داعش خراسان شناخته می‌شود، نقش زیادی در حملات تروریستی اخیر این گروه پیدا کرده‌اند. تنها در طول یک سال گذشته آن‌ها در حملاتی به روسیه، ایران و ترکیه نقش اصلی را بازی کردند و اقداماتی نیز در اروپا داشتند. کارشناسان می‌گویند داعش خراسان در مجموع حدود چند هزار نفر نیرو دارد که بیش از نیمی از آن‌ها را تاجیکستانی‌ها تشکیل می‌دهند.
ادوارد لمون، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه A&M تگزاس که در زمینه تروریسم در تاجیکستان تخصص دارد می‌گوید: «آن‌ها به یک نیروی کلیدی برای عملیات‌های خارجی داعش خراسان بدل شده‌اند و این گروه از آن‌ها برای عملیات‌هایی که توجه جهانی را جلب کند و به داعش خراسان در جذب نیرو کمک کند استفاده می‌کنند.»
به گفته‌ تحلیلگران، دو عامل اصلی باعث می‌شود که تاجیک‌ها گزینه‌ای مناسب برای استخدام شدن از سوی داعش باشند. دولت اقتدارگرا و خودکامه که روزبه‌روز فشار را بر مردم افزایش می‌دهد و مسئله اقتصاد که نشان می‌دهد تاجیکستان یکی از فقیرترین کشورهای جهان است. فقر گسترده و سرکوب سیاسی باعث می‌شود میلیون‌ها نفر از تاجیک‌ها بخواهند در بیرون از این کشور به دنبال یک زندگی بهتر باشند. بر اساس آمارها، در این کشور 10 میلیونی، چیزی بیش از نیمی از نیروی کار یعنی 2 میلیون در پی جست‌ئجوی کار در خارج از این کشور هستند.
بیشتر این جمعیت در روسیه به سر می‌برند که در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های گسترده غرب، چشم‌انداز اقتصادی نه‌چندان مناسب روسیه و حقوق پرداختی پایین دچار مشکل شده و به طعمه‌ای مناسب برای استخدام‌کنندگان جهادی بدل شده‌اند. به طور رسمی 1/3 میلیون نفر کارگر تاجیک در روسیه حضور دارند و کارشناسان معتقدند به‌طور غیررسمی این آمار صدها هزار نفر بیشتر است.
نیویورک‌تایمز در گزارشی دیگر که چند روز پس از حمله به مسکو منتشر شد نیز آورده بود:‌ در روسیه وضع برای مهاجرانی که از کشورهای آسیای مرکزی آمده‌اند، در چندماه اخیر بسیار تیره و تار بوده است. بسیاری از مهاجران آسیای مرکزی ماه‌هاست که با ارعاب پلیس و خطر تحت فشار قرار گرفتن از سوی دولت مرکزی برای پیوستن به جنگ در اوکراین مواجه بوده‌اند. موقعیت آنها پس از حمله تروریستی بیش از پیش متزلزل شده است.
یک مهاجر تاجیک در مسکو به وب‌سایت خبری اوراسیا نت گفت: «در طول سال گذشته، وضعیت در روسیه دشوار بوده است. حمله‌های مداوم پلیس به مهاجران ادامه دارد. با شما طوری رفتار می‌کنند که انگار یک جنایتکار هستید. اکنون راه رفتن در خیابان غیرممکن است، همه مراقب شما هستند و از شما دوری می‌کنند. برخی با شما مانند یک سگ رفتار می‌کنند.
براساس گزارش سالانه مقابله با تروریسم وزارت خارجه آمریکا در سال 2022، دولت تاجیکستان اقدامات زیادی را برای مقابله با تروریسم انجام می‌دهد که شامل ردیابی مالی تروریست‌ها و شناسایی ارتباطات آن‌هاست. تاجیکستان در سال 2015 گروه «دولت اسلامی عراق و شام»، موسوم به داعش را سازمان تروریستی اعلام و فعالیتش را در خاک این کشور ممنوع کرد.
در سال‌های گذشته، ده‌ها شهروند تاجیکستان به اتهام عضویت در داعش بازداشت و زندانی شده‌اند. رئیس‌جمهوری تاجیکستان در اوایل ماه مارس از فعالیت اسلامگرایان افراطی در این کشور که جوانان تاجیک را «شست‌وشوی مغزی» می‌کنند، ابراز نگرانی کرده بود. با این وجود این اقدامات کافی به نظر نمی‌رسد و مشکلات اجتماعی گسترده تاجیکستان که ناشی از سال‌های طولانی دیکتاتوری و مشکلات اقتصادی هستند، با چنین راهکارهایی حل و فصل نمی‌شوند و نیاز به اقداماتی بسیار فراتر است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/867580/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: فقط در خانه‌ از من درباره آینده سوال نمی کنند

