راه ترقی

آخرين مطالب

عربستان در تدارک جنگ با ايران است؟ انديشه

عربستان در تدارک جنگ با ايران است؟
  بزرگنمايي:

راه نو- عبدالباري عطوان، روزنامه نگار مشهور جهان عرب در تحليل خود در روزنامه راي اليوم (انگلستان)، نوشت:
چرا اين حرص و طمع از جانب عربستان سعودي براي پرداخت ده ها ميليارد دلار به منظور بستن معاملات خريد تسليحات و مهمات از آمريکا و ترکيه وجود دارد؟ آيا اين تمايلي براي فيصله دادن به جنگ در يمن پيش از پايان يافتن سال جاري با چراغ سبز ترامپ يا آمادگي براي جنگ آينده با ايران است؟
تنها چند روز پس از اظهارات دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا به خبرگزاري بين المللي "رويترز" مبني بر اين که کشور وي براي دفاع از عربستان سعودي متحمل خسارت هاي فراواني مي شود، اکنون خبرهايي که از واشنگتن مي رسد تاکيد مي کند دولت آمريکا در حال حاضر سخت مشغول امضاي قراردادهاي فروش تسليحات به رياض است که ارزش آن ده ها ميليارد دلار است برخي از آن ها آماده و برخي ديگر در حال آماده سازي و تدارک هستند. اين مسئله توضيح مي دهد چرا رئيس جمهور آمريکا پايتخت عربستان سعودي را به عنوان نخستين کشور طي نخستن دور از سفرهاي خارجي اش انتخاب کرد اين سفرها در تاريخ بيستم مه جاري آغاز مي شود.
اعلام امضاي اين قرارداد تسليحاتي آمريکا با اين خبر همزمان شد که مجله "ديفنس نيوز" متخصص در صنايع نظامي فاش ساخت که گفتگو بر سر قرارداد عظيم فروش تسليحات از ترکيه به عربستان ميان دو کشور در جريان است و فکري ايشيق ، وزير دفاع ترکيه آن را بزرگ ترين قرارداد صادرات صنايع نظامي ترکيه در تاريخ اين کشور توصيف کرده است.
اين حرص و طمع عربستان سعودي براي تسليحات دو ويژگي دارد: نخست اقتصادي با هدف تقويت اقتصاد دو کشور يعني آمريکا و ترکيه و به گردش درآوردن چرخ صنايع نظامي اين دو کشور و فراهم کردن شغل هاي جديد و حفظ فرصت هاي شغلي . اما هدف دوم سياسي است با نيازمندي هاي جنگ هاي منطقه اي کنوني و نيازمندي هاي آينده هماهنگ است که حکومت عربستان سعودي در يمن و سوريه به راه انداخته و شايد در ايران عراق در آينده نزديک وارد آن شود.
عادل الجبير وزير امور خارجه عربستان سعودي و سفير سابق در واشنگتن برخي از جنبه هاي اين قرارداد را افشا کرد هنگامي که گفت" دولت رئيس جمهور ترامپ گام هاي سريعي براي تسريع اجرايي شدن قرارداد فروش بمب هاي هدايت شوند برداشته است که دولت رئيس جمهور اوباما به علت نگراني از کشته شدن شهروندان غير نظامي يمني آن را تعليق کرده بود".
از آن جا که اين قرار داد جديد در کنار تجهيزات نظامي ذکر شده دربردارنده مهماتي است که ارزش آن بيش از يک ميليارد دلار مي باشد که دولت پيشين مجهز کردن عربستان به برخي يا بيشتر آن ها را پس از افزايش تلفات شهروندان غير نظامي يمني نپذيرفته بود، از اين رو نامحتمل نمي دانيم در ميان اين مهمات بمب هاي خوشه اي ممنوع در سطح بين المللي نيز وجود داشته باشد.
اطلاعات موجود حاکي از آن است که دولت رئيس جمهور ترامپ به شاهزاده محمد بن سلمان جانشين ولي عهد عربستان سعودي و وزير دفاع اين کشور تا پايان سال جاري فرصت داده است تا تمام توان خود را براي پايان دادن به جنگ در يمن از طريق نظامي به کار گيرد و اين کشور حمايت کامل دولت ترامپ را خواهد داشت. اين امر باعث مي شود شاهد شدت گرفتن حملات عربستان به صورتي وحشتناک و بمباران وحشيانه هدف هاي غير نظامي و نظامي در عمق يمن از سوي جنگنده هاي طوفان قاطعيت باشيم.
شاهزاد محمد بن سلمان در مصاحبه تلويزيوني چند روز پيش خود با داوود الشريان يکي از اصحاب رسانه گفت وي قادر است جنگ يمن را در چندين روز فيصله دهد اما وي به دليل نگراني از کشته شدن هزاران سرباز سعودي و در سوگواري نشستن خانواده هاي آن ها در ساسر اين کشور و نيز کشته شدن شهروندان غير نظامي يمني اين کار را انجام نمي دهد از اين رو وي درنگ کردن را ترجيح مي دهد به عبارت ديگر پناه بردن به روش هاي کشتار تدريجي با آسودگي خيال در چندين ماه.
دولت کنوني آمريکا که دوران زمامداري خود را با حمله هوايي در يکي از حومه هاي استان البيضاي يمن در ژانويه گذشته آغاز کرد و طي آن آنچه را که اعلام کرد اردوگاه گروه القاعده است مورد هدف قرار داد و مشخص شد مجموعه اي از خانه ها بوده و منجر به کشته شدن چهل تن از جمله زنان و کودکان و دختر انور العلوقي (هشت ساله) شد. براي اين دولت جان غيرنظاميان مانند دولت پيشين مهم نيست وگرنه ممنوعيت ارسال مهمات و بمب هاي مرگبار براي غير نظاميان را برنمي داشت.
رئيس جمهور ترامپ براي اخاذي بيشترين ميزان ممکن از ميلياردها دلار از اموال عربستان سعودي به رياض در درجه نخست به عنوان فروشنده تسليحات و مامور گرفتن ماليات هاي دفاعي سفر خواهد کرد و به نظر مي رسد وي نيازمند تلاش فراوان براي محقق ساختن اين هدف نيست زيرا در خزانه هاي عربستان سعودي کاملا باز است و در صورتي که از ميليارد ها دلار خالي شود فروش شرکت آرامکو و شرکت هاي دولتي ديگر مانند سابک و مجتمع هاي ينبع و الجبيل به علاوه معادن طلا و نقره مدفون زير زمين تمام نيازمندي هاي آمريکا را بدون هيچ کاستي فراهم خواهد کرد و رئيس جمهور آمريکا تنها بايد به گفته برادران عراقي مان دلبربايي کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/9035/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

