راه ترقی
در پشت تريبون در نقش اپوزوسيون حرف مي زنيم!/ مديريت بحران خودش گرفتار بحران شده است
شنبه 17 تير 1396 - 2:53:21 PM
آريا
راه نو- محمد باقر قاليباف صبح امروز طي سخناني در مراسم رونمايي از دستاوردهاي سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران، با اشاره به پيشرفت هاي صورت گرفته در اين سازمان طي سال هاي گذشته، ابرازداشت: مديريت بحران در روزهاي ابتدايي که ما توفيق خدمت در شهر تهران پيدا کرديم، حتي جايي براي استقرار نداشت. در آن زمان ساختماني طراحي شده بود که با شرايط ويژه براي مديريت بحران ساخته شود اما امروز سرانجام کار به نتيجه رسيده و اين مجموعه مايه افتخار شهر است.
وي تاکيد کرد: هر چند بايد اقرار کنيم اين سازمان هنوز به نقطه اي نرسيده که بحران هاي جدي شهر را اداره کند، با اين وجود جا دارد به تمامي متخصصان و همکارانم در شهرداري تهران و همچنين به انديشمنداني که خارج از محيط شهرداري دلسوزانه در مراکز تحقيقاتي، دانشگاهي و سازمان هاي بين المللي با اين مجموعه همکاري کردند تقدير و تشکر کنم.
شهردار تهران گفت: بحران ما اين است که وقتي پشت تريبون ها قرار مي گيريم يادمان مي رود خطاب به چه کساني صحبت مي کنيم؛ ما در پشت تريبون به جاي اينکه بگوييم چه کرده ايم، در نقش اپوزوسيون حرف مي زنيم.
قاليباف ابراز داشت: بايد به ما مسئولان بگويند هر کسي پشت تريبون قرار گرفت، توضيح دهد که در حوزه مسئوليت خودش چه کرده است. اينکه چرا ديگران کار نکردند مهم نيست، مهم اين است ما چه کاري کرديم؟ حالا مديريت بحران خودش گرفتار اين بحران است.
وي با اشاره به قانون مديريت بحران مصوب سال 1387 گفت: پنج سال ابتدايي اين قانون آزمايشي بوده و دوره آزمايشي آن در سال 1393 تمام شده است؛ البته نمي خواهيم بگوييم که بي قانون هستيم اما بايد کارهاي اداري لازم نيز روي اين قانون انجام شود. با اين وجود جاي اين سوال وجود دارد که با همان قانوني که نوشته شد، چه کرديم؟
شهردار تهران اظهار کرد: در سال 85 هنوز اين قانون نوشته نشده بود اما در شهر تهران به موضوع مديريت بحران پرداخته شد چرا که تهران حتما يکي از شهرهاي پر خطر کشور است و کشور ايران نيز جزو 10 کشور حادثه خيز دنيا به شمار مي رود از اين رو مديريت شهري از روز اول موضوع مديريت بحران را مورد توجه قرار داد.
قاليباف با اشاره به چالش ها و دلسوزي هاي فراوان در شوراي شهر سوم به منظور پيشرفت حوزه مديريت بحران در شهر تهران، ادامه داد: تهران تنها شهري است که قانون مديريت بحران آن را بر عهده شهردار گذاشته و در بقه کشور اين مسئوليت بر عهده استانداران است.
وي تصريح کرد: آنهايي که در زمان بروز حوادث مثل حادثه پلاسکو به دنبال رفتار سياسي غير منطقي هستند، حداقل گزارش کميته ملي پلاسکو و گزارش شوراي اسلامي شهر را بخوانيد و نسبت به قضاوت هايي که در زمان حادثه صورت گرفت، مقايسه کنيد. همچنين ببينيد آيا کارهايي که در شهر تهران صورت گرفته با مجموعه کشور قابل قياس است؟
شهردار تهران ادامه داد: البته ما اقرار مي کنيم با همه اين تلاش ها، حتما مديريت بحران تهران جوابگوي نيازها نيست و در حداقل ها قرار داريم.
