راه ترقی

آخرين مطالب

بازیگر زیاده‌طلب منطقه نوشتارها

بازیگر زیاده‌طلب منطقه
  بزرگنمايي:

راه ترقی - فرهیختگان /متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
فاطمه بریمانی| در سال‌های اخیر ترکیه با اقدامات و سیاست‌هایی که در پیش گرفت، خود را به‌عنوان بازیگری «زیاده‌طلب» مشهور کرده. این بازیگر منطقه‌ای با توجه به بروز التهابات در منطقه تلاش کرده از زخم‌های موجود برای دخالت و بهره‌برداری حداکثری به زیان دیگر بازیگران و کشورهای منطقه استفاده کند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سفر اخیر خود به عراق که پس از 13 سال صورت گرفت، نشان داد «پاشنه در» در سیاست آنکارا همچنان به سیاق گذشته می‌چرخد. برخی تحلیلگران سیاست‌ها و رفتارهای نامتعارف ترکیه را ناشی از ایده «نئوعثمانیسم» اردوغان می‌دانند که به دنبال احیای نفوذ ترکیه در جغرافیای عثمانی سابق یا محیط‌های دیگر است. با این وجود تمام ماجرا در اردوغان خلاصه نمی‌شود. پیش از او نیز عده‌ای که داعیه اسلام‌گرایی نداشتند، درصدد توسعه نفوذ ترکیه به اشکال غیرمتعارف بودند. افرادی که به دلیل سکولار بودن‌شان، اقدامات‌شان «نئوعثمانیسم» خطاب نمی‌شد. آنکارا از مدت‌ها قبل از اردوغان درصدد ابزارسازی برای دخالت‌های نامشروع در منطقه بوده که ثمراتش امروز بیشتر به چشم می‌خورند. اردوغان موضوعات مورد مذاکره خود در سفرش به بغداد را در حوزه‌هایی مانند آب، انرژی، ترانزیت، مسائل کریدوری و حوزه امنیتی اعلام کرده بود که درباره آنها حدود 26 توافقنامه به امضا رسید. آنچه نگاه‌های تیزبین را حساس می‌کند، موضوعات اعلام شده‌اند که در هیچ‌کدام ترکیه سیاست قابل قبول و خیرخواهانه‌ای ندارد. 
آب؛ اهرم فشار امتیازگیری
آب بخشی مهمی از مشکل عراق است. این کشور به‌طور تاریخی با دو رود معروف دجله و فرات شناخته می‌شود. این دو رود اساس حیات عراق هستند که طی چند سال گذشته به دلیل سیاست‌های ترکیه با مشکل مواجه شده‌اند. طبق تحقیقات صورت گرفته و مقالات منتشرشده، کمبود آب در عراق را می‌توان نتیجه چندین عامل ازجمله زیرساخت‌های ضعیف، ظرفیت‌های محدود دولتی، شرایط اقلیمی، کاهش بارندگی و خشکسالی درنظر گرفت اما پروژه‌های برق‌آبی ترکیه در بالادست دجله و فرات سهمی اساسی داشته‌اند. پژوهشگران محیط‌زیستی بر این نکته متفق‌القولند که مشکل آب در عراق فقط داخلی نیست. شرایط خارجی نقش بسیار مهمی در محدود کردن میزان آب دریافتی این کشور دارد. عراق تا دهه 1970 جزء کشورهای پرآب تلقی می‌شد. زمانی که ترکیه شروع به ساخت مجموعه‌ای از سدها کرد، این مساله تغییر کرد. ساخت این سدها در بالادست رود دجله و فرات، جریان آب عراق را 30 تا 40 درصد کاهش داده است. 
با وجود مشکلات به وجود آمده برای کشور عراق و سوریه، ترکیه بدون نگرانی پروژه‌های خود را پیش می‌برد. مانند سد ایلیسو که در سال 2018 روی دجله افتتاح شد. حالا ترکیه آب را یک اهرم فشار برای کشورهای منطقه قرار داده است. این سیاست امروزه توسط اردوغان اجرا می‌شود اما سابقه‌اش به پیش از قدرت‌گیری وی مربوط است. مقامات ترکیه دهه‌ها قبل با حسرت از بی‌نصیب ماندن از منابع انرژی در غرب آسیا که تقریبا سهم همه شده است، ادعا می‌کردند همان‌گونه که دیگران نفت دارند، ترکیه نیز آب دارد و کشورهای منطقه در آینده باید در ازای آب، انرژی ترکیه را تامین کنند. در حال حاضر اما بلندپروازی‌های ترکیه فراتر از ایده پیشین است. آنکارا از ابزار آب، چیزی بیشتر از منابع انرژی می‌خواهد. آنکارا در دهه 1990 میلادی احساس می‌کرد به دلیل وابستگی به منابع انرژی خارجی ازجمله گاز ایران و روسیه، سیاستش توسط این دو کشور قابل کنترل است. این کشور از این رو دست به سدسازی‌های گسترده زد تا ضمن کاهش واردات گاز با توجه به تولید نیروگاه‌های برق‌آبی، بتواند آب پشت سدها را در ازای مزایای اقتصادی به کشورهای منطقه بفروشد. آنکارا درحال حاضر اما شرایط را مساعدتر از آن می‌بیند که در ازای آب تنها امتیازات اقتصادی دریافت کند. این کشور درصدد توسعه نفوذ نظامی خود با ابزار آب است. اردوغان در سفر اخیر خود با سیاست «تشنگی بده و امتیاز بگیر»، قصد داشت در ازای آبی که حق عراق است، بغداد را وادار سازد در ازای رهاسازی آب در بالادست دجله و فرات، نسبت به حضور نظامی ترکیه در شمال این کشور رضایت دهد. با توجه به سوابق تاریخی ترکیه و عثمانی، این پدیده واجد خطرات بزرگی است. 
چشمداشت ارضی ترکیه به منطقه
ترکیه فراتر از اردوغان مدت‌هاست به دلیل ادعاهای ارضی به مناطقی از خاک دو کشور سوریه و عراق، مشکلی برای ثبات منطقه تلقی می‌شود. آنکارا به‌طور ویژه‌ای بر موصل ادعاهای ارضی دارد که زمانی تعدادی از قبایل کوچ‌رو ترک‌نژاد نیز در آنجا در کنار عرب‌ها و کردها حضور داشته‌اند. ترکیه قصد دارد با جداسازی رسمی یا غیررسمی موصل از حیطه کنترل بغداد، به منابع انرژی این منطقه دست‌اندازی کرده و کریدور شرقی-غربی منطقه که از ایران تا مدیترانه کشیده می‌شود را مسدود کند. 
استفاده حداکثری از بازی‌های قومیتی و مذهبی
سیاست نفوذ ترکیه در محیط پیرامونی‌اش از دو ستون برخوردار است؛ «قومیت ترکی» و «مذهب اهل سنت». این سیاست باعث شده منطقه پیرامونی ترکیه آبستن درگیری‌های قومیتی و مذهبی باشد. در سوریه و عراق ترکیه با در پیش گرفتن اختلافات شیعه-سنی از یک‌سو درصدد تضعیف شیعیان است که به زعم آنکارا می‌تواند باعث کاهش نفوذ تهران شود و از سوی دیگر قصد دارد رهبری اهل سنت را برعهده بگیرد که تهدیدی علیه عربستان سعودی و مصر است. اگر ترکیه بتواند به موقعیت مناسبی در رهبری اهل سنت برسد، فضای جهان عرب دچار چالش می‌شود. در این وضعیت قاهره و ریاض نه‌تنها اهرم‌های نفوذ خود و جذابیت‌شان برای طرف‌های خارجی را تا حد زیادی از دست می‌دهند، بلکه در سیاست داخلی نیز در معرض دخالت‌های آنکارا قرار می‌گیرند. اردوغان با فراخواندن رهبران اهل سنت عراق در جریان سفرش به این کشور، نمایشی از رهبری بر جریان اهل سنت این کشور را ترتیب داد که می‌تواند برای دیگر طرف‌ها هراس‌انگیز باشد. 
ترکیه در کنار آمریکا؛ 2 اشغالگر منطقه
در غرب آسیا تقریبا تنها دو کشورند که به شکل مستقل دارای پایگاه در کشورهای دیگر بدون اجازه دولت مرکزی یا تحت مخالفت جدی جریانات سیاسی و مردمی هستند. آمریکا علی‌رغم در اختیار داشتن ده‌ها پایگاه در کشورهای متحد خود، پایگاه‌هایی در شرق سوریه دارد که بدون اجازه دولت مرکزی ایجاد شده‌اند. پایگاه‌های آمریکا در عراق نیز زیر تیغ انتقادات جریانات سیاسی قرار دارند. در کنار آمریکا، ترکیه بازیگر دیگری است که سیاست‌های اشغالگرانه را در منطقه پیش گرفته است. آنکارا به شکل غیرقانونی پایگاه‌های نظامی متعددی را در شمال سوریه و عراق ایجاد کرده است که بنابر تخمین‌ها هزاران نیرو در آنها مستقرند. 
کریدورها
ترکیه در بازی کریدورها می‌خواهد همه را دور بزند، مگر کشورهایی که نمی‌تواند. ترکیه در بازی کریدورها به دنبال راهی است که نه ایران و نه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس در آن نگنجند. آنکارا از یک سو بر روی کریدوری سرمایه‌گذاری کرده که از دریای خزر و آذربایجان به این کشور می‌رسد و از سوی دیگر درصدد ایجاد کریدوری از خلیج فارس است که از مسیر عراق به این کشور متصل می‌گردد. تمام تمرکز آنکارا در این کریدورها دور زدن حداکثری کشورهای منطقه به ویژه ایران است. بر همین اساس نیز سرمایه‌گذاری‌اش بر روی این طرح‌ها شامل هزینه‌های مالی، نظامی و سیاسی می‌شود. 

