راه ترقی

آخرين مطالب

زباله‌گردی کودکان پایان می یابد؟ نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - همشهری / متن پیش رو در همشهری منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
طرح شهردار تهران برای پایان دادن به پدیده به کارگیری کودکان با تکیه بر حمایت های اجتماعی به زودی آغاز می شود
پریسا امیرقاسم خانی | آنهـا زباله‌گرد هســــتند. دستفروش و نوازنده هم در خیابان‌های شهرهای بزرگ قدم می‌زنند و گاه در هیبت گدا یا فال‌فروش در برابر عابران می‌ایستند و از زندگی رقت‌بارشان می‌گویند. مشق‌هایشان را در خیابان و در برابر چشمان عابران می‌نویسند و گاه در پستوهای شهر در میان زباله‌ها جست‌وخیز می‌کنند. آنها از جهان کودکی تنها چیزی که ندارند، کودکی است. یا در معرض سوءاستفاده‌اند یا ‌تحت بهره‌کشی باندهای مافیایی. هر چه هست، آنها آیینه غم‌انگیزی از زندگی شهری هستند که هر روز در برابرمان می‌ایستند و به ما یادآوری می‌کنند‌ که زندگی کودکی‌ در تهران و شهرهای بزرگ، همواره جذاب نیست، بلکه صورت غم‌انگیزی هم دارد.
هنوز آمار دقیقی از کودکان کار در کشور وجود ندارد. آمار رسمی وزارت کار می‌گوید که تنها 500هزار نفر به‌عنوان کودک کار در کشور فعال هستند. این در حالی است که کارشناسان میزان کودکان کار در سراسر کشور را تا 3میلیون نفر هم پیش‌بینی می‌کنند.
گونه‌شناسی کودکان کار در ایران نشان می‌دهد که بالغ بر 10گونه فعالیت در میان کودکان بسیار‌ رایج است. دستفروشی با بالاترین درصد بیشترین اشتغال کودکان کار را به‌خود اختصاص داده‌است. 73درصد کودکان کار به دستفروشی مشغول هستند. در میان گونه‌های مختلف اشتغال، مواردی چون توزیع مواد‌مخدر، تن‌فروشی و تکدی‌گری هم وجود دارد. به گواه پژوهش‌های صورت‌گرفته، بالغ بر 65درصد کودکان کار فعال در شهر تهران از مهاجران غیرتهرانی هستند و 60درصد از کودکان کاری که مشغول فعالیت هستند، در اثر فقر، اعتیاد یا بیکاری والدین راهی خیابان‌های شهر شده‌اند. زباله‌گردی یکی از فعالیت‌های رایج کودکان کار است که مدیریت شهری تهران برنامه‌ای گسترده برای رفع این آسیب اجتماعی در دست دارد.
شهردار تهران از برنامه‌اش برای پایان پدیده کودک کار در حوزه پسماند خبر می‌دهد. پیروز ‌حناچی در برنامه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار همشهری قرار گرفته، اعلام کرده‌است: «شهرداری تهران آمادگی دارد با تشدید نظارت خود بر پیمانکاران پسماند خشک، مانع از به‌‌کارگیری کودکان در این بخش شده و مسئولیت قانونی خود را در این بخش ایفا کند.»
شهردار تهران با اشاره به انتشار فیلمی کوتاه از اذیت و آزار کودک زباله‌گرد در استان البرز، نوشته‌است: «واکنش عمومی در روزهای گذشته نسبت به آزار یکی از همین کودکان در استان البرز، نشان داد تا چه اندازه مردم نسبت به وضعیت این بخش از ساکنان شهر حساس هستند. تلاش‌ها و اقدامات نهادهای حاکمیتی و مدنی طی سنوات گذشته برای پایان‌دادن به‌کار کودک نیز نشان‌‌دهنده این اراده در مسئولان و کنشگران مدنی برای حل این مسئله اجتماعی است، اما با وجود همه برنامه‌های انجام شده، هنوز هم اشکال مختلف به‌کارگیری کودکان در مشاغل مختلف خدماتی، صنعتی و کشاورزی در سراسر کشور وجود دارد.»
اصلاح الگوی جمع‌آوری پسماند
در میان اشکال مختلف کار کودک، پدیده به‌کارگیری کودکان در فرایند جمع‌آوری و تفکیک پسماند خشک، مصداقی از کار کودک در مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود که به پیمانکاران حوزه پسماند در شهر مرتبط است.
شهردار تهران با اشاره به اعمال نظارت گسترده به پیمانکاران حوزه پسماند در برنامه‌اش آورده است: «این نقد همواره به مدیریت شهری در طول سال‌های گذشته وارد بوده که نظارت کافی بر پیمانکاران در این بخش نداشته و از این‌رو زمینه برای سوءاستفاده از کودکان فراهم شده است. راه‌حل نهایی از منظر شهرداری تهران، اصلاح الگوی جمع‌آوری پسماند شهر است که برنامه‌ریزی برای آن انجام شده و با اجرای برنامه‌های مختلف در قالب طرح جامع پسماند و طرح کاهش پسماند (کاپ)، در آینده نزدیک، پدیده موسوم به زباله‌گردی را به‌طور ریشه‌ای از میان خواهد برد.» زباله‌گردی به‌عنوان دومین فعالیت رایج کودکان کار در تهران و بسیاری از شهرهای کشور محسوب می‌شود. نزدیک به 10درصد کودکان کار، زباله‌گرد هستند. در واقع بعد از پدیده تکدی‌گری، زباله‌گردی بیشترین فعالیت کودکان کار را تشکیل می‌دهد. پیروز حناچی در این برنامه اشاره می‌کند: «براساس طرحی که همکاران من در معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با کمک معاونت خدمات شهری، سازمان پسماند، سازمان خدمات و سازمان بازرسی شهرداری و ضمن گفت‌وگوهای اولیه برای مشارکت همه ذینفعان در سطح استان و مدیریت شهری تهیه کرده‌اند، شهرداری تهران آمادگی دارد با تشدید نظارت خود بر پیمانکاران پسماند خشک، مانع از به ‌کارگیری کودکان در این بخش شده و مسئولیت قانونی خود را در این بخش ایفا کند.» او از نظارت شهرداران مناطق بر فعالیت‌های پیمانکاران برای کاهش این آسیب اجتماعی خبر داده است.
در عین حال حناچی از همه شهروندان تهرانی خواسته ‌است تا با آغاز طرح پایان اشتغال کودکان خیابانی در حوزه پسماند با عنوان طرح «کاپ» درصورت مشاهده کودکان زباله‌گرد با سامانه137 تماس بگیرند. او تأکید کرده است که «در اجرای این طرح هیچ‌گونه برخوردی با کودکان نباید صورت گیرد و تنها با به‌کارگیرندگان آنها برخورد شود.»
پستوهای زشت شهر
تمام آنچه از کودکان کار سخن به میان می‌آید، چیزی نیست که در برابر چشمان جامعه شکل می‌گیرد. بخش مهمی از شکل‌گیری پدیده کودکان کار، پیش از آنکه در عرصه اجتماعی نمود و بروز داشته باشد، در پستوها ،کارگاه‌ها ، کارخانه‌ها و کوره پسخانه‌هاست. در طرحی‌که به‌زودی به اجرا درمی‌آید، نه‌تنها رویکردهای قانونی برای مهار کودکان کار مورد تأکید قرار می‌گیرد، بلکه رویکردهای اجتماعی و حمایتی نیز در این طرح مورد توجه قرار گرفته‌ است.
در طرح شهرداری آمده‌است: «کار کودکان درحوزه پسماند خشک، فقط جمع‌آوری زباله از مخازن سطح شهر نیست، بلکه آنان در ساعات دیگری از روز در گاراژها و انبارهایی که بسیاری از آنها خارج از محدوده شهر تهران است، مشغول به کارند. اغلب این کودکان در همین گاراژها و گودها زندگی می‌کنند و شرایط زندگی آنان در این اماکن بسیار تلخ و تکان‌دهنده است. هدف شهرداری تهران از حوزه پسماند خشک و نظارت بیشتر بر ممنوعیت کار کودکان در آن، فقط رؤیت‌ناپذیر کردن کار کودکان از سطح شهر، بدون توجه به شرایط آنها در گاراژها و کارگاه‌ها نیست و به همین دلیل است که نظارت بیشتر بر پیمانکاران و جلوگیری از به‌کارگیری کودکان، باید گاراژها و گودهای اطراف تهران را نیز دربرگیرد.»