قاليباف به اقدامات صورت گرفته به منظور افزايش ايمني در شهر نيز اشاره کردو گفت: در سال 84 ما در حدود 70 ايستگاه آتش نشاني داشتيم که هر ايستگاه 10.7 کيلومتر مربع را تحت پوشش داشتند؛ بايد توجه داشته باشيم که از سال 84 تا امروز روزانه حدود هزار ماشين در اين شهر پلاک مي شود و چند ميليون خودرو نيز به شهر اضافه شده است. اگر قرار بود در آتش سوزي و حريق با همان وضعيت قبلي به محل حادثه برسيم، چه وضعيتي در شهر تهران به وجود مي آمد؟
وي افزود: از 75 ايستگاه قديمي آتش نشاني که در سال 84 در شهر تهران وجود داشت، ما نزديک به 40 ايستگاه را به طور کامل تخريب و نوسازي کرديم و تعداد ايستگاه ها را نيز از 75 ايستگاه به 125 ايستگاه رسانديم. از ديگر سو مناطق تحت پوشش هر ايستگاه از 10.7 کيلومتر مربع به 6.7 کيلومتر مربع کاهش پيدا کرد اما هيچ وقت کسي نگفت خدا قوت.
به گفته قاليباف با وجود افزايش تعداد خودروها در شهر تهران اما زمان رسيدن نيروهاي آتش نشاني به محل حادثه از 5 دقيقه و 32 ثانيه به 4 دقيقه و 10 ثانيه کاهش پيدا کرده است، اين در حالي است که همه عوامل براي دير رسيدن نيروهاي امدادري در شهر فراهم بوده است
شهردار تهران با بيان اينکه « تا پيش از اين دوره مديريت شهري حتي يک پايگاه مديريت بحران در شهر وجود نداشت»، اظهار کرد: امروز 110 پايگاه داريم که در هر محله تجهيزات در آنها مستقر شده و آموزش ها نيز ارايه شده است.
وي به موضوع شناسايي گسل ها اشاره کرد و گفت: از سال 85 بحث شناسايي گسل ها در شهر تهران شروع شد و در اين راستا بيش از سه هزار کار ميداني و فعاليت هاي تحقيقاتي صورت گرفت. با استفاده از تجربه ديگران، کمک سازمان هاي بين المللي و فعاليت هاي صورت گرفته در نهايت نقشه گسل ها را در تهران آماده کرديم. مراکز علمي و تحقيقاتي زيادي براي شناسايي گسل ها به ما کمک کردند و خود شهرداري در اين کار پيشقدم بود.
قاليباف اظهار کرد: براي اين کار همه مسير ها را طي کرديم و اخيرا هم اين موضوع در شوراي عالي شهرسازي به تصويب رسيد. جالب اينجا است که در مکاتباتي که با ما انجام مي دهند، ما بدهکار هستيم چرا که خطاب به ما مي گويند ما نقشه گسل ها را تهيه کرديم و حالا شما توضيح دهيد چرا گسل ها را در سيستم نمي گذاريد! البته من در توضيح نوشتم دوستاني که اين عتاب و خطاب را مي کنيد، آن روزها شما نبوديد چرا که از سال 88 جمع انديشمندان شهر و مراکز تحقيقاتي همه با هم تلاش کرديم که اين سند را تهيه کرديم و خودمان اين سند را در طرح تفصيلي و جامع گذاشتيم؛ امروز اگر سري به سايت بزنيد گسل ها مشخص است و آئين نامه ها نيز روشن است.
وي افزود: شهرسازي تهران سيستم شهرسازي تحت وب و طرح تفصيلي دارد اما سوال ما اين است که کدام شهر ديگر کشور اين سيستم را دارد؟ در کجا شهرسازي هوشمند است و با کدام طرح تفصيلي اقدامات انجام مي شود؟
شهردار تهران تصريح کرد: از موارد بحران در کشور ما آن است که يک آتش سوزي اتفاق مي افتد، امروز نيز همه کارهاي کارشناسي صورت گرفته است اما چه کسي ضمانت مي کند در آتش سوزي بعدي اين اتفاقات نيفتد؟ در اين زمينه نبايد بهانه کنيم و بگوييم قانون نداريم. البته که مي توانستيم قانون بهتر از اين هم داشته باشيم اما ما مجريان بايد بگوييم قانون را چطور اجرا کرديم؟ اگر ده ها قانون خوب بنويسيم اما آن را اجرا نکنيم، چه فايده اي دارد؟
قاليباف تاکيد کرد: رقمي که شهرداري تهران در طول مدت 14 سال در حوزه مديريت بحران سرمايه گذاري کرده به چند هزار ميليارد تومان مي رسد. در قانون نيز سالانه اعتباري براي بحث پيشگيري در نظر گرفته مي شود، اما جاي سوال وجود دارد که در اين مدت 14 سال سهم شهر تهران با 740 کيلومتر مربع مساحت و هشت ميليون نفر جمعيت از اين چند هزار ميلياردتوماني که در حوزه مديريت بحران هزينه شده، چقدر است؟ با اين وجود مديريت شهري خودش چند هزار ميليارد تومان براي تجهيزات، امکانات و ... هزينه کرده است.