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/868168/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مصرف کولرها در ایران معادل مصرف برق یک کشور 120 میلیون نفری است!

گل های فدریکو والورده در این فصل لالیگا

هنرنمایی‌هایی دانچیچ و اروینگ برای دالاس

عملکرد آردا گولر در این فصل لالیگا اسپانیا

سکونت امباپه در قصر 1200 میلیاردی مادرید!

عالیشاه نیازمند یک بازگشت باشکوه

تمرین استقلال در حد یک مسابقه رسمی!

بهترین گل‌های لیورپولِ یورگن کلوپ در لیگ برتر

فریاد مهدی طارمی در پورتو قاب شد

حقیقی قربانی توسعه تاکتیکی فوتبال هوادار

کونسیسائو: اجازه دهید دور از سر و صدا بمانم!

محسن رضایی: تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند

از پویا بیاتی «عاشق» را گوش دهید

تصاویری از شاهزاده ابراهیم گیلان بعد از آتش‌سوزی

آخرین وضعیت آب و هوا و وضعیت جاده‌های کشور

سازمان مدیریت بحران کشور: بیشترین بارش‌ها در شمال استان خوزستان بوده است

تیراندازی در عروسی پروازهای خرم‌آباد را لغو کرد

21 استان کشور متأثر از سیل و آبگرفتی

نگاه نزدیک کاوشگرِ perseverance به صخره ای در مریخ

شعری زیبا از باران نیکراه

تخصیص ارز تاکسی‌های برقی تهران توسط بانک مرکزی

معاملات مسکن در تهران از طریق بیت‌کوین!

روزی به فرزندانم می‌گویم کنار کروس بازی کردم

ده‌روسی: از سری آ و لیگ اروپا دست نمی‌کشیم!

زمان نشست خبری نکونام، عنایتی، ربیعی و حسینی

مدیرعامل آینده آبی‌ها مشخص شد

چهارمین مرحله تمرینات پاراکمانداران آغاز شد

تجمع تضمین قهرمانی در تمرین استقلال

دستور وزیر ورزش به تاج: به کرامت بانوان خدشه وارد شده؛ رسیدگی کنید

ملاقات وزرای خارجه ایران و مصر ‌

ادای احترام جمعی از مسئولان البرزی به مقام شهدای فرهنگی

آنتونی هاپکینز در نقش آهنگساز مشهور

اگر نزاری با مرد مورد علاقه ام ازدواج کنم تا آخر عمرم مجرد می مونم

توزیع محموله‌های بزرگ وارفارین در بازار

سیل در استان «سولاوِسی» اندونزی؛ 7 نفر جان باختند

بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان مشهدی شد

چون کار دلم ز زلف او ماند گره

آفتاب داغ غزه و چادرهای سوزان

بازار نابسامان اجاره مسکن در شهرهای جدید

یک بازیکن همچنان محبوب سکوهای آبی

کارشناسی داوری بازی پرسپولیس و سپاهان

ارلینگ هالند ستاره تیم منچستر سیتی به کلش آف کلنز پیوست!

جدال‌های نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا

سیوهای برتر دور رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا

10 مورد از برترین حرکات امضایی بازیکنان

تغییر لوگوی فدراسیون بوکس بعد از 35 سال

پینگ پنگ باز ١٩ ساله چین تایپه حریف نوشاد عالمیان

ساخت کمپ تمرینی برای تیم فوتبال نساجی در قائمشهر

رای پیرمرد هتاک هوادار سپاهان اعلام شد

هشدار فرشاد مومنی به روسای قوا: تا کار به فاجعه نکشیده رویه‌ها را تغییر دهید