اسپورتینگ قهرمان جدید فوتبال پرتغال

پاس زیبای سردار آزمون و فرصت سوزی تامی آبراهام در دقیقه 94 بازی رم و یوونتوس

آه و افسوس جهانبخش؛ توپ لعنتی کجا رفت!

قهرمانی رئال مادرید در لالیگا و شادی جالب کارلو آنچلوتی به همراه بازیکنان

جیمی کرگر در خصوص سرمربی جدید لیورپول؛ انتخاب مورد علاقه من ژابی آلونسو بود

تمجید ویژه الساندرو دل پیرو از نیکلاس فولکروگ، مهاجم دورتموند

نوستالژی؛ برتری 2-1 یوونتوس مقابل رئال مادرید

خلاصه بازی برنلی 1 - نیوکسل 4

مدیرعامل فصل آتی پرسپولیس مشخص شد

خسروی: ما در جام جهانی آینده داوری نخواهیم

خلاصه بازی آاس رم 1 - یوونتوس 1

باید باز هم از اوسمار حمایت کرد

5 گل برتر تاتنهام در آنفیلد

آبراهام قدر پاس سردار آزمون را ندانست

سال گذشته چقدر پول خرج واردات بنزین کردیم؟

خلاصه بازی آث میلان 3 - جنوا 3

بازی «رنگِ لباس» در دیدار گل‌گهر - شمس‌آذر

حواشی انتخاب ناظمی به عنوان داور دیدار استقلال-ذوب آهن

چاپ 7.5 میلیون تعرفه برای مرحله دوم انتخابات

فیش های حقوقی جدید بازنشستگان کارگری صادر شد

آخرین قیمت مدل‌های مختلف پیکان

آرژانتین در غم درگذشت اولین مربی قهرمان جهان

کاشته تماشایی تورس به تیر دروازه شمس آذر

مربی شمس‌آذر: بازی تاکتیکی و پرفشار بود

مدال قهرمانی اروپا بر گردن اولادقباد

هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره 2 خطر در کمین ایران

درگذشت یک امام جمعه بر اثر تصادف با آمبولانس

روسیه تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد ایران نمی‌گذارد

موشک‌های ایرانی، امارات را بر سر عقل آورد؟

سیگنال نگران‌کننده واشنگتن برای تل‌آویو

نخستین هت تریک کریستیانو رونالدو با پیراهن رئال مادرید در لالیگا

تبعات باخت؛ مدافعان تاتنهام درگیر شدند!

جود بلینگام، بازیکن با اخلاق مستطیل سبز

گل اول آاس رم به یوونتوس توسط لوکاکو

عجیب‌ترین هوادار فینال جام باشگاه‌های فوتسال اروپا

گل اول یوونتوس توسط برمر در دقیقه 31

عکس یادگاری معلم‌ها با پیروانی

مدیر رسانه نفت: امیدوارم سپاهانی‌ها عذرخواهی کنند

رقص آنچلوتی پس از تایید قهرمانی رئال مادرید در لالیگا

پورموسوی: امیدوارم نمایش خوبی به جا بگذاریم

رهبر انقلاب: مشکل آن وقتی حل می‌شود که فلسطین برگردد به صاحبان خودش، یعنی مردم فلسطین

آمار کیف زن باباش رو هم داره

مهم‌ترین دستاورد پیمان معادی در حضور در پروژه‌های بین المللی

روایت دردناکِ «شیرینِ» سریال نون‌خ از فاصله یک قدمی تا مرگ!

اجرای کنسرتو دی آرانخوئز یکی از زیباترین تصنیفات شناخته شده در جهان موسیقی

پس لرزه های ادعای یک نماینده مجلس درباره روابط جنسی در ترکیه

ما را ز تو غیر از تو تمنّایی نیست

مهدی نصیری و شتاب منحصر به فردش

اشتیاقی که گم شد؛ گذری بر 34 دوره نمایشگاه کتاب تهران