خداداد و قهرمانی روی سکوهای تختی

تصمیم ژاوی برابر رئال مادرید

رضایت باشگاه هوادار از سرمربی جوان

ناامنی عربستان برای تماشاگران فوتبال

بازیکنان تیم ملی در جلسه فنی وحید شمسایی

تمجید گواردیولا از لیورپول

آخرین وضعیت کشتی آزاد برای المپیک

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات با حضور رئیس ستادکل نیروهای مسلح

سردار شکارچی: قدرت بازدارندگی ایران مانع تهاجم دشمنان است

واکنش سفارت ایران در لندن به کمپین نمایندگان پارلمان انگلیس علیه سپاه

وزیر دفاع سابق آمریکا: سکوت ایران و اسرائیل می‌تواند نشانه پایان تنش‌ها باشد

اظهارنظر بولتون درباره واکنش ناچیز رژیم صهیونیستی: ایران در این مورد خیلی خیلی خوش‌شانس بود

شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل: ایرانی‌ها ما را مسخره‌ می‌کنند

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

چهره ها/ شوخی جالب شاهرخ استخری با بازپخش سریال هایش

بچه بال مگسی رو واکس زده!

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

اجرایی زیبا و جذاب در برنامه «صداتو»

آزار و قتل زن جوان توسط مرد همسایه؛ متهم: جسد مقتول را به آتش کشیدم

آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور اعلام شد

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

امیرعبداللهیان: نتانیاهو از کنترل خارج شده و باید مهار شود

فرمانده ارتش به فرمانده سپاه پیام داد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

خانواده جعفری‌جوزانی عزادار شدند

آهنگ «معین زد» رو از خود خواننده قشنگ‌تر خوندن!

فیلم شهرک در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»

فیلم موزیک «آمده ام تو به داد دلم برسی» با صدای علیرضا قربانی

ارسلان کامکار: خودمان را با پررویی تحمیل کرده‌ایم؛ ما را نمی‌خواهند!

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

اینتل بزرگترین رایانه نورومورفیک جهان را ساخت

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد