راه ترقی

آخرين مطالب

ثبت‌نام و هزینه دوگانه‌سوز شدن خودرو با رعایت استاندارد اقتصاد

  بزرگنمايي:

راه ترقی - با افزایش قیمت بنزین، تقاضا برای خودروهای گازسوز به‌شدت رشد کرده است. در این مطلب، شرایط ثبت‌نام و هزینه‌ها و راهکارهای موجود برای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز را بررسی کرده‌ایم.

بنابر اظهارات مسئولان و کارشناسان در روزهای گذشته، تنها نیمی از ظرفیت شبکه‌ی سوخت CNG در کشور بهره‌برداری شده است. با این اوصاف، افزایش جایگاه‌های عرضه‌ی سوخت مخصوص خودروهای گازسوز و ایجاد شرایط تبدیل مدل‌های بنزینی به دوگانه‌سوز راه‌حلی برای بهبود شرایط اقتصادی ایران و کیفیت هوا در شهرهای بزرگ خواهد بود. هم‌اکنون 2،472 جایگاه عرضه‌ی سی‌ان‌جی در سطح کشور فعال‌ هستند پس از اعلام خبر سهمیه‌بندی بنزین، میزان مصرف سی‌ان‌جی در کشور طبق اعلام مدیران شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی بیش‌ از 10 درصد افزایش یافت و پیش‌بینی شده که در آینده‌ی نزدیک، این عدد به 26 درصد افزایش یابد. پیش از آغاز سهمیه‌بندی بنزین، به‌طور میانگین روزانه 19 میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده (CNG) در جایگاه‌ها توزیع می‌شود که به‌گفته‌ی مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، این رقم با اعلام طرح سهمیه‌بندی بنزین و هم‌زمان با اجرای این طرح به‌طور میانگین به روزانه 21 میلیون مترمکعب رسیده است. همچنین، خودروهای دوگانه‌سوز اکنون امکان استفاده از سهمیه‌ی بنزین خود را نیز دارند و پیش‌بینی می‌شود با اتمام سهمیه‌ی بنزین ماهانه، مقدار مصرف سی‌ان‌جی در کشور حدود دومیلیون مترمکعب دیگر افزایش یابد.
حسن قلی‌پور ، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، در‌این‌باره با اشاره به اینکه زمان فعلی برای پیش‌بینی دقیق زود است و امیدواریم تا پایان آذر بتوانیم مقدار دقیق این افزایش را اعلام کنیم، گفت: پیش‌بینی ما این است که میزان مصرف سی‌ان‌جی در کشور روزانه به حدود 24 میلیون مترمکعب برسد. با افزایش تعداد جایگاه‌های عرضه‌ی سی‌ان‌جی در سطح کشور، هم‌اکنون ظرفیت مناسبی به‌لحاظ عرضه‌ی سی‌ان‌جی به خودروها در کشور وجود دارد. با همکاری مؤسسه‌ی استاندارد در تلاشیم جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی را که غیرعملیاتی شده بودند، هر‌چه‌زودتر عملیاتی کنیم.
تعداد جایگاه‌های عرضه‌ی CNG به‌سرعت افزایش می‌یاید
حمید قاسمی‌ده‌چشمه ، معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با تأکید بر این موضوع که با مصرف سی‌ان‌جی هزینه‌ی سوخت تا 80 درصد کاهش خواهد یافت، اظهار کرد: 3،900 جایگاه بنزین و 2،400 سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد. هزینه هر لیتر بنزین 1000 تومانی مانع از آن بود که کسی تمایلی به استفاده از سی‌ان‌جی داشته باشد؛ اما اکنون تقاضا برای استفاده از سی‌ان‌جی افزایش یافته است. سال گذشته دستمزد جایگاه‌داران از 145 تومان به 240 تا 260 تومان افزایش یافت. هدف از این امر توسعه متوازن جایگاه‌ها است که تضمین آن نیز افزایش سوددهی جایگاه‌داران برآورد شده است که برای این موضوع نیز