راه ترقی

آخرين مطالب

بریتانیا در انتظار انتخابات سخت نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
میثم سلیمانی| بوریس جانسون نخست‌وزیر و جرمی کوربین رهبر حزب کارگر بریتانیا سه‌شنبه شب در نخستین مناظره تلویزیونی رودرروی هم قرار گرفتند تا تنور کارزار انتخاباتی بریتانیا را داغ‌تر از گذشته کنند. این مناظره از آنجایی حایز اهمیت بود که دو قطب متفاوت هر دو جناح رودرروی هم قرار گرفتند. کوربین را می‌توان نماینده رویکرد چپ‌تندروی حزب کارگر و بوریس جانسون را نماینده راست‌گرایان تندروی محافظه‌کاران دانست. همین موضوع می‌توانست به جذابیت مناظره سه‌شنبه شب اضافه کند. مناظره‌ای که شبکه ITV میزبان آن بود و در آن نامزدهای دو جریان اصلی بریتانیا حضور داشتند. به نوشته واشنگتن پست موضوعی که بسیار در این مناظره قابل توجه بود سوالات تندی بود که حاضران در نشست از نامزدها پرسیدند.
اولین بخش سوالات از هر دو نامزد مربوط به بحث برگزیت بود. سوالی که این گونه مطرح شد، هردوی شما می‌گویید برگزیت ظرف چند ماه آینده به‌سرانجام می‌رسد. اما بسیاری از وعده‌ها تاکنون به شکست انجامیده‌ است. اما آیا می‌توانید اطمینان دهید که ما برای همیشه راجع به این موضوع در آینده صحبت نخواهیم کرد؟ جانسون در پاسخ به این سوال وعده داد برگزیت را به سرعت در اجاق قرار دهد و آن را به صورت داغ سرو کند. کوربین در پاسخ گفت: این حرف کاملا مزخرف است که جانسون می‌تواند تا ژانویه برگزیت را به پایان برساند. او در ادامه گفت یک توافق تجاری با اتحادیه اروپا نیازمند هفت سال مذاکره است.
پس از یک ساعت بحث و گفت‌وگو یک رای‌دهنده دیگر که در نشست حاضر بود، گفت: چگونه می‌توانیم به شما اعتماد کنیم؟ سوالی که با تشویق حاضران همراه شد. او در ادامه گفت این بحث با دروغ‌های وحشتناک مسموم شده است. چگونه می‌توانیم به شما اعتماد کنیم که این کشور را اداره کنید؟
جانسون در پاسخ گفت: مشکل اینجاست که پارلمان برگزیت را مسدود کرده است. او گفت راه بازگرداندن اعتماد انجام برگزیت است.
مجری برنامه جولی ایچینگام پرسید: آیا راستگویی و حقیقت در این انتخابات مهم است؟ جانسون در پاسخ گفت: من فکر می‌کنم که این کار را انجام می‌دهم. صحبتی که با خنده حاضران همراه شد.
در جریان بحث، حزب محافظه‌کار در حساب کاربری توییتر خود سعی کرد سخنان جانسون را با حقیقت مطابقت دهد و بلافاصله پس از آن جانسون را برنده واضح مناظره سه‌شنبه شب دانست.
اما سایت FULL FACT که معمولا بدون جهت‌گیری سیاسی اظهارات سیاسی را واقعیت‌سنجی می‌کند، توییت کرد و گفت که پیام‌هایی که توییتر حزب محافظه‌کار ارایه می‌دهد، نامناسب و گمراه‌کننده است و به دنبال‌کنندگان خود توصیه کرد که از این منبع به عنوان یک سرویس مستقل برای راستی‌آزمایی سخنان استفاده نکنند.
مجری برنامه خطاب به جانسون گفت که شما 40 بار قول دادید که در 31 اکتبر از شر اتحادیه اروپا خلاص می‌شویم. حتی یکی از کارمندان شما یک‌بار گفت که به همه افرادی که با شما کارکرده‌اند خیانت کرده‌اید. او در سوال دیگر که بیشتر شبیه حمله به کوربین بود از او پرسید که آیا شما مسوولیت یهودستیزی در حزب خود را برعهده می‌گیرید؟ حزب کارگر طی سال‌های اخیر تحت رهبری کوربین به یهود ستیزی متهم شده و یک مستند بی‌بی‌سی که در تابستان پخش شد رهبری حزب را متهم به این کار کرد.
کوربین اما در پاسخ گفت که یهودستیزی یک معضل است که حزب او برای ریشه کن کردن آن تلاش کرده است.
جانسون نیز گفت که او برگزیت را تمام می‌کند و باردیگر کوربین را به دلیل موضع او در مورد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به چالش کشید. کوربین گفت که به سرعت مذاکرات را برای یک معامله جدید و معتدل‌تر با اتحادیه اروپا آغاز می‌کند و سپس آن را به همه پرسی عمومی می‌گذارد.
این اولین مناظره عمومی کوربین و جانسون بود که از این به بعد باید در مناظره‌هایی با رهبران سایر احزاب نیز حضور داشته باشند. طبق برنامه احتمالا یک مناظره دو نفره دیگر میان کوربین و جانسون در روز ششم دسامبر در شبکه بی‌بی‌سی برگزار خواهد شد.
با این حال اگرچه محافظه‌کاران جانسون را پیروز این مناظره می‌دانند اما اگر جانسون را هم پیروز این رقابت بدانیم اختلاف بسیار اندک است. در نظرسنجی که بلافاصله پس از مناظره منتشر شد نشان می‌داد فاصله دو طرف چندان قابل ملاحظه نیست. در نظرسنجی مشترک YouGov / Sky News از 1600نفر شرکت‌کننده، 51 درصد گفتند که او در بحث پیروز شده و در سوی دیگر 49 درصد کوربین را پیروز این مناظره دانستند.
این یک اتفاق قابل توجه برای کوربین 70 ساله است که تلاش کرده مردم را ترغیب کند که او می‌تواند نخست وزیر باشد. او هنگامی که وارد کارزار انتخاباتی شد محبوبیت چندانی نداشت و شاید در تاریخ بریتانیا هیچ رهبر حزبی به اندازه او در انتخاب‌های عمومی نامحبوب نبوده است. اما حالا تبدیل به یک مدعی شده است که می‌تواند روز به روز فاصله خود با حزب محافظه‌کار را کم و کمتر کند.
هنگامی که رای‌دهندگان در 12 دسامبر به پای صندوق رای می‌روند باید بین دو گزینه انتخاب کنند که یا به جانسونی رای دهند که به دنبال برگزیت سریع است یا به کوربینی رای دهند که می‌تواند نتیجه آن یک همه پرسی دیگر و حتی ماندگاری در اتحادیه اروپا باشد. آخرین نظرسنجی‌هایی که پیش از انتخابات سراسری منتشر شده نشان می‌دهد که حزب محافظه‌کار با 42 درصد آرا می‌تواند پیروز انتخابات شود و در این بین حزب کارگر بین 30تا32 درصد آرا را در اختیار خواهد داشت، ولی نکته اینجاست که تا زمان انتخابات زمان زیادی باقی مانده و هنوز نمی‌توان این نظرسنجی‌ها را قطعی دانست، چرا که هردو حزب جریان اصلی بریتانیا نشان داده‌اند که می‌توانند در جذب حامیان روند روبه رشدی را تجربه کنند. از طرفی مناظره سه‌شنبه شب وجه جدیدی از کوربین را در برابر جانسون نشان داده که در صورت ادامه یک روند موفق در ادامه مناظره‌ها نمی‌توان به راحتی در انتخابات 12 دسامبر حزب محافظه‌کار را پیروز قطعی این انتخابات دانست. از طرفی دیگر لیبرال دموکرات‌ها نیز نشان داده‌اند که می‌توانند بار دیگر به عنوان حزب سومی قدرتمند در انتخابات حضور پیدا کنند و شکست بزرگ سال 2015 را به فراموشی بسپارند. در این انتخابات به نظر می‌رسد احزاب کوچک بسیار تعیین‌کننده‌تر از هر زمان دیگری نقش ایفا خواهند کرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/87248/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

واکنش حسینی مانع از گلزنی بازیکنان شمس آذر شد

مشت‌های گره کرده و شادی سرمستانه ساکت

الهامی: استقلال، پرسپولیس و برزیل تفاوتی ندارند

رونالدو نباشد النصر پنالتی را هم گل نمی‌کند!‏

گل سوم استقلال به شمس‌آذر توسط مرادمند

گل اول مس رفسنجان توسط واسعی

جیمی‌جامپ وطنی در آغوش گلر برزیلی (عکس)

گل اول شمس آذر به استقلال توسط فراز امام علی

گل دوم شمس آذر به استقلال توسط فخریان

صعود تایلند و جبران مافات عربستان

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

امیرعبداللهیان در نیویورک: ریزپرنده‌های ساقط‌ شده، هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته‌اند

روایت رئیسی از دیدار با مادر 3 شهید در دامغان

کوثری: شلیک به ریزپرنده‌ها بخاطر آماده‌باش پدافند هوایی است

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

پشت صحنه جذاب صداتو با حضور جواد هاشمی

نمک های بی پایان علی صادقی در سریال خانه به دوش

قطعه ای زیبا با تکنوازی ساز «ابوا»

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

مهار عبدالکریم حسن با فنون رزمی!

حکم تاریخی در هلند؛ کسر 18 امتیاز از قعرنشین!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

شهرداری گرکان اولین دیدار نیمه‌نهایی را برد

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

اسرائیل به دنبال جاسوسی در ایران بود؟

رویترز: تشدید تحریم‌های ایران در بسته کمک‌های خارجی آمریکا گنجانده شده است

دیدار نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل با امیرعبداللهیان

غیبت احمدی‌نژاد در مراسم تشییع پیکر معاونش

تصاویری از تجمع و حمایت از عملیات تنبیهی «وعده صادق» در صنعای یمن

مهاجری: گمان کرده‌اید اگر اسم «گشت ارشاد» را به «طرح‌ نور» تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می‌دهد؟

دلیل ازدواج نکردن امیر آقایی

دیبی:نفهمیدم تکرار کن! یه مرتیکه رو اسب سفید نشسته؟

دلبری های پیمان معادی در سریال افعی تهران

آهنگ «سلام عزیزم» با صدای مسیح و آرش ای پی

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تو مثل منی برف...

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست