قاليباف:دولتها هميشه به مترو بيمهري کردند
انديشه
بزرگنمايي:
راه نو- محمدباقر قاليباف در مراسم افتتاح ايستگاه شهيد محلاتي از خط سه مترو
تهران و بهرهبرداري همزمان به چهار فاز از يک پروژه عمراني پايتخت گفت: از
شهرونداني که در همسايگي اين پروژهها سکونت دارند عذرخواهي ميکنم که در
اين مدت سختيهاي زيادي را انجام دادند اما هر پروژه عمراني چنين سختيها
را دارد و ما تلاش کرديم در کمترين زمان اين پروژهها به سرانجام برسانيم.
وي
ادامه داد: در طول يک دهه عمر مديريتي در شهر تلاش کرديم از تجربيات صاحب
نظران در عرصه مديريت شهري استفاده کنيم و شهر را بر اساس خرد جمعي اداره
کنيم.
قاليباف با بيان اينکه در دوران مديريت کنوني شهري تلاش شد، گوش
شنوايي براي شنيدن نيازهاي شهر باشيم گفت: ما از تمام ظرفيت خود براي به
سرانجام رساندن پروژه استفاده کرديم اما اين تلاشها در شأن مردم ما نبود
اما بيش از اين توان نداشتيم و روزانه حدود 16 ساعت کار و تلاش ميکرديم.
شهرداري يک دولت کوچک است
شهردار
تهران در ادامه با اشاره به کارنامه اجتماعي مديريت شهري طي يک دهه گذشته
گفت: شهرداري تهران تنها يک يا دو وزارتخانه نيست، بلکه يک دولت کوچک است
که جغرافياي محدودي دارد. ما نميتوانيم به جنوب شهر برويم و در پاسخ به
مردمي که خواستار آب، برق و کتابخانه هستند بگوييم اينها وظيفه ما نيست.
قاليباف
با بيان اينکه در طول مسير که ميآمديم، دکلهاي برق وجود داشته که براي
سلامتي شهروندان مشکل آفرين بوده گفت: اين دکلها ممکن است هرگز جمعآوري
نشود زيرا مشکل مسئولان مربوطه نيست، مشکل شهروندان اين منطقه است و ما به
عنوان شهرداري با وجود آنکه مسئوليتي نداريم اين دکلها را جمعآوري
ميکنيم همانطور که در اتوبان صدر اين کار را کرديم؛ و براي ايجاد بي آر
تي در منطقه دکلهاي اين نقطه از تهران را نيز جمعآوري ميکنيم.
وي با
بيان اينکه مهمترين مشکل پروژه عمراني رفع معارضان ملکي است، گفت: انجام
فعاليت عمراني سادهترين بخش يک پروژعمراني و سختترين آن رفع معارضان ملکي
است؛ که گاهي همين مشکلات مدتها يک پروژه را به تأخير مياندازد.
شهردار
تهران با بيان اينکه براي هر خط مترو هزاران شيت نقشه تهيه شده است، ادامه
داد: هر پروژه عمراني در شهر با حساسيتهاي ويژهاي دنبال ميشود.
قاليباف
در ادامه با بيان اينکه عملکرد شهرداري در حوزه اجتماعي با گذشته قابل
مقايسه نيست، اظهار کرد: هشت سال پيش بسياري از بي خانمانها و کارتن
خوابها در سرماي زمستان يخ ميزدند و هيچ حساسيتي نسبت به آنها وجود
نداشت. اما با وجود گرمخانهها و سامان سراها در حال حاضر حدود 12 تا 13
هزار نفر به طور ثابت از اين مکانها استفاده ميکنند.
تلاش شهرداري در حوزه کودکان کار و بدسرپرست
وي
با بيان اينکه شهرداري بدون آنکه بگويد مسئوليتي درخصوص بازگشت معتادان به
زندگي دارد يا ندارد، محوريترين کارها را در حوزه اعتياد انجام داده است،
گفت: در حوزه کودکان کار و بدسرپرست نيز شهرداري تلاشهاي خوبي انجام داده
است.
قاليباف در ادامه با اشاره به پرديسهاي سينمايي ايجاد شده در شهر
تهران گفت: سالنهاي سينمايي که شهرداري تهران ايجاد کرده، اقتصاد سينما
را متحول کرده است. همچنين کتابخانههايي که بعد از سال 84 احداث شده با
گذشته قابل مقايسه نيست و در حال حاضر به تعداد همان کتابخانهها کتابخانه
شبانهروزي داريم.
شهردار تهران زيرساختهاي ايجاد شده در تهران را در
مقايسه با کل تاريخ بلديه قابل توجه دانست و گفت: قبل از دوره کنوني مديريت
شهري 70 کيلومتر مترو داشتيم که در اين دوره به 300 کيلومتر رسيده است و
شايد زماني خنده دار بود که از خط مترويي بگوييم که از جاده ساوه مردم را
به شهرک قائم ميآورد اما الان اين شوخي بزرگ به حقيقت پيوسته است.
وي
تأکيد کرد: ظرفيت واقعي اين خط زماني بالفعل ميشود که هر دو و نيم دقيقه
يک قطار وارد آن شود، اما متأسفانه در طول 12 سال گذشته به عهد خود در حوزه
مترو عمل نکردند.
قاليباف با بيان اينکه ميتوان مترو کل شهرهاي ايران
را با متروي تهران مقايسه کرد و گفت: مشکلات براي همه شهرها يکسان است اما
ميزان بهرهبرداري را ميتوان مقايسه کرد.
شهردار تهران با اشاره به
نقدهايي که در اين مدت به عملکرد مديريت شهري ميشود؛ اظهار کرد: سياه
نمايي کارها بي انصافي است، اگر اين دستاوردهايي که بدست آمده را ضايع
کنيم، ضايع کردن فرد نيست بلکه ضايع کردن يک فرهنگ است. ضايع کردن
دستاوردهاي يک ملت و يک شهر است و بحث فرد مطرح نيست. همه مردم کارهاي
مديريت شهري را ميبينند و خوبيها و بديهايش را مورد قضاوت قرار ميدهند.
وي
با بيان اينکه وقتي ميگويند در حوزه حمل و نقل انجام نشده، يعني چه و چرا
گذشته را با امروز مقايسه نميکنند، گفت: چطور در حوزه حمل و نقل عمومي
کاري نشده و خط مترو از 70 کيلومتر به 300 کيلومتر رسيده است. چطور در حوزه
حمل و نقل عمومي کاري نشده و اتوبوسهاي کولردار بدون اينکه طي هشت سال
دولت حتي يک اتوبوس به ما بدهد در سطح شهر به کار گرفته شده است. چطور در
حوزه خمل و نقل عمومي کاري نشده 10 خط بي آر تي احداث شده است عددها و
رقمها در حوزه حمل و نقل مشخص است.
تهران 24 کيلومتر تونل ترافيک دارد
وي
با اشاره به تونلهاي ترافيک در شهر تهران گفت: تونل رسالت 10 سال متوقف
بود و زماني به ما رسيد که تنها 40 درصد پيشرفت فيزيکي داشت اما امروز
تهران داراي 24 کيلومتر تونل ترافيک است.
دکتر قاليباف با اشاره به
انتقادهايي که به بهره برداي خط 7 مترو شده نيز گفت: اين خط از دشوارترين
خطوط مترو بود و مانند رويه معمول به طور آزمايشي و بهره برداي رسيد آن وقت
يک عکس از بالاي ايستگاه بريانک که هنوز کارگاره است به عنوان خود بريانک
به نمايش ميگذارند در حالي که ايستگاه بريانک به عنوان مجهزترين ايستگاه
خط 7 در حال خدمت رساني است.
وي تأکيد کرد: اگر قصد سياه نمايي ندارند،
چرا تصوير ايستگاه واقعي را به نمايش نميگذارند؟ اين کارها ضايع کردن فرد
نيست بلکه ضايع کردن دستاوردها و تلاشهاي جمعي مديريت شهري است.
شهردار
تهران با بيان اينکه براي اثبات توانايي خود نياز به ناکارآمد نشان دادن
کسي نيست و هر کس براي ارائه توانمندي اش بايد کار خود را ارائه دهد گفت:
ما براي همه مسئولين آرزوي موفقيت ميکنيم زيرا بسيار پستي است که بخواهيم
براي نشان دادن عملکرد خود آرزوي عدم موفقيت ديگران داشته باشيم و آرزو
ميکنيم مردم در وضعيت خوبي باشند و قضاوت را بر عهده مردم قرار دهيم.
قاليباف
با بيان اينکه رويه مديريت کنوني شهر تهران اين بوده که تا تکميل
پروژههاي شهري پروژه جديدي را آغاز نکند زماني پس از تکميل پروژههاي امين
حضور به منزل يکي از همسايههاي پروژه سر زدم و متوجه سختي که اين پروژه
براي اين خانواده داشت شدم بنابراين هيچ پروژه نيمه تمامي را باقي نخواهيم
گذاشت. حتي پروژه پل گيشا نيز تا وقتي که تونل عبوري تکميل نشود، پل را
جمعآوري نخواهيم کرد.
وي با اشاره به جلسه صبح امروز شوراي ترافيک شهر
تهران گفت: سه تونل از اين محدوده عبور ميکند، خط شش، هفت و تونل زيرگذر و
تا زماني که تکليف تونل عبوري مشخص نشود و تا اول مهر ماه اين تونل به
سرانجام نرسد اين پل جمعآوري نخواهد شد.
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/9306/