راه ترقی

آخرين مطالب

تحليل سعودي ها از تماس تلفني امير قطر با روحاني انديشه

  بزرگنمايي:

راه نو- هاني وفا در گفتگو با اين شبکه از رياض درباره تماس تلفني امير قطر با حسن روحاني و در پاسخ به اين پرسش که ارزيابي شما از اين تماس تلفني چيست، گفت:روشن است که قطر مي خواهد ايران را جايگزين کشورهاي عضو شوراي همکاري کند. در کنفرانس اخير عربي-اسلامي-آمريکايي در رياض، ايران به عنوان عامل بي ثباتي منطقه و حامي تروريسم شناخته شد. سياست هاي قطر در ضديت با اين رويکردهاست. قطر در اين نشست ها حضور داشت و با آنچه که در اين نشست ها مطرح شده بود،موافقت کرد. قطر به دنبال جايگزين اعضاي شوراي همکاري با ايران است چرا که فکر مي کند ايران مي تواند جايگزين شوراي همکاري باشد.
 وي در پاسخ به اين پرسش که رياست جمهوري ايران اعلام کرده که امير قطر بر روابط تاريخي و قوي اين کشور با ايران تاکيد کرده و دوحه به دنبال تقويت اين روابط بيش از هر زمان ديگري است،گفت: قطر مواضع خود را مشخص کرده است. قطر مي تواند هر نوع رابطه دوجانبه اي داشته باشد ولي اين نوع رابطه در ضديت با رويکردهاي توافقي است. ايران کشور بي ثبات کننده منطقه بوده که اين سياست ها بسيار روشن است. داشتن روابط ويژه با ايران به معناي قرار گرفتن در کنار اين کشور بوده که در ضديت با رويکردهاي مطرح در نشست هاي عربي-اسلامي-آمريکايي در رياض است. در اين نشست ها تاکيد شد که سياست هاي ايران به بي ثباتي در منطقه منجر شده است. قطر گزينه نادرستي را انتخاب کرده است.
 هاني وفا در پاسخ به اين پرسش که حسن روحاني نيز در اين تماس تلفني گفته بوده که شرايط کنوني، شرايط برادري و توافق ميان کشورهاي اسلامي است، همچنين روحاني به گفتگوهايي اشاره کرده است که به زودي آغاز خواهد شد،اين گفتگوها درباره چه چيزي و با حضور چه طرف هايي است،مدعي شد: امروز ايران در ميان کشورهاي اسلامي در انزوا قرار گرفته است. سياست هاي ايران باعث انزواي اين کشور شده است. موضع گيري هاي ايران عملي نمي شود. ايراني ها از وفاق و همدلي سخن مي گويند ولي اقدام ديگري دارند. ما نمي توانيم به ايران اطمينان داشته باشيم و بايد رفتارها و نه مواضع اين کشور را ببينيم.
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا فکر مي کنيد روابط ايران و قطر پيامدهايي براي منطقه داشته باشد،گفت: در حال حاضر تنش هايي در روابط اعضاي شوراي همکاري با قطر وجود دارد و ممکن است روابط ايران و قطر به بحراني تر شدن اين روابط منجر شود. اميدوارم گشايشي در روابط قطر و شوراي همکاري ايجاد شود. قطر با رويکردها و سياست کلي اعضاي شوراي همکاري مخالفت مي کند. سياست هاي ايران به اعضاي اين شورا آسيب زده است و کشورهاي عربي نيز از دخالت هاي ايران آسيب ديده اند. شکي در اين نيست که روابط قطر با ايران پيامدهاي منفي براي روابط دوحه با دور شدن از اعضاي شوراي همکاري خواهد داشت.

تماس تلفني تميم و روحاني نشانه همکاري اخوان و ايران است
در همين حال رييس مرکز مطالعات راهبردي و حقوقي خاورميانه در جده ضمن تهديد قطر گفت تماس تلفني امير قطر و رييس جمهور ايران از همکاري ميان اخوان المسلمين و ايران پرده برداشت.
روزنامه الوطن چاپ مصر نوشت: انور عشقي در گفتگو با اين روزنامه تصريح کرد: تماس تلفني امير قطر با حسن روحاني، همکاري اخوان المسلمين را با ايران فاش کرد. تميم بن حمد امير قطر پس از انتخاب مجدد حسن روحاني به رياست جمهوري ايران، در تماس تلفني با وي، راههاي ادامه همکاريها بين دو کشور را بررسي کرد. رسانه هاي ايران اعلام کردند روحاني در اين تماس تلفني، بر تمايل ايران براي تقويت روابط با کشورهاي همسايه به ويژه قطر تأکيد کرد و از زمينه ها و ظرفيتهاي بسيار براي تقويت همکاريها در سطح سياسي و اقتصادي بين ايران و قطر سخن گفت.
انور عشقي در پاسخ به اين پرسش که اين تماس تلفني به چه معناست گفت: اين تماس تلفني از مسائل بسياري پرده برداشت و بسياري از رازهاي روابط بين قطر و سازمان تروريستي الاخوان و ايران را بر ملا کرد.
عشقي تصريح کرد: «من با يکي از دوستان نزديک محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور پيشين ايران، در کنفرانسي در اروپا ديدار کردم و به او گفتم چه شد که محمد مرسي رئيس جمهور برکنار شده مصر، صحابه پيامبر اسلام (ص) را در تهران ستايش کرد؟»
او پاسخ داد:«مرسي در برابر دوربينها اين کار را انجام داد اما پشت درهاي بسته سخناني مي گفت که با آنچه مقابل دوربينها گفته بود بسيار متفاوت بود».
عشقي تأکيد کرد که تماس تلفني تميم با روحاني، روابط حسنه بين الاخوان و قطر را به خوبي تفسير مي کند.
وي افزود اين تماس تلفني همه گمانه زني ها درمورد حمايت اخوانيها را از (امام)خميني (ره) با هدايتهاي آمريکايي ها در انقلاب ايران، تأييد مي کند، به گونه اي که اسماعيل الفاروقي از چهره هاي بارز اخواني و عضو سازمان اسلامي در آمريکا، (امام)خميني (ره) و انقلاب ايران را ستايش کرده بود.
به گفته انور عشقي، اخواني ها همچنين (امام) خميني را هنگامي که در فرانسه در تبعيد به سر مي برد، پيش از اينکه به ايران بازگردد، حمايت و با نوارهاي ضبط شده و گزارشهايي که از اوضاع به او مي دادند، ياري مي کردند.
 انور عشقي گفت من پس از پيروزي انقلاب ايران، شخصا براي مصاحبه با (امام)خميني (ره) با او تماس گرفتم و به من گفته شد که ابراهيم يزدي در فرودگاه از من استقبال خواهد کرد اما او نپذيرفت.
عشقي درمورد روابط بين قطر و کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج(فارس) پس از تماس تلفني امير قطر با روحاني گفت: اين تماس تلفني نشان مي دهد که قطر به خواست خود، خود را منزوي کرده است و اگر از چنين اقداماتي با ايران باز نگردد، همراه تهران، داعش و القاعده در سنگري واحد خواهد بود. عشقي تصريح کرد البته اگر قطر روابط خود را با ايران افزايش دهد، با واکنش قاطع سعودي و امارات عربي متحده روبرو خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/9173/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد