راه ترقی

آخرين مطالب

طرح برخي اتهامات عليه ظريف بسيار خطرناک است/ ايران بايد در سياست منطقه اي خود تجديدنظر کند گفتگو

طرح برخي اتهامات عليه ظريف بسيار خطرناک است/ ايران بايد در سياست منطقه اي خود تجديدنظر کند
  بزرگنمايي:

راه نو- دکتر حسن هاني زاده،تحليلگر مسائل سياسي در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي در خصوص چالش هاي دولت روحاني در دوم رياست جمهوري گفت: در حوزه سياست خارجي با توجه به توافقنامه برجام و اهميت اجراي بندهاي توافقنامه، دکتر روحاني و دولت ايشان بايد سازوکار جديدي براي تقابل با زياده خواهي هاي آمريکا و غرب تعريف کند. به اعتبار اينکه دکتر روحاني و دولت ايشان در دوره قبل اعلام کردند توافقنامه برجام مي تواند در حوزه اقتصاد کلان کشور و در بهبودي وضعيت معيشتي مردم تاثيرگذار باشد اما در عمل با کارشکني آمريکا مواجه شد و آمريکا تحريم هاي جديدي را عليه ايران اعمال نموده است. با توجه به اينکه ايران در اين حوزه امتيازات زيادي به غرب و آمريکا داد، اکنون دولت روحاني در حوزه سياست خارجي يک ضرب الاجلي براي آمريکا و کشورهاي غربي در راستاي اجرايي کردن برجام تعيين کند که بر اساس آن غرب و آمريکا در يک فرايند زماني به تعهدات خود عمل کنند در غير اين صورت ايران به نقطه آغازين باز خواهد گشت و فعاليت هسته اي خود را با همان قدرت قبل از توافق برجام آغاز مي کند. همچنين بايد فضاي تعامل دلپذيري ميان ايران وکشورهاي غربي بر اساس حفظ منافع ملي تعريف شود و اين تعامل دو سويه بايد به گسترش همکاري هاي اقتصادي ميان ايران و برخي کشورهاي غربي بيانجامد. در حوزه داخلي با توجه به شرايط داخلي و تهديدهاي منطقه اي و بين المللي ايران بايد به سمت انسجام ملي و همگرايي حرکت کند و دولت جديد بايد راهکاري براي تعامل همه جريان هاي سياسي ايجاد نمايد و گذشته را فراموش کند. همچنين کابينه جديد بايد کابينه کاملا تخصصي و جوانگرا باشد و تغييرات اساسي در پيکره دولت دوازدهم شکل گيرد. لذا به نظر مي رسد ترکيب آينده کابينه کاملا موثر خواهد بود ضمن اينکه وضعيت معيشتي مردم بايد سريعا بهبود پيدا کند و راهکارهايي براي اجرايي شدن اقتصاد مقاومتي ايجاد شود.
اين کارشناس در خصوص تشديد حملات و طرح اتهامات به دکتر ظريف و امکان عدم حضور وي در کابينه دولت دوازدهم بدليل اين حملات و اتهامات، گفت: دکتر ظريف در طول 4 سال گذشته تمام تلاش و تجربه ديپلماتيک خود را در حوزه روابط بين الملل به کار گرفت و انصافا ثابت کرد که يک شخصيت کاملا متعهد و آگاه به مسائل سياست خارجي است. دکتر ظريف بايد در کابينه دوم دکتر روحاني حضور پيدا کند تا سياست هاي خود را دنبال نمايد. ظريف در حوزه روابط بين الملل از تجربه بالايي برخوردار است و در تعامل با غرب بسيار موفق عمل کرده است هر چند در حوزه منطقه اي، دستگاه ديپلماسي در 4 سال گذشته نتوانسته موفق عمل کند و موجب شد عربستان سعودي ابتکار عمل سياسي براي تهاجم به ايران را در دست بگرد لذا دکتر ظريف با توجه به تجربه گذشته بايد در سياست منطقه اي خود تجديدنظر کند و بيشتر سياست هاي تهاجمي نسبت به عربستان اتخاذ کند و اين کشور غير دموکراتيک و ضد انساني را منزوي کند. خروج دکتر ظريف از کابينه آينده مي تواند شرايط ناپايداري در حوزه سياست خارجي براي ايران ايجاد کند.
وي در ادامه افزود: طرح اتهام نبويان به دکتر ظريف مبني بر توافق وي با آمريکايي ها براي تحويل سردار سليماني بسيار خطرناک است که موجب تقويت نهادهاي نظامي نخواهد شد. چه کسي مي تواند اين جرات را به خود دهد که يک فرمانده نظامي تاثيرگذار در منطقه و جهان را تسليم آمريکا کند. اين اتهامات اهانت به سردار سليماني و اهانت به جمهوري اسلامي ايران است. چگونه ممکن است که دستگاه ديپلماسي با آمريکا تعامل کند و سردار سليماني را تحويل آمريکا دهد اين با عقل تناسبي  ندارد و حرف غير واقعي است و در جهت تضعيف دکتر ظريف و دستگاه ديپلماسي کشور است اما بيشتر اهانت به نهادهاي نظامي و جمهوري اسلامي ايران است که بخواهد يکي از فرماندهان نظامي خود را دست بسته تحويل آمريکا بدهد. در دنيا طرح چنين اتهاماتي کم سابقه است خود آمريکايي ها به توان نظامي و استراتژيکي سردار سليماني اعتراف مي کنند. بهتر است يک کميته تحقيق تشکيل شود تا صحت اظهارات ديگران درباره سردار سليماني و دکتر ظريف مشخص شود و هر کسي به خود اجازه ندهد که چنين مسائلي را مطرح کند و جزئيات اين مسئله بايد از سوي دستگاه امنيتي و قضايي مورد توجه قرار گيرد. آنهايي که حمله و طرح اتهام عليه دکتر ظريف را در دستور کار خود دارند با برجام و شخص ظريف مشکل دارند. اين افراد بايد بدانند برجام يک موضوع ملي و تخصصي است که حاصل مذاکرات نفس گير و فشرده يک تيم مذاکره کننده با تجربه است که توانست اين توافقنامه را عملياتي کند هر چند که آمريکا کارشکني کرده و موضوع ايجاد يک ساز و کار عملياتي براي اجرايي کردن برجام مورد توجه قرار نگرفته و يکي از ضعف هاي برجام است اما به هر حال برجام حاصل يک تلاش جمعي دستگاه ديپلماسي و ساير نهادهاي مربوطه است که بايد محترم شمرده شود. دکتر ظريف شخصيتي است که کاملا به حوزه ديپلماسي جهاني مسلط است و تجربه 38 ساله کار ديپلماسي دارد و به نظر مي رسد يکي از شخصيت هاي تاثيرگذار در حوزه سياست خارجي است. طرح انتقادها بايد منصفانه باشد و دستگاه ديپلماسي را از رهگذر حمله به آقاي ظريف تضعيف نکنند. طرح اتهامات اين چنيني فضاي جامعه را کمي غبارآلود مي کند و افکار عمومي را نسبت به دستگاه ديپلماسي تحريک مي کند. نبايد وزارت خارجه و دستگاه ديپلماسي تضعيف شود. اگر مسئله اي وجود دارد بايد پشت پرده و کانال هاي مربوطه مطرح شود و درست نيست اينگونه انتقادها در رسانه ها مطرح شود و هر فردي به خود اجازه حمله به دستگاه ديپلماسي را بدهد. در تمام دنيا دستگاه ديپلماسي و نهادهاي نظامي وامنيتي به عنوان خطوط قرمز کشورها تلقي مي شود و در ايران هم بايد خطوط قرمزي براي جلوگيري از انتقادهاي غير منصفانه به دستگاه ديپلماسي و نهادهاي امنيتي تعريف شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/9250/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی