اشکالاتی به عملکرد بودجه 96 وجود دارد
سه شنبه 3 بهمن 1396 - 2:34:57 PM
آریا
|
|
راه نو- نادر قاضی پور در جلسه علنی امروز مجلس پس از ارائه گزارش نوبخت درباره
عملکرد بودجه 96 با استناد به اصول 52 و 53 قانون اساسی افزود: بودجه دولت
مطابق با واقعیت و شفاف نیست. وی اظهار داشت: بودجه جاری دولت که تورمی است، بودجه عمرانی نیز اوراقی است و با این کار نظام اقتصادی و بانکی بهم خورده است. قاضی
پور با اشاره به اینکه بودجه شفاف، واقعی و مبتنی بر حقایق نیست اظهار
داشت: از گزارش امروز شما نیز همین برداشت میشود و بهتر است از هزینههای
جاری، مسافرتها و مأموریت هایتان کم کنید و به کشاورزان و سایر بخشهای
اقتصادی پرداخت کنید. رئیس مجلس در واکنش به این اخطار با وارد ندانستن
آن گفت: این اخطار وارد نیست، اما به عملکرد بودجه 96 اشکالاتی وارد است و
باید آن را در بررسی لایحه بودجه 97 مدنظر قرار دهید و اصلاح کنید. جلالی: شفافیت حسابرسی و نظارت بیرونی پیش نیاز اصلی بررسی عملکرد بودجه رئیس
مرکز پژوهشهای مجلس در نشست علنی امروز (سه شنبه، 3 بهمن ماه) مجلس شورای
اسلامی در ارائه گزارش عملکرد 8 ماهه بودجه سال 96 با اشاره به اینکه
شفافیت حسابرسی و نظارت بیرونی دو پیش نیاز اصلی برای مواجهه با عملکرد
بودجه است، گفت: علیرغم ورود به حسابرسیهای مالی و تطابقی هنوز در حوزه
حسابرسی اجتماعی گامی برنداشتهایم. کاظم جلالی گفت: رئیس سازمان برنامه
و بودجه اظهار کردند که ارقام پیشبینی شده مناسب بوده است، اما طبق
صحبتهای رئیس دیوان محاسبات کل کشور هم اکنون 9 هزار میلیارد تومان در طرح
تحول سلامت و 9 هزار میلیارد تومان در هدفمندی یارانهها کسری داریم. شفافیت حسابرسی و نظارت بیرونی پیش نیاز اصلی بررسی عملکرد بودجه رئیس
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی از اعداد و
ارقام پیشبینی شده، آن طوری نیست که مردم اثرات آن را در زندگی خود حس
کنند، اظهار کرد: شفافیت حسابرسی و نظارت بیرونی دو پیش نیاز اصلی برای
مواجهه با عملکرد بودجه است. وی با اشاره به اینکه حسابرسی مالی و تناسب
اعداد و ارقام بودجه دارای اهمیت زیادی است، افزود: برخی ضوابط نیز برای
بودجه نوشته شده که تشخیص اجرایی شدن یا نشدن آن در حوزه حسابرسی تطابق است
و این امر نیز یکی از مولفههای مهم محسوب میشود. جلالی با اشاره به
حسابرسی عملکردی نیز ادامه داد: در این حسابرسی مشخص میشود آیا بودجه
تصویب شده به هدفهای در نظر گرفته شده دست یافته یا خیر. رئیس مرکز
پژوهشهای مجلس شورای اسلامی افزود: به عنوان مثال در کشور هندوستان در بخش
کشاورزی، حسابرسی اجتماعی صورت میگیرد به عبارتی کشاورزان تأیید میکنند
که بودجه پیشبینی شده به اهداف مورد نظر رسیده یا خیر. 4 مولفه در گزارش عملکرد بودجه باید مد نظر قرار گیرد وی
با اشاره به اینکه 4 مولفه در گزارش عملکرد بودجه باید مد نظر قرار گیرد،
ادامه داد: عملکرد بودجه در اقتصاد کلان مانند بررسی تورم، ضریب جینی،
میزان کیفیت سیاستهای اجرایی مانند تحقق مالیاتها، ارتباط بودجه با
شاخصهای پایداری و ریسک مالی و ارتباط بودجه اجرا شده با چشمانداز میان
مدت یا همان برنامه 5 ساله از جمله مولفههای مهم در گزارش عملکرد بودجه
محسوب میشود. در حوزه حسابرسی اجتماعی هنوز گامی برنداشتهایم جلالی
با اشاره به اینکه مجلس تلاش زیادی در حسابرسی مالی انجام داده و دیوان
محاسبات کشور نیز در بحث حسابرسی تطابق وارد شده است، گفت: در حوزه حسابرسی
اجتماعی هنوز گامی برنداشتهایم؛ آنچه مهم است اینکه پول دریافت شده برای
مالیات و ... به چه اهدافی رسیده و چه باری را از دوش مردم برداشته است. رئیس
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طراحی گزارشهای
عملکردی بودجه ضروری است لذا کمیسیونهای تخصصی مجلس باید به کمک مرکز
پژوهشها تک تک وزارتخانهها را بررسی کنند تا مشخص شود عملکردشان در زندگی
مردم به چه میزان تأثیر گذاشته است، اظهار کرد: به عنوان مثال افغانستان
از سال 1389 بودجه کشورش را به طور دقیق بررسی کرده و اخیراً 6 وزیر را به
همین خاطر استیضاح کرده است که این موضوع بیانگر حساسیت کشورها نسبت به
بودجه و عملکرد دولتها در این راستا است. وی افزود: در سال 96 در ازای
منابع در اختیار دولت همانند سالهای قبل میلیونها نفر از خدمات مختلف
بهرهمند، امنیت مرزها برقرار شده و تسهیلات عمومی مانند آب، برق، گاز و
... ارائه شده است البته در مورد کیفیت و کمیت مباحث ارائه شده نکات قابل
مطرحی وجود دارد. رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی افزود: باید
مشخص شود به ازای بودجه اختصاص یافته به آموزش و پرورش یا وزارت بهداشت و
درمان کمیت و کیفیت خدمات ارائه شده چه میزان با استانداردها و نیازهای
مردم تطابق داشته است. جلالی تصریح کرد: پرسشی که مطرح میشود و بسیار
مهم است این است که بین مصوبات مجلس شورای اسلامی و عملکرد بودجه چقدر
فاصله است و در این راستا شما ملاحظه کنید که در سال 96، دولت لایحه داده و
منابع و مصارف عمومی 320 هزار میلیارد تومان پیشنهاد کرده است و ما در
مجلس چکار کردیم؟ دوستان توجه داشته باشند برای بودجه نویسی سال 97 ما در
بودجه 8 درصد این رقم را افزایش دادیم، بدین معنا که این رقم به 347 هزار
میلیارد تومان رسیده است. وی ادامه داد: عملکرد 9 ماهه نشان میدهد که
196 هزار میلیارد تومان تحقق شده است، و پیش بینی میشود تا آخر سال نزدیک
به 300 هزار میلیارد تومان محقق شود، بنابراین در این راستا چه اتفاقی
میافتد؟ ما که خوشمان میآید برای شهرهایمان بودجه عمرانی عددی را بنویسند
و بعد نمیتوانیم به این عدد برسیم، میدانید چه اتفاقی میافتد؟ کل
مدیریت بودجه را در اختیار دولت میگذاریم و ما باید از خودمان بپرسیم، تا
کنون 29 هزار میلیارد تومان تاکنون در حوزه عمرانی محقق شده است و در این
راستا آقای نوبخت گفت که 37 هزار میلیارد تومان درصدد تحقق است. رئیس
مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه چرا ما اعداد را در مجلس غیرواقعی
بنویسیم که فردا خودمان دنبال آن برویم و سپس قانون اجرا نشود تصریح کرد:
ما چند تراز داریم؛ نخست تراز عملیاتی است که مابه التفاوت درآمدهای
غیرنفتی و عمدتاً مالیاتی از هزینههای جاری کشور است و تراز تملک دارایی
سرمایهای داریم که مابه التفاوت حاصل از فروش نفت و اعتباراتی است که صرف
طرحهای عمرانی میشود و تراز تملک داراییهای مالی که ما به التفاوت منابع
حاصل انواع استقراض و بازپرداخت استقراض در آن انجام میشود. وی ادامه
داد: دقت کنید که تراز عملیاتی طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی در قانون 96
حدود 80 هزار میلیارد تومان است، بدین معنی که هزینههای جاری کشور حدود 80
هزار میلیارد تومان بیش از درآمدهای غیرنفتی است و در این راستا پیش بینی
میشود این کسری در عمل در حدود همین 80 هزار میلیارد تومان باقی بماند و
در بحث تملک داراییهای سرمایهای 119 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده
است و از محل آن 71 هزار میلیارد تومان صرف طرحهای عمرانی میشود. در عمل
در 9 ماهه اول حدود 64 هزار میلیارد تومان از این درآمدها یعنی حدود 54
درصد محقق شده است. فقط 10 درصد از فروش کالاهای سرمایهای به سرمایه گذاری وارد میشود این
نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه از آنجا که مصارف ما به تفکیک
منابع تقسیم بندی نشده نمیتوان دقیقا گفت که منابع حاصل از نفت به چه
میزانی در طرحهای عمرانی هزینه میشود، اذعان داشت:، اما این را میتوانیم
بگوییم که براساس گزارش عملکرد بودجه، میزان اعتبارات عمرانی اعلام شد
حدود 29 هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده است. در حدود 23 هزار میلیارد
تومان این رقم از طریق اوراق تامین شده است. ما میتوانیم اینگونه برداشت و
استنباط کنیم که فقط 6 هزار میلیارد تومان آن یعنی حدود 10 درصد از
درآمدهای نفتی صرف سرمایه گذاری عمرانی شده است، این دردناک است. یعنی ما
کالاهای سرمایهای مانند نفت را میفروشیم، ولی فقط 10 درصد آن در بحث
سرمایه گذاری وارد میشود و بقیه در هزینههای جاری میرود. جلالی
درخصوص هدفمندی یارانهها نیز گفت: در 9 ماهه اول 11 هزار و 700 میلیارد
تومان از ناحیه اصلاح قیمتها دراختیار سازمان هدفمندی قرار گرفته است و 12
هزار و 500 میلیارد تومان از سایر منابع تامین شده است، که این خود یک بار
اضافی برای کشور است. مطهری: فلسفه برگزاری این جلسه کسب راهنمایی در بودجه سال 97 است علی
مطهری در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی که ریاست بخشی از آن را
برعهده داشت، طی سخنانی درخصوص جمع بندی جلسه امروز گفت: فلسفه این جلسه
راهنمایی ما برای بودجه 1397 بود. نایب رئیس مجلس افزود: جمع بندی جلسه
امروز بر این بود که مواردی را که بنده و آقای لاریجانی تهیه کرده ایم در
لایحه بودجه سال 97 رعایت شود. مطهری ادامه داد: اولین نکته رعایت
چارچوب قانون برنامه ششم در مورد سقف اوراق مالی است که در این خصوص هر چه
برای سال 97 کمتر استفاده شود، بهتر خواهد بود. وی گفت: نکته دوم توجه جدی تر به بهره وری است تا موجب افزایش درآمد دولت شود. نایب
رئیس دوم مجلس ادامه داد: نکته سوم در نظر گرفتن منابع روشن برای یارانه
است البته به گونه ای که بخش های سلامت، تولید و حمل و نقل آسیب نبیند. وی
افزود: نکته چهارم اینکه فروش شرکت های زیرمجموعه بانک ها باید مطابق با
قانون انجام شود که گویا در سال گذشته این موارد اصلاح نشده است و باید
وزارت اقتصاد را مکلف کرد که در سال 97 این موضوع را محقق کند. مطهری
گفت: نکته پنجم این است که مشکل اشتغال با سرمایه گذاری در تولید و صادرات
حل می شود که در این زمینه مشکل اصلی نرخ سود بانک هاست زیرا آنها را نمی
توان اجبار کرد که سود خود را پایین بیاورند اما راه حل این است که باید
یارانه ای برای تولید و صادرات در نظر گرفته شود و مابه التفاوت نرخ سود را
به بانک بدهیم. وی ادامه داد: نکته ششم در نظر گرفتن بودجه روشن برای
طرح تحول سلامت و نکته هفتم نیز این است که قانون برنامه می گوید باید در
پایان سال دوم برنامه، سهم دولت به میزان 5 درصد کاهش یافته باشد، این
موضوع باید در بودجه 97 نیز روشن باشد. مطهری افزود: نکته هشتم این است
که بودجه لازم برای سازمان مدیریت بحران نیز در نظر گرفته شود و همچنین
نهمین نکته این است که دولت با توجه به اینکه چالش ها و ابرچالش ها را مشخص
کرده است باید مشخص کند که در سال آینده کدام یک اولویت بیشتری دارد و
باید سریع تر آنها را حل کند. وی گفت: همه می دانیم مشکلاتی وجود دارد
اما مهم تشخیص و حل بموقع این اولویت هاست، اولویت هایی مانند صندوق
بازنشستگی و آلودگی هوا. مطهری افزود: دهمین نکته توجه به فرهنگ است و
اینکه مجلس به دلیل مشکلات اقتصادی نباید از فرهنگ غافل شود زیرا انقلاب ما
نیز فرهنگی است و باید به این بخش توجهی ویژه شود. پورابراهیمی: تشریح زیر و بم وضعیت اتکای بودجه به انتشار ابزارهای مالی رییس
کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اقدامی که اخیرا دولت در بحث واگذاری سود سهام
عدالت انجام داد ،منجر به تعیین عدد بسیار ناچیزی برای سود سهام عدالت شده
است. محمدرضا پورابراهیمی داورانی در نشست علنی امروز در جریان گزارش
کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه بودجه 97 و با اشاره به وضعیت اتکای بودجه
به انتشار ابزارهای مالی گفت: یکی از چالشهای اخیر که در کشور مطرح است
موضوع اصلی و اساسی مرتبط با اتکای بودجه عمومی کشور به میزان استقراضی است
که متأسفانه طی سالهای اخیر باب شده است در صورتی که میدانیم هرگونه
انتشار اوراق بهادار یا ابزار مالی در ساختار بودجه یک استقراض کاملاً
مشهود و مشخص در اقتصاد کشور است. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس
شورای اسلامی تصریح کرد: نگرانیهایی را که ما در قانون بودجه داشتیم در
بند "ل" تبصره 5 قانون بودجه سال گذشته آوردیم که هم سقف را تعیین کردیم و
برای عدم افزایش مجاز انتشار ابزارهای مالی همچنین هیأتی را که بتواند در
این راستا نظارت کند محقق کردیم. وی ادامه داد: آقای لاریجانی در گزارش
دولت وضعیت سال 96 مطرح شده است و فقط سرفصل اوراق مالی را از عددی که 34
هزار و 500 مصوب ما در مجلس بوده است که تا کنون عملکرد 10 ماهه آن 29.6
هزار میلیارد تومان محسوب میشود و میزان پیشنهادی دولت برای برآورد دو
ماهه پایان سال حدود 9.9 درصد است که مجموع آن بر اساس گزارش دولت 39 هزار و
500 میلیارد تومان میشود که این عدد از 34 هزار و 500میلیارد تومان، 5
هزار میلیارد تومان اضافه است. پورابراهیمی گفت: ما مجموع کل انتشار را
در بودجه 96 حداکثر 34 هزار و 500 میلیارد تومان در بودجه دیدهایم و 5
هزار میلیارد تومان در پیشنهاد خود دولت با توجه به اینکه کماکان ما اعتبار
دیدیم با همین روندی که جلو میرویم در ماههای پایانی این عدد به مراتب
بالاتر از این شود. وی با اشاره به ادامه این مسیر افزود: زمانی
میگفتیم اتکای بودجه عمومی به نفت؛ الان باید بگوییم اتکای بودجه عمومی به
ابزارهای مالی و استقراض یعنی رویکردی که متأسفانه اگر در مسیر هدایت و
حمایت نشود در بودجه سال 97 ما حتماً نیازمند این هستیم که موضوع بند (ل)
تبصره (5) را تکرار کنیم. البته شما هیأت را آوردهاید اما سقف مجاز فراموش
شده است و اگر ما در سال 97 سقف مجاز را برای انتشار ابزارهای مالی مد نظر
قرار ندهیم قابل کنترل و نظارت مجلس نخواهد بود. نماینده مردم کرمان
افزود: در تلفیق بودجه متأسفانه این نکته دیده نشده است که انشاء الله در
صحن علنی مجلس باید این موضوع لحاظ شود و نکته بعدی که بنده میخواهم مطرح
کنم این است که پیشبینیهای دولت در زمینه مالیاتهاست اگرچه آقای عادل
آذر گزارشات خوبی را از دیوان محاسبات مطرح کرد و ناظر بر این بود که ما
فرآیند در نظام جامع و مالیاتی و صندوق مکانیزه فروش را عملیاتی نکردیم . وی
اضافه کرد: میزان وصول مالیاتهای سال 96 ما از ارزش افزوده از مالیاتهای
عملکردمان پیشی گرفته است و از ابتدا هم هدفگذاری بر این بود که ما
بتوانیم به تدریج این میزان کاهش مالیات را در عملکرد داشته باشیم و لذا
انشاء الله برنامه ریزی کنیم که عملکرد را در سال آینده کاهش بدهیم و
هدفگذاری حمایت از تولید و افزایش مالیات بر مصرف که همان مالیات ارزش
افزوده است در دستور کار است. پیشبینی افزایش میزان درآمدهای مالیاتی سال 97 با اجرای طرح نظام جامع مالیاتی وی
ادامه داد: خوشبختانه لایحه صندوق مکانیزه فروش هم اکنون در صحن علنی است
و ظرف هفتههای آینده پس از بودجه به دستور کار می آید و مالیات بر ارزش
افزوده حداکثر تا یک ماه دیگر در کمیسیون تمام میشود و ما انشاء الله
ابتدای سال 97 هر دو موضوع را با همتی که همکارانمان در صحن خواهند داشت
نهایی خواهیم کرد و پیشبینی ما افزایش میزان درآمدهای مالیاتی سال 97 با
اجرای طرح نظام جامع مالیاتی و همچنین موضوعاتی که در این بخش است خواهد
بود . پورابراهیمی افزود: اقداماتی که در حوزه منابع کشور انجام می دهیم
شاید ارتباط مشخصی به بودجه نداشته باشد اما یک تصمیم راهبردی است. ما در
صحن علنی مجلس شورای اسلامی بارها پیگیر آزادسازی سهام عدالت بودیم که هم
بتواند بخشی از آن منابعی را که دولت واگذار می کند در بودجه عمومی کشور
بیاورد و هم بتواند مالکیت سهام عدالت را به مردم منتقل کند و متأسفانه
اقدامی که اخیرا دولت انجام داد در بحث واگذاری سود سهام عدالت که عدد
بسیار ناچیز و بین 3 تا 5 هزار تومان است . وی افزود : دولت پیشنهاد
داده است در قالب پرداخت نقدی سود سهام عدالت که مجموع این منابع را اگر ما
محاسبه کنیم بین 3هزار و 600 تا 4 هزار میلیارد تومان منابع کشور را مانند
موضوع هدفمندی خرد میکنیم. نماینده کرمان با اشاره به نگارش نامهای
به اتفاق تاجگردون به رئیس جمهور اظهار داشت: امروز در شرایطی که منابع
کشور با سختترین شرایط به دست میآید 4 هزار میلیارد تومان منابع را خرد
کردن یعنی از بین بردن منابع ملی و این به صلاح کشور نیست و ای کاش دولت
این تصمیم را اتخاذ نمیکرد. رئیس کمیسیون عمران: ضرورت ساخت 600 هزار واحد مسکن در هر سال رئیس
کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه سالانه باید 600 هزار واحد مسکن در
کشور تولید شود، گفت: در صورت ارائه نشدن راهکار در این حوزه با افزایش
قیمت مسکن مواجه خواهیم شد. محمدرضا رضایی در نشست علنی امروز در جریان
ارائه گزارش کمیسیون عمران مجلس درخصوص اجرای قانون بودجه 96 گفت: اعتبارات
مربوط به وزارت راه و شهرسازی 8 هزار و 826 میلیارد تومان بوده که طی 8
ماه فقط 2 هزار و 400 میلیارد تومان تخصیص یافته که رقمی بالغ بر 25 درصد
اعتبارات پیش بینی شده است. رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی
افزود: 3 هزار و 650 میلیارد تومان در آذرماه سال جاری از طریق خزانه به
وزارت راه و شهرسازی تخصیص داده شد که درصد اعتبارات تخصیص یافته به
وزارتخانه مذکور به 74 درصد افزایش یافت. وی با اشاره به اینکه 70 درصد
اعتبارات عمرانی کشور در قالب اسناد خزانه اسلامی، اوراق مشارکت و... است،
افزود: پرداخت حقوق کارگران و پیمانکاران از طریق اسناد خزانه مشکل زا است؛
اسناد خزانه اسلامی باید با قیمت کمتری در بازار به نقدینگی تبدیل شود و
این موضوع قدرت مانور پیمانکاران را کم می کند. نماینده مردم جهرم در
مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش های حوزه عمرانی تصریح کرد: راه های
روستایی یکی از چالش ها و البته مطالبات مردمی است که اعتبارات مربوط به
این حوزه به صورت جزئی تخصیص می یابد که آن هم از طریق اسناد خزانه است و
مشکل به وجود می آورد. وی با اشاره به اینکه طبق قانون قرار شد 2هزار و
400 میلیون تومان از فروش گازوئیل و... به شبکه ریلی و حوزه راه ها تخصیص
یابد، گفت: این رقم متاسفانه هنوز به وزارت راه و شهرسازی اعتباری تخصیص
نیافته است. رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نگاه دولت
در حوزه مسکن به صورت مقاوم سازی است که این موضوع با تولید مسکن فرق
دارد؛ سالانه باید 600 هزار واحد مسکن در کشور تولید شود، لذا در صورت عدم
ارائه راهکار در این حوزه با افزایش قیمت مسکن مواجه خواهیم شد. نماینده
مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: 990 میلیارد تومان برای
آبرسانی روستایی از صندوق توسعه ملی در بودجه سال 96 پیش بینی شده بود که
از این رقم کم شده است و باید برای جبران آن اقدامی صورت بگیرد؛ در این بین
75 درصد قیر رایگان به پروژه های عمرانی صورت گرفته است که این امر نیز
باید تکمیل شود. اکبریان: نبود اعتبار برای تأمین خوراک پتروشیمی باعث تعطیلی صنایع پتروشیمی شده است رئیس
کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت افزایش ظرفیت
استفاده از پتروشیمی طبق قانون برنامه ششم گفت: برای بهره برداری بیشتر از
صنایع پتروشیمی ریالی بودجه تخصیص داده نشده است. عزیز اکبریان در نشست
علنی امروز (سه شنبه، 3 بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان گزارش کمیسیون
صنایع و معادن در خصوص اجرای قانون بودجه 96 افزود: درآمد یک کشور صنعتی در
دنیا 15 درصد مالیات از صنایع است اما در ایران این میزان به 64.5 درصد
میرسد. نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی در
ادامه با بیان اینکه بر اساس قانون هدفمندی، درآمد از حوزه صنعت باید 14
هزار میلیارد تومان از 48 هزار میلیارد تومان باشد، تصریح کرد: در جداول
این میزان هزار میلیارد تومان باید باشد که 21 میلیارد و 850 میلیون تومان
تعیین شده است. وی در ادامه با اشاره به وضع سازمان زمینشناسی اظهار
داشت: این سازمان مسئولیت نقشهبرداری را برعهده دارد و 5 میلیارد تومان
بودجه به آن تخصیص داده شده بود که صرفاً 20 درصد آن تحقق یافته است و آنها
ناگزیر از محل اجاره بالگردهای خود تأمین درآمد میکنند. اکبریان در
ادامه با اشاره به اهمیت شناسایی معادن برای آینده کشور، گفت: بودجه این
حوزه 926 میلیارد تومان تعیین شده بود که می بایست 100 درصد پرداخت میشد
اما تنها 626 میلیارد تومان معادل 45 درصد آن پرداخت شد. این نماینده
مردم در مجلس دهم در ادامه با اشاره به 961 شهرک صنعتی در کشور اضافه کرد:
بودجه شهرکها از 138 میلیارد تومان به 98 میلیارد تومان کاهش یافته که 60
میلیارد تومان آن نیز اوراق خزانه است و بودجه تملک دارایی آنها هم صفر
شده است. وی در ادامه با اشاره به وضع وزارت ارتباطات در حوزه زیرساخت
ارتباطی، هوافضا، ماهواره و دولت الکترونیک اظهار داشت: 5100 میلیارد تومان
بودجه برای آنها اختصاص داده شده بود که 1100 میلیارد تومان آن پرداخت شده
و برای شبکه ملی اطلاعات نیز تنها 17 درصد بودجه تخصیص یافته است. اکبریان
ادامه داد: 2 درصد بودجه تعیین شده برای توسعه مخابرات روستاها تخصیص یافت
و بودجه صنایع دفاع نیز تنها 62 درصد پرداخت شده است. رئیس کمیسیون
صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به صنایع پتروشیمی
خاطرنشان کرد: در قانون برنامه آمده است که ظرفیت استفاده از این حوزه باید
دو برابر اضافه شود، اما ریالی بودجه به آن تخصیص داده نشده، همچنین خوراک
پتروشیمی تأمین نمیشود که باعث تعطیلی کارخانهها شده است. مطهری در پاسخ به تذکر مصری: وزیر کشور باید پاسخگو باشد نماینده
مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با تذکری درباره
وضع مردم زلزله زده کرمانشاه گفت: از مردم و مسئولان عزیز برای کمک رسانی
در امر زلزله تشکر می کنیم اما خدمت به زلزله زدگان با تبعیض، در حال تلخ
شدن است. عبدالرضا مصری ادامه داد: حدود 2 ماه است که 30 تا 40 درصد
مردم زیر چادر هستند. در حالی که ما در قانون تصویب کردیم دولت موظف است
یکصد هزار کانکس بسازد. وی با بیان اینکه درحال حاضر در این مناطق
تبعیض وجود دارد گفت: به برخی ازجمله مستأجران کانکس نمی دهند، چادرها پاره
شده است و پریشب 35 چادر را باد برد. مصری ادامه داد: چرا برای ساخت
کانکس به مردم سختی می دهیم؟ آیا شما می توانید یک هفته وسط بلوار در چادر
زندگی کنید؟ خواهش می کنیم به خاطر خدا هم که شده به این مردم کانکس
بدهید. وی افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند کرمانشاه سینه
ستبر ایران اسلامی است، این مردم 8 سال مرزداری کردند، نباید بگذاریم به
آنها سخت بگذرد. در ادامه مطهری نایب رئیس دوم مجلس که ریاست جلسه علنی
را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: آقای مصری نکته مهمی را درباره
مسأله تأمین کانکس مناطق زلزله زده مطرح کردند. وی افزود: اینجا وزیر کشور به عنوان رئیس ستاد مدیریت بحران هم باید پاسخگو باشد و هم سریع تر اقدام کند. مطهری
خطاب به معاونت پارلمانی وزارت کشور گفت: آقای سامانی هم اینجا حضور دارند
و باید به این مسأله توجه کنند زیرا برخی از مردم کانکس ندارند و حتی برخی
دیگر با مشکل چادر رو به رو هستند. وی گفت: آقای وزیر یا به این موضوع توجه کنند یا گزارشی به مجلس ارائه کنند. چنارانی در تذکری شفاهی: تکلیف مدیران دوتابعیتی مشخص شود عضو
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای رئیس جمهور
چرا تکلیف مدیران دوتابعیتی عالی رتبه دستگاه های قضایی و امنیتی را مشخص
نمی کنید؟ هاجر چنارانی در تذکری شفاهی خطاب به رئیس جمهور گفت: پرونده
مدیران دوتابعیتی عالی رتبه دستگاه های قضایی و امنیتی باید هر چه سریع تر
رسیدگی شود . وی ادامه داد: ما خواهان استعفای هر چه سریع تر این
مدیران هستیم و مجلس نیز باید خلأهای قانونی مربوط به این بخش را هر چه
سریع تر بررسی کند.
http://www.RaheNou.ir/fa/News/11706/اشکالاتی-به-عملکرد-بودجه-96-وجود-دارد
|