راه ترقی

آخرين مطالب

وزير فرهنگ صربستان با رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملي ديدار كرد فرهنگ و هنر

  بزرگنمايي:

راه نو- ولادان ووكساوليويچ وزير فرهنگ صربستان در صدر هياتي پس از بازديد از بخش‌هاي مختلف سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران با اشرف بروجردي رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران ديدار کرد.
در اين ديدار دو طرف بر مبادله اطلاعات و ارتقاي تعاملات فرهنگي تاکيد کردند.
رييس سازمان اسناد و کتابخانه ملي در اين ديدار ضمن خوشامد گويي و ابراز اميدواري بر گشايش هر چه بيشتر روابط فرهنگي براي شناخت دو ملت ايران و صربستان، اظهار داشت: كتابخانه ملي به عنوان بخشي از فرهنگ ايران مي تواند زمينه اي ايجاد كند تا تعاملات فرهنگي بين دو كشور هر چه بيشتر صورت گيرد.
بروجردي در ادامه سخنانش افزود: ما اميدواريم با بهره گيري از آنچه در گذشته به عنوان مباحث فرهنگي و نوشتاري بين دو ملت وجود داشته همچنان توسعه يابد.
رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران در بخش ديگري از صحبت هايش با اشاره به روابط فرهنگي كشور ها گفت: شما مي دانيد كه قبل از تعريف و تقسيم جغرافيايي در بين كشور ها، ملت هاي فارغ از اين تقسيم بندي هاي سياسي همواره روابط انساني و فرهنگي داشته اند.
اشرف بروجردي در ادامه اين نشست مشترك افزود: ما همه تلاشمان بايد در جهت خدمت به بشريت باشد فارغ از مليت، وي تصريح كرد: البته مليت مي تواند تعريف كننده نوع فرهنگ باشد ولي خدمت ما به عنوان نهادي فرهنگي بايد بشريت را در برگيرد.
بروجردي با بيان اين موضوع كه سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران مايل به افزايش سطح روابط دو جانبه با صربستان است بيان داشت: براي تحقق اين مهم پيشنهاد ما اين است كه در كتابخانه ملي ميز فرهنگي صربستان به وجود بيايد و متقابلا در كتابخانه ملي صربستان نيز جايگاهي براي ايران و فرهنگ آن در نظر گرفته شود.
رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران با اشاره به تصدي مسئوليت رسانه ملي صربستان توسط وزير فرهنگ اين كشور گفت: بسيار فرصت خوبي است تا از ظرفيت هاي رسانه ملي صربستان براي معرفي فرهنگ ايران و ايراني استفاده شود و به صورت متقابل در رسانه ملي ايران، فرهنگ صربستان نيز به مردم ايران شناسانده شود.
در ادامه اين نشست ، ولادان ووكساوليويچ وزير فرهنگ صربستان با بيان اين نكته كه بسيار از مهمان نوازي سازمان اسناد و كتابخانه ملي و حضور در ايران خوشنود است گفت:اميدواريم كه بتوانيم روابط فرهنگي بين دو كشور را ارتقا دهيم. وزير فرهنگ صربستان افزود:من با سخنان شما در رابطه با ارزش هاي فرهنگي كاملا موافقم.ما بر اين عقيده ايم كه سياست وتاريخ ايجاد سر و صدا مي كنند ولي فرهنگ با تمام ظرايفش موسيقيايي است و آزارنده نيست.
ووكساوليويچ ادامه داد:ما از اين تركيب خوش آهنگ براي روابط بين كشور ها استفاده خواهيم كرد.
او افزود: بعضي اوقات دو طرف موسيقي متفاوتي اجرا مي كنند ولي اين هارموني مي تواند به نزديكي فرهنگ بشري كمك كند.
وزطير فرهنگ صربستان با اشاره به سازمان اسناد و كتابخانهملي ايران اظهار داشت: طريقه اي كه يك ملت از تاريخ ، كتاب ها و ميراث مكتوب و مدارك و اسناد مهم خود حفاظت مي كند، نشان دهنده و بازگو كننده فرهنگ غني و بالاي آن ملت است.
