راه ترقی

آخرين مطالب

ضايع کردن دستاوردها، ضايع کردن افراد نيست ضايع کردن يک فرهنگ است دانش

  بزرگنمايي:

راه نو- تهران را با استفاده از تجربيات صاحبنظران داخلي، دنيا و خرد جمعي اداره کرده ايم
به گزارش خبرگزاري آريا، محمد باقر قاليباف صبح امروز در مراسم افتتاح ايستگاه شهيد محلاتي از خط سه مترو تهران و بهره برداري همزمان 4 فاز از تقاطع هاي غيرهمسطح بزرگراه ارتش گفت: در طول بيش از يک دهه با استفاده از تجربيات صاحب نظران عرصه مديريت شهري کشور، تجربيات دنيا و خرد جمعي شهر را اداره کرديم. در اين ميان همه سعي ما بر اين بود که در اين دوره مديريتي گوش شنوا داشته باشيم و حرف ها و انتقادات را بشنويم. همچنين از ظرفيت هاي فکري و اجرايي شهر و کشور استفاده کنيم.
وي افزود: تلاش کرديم در حين اينکه قدر تجربه پيشکسوتان اين عرصه را در حوزه مسايل اجتماعي، فرهنگي، خدماتي، فناوري، عمراني و مهندسي، محيط زيست و ... مي دانيم، کار را پيش ببريم چرا که ابعاد گسترده اي در کار شهرداري وجود دارد و شهرداري تهران خودش يک دولت کوچک است که تنها جغرافياي محدودي دارد در غير اين صورت در همه عرصه ها بايد در شهر خدمت رساني کند.
هيچ وقت به مردم نگفتيم وظيفه ما نيست
قاليباف ابراز داشت: در حوزه هايي که قانونا وظيفه شهرداري نيست نيز مردم از شهرداري مطالبه مي کنند. در اين زمينه روال کار ما اينگونه بوده است که به مردم نگوييم اين وظيفه ما نيست. مردم در کوچه و پس کوچه هاي شهر مسايلي همچون برق، خانه بهداشت، کتابخانه، آب شرب، فاضلاب و نيازهاي آموزشي خود را مطالبه مي کنند اما آيا مي توانم به عنوان شهردار بگويم هيچ کدام از اين حرف ها به من ربطي ندارد؟ آيا آن شهروند اين را مي پذيرد؟ اصلا آيا در نظام اسلامي درست است بگويم اين وظيفه من نيست؟
شهردار تهران ابراز داشت: ما يک کلي هستيم که وقتي مردم به ما دسترسي پيدا مي کنند، نبايد بگوييم وظيفه ما نيست بلکه بايد تلاش کنيم و اين مشکلات را براي آنها حل کنيم. در اين ميان طبيعتا دسترسي به ما به خاطر نوع کارمان بيشتر از ديگران است.

جمع آوري دکل هاي برق به رغم وظيفه قانوني شهرداري
وي به مشکل دکل هاي برق در وسط اتوبان ارتش اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه چه وظيفه اي داريم دکل هاي برق اتوبان ارتش را جمع آوري کرده و براي آن هزينه کنيم؟ اما بايد توجه داشته باشيم تا زماني که ما اين دکل ها را جمع آوري نکنيم و به جاي آن خط بي آر تي نگذاريم، هيچ کس آن را بر نمي دارد. همانطور که اگر دکل هاي وسط اتوبان شهيد صدر را جمع نمي کرديم، اين مشکل باقي مي ماند.
قاليباف افزود: اگر از آثار زيست محيطي و آثار ناگواري که دکل هاي فشار قوي برق بر سلامتي افراد مي گذارد بگذريم هم نمي توانستيم بگوييم وظيفه ما نيست! اگر اين حرف را بزنيم ديگر هيچ وقت کار جمع نخواهد شد.

بيشترين زمان و هزينه در پروژه هاي عمراني صرف تملک ها مي شود
شهردار تهران در ادامه با اشاره به سختي هاي بي شمار اداره تهران، يادآور شد: من در نقاط مختلف مديريت و کار اجرايي داشتم اما در شهر تهران کار بسيار پيچيده است. به عنوان نمونه کمترين هزينه همه پروژه هاي ما هزينه عمراني است و کار عمراني کمترين زمان را نيز مي برد اما در مقابل براي يک پروژه عمراني بيشترين هزينه ها براي تملک پروژه هاست. به نحوي که گاهي اوقات چند ده برابر قيمت يک پروژه عمراني براي خريد زمين انجا پول مي دهيم. حتي گاهي با پول هم نمي شود آن زمين را خريد و شاهد هستيد که يک پروژه به کندي پيش مي رود؛کافي است يکي از ملک ها به انحصار وراثت بخورد. در مسير دادگاه تا صدور حکم زمان زيادي طي مي کند. در کنار اين موارد گاهي اوقات معارضان تاسيساتي در مسير پيدا مي شود که ما را چندين ماه و حتي چند سال متوقف مي کند .
وي خاطر نشان ساخت: خداوند بزرگ را شاکريم که با همه مشکلات و سختي هاي کاري سعي کرديم اين مشکلات را به مردم منتقل نکنيم. مردم جز «چشم» از ما چيز ديگري نشوند و در فرصت هاي مناسب بعضي از موضوعات را براي آنها توضيح دهيم. همچنين با همه سختي ها جرات کنيم تابلو اتمام يک پروژه را هم بزنيم در شرايطي که بخش هايي از اين پروژه در کنترل ما نبوده است.
ساده ترين بخش مترو اجراي پروژه هاست
قاليباف گفت: براي طراحي مترو چند صد هزار شيت نقشه تهيه شده و زحمات زيادي صورت مي گيرد. تازه ساده ترين بخش آن اجراي يک پروژه است که در همين مسير هم سختي هاي خاص خودش را دارد.
شهردار تهران به فعاليت هاي مديريت شهري در حوزه اجتماعي اشاره کرد و گفت: اگر نگاهي به گذشته نه چندان دور داشته باشيم و به رسانه هاي 20 سال قبل مراجعه کنيم، شاهد هستيم در آن زمان مي گفتند مردمي در اين شهر وجود دارند که در سرماي زمستان از بي خانماني در کنار خيابان مي ميرند و متاسفانه حساسيتي هم روي اين موضوع نبود. اين در حالي است که ما در شب هاي زمستان چند ده هزار نفر از بي خانمان ها را تحت پوشش قرار مي دهيم و در همين شب و روزها نيز بيش از 12 هزار نفر به صورت ثابت و مداوم، شب ها در مراکز ما مي خوابند و لقمه ناني هم مي خورند.
وي گفت: البته اين وظيفه ما است و هيچ منتي هم نداريم . حتي کاري نداريم که آنها مسلمان هستند، يا نه معتاد و سابقه دارند يا خير. همين که يک انسان هستند، ما نيز مکلف هستيم بر اساس فرهنگ اهل بيت (ع) به آنها خدمت رساني کنيم.
قاليباف با اشاره به سيره علوي و زندگي ائمه اطهار تصريح کرد: شاهد هستيم اهل بيت با توجه به اينکه در مسند قدرت هم نبودند چگونه به مدينه و اطرافيان آنجا خدمت مي کردند و به محرومان رسيدگي داشتند.