اقداماتی انجام شده و می‌توان گفت اکنون ایجاد جایگاه‌های سی‌ان‌جی برای جایگاه‌داران مقرون‌به‌صرفه است. در‌حال‌حاضر، بازگشت سرمایه‌ی جایگاه سی‌ان‌جی با‌توجه‌به کارمزدهای جدید با 10 ساعت کار در روز به سه سال رسیده است. اکنون بخش خصوصی تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری در جایگاه‌های سی‌ان‌جی خواهد داشت. یکی از اصلی‌ترین مشکلات احداث جایگاه سی‌ان‌جی نبود زمین در شهرهای بزرگ است. همین مسئله موجب شده اکنون به‌سمت احداث جایگاه‌های کوچک برویم تا جایگاه‌ها در فضایی 100 متر مربعی احداث شود. برای همین منظور نیز با شهرداری صحبت‌هایی کرده‌ایم. در‌همین‌راستا، 324 نقطه در تهران برای احداث جایگاه‌های کوچک مقیاس سی‌ان‌جی شناسایی شده است که بیشتر این جانمایی‌ها در میدان‌های میوه و تره‌بار بوده تا وانت‌ها بعد از بارگیری یا تخلیه‌ی بار بتوانند از این امکان استفاده کنند و در بین راه برای سوخت‌گیری توقف نکنند. ثبت تقاضا برای تبدیل خودرو بنزینی به گازسوز
علی محمودیان ، رئیس اتحادیه‌ی سوخت‌های جایگزین، اعلام کرد متقاضیان برای گازسوزکردن خودروها می‌توانند به سامانه‌ی جامع اطلاعات خودروهای دوگانه‌سوز به نشانی irngv.ir مراجعه و ازطریق زبانه‌ی تبدیل خودروها، برای ثبت‌نام تبدیل خودرو خود اقدام کنند. وی افزود: در مدت یک هفته، از طرف این اتحادیه پیامکی برای متقاضیان ارسال می‌شود و این افراد می‌توانند ازطریق مراجعه به سامانه، نزدیک‌ترین مرکز مجاز به محل سکونت خود را برای تبدیل انتخاب و مراجعه کنند. اولویت تبدیل خودروها با افرادی است که زودتر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و لازم است متقاضیان تبدیل هرچه‌زودتر درخواست خود را ثبت کنند. حداکثر در دو ماه آینده خدمات‌رسانی به همه‌ی متقاضیان گازسوزکردن خودروها انجام خواهد شد و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند. هزینه‌ی تبدیل خودروها به دوگانه‌سوز هم بسته به کیفیت کیت و نوع خودرو و اندازه‌ی مخزن به‌صورت میانگین 2/5 تا 4/5 میلیون تومان و این رقم ثابت است و به‌هیچ‌وجه در روزهای آینده شاهد افزایش قیمت تجهیزات و هزینه‌ی نصب نخواهیم بود. مردم به‌منظور دریافت خدمات و محصولات باکیفیت و با قیمت مقرون‌به‌صرفه و تأمین ایمنی خود و خانواده از مراجعه به مراکز و کارگاه‌های غیرمجاز تبدیل خودروها خودداری کنند. خوشبختانه قطعات و تجهیزات موردنیاز این صنعت کاملا بومی‌سازی شده و با‌توجه‌به افزایش تعداد تقاضاها، هم‌اکنون کارخانجات تولید تجهیزات موردنیاز این صنعت ظرفیت تولید خود را افزایش داده است و به‌صورت شبانه‌روزی و دوشیفته کار می‌کنند.
هزینه دوگانه‌سوزکردن خودرو چقدر است؟
حمید قاسمی‌ده‌چشمه، معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، در‌این‌باره گفت: هزینه‌ی گازسوزکردن خودرو حدود سه تا پنج‌میلیون تومان بسته به کیفیت تجهیزات است و هم‌اکنون امکان تبدیل روزانه 22 تا 30 هزار خودرو بنزینی به گازسوز در کشور وجود دارد. براساس قانون، ‌سی‌ان‌جی در سال‌های آینده افزایش قیمت نخواهد داشت و افزایش کارمزد جایگاه‌داران اعمال خواهد شد. اکنون بیش از 90 درصد جمعیت کشور به گاز دسترسی دارند و ‌با‌توجه‌به گازرسانی به سیستان‌و‌بلوچستان، ‌هشت کمپرسور سی‌ان‌جی برای این استان در نظر گرفته شده است. در‌حال‌حاضر، دومیلیون و چهارصدهزار دستگاه وانت در کشور وجود دارد که یک‌میلیون و صدهزار دستگاه وانت گازسوز است. از یک‌میلیون و سیصدهزار وانت دیگر نیز دویست‌هزار دستگاه امکان گازسوزشدن ندارند؛ بنابراین، جامعه‌ی هدف برای گازسوزسازی وانت‌بارها یک‌میلیون و صدهزار دستگاه پیش‌بینی شده است. یک‌هزار و صد کارگاه برای گازسوزکردن خودروها در دست سامان‌دهی است. براساس مصوبه‌ی اسفند سال گذشته، خودروهایی که گازسوز شوند تا پنج سال معاینه‌ی فنی رایگان خواهند داشت و ‌با گازسوزشدن خودروها، میزان انتشار دی‌اکسیدکربن تا 30 درصد کاهش پیدا می‌کند و ذرات معلق نیز به صفر می‌رسد.
فرصت ایجاد تحول شبکه‌ی حمل‌و‌نقل ایران با CNG
حسن قلی‌پور ، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران گفت: هم‌اکنون حدود 2،478 باب جایگاه عرضه‌ی سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد و 91 باب جایگاه عرضه نیز در حال ساخت است و به‌طور میانگین روزانه 19/3 میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده در سراسر جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی کشور توزیع می‌شود. تعداد جایگاه‌های عرضه‌ی سی‌ان‌جی در استان تهران 274 باب است و به‌طور میانگین ماهانه 150 میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در سطح استان تهران به خودروها عرضه می‌شود که این رقم معادل یک‌سوم ظرفیت موجود است.
به‌گفته‌ی محمد رضایی ، دستیار مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، اگر مصرف سوخت حمل‌و‌نقل عمومی درزمینه‌ی بار و مسافر به‌جای بنزین به‌سمت سی‌ان‌جی برود، ‌سهمیه‌بندی بنزین تورم عمومی ایجاد نمی‌کند. وی افزود: بیش از 90 درصد از تاکسی‌های تهران گازسوز هستند؛ اما شمار وانت‌بارها کمتر از این میزان است. با زیرساخت فعلی می‌توان روزانه بیش از 45 میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی توزیع کرد. وانت‌بارها در حمل‌و‌نقل عمومی، روزانه 10 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنند که این مصرف می‌تواند با سی‌ان‌جی جایگزین شود. بیش از 50 درصد از ظرفیت جایگاه‌های سی‌ان‌جی در کشور خالی است. وانت‌ها در هر ماه حدود هزار لیتر بنزین مصرف می‌کنند که ‌با قیمت بنزین سه‌هزار تومانی،‌ هزینه‌ی سوخت وانت‌ها سه‌میلیون تومان در ماه مه‌شود؛ در‌حالی‌که هزینه‌ی تمام‌شده‌ی هزار مترمکعب سی‌ان‌جی در ماه پانصدهزار تومان خواهد شد. اکنون در کشور می‌توان روزانه 22 هزار دستگاه خودرو را دوگانه‌سوز کرد. سال‌های گذشته، خودروسازان به‌طور میانگین چهارصدهزار دستگاه خودرو گازسوز تولید کرده‌اند و این رقم در سال 1397، به شصت‌هزار دستگاه خودرو کاهش یافت؛ اما با واقعی‌شدن قیمت بنزین در سال آینده، افزایش تولید خودروهای گازسوز را مشاهده خواهیم کرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/87440/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن

کنت باید ادعای ویسی را بار دیگر اثبات کند

آمار تحسین برانگیز خیبر برای صعود به لیگ برتر