حمایت‌ از کودکان ضروری‌است
طرح‌های مختلفی تاکنون برای جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار اعم از زباله‌گرد و متکدی و دستفروش به اجرا درآمده است. اما هیچ‌کدام از این طرح‌ها نه‌تنها نتوانسته این پدیده را کاهش دهد، بلکه آثار اجتماعی و رویکردهای انتظامی باعث ایجاد فضای همدلی بیشتر میان شهروندان شده ‌است. چراکه بخش عمده‌ای از این طرح‌ها بدون توجه به شرایط شکل‌گیری چنین پدیده‌ای به‌وجود آمده‌است. حناچی، شهردار تهران معتقد است: «ریشه اصلی کار کودک، در فقر و مسائل معیشتی خانوارهاست، ارائه خدمات حمایتی و اجتماعی به کودکان یک بخش اصلی در این طرح خواهد بود. افغانستانی بودن بسیاری از این کودکان سبب می‌شود تا نهادهای امدادی در ارائه خدمات به آنان و خانواده‌های‌شان با محدودیت‌های قانونی مواجه باشند. یکی از نگرانی‌های جدی ما این است که اعمال ممنوعیت در بخش پسماند، به سوق دادن کودکان به مشاغل سخت‌تر منجر شود و عملا وضعیت این دسته از کودکان را بدتر کند. درنتیجه رصد وضعیت کودکان و ارائه خدمات اجتماعی به آنها با همکاری سایر نهادهای حاکمیتی و به‌ویژه نهادهای مدنی باید به‌طورهمزمان با اجرای طرح ممنوعیت صورت پذیرد. شهرداری تهران آمادگی دارد تا درحد توان خود و با درنظر گرفتن محدوده‌های جغرافیایی تحت مسئولیت خود، خدمات بهداشتی مانند حمام و سرویس بهداشتی و همچنین کلاس‌های سیار برای ارائه‌ آموزش را فراهم سازد.»
پژوهش‌ها نشان می‌دهد 88درصد کودکان زباله‌گرد افغانی بوده و تنها 22درصد آنها ایرانی هستند. از این‌رو ساماندهی آنها بیش از آنکه نیازمند فعالیت شهرداری تهران باشند، نیازمند همراهی استانداری و نهادهای دیگری چون وزارت امور خارجه است.
همراهی همه نهادها
برای حل مسائل اجتماعی، همکاری نهادهای مختلف ضروری است. برای اجرای طرح «کاپ» نیز شهرداری امیدوار است نهادهای مختلف کشور درکنار هم همکاری خوبی داشته باشند. قوه قضاییه، نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی، استانداری تهران و صداوسیما به‌عنوان رسانه ملی، ازجمله نهادهایی هستند که در اجرای این طرح بایدحضور داشته باشند. شهردار تهران معتقد است: «موفقیت در این امر ممکن نیست و می‌تواند نتیجه‌ای برخلاف پیش‌بینی‌ها داشته باشد.» پیروز حناچی در پایان اشاره می‌کند: «گام نهادن در این مسیر باید با دقت و سنجیدن همه تبعات احتمالی آن به‌خصوص برای کودکان و خانواده‌های‌شان همراه باشد. در این مسیر از همه نهادهای حاکمیتی، فعالان مدنی و دلسوزان حقوق کودک می‌خواهم به ما کمک کنند تا الگویی جدید از مقابله با به‌کارگیری کودکان را در کشور به‌کار بندیم؛ الگویی که در آن به‌جای مجازات کودکان، سوءاستفاده‌کنندگان مجازات شوند و از طریق ارائه خدمات رفاهی، آموزشی و بهداشتی، نتیجه مداخله ما، بهبود کیفیت زندگی کودکان و خانواده‌شان صرف‌نظر از تابعیت و قومیت‌شان باشد.»

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/88474/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن

کنت باید ادعای ویسی را بار دیگر اثبات کند

آمار تحسین برانگیز خیبر برای صعود به لیگ برتر