وي با اشاره به رونمايي از دستاوردهاي سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران، تاکيد کرد: اين نرم افزارهايي که امروز رونمايي مي شود کار يک ساله و دوساله نيست، بلکه پايه گذاري آن ها در طول ساليان گذشته انجام شده و رنج و زحمت هاي زيادي روي آن انجام گرفته است که امروز به راحتي از طرح تاب آوري، نقشه گسل، کاهش خطرات محلات و ... سخن مي گوييم.
قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع نوسازي بافت هاي فرسوده و پر خطر نيز اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون مجلس شوراي اسلامي بايد سالانه 10 درصد نوسازي انجام شود تا در طول يک دوره 10 ساله مشکل بافت فرسوده شهرها حل شود. الان حدود 10 سال از اين قانون گذشته و بايد نوسازي بافت هاي فرسوده تمام مي شده است اما با اين وجود پيشرفت نوسازي در بافت هاي فرسوده کشور 8 درصد بوده است. در اين زمينه خوشحال هستيم که در شهر تهران 34 درصد بافت هاي فرسوده را در نزديک سه هزار هکتار مساحت بافت فرسوده احيا و نوسازي کرديم اين در حالي است که بر اساس قانون امروز بايد در شهر تهران به مرز 80 درصد مي رسيديم.
شهردار تهران تاکيد کرد: ما از اينکه بافت فرسوده در شهر تهران 34 درصد پيشرفت داشته و نسبت به بقيه شهرها پيشتاز هستيم، خوشحاليم اما نسبت به وظيفه ما که نوسازي 80 درصد بافت فرسوده بوده است، هنوز عقب هستيم. در اين شرايط آن هشت درصدي ها هم توضيح دهند که چرا به 80 درصد نرسيدند؟
وي گفت: تنها از اعتبار قطعي مصوب مجلس که رديف و بودجه مشخصي براي نوسازي بافت فرسوده شهرها وجود دارد، دولت حدود 600 ميليارد تومان به شهر تهران بدهکار است اما با اين وجود ما در شهر تهران 34 درصد نوسازي را انجام داديم. اين در شرايطي است که ما در شهر تهران به کمک شوراي شهر کليه عوارض و جريمه ها را به صورت 100 درصد در بافت فرسوده بخشيده ايم و شهرداري از يک درآمد بزرگ در بافت فرسوده صرف نظر کرده است.
قاليباف عنوان داشت: بخشي از مراکز مهم تاسيساتي و زير ساخت ها نيز از جمله نقاط مهم و اساسي هستند که بايد براي آنها هم تدبير شود.
شهردار تهران بر ضرورت تجديد نظر ساختاري در حوزه مديريت بحران تاکيد کرد و گفت: در اين ساختار و سيستم کسي که مسئوليت مديريت بحران را بر عهده مي گيرد، دستش خالي است و نمي تواند اعمال مديريت و فرماندهي کند. به همين جهت ما دچار اشکال ساختاري هستيم و بايد اين اشکال را اصلاح کنيم.
وي در ادامه به برخي رفتارهاي سياسي نيز اشاره کرد و گفت: در يکي از جلسات يکي از دوستان شوراي شهر تهران مي گفت اگر بخواهيم بگرديم و دو نفر مديري را در حوزه نظري و علمي پيدا کنيم که تجربه مديريت بحران را داشته باشد، حتما يک نفر از آنها قاليباف است؛ بعد مي گفت حالا توضيح دهيد شما با چه تخصصي مديريت بحران شده ايد؟ وقتي موضوع سياسي مي شود، شرايط اينگونه خواهد شد. قانون گفته است من مسئول مديريت بحران باشم. خدا رحم کرده است که هم تخصص اين کار در دهه 70 را داشته ام و هم سابقه اين کار را در سه بحران مهم زلزله طبس، رودبار و بم - منهاي مديريت بحران در دوران دفاع مقدس – داشتم.
شهردار تهران در ادامه بر ضرورت توجه به بهسازي تاکيد کرد و گفت: در مجموعه مديريت بحران، مرکز تحقيقات ملي و ساختمان و محيط هاي دانشگاهي کارهاي خوبي براي بهسازي گرفته است، حداقل همين اقدامات را ابلاغ کنيم تا کار انجام شود.
وي ابراز داشت: در زمينه بهسازي پل هاي شهر تهران نيز کار بزرگي انجام شد، چرا که به جز پل هاي ساخته شده جديد، عمدتا پل هاي قديمي نيز بازنگري و نوسازي شد.
قاليباف مهم ترين بخش مديريت بحران را پيشگيري عنوان کرد و گفت: به دليل اينکه در ساختار و فرايندهاي مديريتي دچار مشکل هستيم، نتيجه اين مي شود که اگر اعتبار و بودجه اي هم به اسم مديريت بحران مي آيد، اين اعتبار به کارهاي ديگر اختصاص پيدا مي کند.
وي به اقدامات گسترده صورت گرفته در شهر تهران به منظور آموزش و فرهنگسازي اشاره کرد و گفت: مردم ما نيز نشان دادند که اگر در حوزه فرهنسگازي و ايمني اقدام کنيم، مردم نيز همراه هستند. به عنوان نمونه در دولت اصلاحات بيشترين آسيب تصادفات مربوط به عدم استافده کمربند ايمني بود. ما طرحي براي مشکل حمل و نقل و ترافيک شهر تهران و پيشگيري حوادث در جاده ها دنبال کرديم چرا که در آن زمان سالي 28 هزار نفر در تصادفات جاده اي کشته مي شدند که اين آمار از هم جنگ بيشتر بود. در آن روز در دولت به ما گفتند همه اين ها را قبول داريم ، شما اگر تنها موضوع کمربند ايمني را اجرا کرديد، ما بقيه اين طرح را نيز اجرا مي کنيم.
شهردار تهران تاکيد کرد: 97 درصد مردم ما تا سال 80 کمربند نمي بستند اما طي مدت زمان کمتر از دو ماه، بالاي 70 درصد مردم کمربند بستند و قبول کردند دو نفر سرنشين جلوي ماشين ننشينند. از اين رو مردم نشان دادند اگر مسئولانشان پاي کار باشند، نياز به چند سال زمان نيست بلکه يک کار نشدني را در 45 روز انجام مي دهند.
قاليباف يادآور شد: با وجود همه کارهاي نرم افزاري و سخت افزاري اگر در تهران حادثه اي اتفاق بيفتد، واقعا خطرناک است چرا که مديريت بحران نمي تواند موضوعات را دنبال کند. ايندر حالي است که امکان مالي، ظرفيت ها و امکانات وجود دارد اما از اين امکانات به درستي استفاده نمي شود.
وي ادامه داد: روزي که تصميم گرفتند در اين شهر گازکشي کنند، تبديل کردن انرژيهاي فسيلي به انرژيهاي الکتريسيته منطق اقتصادي نداشت چرا که تقريبا 42 درصد بهره دهي در تبديل انرژي به دست مي آمد، از اين رو تصميم گرفته شد تا گاز را به درب خانه ها برسانيم. اما امروز که تکنولوژي ها اجازه مي دهد تا اين بهره دهي را به بالاي 72 درصد برسانيم و حتما بخش خصوصي نيز مي تواند اين کار را انجام دهد، چرا اين همه گاز را زير پاي شهر مي گذاريم و اين گاز را تبديل به انرژي پاک و الکتريسيته نمي کنيم؟ حداقل بايد در پشت دروازه هاي شهر بتوانيم انرژي را تبديل کنيم و به خانه ها برسانيم.
شهردار تهران ابراز داشت: ما موضوعاتي مثل آتش نشاني و بستن کمربند ايمني را دنبال مي کنيم، اما اين تصميمات اساسي است که ما را از انفجارها و آتش سوزي هاي متعدد و مرگ و مير بالا در زلزله نجات مي دهد، چرا اين تصميمات اساسي را نمي گيريم؟
وي در پايان خاطر نشان کرد: اميدوارم توفيق پيدا کنيم که در هر کجا هستيم به جاي رفتارهاي سياسي در موضوعات تخصصي که با جان، سلامت و ايمني مردم سرو کار دارد، کار خود را به درستي انجام دهيم.

http://www.RaheNou.ir/fa/News/10457/در-پشت-تريبون-در-نقش-اپوزوسيون-حرف-مي-زنيم!--مديريت-بحران-خودش-گرفتار-بحران-شده-است
بستن   چاپ