راه ترقی
در طرح جدید ترافیک به دنبال درآمدزایی نیستیم
دوشنبه 18 دی 1396 - 1:55:19 PM
آریا
راه نو- محسن پورسید آقایی در واکنش به انتقاد برخی مبنی بر درآمدزایی بیشتر به عنوان هدف اصلی شهرداری از اجرای طرح عوارض ترافیک شهری گفت: اگر هدف افزایش درآمد بود برای عوارض شهری مبالغ پایین در نظر گرفته نمی شد، نحوه پرداخت ها در ساعات مختلف روز را سطح بندی کرده ایم و تعداد خودروهای مجاز به تردد در محدوده ترافیک را افزایش ندادیم، بنابراین این امکان وجود دارد که حتی با کاهش درآمد در این حوزه نیز مواجه شویم، البته اگر با افزایش درآمد ناشی از حذف سهمیه ها مواجه شویم قطعا آن را برای تجهیز یا خرید وسایل نقلیه به منظور توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی هزینه خواهیم کرد، ضمن اینکه حذف روزهای پنجشنبه در اجرای طرح جدید ترافیک یک ششم درآمد شهرداری را کاهش خواهد داد.
پورسید آقایی افزود: در بودجه سال 97 بودجه شهرداری نه از طریق دولت و نه مجلس افزایش نداشته
و برای رفع مشکل آلودگی هوا و تجهیز وسایل نقلیه عمومی و ارائه تسهیلات برای خروج خودروهای فرسوده از چرخه تردد هیچ ردیف بودجه ای تخصیص داده نشده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با یادآوری دیگر علل عدالت محور بودن طرح جدید ترافیک گفت: شهرداری با قطع سهمیه ها در پی اجرای این طرح ابزار قدرتمند تعامل با دستگاه ها و ارگان های مختلف را قطع کرده است و اختیارات آن برای مذاکره و تامین خواسته هایش سلب می شود، بنابراین مدیریت کشور باید از اجرای این طرح استقبال کند.
وی با یادآوری اینکه در تهران حدود چهار میلیون خودرو پلاک شده وجود دارد در مورد محدوده طرح ترافیک سابق گفت: این محدوده در مرکز شهر مطابق با استانداردهای جهانی به منظور کاهش بار ترافیک شهری تعیین شده که از طریق اجرای طرح ترافیک در آن می توان وضعیت ترافیک در کل شهر را نیز مدیریت کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: این روش از این جهت پاسخگو نبود که در پی اجرای آن دستگاه ها و ارگان ها با دریافت سهمیه بدون پرداخت هزینه زیاد مجوز تردد در این محدوده را دریافت می کردند، کمااینکه از تعداد 118هزار مجوز طرح ترافیک که شورای عالی ترافیک تهران مصوب کرده تقریبا 100 هزار مجوز به دستگاه ها و ارگان های مختلف تعلق گرفته و تنها 20 هزار طرح به صورت روزانه در سطح عمومی به فروش می رسد، حال نکته قابل توجه آن است که میزان درآمد حاصل از این دو بخش با هم برابر است، بنابراین پایه این طرح منطقی نبود.
پورسید آقایی افزود : در رویکرد جدید شهرداری بر مبنای مطالعات سایر کشورها به طرح پرداخت عوارض شهری رسیدیم که پرداخت هزینه ها را وابسته به متغیرهایی مانند ساعت ورود و مدت زمان تردد در محدوده طرح ترافیک، میزان آلایندگی خودروها و نوع معاینه فنی آنها کرده است.
وی تصریح کرد: سیاستگذاری شهرداری برای اجرای طرح پرداخت عوارض ترافیک شهری بر مبنای کاهش بار ترافیک صبحگاهی و کاهش تردد غیر ضروری خودروها صورت گرفته است، همچنین این روش افراد را به خرید خودروهای هیبریدی و برقی یا استفاده از وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس و مترو تشویق می کند که در پی آن میزان آلودگی هوا کاهش می یابد.
وی با تاکید بر اینکه طرح ترافیک جدید عدالت محور است اظهارکرد: در نحوه پرداخت عوارض ترافیک شهری به مقام و جایگاه افراد و نوع شغلی که دارند توجه نمی شود و شهردار نیز همان مبالغ را پرداخت خواهد کرد و هیچ گونه سهمیه ای برای دستگاه ها، ارگان ها و نهادهای مختلف در نظر گرفته نخواهد شد.
پورسید آقایی با اشاره به میزان مبالغی که به عنوان عوارض ترافیک شهری تعیین شده است ، خاطرنشان کرد : برای پرداخت میزان عوارض شهری روز به سه قسمت صبح، ساعت 10 تا 16 و 16 تا 19 تقسیم می شود که در مرحله اول خودروها برای ورود به محدوده طرح ترافیک مبلغ 36 هزار تومان، در مرحله دوم مبلغ 24 هزار تومان و در مرحله سوم مبلغ 13 هزار تومان پرداخت می کنند، همچنین اگر خودروها صبح وارد محدوده و قبل از ساعت 16 از محدوده خارج شوند تنها مبلغ 24 هزار تومان را می دهند و اگر در ساعات بین روز که این محدوده با تردد کمتری مواجه است تردد داشته باشند تنها 13هزار و چهارصد تومان را پرداخت خواهند کرد.
وی یادآور شد : سطح بندی معاینه فنی بر انواع عادی و برتر از دیگر راهکارهای ارائه شده در این طرح است که از سال گذشته از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به منظور افزایش استانداردهای معاینه فنی پیشنهاد شده بود و از آذر امسال نیز به اجرا در آمد، اگر خودرویی دارای معاینه فنی برتر باشد از 20 درصد تخفیف در پرداخت عوارض ترافیک شهری برخوردار می شوند که با هدف کاهش آلودگی هوا و تامین سلامت عمومی صورت خواهد گرفت.
پورسیدآقایی با بیان اینکه خودروهای هیبریدی یا برقی که استفاده از آنها نقش موثری در کاهش آلودگی هوا دارد نیز تنها یک دهم عوارض ترافیک شهری را پرداخت خواهند کرد، مطرح کرد: البته متاسفانه دولت عوارض خودروهای هیبریدی را به منظور تنظیم بازار ارز افزایش داده است که ما برای حل این معضل نامه ای را به منظور پیشنهاد عدم پرداخت عوارض برای این خودروها به وزارت صنعت، معدن و تجارت تقدیم کردیم که در پی آن موفق به دریافت اعلام حمایت آنها برای عدم دریافت عوارضی از تاکسی های هیبریدی شدیم.

پیش بینی ورود 118 هزار خودرو به محدوده با اجرای طرح
وی در پاسخ به اظهارنظر برخی مبنی بر اینکه اجرای طرح عوارض ترافیک امکان ورود تمام خودروها به محدوده طرح ترافیک را فراهم می کند و حجم ترافیک را افزایش می دهد، تاکید کرد: تاکنون 23 هزار طرح ترافیک روزانه به فروش می رسید که با وجود اینکه تقاضا برای دریافت آن به این میزان نمی رسید اما محدودیتی برای این امر وجود نداشت اما با اجرای طرح عوارض ترافیک شهری پیش بینی می شود که تنها همان میزان 118 هزار خودرو امکان ورود به محدوده طرح ترافیک را داشته باشند، از سوی دیگر قطع سهمیه ها موجب کاهش میزان تردد در این محدوده شده و استقبال افراد برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی را افزایش می دهد که در پی آن شاهد ایجاد ترافیک روانتری در این محدوده خواهیم بود.
پورسید آقایی در بیان نحوه اعمال طرح جدید ترافیک از طریق دوربین های سطح شهر بیان کرد: دوربین های سطح شهر تخلفات صورت گرفته را ثبت کرده و به سرورهای سمینا وزارت کشور ارسال می کند و بعد VIN خودروها از طریق راهنمایی و رانندگی دریافت می شود و پلیس راهور راننده متخلف را جریمه خواهد کرد.

دوربین های ثبت تخلفات در محدوده طرح ترافیک سالم است
وی در پاسخ به وجود شایعاتی پیرامون عدم کارایی تعدادی از این دوربین ها در سطح شهر گفت: این موضوع را تکذیب می کنم هر چند این امکان وجود دارد که در برهه ای از زمان برخی از این دوربین ها به دلیل قطع برق به طور موقت کار نکند اما قطعا اولویت هزینه کرد شهرداری در جهت نگهداری از این دوربین هاست ضمن اینکه در شرایط کنونی در حال تکمیل و تجهیز این دوربین ها به سیستم ثبت پلاک خودروهای در حال خروج از محدوده نیز هستیم.
پورسید آقایی درباره نحوه تعیین محدوده جغرافیایی طرح ترافیک جدید ادامه داد: محدوده سابق در کانون و محدوده اول قرار دارد که در مصوبه کنونی به حلقه اول نامگذاری شده است، حلقه دوم هم محدوده زوج و فرد است، اما در پی رایزنی با دستگاه های مختلف قرار شده تا تعیین کانون و حلقه دوم محدوده زوج و فرد به نیمه دوم سال آینده موکول شود، بنابراین در نیمه اول سال جدید نتایج اجرای طرح عوارض ترافیک شهری را بررسی و به شورای ترافیک گزارش می کنیم و نتایج آن را در صورت مثبت بودن به حلقه دوم نیز تعمیم می دهیم.

طرح جدید ترافیک بعد از تصویب در صحن شورا اجرا می شود
وی در مورد اظهارنظر اعضای شورای شهر که ارائه اطلاعیه از سوی شهرداری برای اجرای طرح جدید ترافیک شهری قبل از بررسی آن در صحن شورا را خلاف قانون دانسته اند، بیان کرد: بی تردید این طرح باید در قالب لایحه به صحن شورا فرستاده شود و به تصویب برسد اما آنچه مسلم است ما نمی توانستیم تنها یک ایده را در قالب لایحه به شورای شهر بفرستیم، به همین دلیل ابتدا بررسی های لازم را انجام دادیم و نظر مردم و کارشناسان را گرفتیم و بعد از شنیدن بسیاری از انتقادات به اصلاح و تکمیل این طرح پرداختیم، ضمن اینکه برای تدوین این طرح با اعضای کمیسیون حمل و نقل شورا رایزنی کردیم که موافقت خود را اعلام کردند، هم اکنون نیز این لایحه را به شهرداری فرستاده ایم که بعد از بررسی های لازم آن را به صحن شورا خواهیم فرستاد، بنابراین طرح در حال طی کردن مراحل قانونی است.

هیچ یک از ارگان ها و افراد در طرح جدید ترافیک استثناء نمی شوند
پورسید آقایی افزود: این طرح را در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نیز ارائه دادیم که رعایت تساوی حقوق همگان با استقبال آنها مواجه شد اما نگران ایجاد تبصره های احتمالی جهت بهره مندی گروه و افراد خاص از شرایط ویژه بودند که به آنها اطمینان دادیم به دنبال پیش بینی های صورت گرفته تنها جانبازان، معلولان و مبتلایان به بیماری های خاص در این طرح مستثنی شده اند و از تخفیف 50 درصدی بهره مند خواهند شد.

http://www.RaheNou.ir/fa/News/11540/در-طرح-جدید-ترافیک-به-دنبال-درآمدزایی-نیستیم
بستن   چاپ