مهم ترين و محوري ترين کار در حوزه اعتياد را شهرداري تهران انجام مي دهد
شهردار تهران در ادامه به موضوع اعتياد اشاره کرد و گفت: هم اکنون مهم ترين و محوري ترين کار در حوزه اعتياد را شهرداري تهران انجام مي دهد.
وي به مراسم شب گذشته براي کودکان يتيم شهر تهران که به روال سال هاي گذشته برگزار شد نيز پرداخت و اظهارکرد: اين کودکان مشکلات زيادي هم براي اداره زندگي دارند. ببينيد در بحث کودکان کار، فراري، بد سرپرست و بچه هايي که تحصيل نمي کنند مجموعه خدمات را چه کسي به آنها ارايه مي دهد؟
شهرداري تهران اقتصاد سينما را متحول کرده است
قاليباف تاکيد کرد: در حوزه فرهنگي شهر به تعداد مساجد، حسينيه ها، سالن هاي تئاتر و سينما شهر نگاه کنيد و ببينيد که شهرداري تهران اقتصاد سينما را متحول کرده است. همچنين بررسي کنيد در حوزه کتاب و کتابخواني سال 84 چند کتابخانه در اين شهر وجود داشته است و امروز چند صد کتابخانه وجود دارد؟ هم اکنون به تعداد کتابخانه هايي که در سال 84 در شهر وجود داشته، به همان تعداد کتابخانه شبانه روزي داريم و مردم با اطمينان مي توانند دختران خود را شب تا صبح در اين کتابخانه ها براي مطالعه بفرستند.
برخي زيرساخت هاي تهران در12سال اخير برابر يا بيشتر از کل تاريخ بلديه است
وي همچنين توجه به مناطق محروم و جنوب شهر را از اولويت هاي شهرداري تهران از روز اول تاکنون عنوان کرد و گفت: اين شهر يک زير ساخت ها و تاريخي دارد؛ اگر تاريخ اين زير ساخت ها را نگاه کنيد متوجه مي شويد نزديک به نيمي از زير ساخت هاي شهر در اين 12 سال گذشته ايجاد شده و حتي در برخي حوزه ها کاري که در اين 12سال شده برابر يا بيشتر از کل تاريخ بلديه است. هر زماني از اين تقاطع ها، اتوبان ها و تونل ها عبور کرديد تنها در ذهنتان مرور کنيد اين براي چه زماني است؟
قاليباف با بيان اينکه طول خطوط مترو تهران در ابتدا 70 کيلومتر بوده و امروز در پايان اين دوره به 300 کيلومتر مي رسد، تاکيد کرد: اگر سه سال قبل در شهرک شهيد محلاتي بحث مي شد که مترو از جاده ساوه به اينجا مي آيد شايد بيشتر به خنده شبيه بود تا يک کار عملي و بدون تعارف يک شوخي بزرگ بود. اما حالا از شهرک قائم در مترو مي نشينيم و به 40 کيلومتر آن طرف تر در اسماعيل آباد مي رويم. ببينيد با چه سختي ها و مشکلاتي اين کار انجام شد.

در12سال گذشته هيچ گاه دولت ها به تعهدشان به مترو تهران عمل نکرده اند
وي گفت: امروز ايستگاه شهيد محلاتي افتتاح شده و زير ساخت هايي که وجود دارد، اين ظرفيت فني را ايجاد مي کند تا هر دو و نيم دقيقه يک قطار از اينجا عبور کند، اگر هر دو و نيم دقيقه يک قطار عبور نکند ما از اينجا بهره برداري اقتصادي نکرده ايم اما چه کنيم که در طول 12 سال گذشته به خاطر مشکلات مالي و يا دلايل مختلف هيچ گاه دولت ها به تعهدشان درخصوص مترو تهران عمل نکرده اند.
شهردار تهران در ادامه به مقايسه مترو تهران و ديگر کلانشهرهاي کشور پرداخت و گفت: در بقيه شهرها نيز شهرداري ها کار مي کنند اما جمع مترو آنها در 20 سال گذشته چند کيلومتر بوده است؟ ما هم در همين کشور زندگي مي کنيم و از همين امکانات برخوردار هستيم. ممکن است بگويند درآمد شهرداري تهران بيشتر است اما مشکلات تهران نيز مشکلات زيادي است.

شايد در شان مردم کار نکرده باشيم اما بيش از اين در بضاعت مان نبوده است
قاليباف در ادامه خطاب به مردم پايتخت تاکيد کرد: بنده و همکارانم در اين دوره مديريت شهري توفيق نداشتيم آنچناني که در شان و حق شما مردم است به شما خدمت کنيم و حتما در خدمت به شما مردم قصور داريم، چرا که حق شما بيشتر از اين است. اين کم توفيقي ما است که نتوانستيم همه نيازهاي بحق شما را تامين کرده و نقشي که شهرداري بايد در زندگي شما داشته باشد را ايفا کنيم که از اين جهت شرمنده هستيم اما از يک منظر ديگر خداوند را در اين روزها و ماه عزيز شاهد مي گيرم که بيش از اين توان و بضاعت ما نبوده است.

ضايع کردن دستاوردها، ضايع کردن افراد نيست ضايع کردن يک فرهنگ است
شهردار تهران يادآور شد: به عنوان يک خدمتگزار بدون وقفه در اين 12 سال روزي 16 – 17 ساعت کار کرده ام. کمتر روزي به صورت استثنا پيدا شده است که اذان صبح را در منزل بوده باشم و حتما روزي پيدا نشده است که بتوانيم ناهار در منزل باشيم. هر چه بضاعت، عرضه و توان داشتيم به کار گرفتيم و حالا حرف ما اين است که سياه نمايي کردن ، بي انصافي در مورد کارها و اينکه دستاوردهاي به دست آمده را ضايع کنيم در حقيقت ضايع کردن يک فرد نيست، اين ضايع کردن يک فرهنگ و دستاورد يک شهر و ملت است.
وي ابراز داشت: همه کساني که در شهر زندگي مي کنند کار را مي بينند، شهرداري جايي است که مردم با آن سرو کار دارند و خدمات روزانه را مي بينند؛ از اين رو خوبي ها و بدي ها مورد قضاوت مردم است.
قاليباف افزود: مي گويند در حوزه حمل و نقل کار نشده است؛ بفرماييد کار نشده است يعني چه؟ چه چيزهايي در حوزه حمل و نقل اثرگذار هستند؟ مترو از 70 کيلومتر به 300 کيلومتر رسيده است. اين در حالي است که 70 کيلومتر در بيش از 22 سال ساخته شده است و رسيدن آن به 300 کيلومتر در اين 12 سال اتفاق افتاده که تازه حمايت هاي لازم هم صورت نگرفته است.

دولت به رغم اينکه بايد 82درصد هزينه اتوبوس ها را پرداخت کند يک اتوبوس هم نخريده است
شهردار تهران تصريح کرد: در گذشته آيا شما اتوبوس کولرداري در اين شهر مي ديديد؟ خط بي آر تي در اين شهر وجود نداشت اما امروز بيش از 10 خط بي آر تي وجود دارد. اين در شرايطي است که قانون مي گويد دولت بايد 82 درصد اتوبوس ها را خريداري کرده و به شهرداري بدهد اما ببينيد در 10 سال گذشته آيا يک اتوبوس به شهرداري تهران تحويل دادند؟
وي در ادامه به ساخت تقاطع ها، پل ها و تونل ها در شهر تهران اشاره کرد و گفت: ما تا پيش از اين دوره در تهران يک کيلومتر تونل ترافيکي نداشتيم. وقتي من به شهرداري تهران آمدم بيش از 10 سال از عمر تونل رسالت گذشته بود و همينطور نيمه کاره رها شده بود و در آن مدت حدود 40 درصد پيشرفت فيزيکي و 53 درصد پيشرفت مالي داشت، اما علاوه بر آنکه آن کار تمام شد، امروز 23 کيلومتر تونل ترافيکي در شهر داريم که به مردم خدمت مي دهد. بعد مي گوييد کاري در حمل و نقل نشده است؟
قاليباف تاکيد کرد: بهره برداري از يک خط مترو که قرار است چند صد هزار نفر مردم در آن رفت و آمد کنند به صورت مرحله بندي صورت مي گيرد. به عنوان نمونه در خط سه مترو تهران وقتي ايستگاه قائم راه اندازي شد، بخشي از مردم از اين خط استفاده مي کردند و طبيعتا بقيه کارها به موازات يکديگر انجام مي شود. ما نيز 22 کيلومتر را در خط 7 به عنوان مهم ترين و سخت ترين خط مترو زير بار مسافر برديم و طبيعي است به خاطر همان رعايت هايي که بايد انجام دهيم، بهره برداري آن در چند مرحله صورت مي گيرد.

وجود کارگاه مترو روي سطح ايستگاه بريانک منافاتي با افتتاح اين ايستگاه ندارد؛انصاف خوب چيزي است
وي گفت: در بزرگراه شهيد نواب صفوي محلي بوده که دستگاه تمام حفار اتوماتيک داخل زمين رفته و هم اکنون ايستگاه آن هم به طور کامل به عنوان مجهز ترين و زيباترين ايستگاه ساخته شده است اما سطح بالاي آن ايستگاه هنوز کارگاه مترو است. بعد مي بينيم در ماه مبارک رمضان عکسي از بالاي کارگاه در سايت ها مي گذارند و مي گويند اين عکس ايستگاه افتتاح شده بريانک است! واقعا انصاف چيز خوبي است. حق اين است که شما برويد ايستگاه زير اين کارگاه که با افتخار ساخته شده است را ببينيد که چه امکانات و تجهيزاتي در زير اين ساخته شده است. امروز مردم در 30 متر زير زمين رفت و آمد مي کنند در همين ايستگاه حدود 130 ميليارد تومان هزينه ساخت صورت گرفته است.

بجاي اينکه براي اثبات کارآمدي تان بگوييد ديگران ناکارآمدند عملکرد ارائه دهيد
قاليباف با تاکيد بر اينکه ضايع کردن دستاوردها، ضايع کردن افراد نيست، ابراز داشت: ضمن اينکه لازم نيست افراد تلاش کنند براي اثبات کارآمدي خودشان بگويند ديگران ناکارآمد هستند بلکه هر کسي بايد کار خودش را ارايه دهد.

پست تر از انساني که منتظر عدم موفقيت ديگران است، وجود ندارد
وي تصريح کرد: اگر کسي بخواهد عدم موفقيت يک مجموعه ديگر را ببيند و از اين عدم موفقيت خوشحال شود، از اين انسان پست تر وجود ندارد و نمي شود به او «انسان» گفت. آن هم يک مجموعه اي که متعلق به افراد نيست بلکه متعلق به شهر است؛ اگر شهرداري درست اداره شود ،افتخار نظام اسلامي است.
کار را بايد در ميدان عمل نشان داد
شهردار تهران ادامه داد: کار را بايد در ميدان عمل نشان داد و در معرض قضاوت مردم گذاشت، بدون شک رضايت مردم نشاني از رضايت الهي است.
قاليباف در ادامه با اشاره به موضوع پروژه هاي نيمه تمام در شهر تهران، عنوان داشت: هنگام آغاز کار در شهرداري تهران اعلام کرديم تا زمان تعيين تکليف پروژه هاي نيمه تمام، پروژه جديدي را آغاز نمي کنيم چرا که يکي از مشکلات آن زمان اين بود که به ما براي پروژه هاي نيمه تمام مراجعه مي کردند و در خواست تکميل آنها را داشتند.
وي تصريح کرد: به عنوان نمونه تونل سه راه امين حضور حدود 17 سال رها شده بود. يک روز من به منزل يکي از همسايه هاي کناري اين تونل براي بازديد رفتم و ديدم صاحب اين منزل در بستر بيماري است. او به من گفت من سکته کردم و علت مريضي من هم همين کارگاه است که زندگي براي من باقي نگذاشته است.

مي توانستيم پروژه ها را قبل از انتخابات افتتاح کنيم اما مي گفتند کار سياسي است
شهردار تهران تصريح کرد: الان هم وظيفه خودمان مي دانيم که تلاش کنيم پروژه نيمه تمامي باقي نماند. البته اين تصميم براي الان نيست بلکه کاملا بر اساس يک برنامه مشخصي کار را دنبال مي کرديم. افردي که امروز اين حرف ها را مي زنند نيز توجه داشته باشند مي شد اين پروژه ها را قبل از انتخابات هم افتتاح کرد اما اگر در آن زمان افتتاح مي کرديم، مي گفتند کار سياسي است.

هر پروژه اي آماده شد گفتم در اختيار مردم بگذاريد منتظر افتتاح نمانيد
قاليباف يادآور شد: پل تقي آباد حدود 50 روز بهره برداري شده بود و بعد من براي افتتاح رسمي رفتم تا شائبه هاي سياسي صورت نگيرد. همچنين در مسير «يوترن» هاي شرق به شرق و غرب به غرب بزرگراه ارتش نيز گفتم هر کدام که آماده شده است، منتظر افتتاح نمانيد و اجازه دهيد مردم از آن استفاده کنند.
وي به جلسه صبح امروز شوراي ترافيک شهر تهران براي پل گيشا اشاره کرد و گفت: پل فلزي قديم گيشا در نقطه خاصي واقع شده است به نحوي که زير آن خط هفت مترو را در شمال به جنوب داريم، خط شش مترو جنوب شرق به شمال غرب است که مرداد ماه افتتاح خواهد شد. تونل سوم نيز روي اين دو تونل مترو اين طراحي کرديم که پل قديمي جمع شود و عبور و مرور را تسهيل کند؛ اما امروز تاکيد کردم پل گيشا را به شرطي جمع کنيم که مطمئن شويم مي توانيم پروژه را تا ابتداي مدارس تحويل مردم دهيم؛ اگر احساس مي کنيم پروژه تا آن زمان تحويل نمي شود، اجازه دهيد مديريت بعدي کار را تمام کند. با توجه به اينکه بخش زيادي از کار در زير زمين انجام شده و مردم نمي توانند مشاهده کنند.

اميدوارم همه ما منصفانه و با روحيه همکاري براي پيشرفت شهر و کشور تلاش کنيم
قاليباف با بيان اينکه اميدواريم همه ما با يک نگاه منصفانه و روحيه همکاري براي پيشرفت شهر و کشور تلاش کنيم، اظهارکرد: دوستان دولت بارها به خود من قول دادند اگر در ساخت تونل نتوانستيم به شما کمک کنيم، در خريد واگن ها به شما کمک مي کنيم. بخش عمده مترو مربوط به ايستگاه، تونل، ريل و برق است که اين خودش يک صنعت است و در مقابل راحت ترين کار خريد واگن خواهد بود. آدم غصه مي خورد که واگن ها نيامد اما با اين وجود طبيعتا اولويت پول ما براي ساخت مترو است.

اگر دولت در تامين واگن کمک مي کرد سرفاصله حرکت قطارها 2دقيقه و نيم مي شد
شهردار تهران ادامه داد: از افتخارات ما در شهرداري تهران اين است که بزرگ ترين کارخانه واگن سازي را در داخل کشور داريم و در داخل کشور توليد واگن مي کنيم اما هم اکنون ساخت مترو مهم تر از ساخت واگن است. اگر دولت در اين بخش کمک مي کرد امکان ارسال قطار در هر دو و نيم دقيقه در ايستگاه ها وجود داشت. در صورت تحقق اين امر روزانه بيش از 10 ميليون مسافر در شهر جا به جا مي شود و در ادامه قادر هستيم نزديک به 13 ميليون مسافر در شهر جا به جا کنيم.
وي افزود: گاهي محدوديت ترافيکي براي مردم مي گذاريم و مي گوييم مردم ماشين بيرون نياورند. صبح بيدار مي شويم و تصميمات يک مرتبه اي مي گيريم اما اگر مترو باشد، مي توان محدوديت گذاشت مردم از مترو استفاده کنند.

از مردم به دليل زحمات اجراي پروژه ها عذرخواهي مي کنم
به گزارش خبرگزاري آريا محمد باقر قاليباف در بخش ابندايي سخنان خود نيز تصريح کرد: افتتاح ايستگاه مترو شهيد محلاتي نتيجه زحمات شبانه روز همکاران است که به آنها خداقوت مي گوييم. همچنين از همه کساني که در اين محل تردد و زندگي مي کنند و ماه ها دچار زحمت شدند، پوزش مي خواهيم.
وي افزود: ما تلاش خود را به کار مي گيريم تا پروژه ها را در کمترين زمان ممکن به سرانجام برسانيم اما در اين مسير گاهي با مشکلاتي روبرو مي شويم که از اين بابت از مردم عذرخواهي مي کنيم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/9319/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

گل سالم الدوساری به العین

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان