راه ترقی

آخرين مطالب

فدراسیون و برانکو؛ تفرقه بینداز و حکومت کن نوشتارها

فدراسیون و برانکو؛ تفرقه بینداز و حکومت کن
  بزرگنمايي:

راه ترقی - آی اسپورت / متن پیش رو در آی اسپورت منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
طلوع‌های مازیار ناظمی را یادتان هست؟ مرور صحبت‌های نزدیکان وزیر و فدراسیون فوتبال بعد از رفتن کارلوس کی‌روش به ما سرنخی می‌دهد که برانکو ایوانکوویچ را محتمل‌تر از هر گزینه دیگری بدانیم. اینجا قرار است قبل از انتخاب برانکو ایوانکوویچ بنویسیم که چرا فدراسیون او را بهترین گزینه برای هدایت تیم ملی می‌داند. دلایلی نه آنچنان به نفع تیم ملی که به نفع فدراسیون فوتبال.
فرار از مذاکرات جدید
مطرح شدن نام برانکو در میان مذاکرات فدراسیون فوتبال ایران با مارک ویلموتس بی دلیل نبود. تاج ناگهان فهمید نه آنچنان ارزی برای پرداخت یکجا مطالبات ویلموتس وجود دارد و نه سرمربی تیم ملی آنچنان تمایلی به ادامه. تاج و دوستان قبلا سنگر بزرگِ نتایج تیم ملی داشتند که آنها را از هر مذاکره جدیدی مبرا می‌کرد. آنها حتی حاضر نبودند با تیم‌های درجه دو فوتبال ملی مذاکره کنند تا شاید بازی تدارکاتی خوبی ترتیب دهند اما تاج دقیقا با کدام اطلاعات و مهارت اجتماعی قرار بود فدراسیون‌های خارجی را راضی به آمدن به ایران کنند.
فاجعه تیم ملی سیرالئون را حتما به خاطر دارید که فدراسیون حتی نتوانسته بود رضایت آنها برای آمدن با ترکیب اصلی را بگیرد. این صحبت‌ها شاید برای شما عجیب باشد اما در این 8 سال حضور تاج در رسانه‌های ورزشی، حتی یک مصاحبه از ایشان وجود ندارد که به زبانی غیر از فارسی باشد.
حالا شاید درک کنیم خرج‌های فدراسیون برای دلالان مختلف به چه دلیل بود. حالا شاید درک کنیم چرا فدراسیون اینقدر به نداشتن لابی در ای اف سی اعتراض می‌کنند. حالا شاید درک کنیم چرا ویلموتس چند برابر قیمت به ایران آمد و آن شرکت نقل و انتقالاتی چرا چنین انتقال گرانی را انجام داد. مهمترین ابزار لابی‌گری "زبان" است و اکثر فدراسیون‌نشین‌ها در سطح حال و احوال روزانه می‌توانند با مسئولان ای اف سی ارتباط برقرار کنند. بنابراین انداختن بار این کار بر دوش سفیر ایران در کرواسی، هم از حجم مذاکرات و خرج‌های فدراسیون کم می‌کند و هم نیازی به مذاکره با فرد جدیدی نیست.
سهولت عقد قرارداد با برانکو
برانکو در ایران زندگی، مربیگری و حتی تجارت کرده است. بی‌راه نیست اگر بگوییم ایوانکوویچ ما را از خودمان بهتر می‌شناسد. روحیات این مربی برای مذاکره یا ورود به ایران راحت تر از هر گزینه دیگری است. برانکو حتی در سِمت سرمربیگری تیم ملی هم حضور داشته و می‌توانیم بگوییم یک گزینه داخلی محسوب می‌شود. شاید یک گزینه داخلی گران. ویلموتس ماه‌ها برای استقرار در ایران چانه زد و آخر حاضر نشد حداقل در شرایط حساسِ مقدماتی جام جهانی در ایران بماند. ایوانکوویچ درست نقطه مخالف ویلموتس است. او دوستان بسیاری در داخل دارد که سال‌هاست آنها را می‌شناسد و سختی زندگی در ایران برای او شاید تنها در فارسی ندانستن باشد. البته بعید است او فارسی را متوجه نشود اما راحت تر است اگر زحمت صحبت به زبان خارجی را به خودش ندهد. اگر بخواهیم راحت تر بگوییم، آوردن امیر قلعه نویی یا یحیی گل محمدی برای فدراسیون و تاج بسیار پر زحمت تر از برانکو ایوانکوویچ است.
تفرقه بنداز و حکومت کن
این شاید مهمترین دلیل انتخاب برانکو باشد. به طلوع‌های مازیار ناظمی برگردیم. فدراسیون برای فرار از پاسخگوییِ حذف از جام ملت‌های آسیا تماما پشت مربی خود را خالی کرد و به صف منتقدان پیوست. آن دوره زمانی و مرور توییت‌ها و مصاحبه‌ها به خوبی نشان می‌دهد که ویلموتس گزینه‌ای برای فرار از انتفادات بود. صحبت‌ها در مورد فوتبال تهاجمی که خیلی از دوستداران تیم ملی هم فریب آن را خوردند به خوبی توپ را از زمین فدراسیون به سمت هواداران کی‌روش در این سال‌ها فرستاد. کی‌روش چند روز بعد از رفتن از تیم ملی بیشترین انتقادات را از جانب خود فدراسیون فوتبال و سخنگوی وزارت ورزش دریافت کرد! اتفاقی که در فهمیدن انتخاب احتمالی برانکو ایوانکوویچ به ما بسیار کمک می‌کند.
برانکو خوب یا بد، برنده یا بازنده انتخابی جنجالی است. خیلی از هواداران این سرمربی هم بارها در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که ترجیح می‌دهند این مربی به تیم ملی باز نگردد. برانکو اما برای تاج و دوستان بهترین انتخاب ممکن است. فردی که پیکان انتقادات را از سمت فدراسیون برمی‌دارد. تقریبا تمام دوست داران تیم ملی پیش بینی می‌کنند که آمدن برانکو یعنی شروع دوباره آتش کل‌کل‌ها. در این بین، فدراسیون نشین‌ها با خیال راحت به سفر‌های خارجی خود می‌روند و بررسی عملکرد برانکو را به برنامه‌های تلویزیونی و کامنت‌های هواداران می‌سپارند. آنها در زمان مدیریت کی‌روش دائما از سرمربی حمایت می‌کردند چون می‌دانستند این بازی برای آنها دو سر برد است. اگر تیم ملی نتیجه نمی‌گرفت آنها همان کاری که بعد از جام ملت‌ها کردند را می‌کردند و اگر نتیجه می گرفت، مانند دوره بعد از جام جهانی به دلار‌های واریز شده و اعتبار خود می‌بالیدند.
تغییر مسیر نوک پیکان انتقادات
آگاهی لازمه هر تحلیلی است. هواداران باشگاهی ایران باید به این نکته برسند که هزینه فسخ با مارک ویلموتس و آوردن برانکو ایوانکوویچ بسیار بالاتر از آوردن سرمربیان مطرح حتی در لیگ‌های درجه یک اروپایی است. آمدن آندره آ استراماچونی به ما ثابت می کند که حتی با خرجی کمتر می‌شود از سری آ ایتالیا هم سرمربی آورد اما برانکو بهترین گزینه برای فدراسیون است حتی اگر لازم باشد تمام مالیات پرداخت نشده را پرداخت کنند و قراردادی جدید و 3 ساله بنویسند. چرا فدراسیون به جای گزینه‌های ارزان‌تر و مطرح‌تر به سراغ گزینه‌ای جنجالی رفت؟
فدراسیون با علم به جنجالی شدن این انتخاب به سراغ آن رفت زیرا آوردن مربی بیگانه و بی هوادار مانند ویلموتس تمام تقصیر‌ها را بر گردن اشتباهات فدراسیون خواهد انداخت. حتما تا حالا فهمیده اید که تاج و دوستان از هیچ کاری مانند پاسخ‌گویی بیزار نیستند!
طرفداری

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/88291/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد