این ستاره‌ها گرسنه هستند! دانش

این ستاره‌ها گرسنه هستند!

راه ترقی - ایسنا /پژوهشگران آمریکایی در شبیه‌سازی رایانه‌ای نشان دادند کوتوله‌های سفید به خوردن اجرام اطراف خود تمایل دارند. نتایج این پژوهش می‌تواند به حل معمای آلودگی فلزی کوتوله‌های سفید کمک کند.
ستاره‌های مرده که به کوتوله‌های سفید معروف هستند، از نظر جرم مشابه خورشید و از نظر اندازه مشابه زمین هستند. آنها در کهکشان ما رایج هستند و 97 درصد از ستاره‌های کهکشان راه شیری را تشکیل می‌دهند. همان طور که ستاره‌ها به پایان زندگی خود می‌رسند، هسته آنها فرو می‌ریزد و به یک کوتوله سفید متراکم تبدیل می‌شوند و کهکشان ما را مانند یک قبرستان جلوه می‌دهند.
به نقل از فیز، با وجود رایج بودن کوتوله‌های سفید، ترکیب شیمیایی این بقایای ستاره‌ای سال‌ها معمای ستاره‌شناسان بوده است. وجود عناصر فلزی سنگین مانند سیلیکون، منیزیم و کلسیم روی سطح بسیاری از این اجرام فشرده، یک کشف گیج‌کننده است که انتظارات ما را از رفتار ستاره‌ها به چالش می‌کشد.
«تاتسویا آکیبا»(Tatsuya Akiba)، دانشجوی فارغ‌التحصیل «مؤسسه مشترک اخترفیزیک آزمایشگاهی»(JILA) وابسته به «دانشگاه کلرادو بولدر»(CU Boulder) گفت: ما می‌دانیم که اگر این فلزات سنگین روی سطح کوتوله سفید وجود داشته باشند، کوتوله سفید آن قدر متراکم می‌شود که این فلزات سنگین خیلی سریع به سمت هسته بروند. بنابراین، شما نباید هیچ فلزی را روی سطح یک کوتوله سفید ببینید؛ مگر این که کوتوله سفید به طور فعال در حال خوردن چیزی باشد.
اگرچه کوتوله‌های سفید می‌توانند اجرام مجاور گوناگونی را مانند دنباله‌دارها یا سیارک‌ها مصرف کنند، اما پیچیدگی‌های این فرآیند هنوز به طور کامل بررسی نشده است. در هر حال، این رفتار ممکن است کلید کشف راز ترکیب فلزی یک کوتوله سفید را داشته باشد و به افشاگری‌های هیجان‌انگیز درباره پویایی کوتوله سفید کمک کند.
آکیبا و «آن ماری مادیگان»(Ann-Marie Madigan)، استاد اخترفیزیک و علوم سیاره‌ای دانشگاه کلرادو بولدر معتقدند که دلیلی پیدا کرده‌اند مبنی بر این که چرا این زامبی‌های ستاره‌ای، سیاره‌های کوچک نزدیک خود را می‌خورند. آنها با استفاده از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای، یک کوتوله سفید را شبیه‌سازی کردند که در طول شکل‌گیری خود، ضربه‌ای را به خاطر از دست دادن جرم دریافت می‌کند و حرکت و پویایی همه مواد اطراف را تغییر می‌دهد.
پژوهشگران در 80 درصد آزمایش‌های خود مشاهده کردند که پس از وارد شدن ضربه، مدارهای دنباله‌دارها و سیارک‌ها کشیده و هم‌تراز شدند. علاوه بر این، حدود 40 درصد از سیاره‌های کوچکی که بعدا خورده می‌شوند، از مدارهای پس‌رونده می‌آیند.
پژوهشگران، شبیه‌سازی‌های خود را برای بررسی پویایی کوتوله سفید پس از 100 میلیون سال گسترش دادند. آنها دریافتند که سیاره‌های کوچک کوتوله سفید هنوز مدارهای کشیده‌ای دارند و به عنوان یک واحد منسجم حرکت می‌کنند. چنین نتیجه‌ای پیشتر دیده نشده بود.
مادیگان گفت: این همان چیزی است که من فکر می‌کنم در مورد نظریه ما منحصربه‌فرد است. ما می‌توانیم توضیح دهیم که چرا رویدادهای برافزایش بلندمدت هستند. در حالی که مکانیسم‌های دیگر ممکن است یک رویداد برافزایش اصلی را توضیح دهند، شبیه‌سازی‌های ما نشان می‌دهند که چرا این رویداد هنوز صدها میلیون سال بعد رخ می‌دهد.
از آنجا که گروه پژوهشی مادیگان روی پویایی گرانشی تمرکز دارد، بررسی گرانش اطراف کوتوله‌های سفید، یک تمرکز طبیعی به نظر می‌رسد.
آکیبا گفت: شبیه‌سازی‌ها به ما کمک می‌کنند تا پویایی اجرام اخترفیزیکی گوناگون را درک کنیم. بنابراین در این شبیه‌سازی، یک گروه از سیارک‌ها و دنباله‌دارها را به دور یک کوتوله سفید پرتاب می‌کنیم که به طور قابل توجهی بزرگ‌تر است و می‌بینیم که با تکامل شبیه‌سازی، کوتوله سفید کدام یک از سیارک‌ها و دنباله‌دارها را می‌خورد.
پژوهشگران امیدوارند در پروژه‌های آینده بتوانند شبیه‌سازی‌های خود را به مقیاس‌های بزرگ‌تری برسانند و چگونگی تعامل کوتوله‌های سفید را با سیارات بزرگ‌تر بررسی کنند.
آکیبا توضیح داد: پژوهش‌های دیگر نشان داده‌اند که اجرام کوچک مانند سیارک‌ها و دنباله‌دارها ممکن است تنها منبع آلودگی فلزی روی سطح کوتوله سفید نباشند. بنابراین، کوتوله‌های سفید ممکن است از یک جرم بزرگ‌تر مانند یک سیاره تغذیه کنند.
این یافته‌های جدید، اطلاعات بیشتری را درباره شکل‌گیری کوتوله‌های سفید آشکار می‌کنند که برای درک چگونگی تغییر منظومه‌های خورشیدی در طول میلیون‌ها سال مهم هستند. همچنین، آنها به آشکار کردن منشأ و تکامل آینده منظومه شمسی کمک می‌کنند و اطلاعات بیشتری را درباره شیمی موجود در آن ارائه می‌دهند.
مادیگان گفت: بیشتر سیارات جهان در نهایت به دور یک کوتوله سفید می‌چرخند. ممکن است 50 درصد از منظومه‌ها از جمله منظومه شمسی خودمان توسط ستاره خود خورده شوند. اکنون ما مکانیسمی را برای توضیح دادن دلیل رخ دادن این اتفاق داریم.
این پژوهش در «The Astrophysical Journal Letters» به چاپ رسید.

بانک مرکزی افزایش فرار سرمایه را تکذیب کرد

رئیس‌کل بانک مرکزی: بازار ارز توافقی به زودی راه‌اندازی می‌شود

مدیر بایرن: نگه داشتن توخل در بایرن مشکل بود

جدایی توافقی دی‌زربی از برایتون

سنگ تمام دورتموندی ها برای مارکو رویس

دو سیو با ارزشی بیشتر از دو گل

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: دولت سیزدهم سرخآبی‌ها را از خطر حذف از آسیا نجات داد

گل دیدنی لورکوزن: گیلاس روی کیک قهرمانی

زنوزی شاید در مشهد تیمداری کند

در غیاب مهاجم جنجالی؛ عالیشاه به دنبال هدف جدید

ضربه رباح‌ماجری دیدنی؛ گل دوم بایرلورکوزن توسط آندریخ

گل اول آکزبورگ به بایرلورکوزن توسط کومار

رئیسی قهرمانی تیم ملی تکواندو در آسیا را تبریک گفت

ادعای نوبخت به تقلب در انتخابات مجلس در رشت

سلیمی‌نمین: رائفی‌پور هم سواد ندارد هم متوهم است

اولین تصاویر از ناو شهید مهدوی منتشر شد

سردار علایی: نارضایتی در جامعه نشانه‌ فاصله گرفتن از تفکر امام است

شهدا الگوی مناسبی برای مردم جامعه هستند/ سالانه 800 هزار دیدار با خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان انجام می‌شود

زن و شوهری فقط برای ایام خوشی نیست

عسگرپور در خانه سینما حکم جدید داد

منتقد سینما: خانواده رسول‌اف‌ها، مافیای اقتصاد فرهنگ در ایران هستند

قطعه ای که مجید اخشابی برای مادرش خوانده است

سیل در بلوار شهید ناصری مشهد خودرو را با خود بُرد

برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان به تأخیر افتاد

تقاطع انقلاب مشهد بعد از 72 ساعت مجددا دریاچه شد!

نجات‌یافتن یک شهروند از غرق‌شدن در سیلاب شاندیز توسط مردم

2 تصویر خیره‌کننده از «ستون‌های آفرینش»

آیا ممکن است ماه ناپدید شود؟ اگر ماه یک شب نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟

نادان چه کسی است؟

497 میلیارد تومان میزان فروش 10 روز نمایشگاه کتاب

عاقبت کوه‌خواری

مجلس دوازدهم نه رئیس، بلکه مبصر خواهد داشت

سیل کوه‌خواری

برگزاری جشن کرامت درجزیره کیش

سخنگوی انجمن صنایع لبنی: طلب 1.5 همتی شرکت‌های لبنی بابت طرح "شیر مدارس"

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا: 8.7 میلیارد دلار ارز از ابتدای سال تامین شد

مبلغ قرارداد کوین یامگا با استقلال برای فصل آینده لو رفت!

خداحفظی دورتموند با کاپیتان محبوب؛ دانکه مارکو

واکنش AFC به خداحافظی اشکان دژاگه؛ خداحافظ قهرمان واقعی

پیوس - میثاقیان؛ جنگ شمال و جنوب با چاشنی انتقام

پیکان - استقلال؛ محله اکباتان بدون تماشاگران

گل اول دورتموند توسط ماتسن

اشتباه مهلک نویر؛گل اول هوفنهایم به بایرن مونیخت وسط بایر

گل اسطوره در سیگنال‌ایدوناپارک؛ ضربه آزاد تماشایی در آخرین بازی خانگی

تشویق پرشور دیوار زرد آلمان برای آخرین بازی رویس

نویر در هر بازی بایرن سهمیه اشتباه دارد

شوک بزرگ به پورتو؛ محروم از اروپا

رئیسی، سند ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید را ابلاغ کرد

چه کسانی در روضه‌های خانگی سردار سلیمانی حضور داشتند؟

مجمع تشخیص مصلحت لایحه عفاف و حجاب را تعیین تکلیف کرد