وي با اشاره به برگزاري 5 نشست در سطوح بالاي مقامات فرهنگي دو كشور ايران و صربستان تصريح كرد:اين حقيقت نشان مي دهد كه همكاري و روابط فرهنگي كشور ما و ايران در سطح مطلوبي است.
در ادامه اين نشست وزير فرهنگ صربستان با اشاره به سخنان بروجردي در خصوص ايجاد ميز دو كشور در كتابخانه هاي ملي ايران و صربستان گت: ايجاد ميز دو كشور در مكان هاي فرهنگي و يا برگزاري هفته ايران يا صربستان در كشور يكديگر گام بسيار خوب و خوشايندي براي ارتقاي سطح تعاملات فرهنگي ميان دو كشور است.
سخنران بعدي اين نشست ملادن وسكوويچ، مشاور ارشد وزارت فرهنگ و اطلاعات صربستان با بيان نكاتي پيرامون روابط فرهنگي دو كشور اظهار داشت : شايد اين موضوع براي شما جالب توجه باشد كه در نمايشگاه كتاب بلگراد در سال گذشته ، ايران مهمان ويژه بود. وي افزود: ما براي آماده شدن جهت همكاري هاي فرهنگي علاقه مند به جمع آوري اطلاعات در خصوص فرهنگ ايران هستيم.
وسكوويچ افزود: ما از نماينده وزرارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران در بلگراد خواستيم تا براي بازديد كتابخانه ملي صربستان همراه باشد،در كتابخانه بلگراد 150 عنوان كتاب اختصاص به ايران دارد.
او ادامه داد: قديمي ترين كتاب در حوزه ايران كتابي از سعدي است كه در اواسط قرن 19 ميلادي به زبان صربي نگاشته شده است و در كنار آن كتاب هاي كه محققان صرب با مطالعه اين كتاب به رشته تحرير در آورده اند نيز وجود دارد.
مشاور ارشد وزير فرهنگ صربستان تصريح كرد: تاكيد مي كنم بر اين موضوع كه اهميت ندارد كه ما از بعد مسافت چه اندازه از يكديگر دور هستيم ولي كشور شما ايران در كشور ما شناخته شده است و اين يكي از كاركردهاي روابط فرهنگي است.
وي پيشنهاد داد كه تاريخچه و گنجينه اي كه در صربستان وجود دارد براي ايرانيان در دسترس قرار بگيرد و انتشار يابد تا مردم ايران بيشتر با فرهنگ صربستان آشنا شوند و در مقابل ملت صربستان نيز با مطالعه منابع فرهنگي غني و ارزشمند ايران هر بيشتر ايران را بشناسند.
در بخش ديگري از سخنان مشاور وزير فرهنگ صربستان ن وي با بيان اين موضوع كه 12 جلد از دستنوشته هاي دانشمندان ايراني در دانشگاه بلگراد مورد استفاده قرار مي گيرد اظهار داشت: سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران و صربستان در 80 سالگي روابط بين دو كشور با هم تعاملات خوبي دارند.
در پايان اين نشست دو جانبه ، طرفين بر ادامه روند اجرايي شدن تفاهم نامه هاي في مابين تاكيد كردند.
وزير فرهنگ صربستان ابراز اميدواري كرد كه با همكاري طرف ايراني در خصوص ايجاد فضايي براي حضور خبرنگاران و روزنامه نگاران صرب در ايران جهت انعكاس و انتقال موضوعات فرهنگي ايران به وجود ايد و متقابلا امكاني در اختيار اهالي رسانه ايران قرار گيرد تا صربستان و فرهنگ اين كشور بيشتر به ملت ايران معرفي شود.
شايان ذكر است در اين ديدار ملادن وسكوويچ ، مشاور ارشد وزير، خانم ايوانا دديچ، دستيار وزير هنرهاي معاصر و صنايع خلاق صربستان، خانم بويانا بوريچ برشكوويچ ، مدير موزه ملي صربستان و زير فرهنگ اين كشور را همراهي مي كردند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/9005/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک