بررسی موانع اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید
دوشنبه 9 بهمن 1396 - 2:37:45 PM
آریا
|
|
راه نو- در این جلسه نمایندگانی از وزارتخانههای نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت،
اقتصاد، جهاد کشاورزی و شرکت ملی گاز ایران، شرکت بهینه سازی مصرف انرژی،
سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و فعالان بخش خصوصی حضور داشتند
جمالالدین حاجیها فعال در حوزه انرژی با اشاره به حکم ماده 12 قانون،
گفت: در سال 92 طرح جایگزینی لامپهای LED به جای چراغهای خیابانی را به
وزارتخانههای نفت و نیرو ارائه دادیم،باوجود اینکه این طرح از توجیهپذیری
اقتصادی برخوردار است و پرداخت به آن میتواند از محل ذخیره انرژی صورت
گیرد و نیز باوجود تکلیف وزارت نفت مصرح در تبصره 3 قانون، متأسفانه تاکنون
هیچگونه همکاری با آن صورت نگرفته است. یوسف بهمنی، نماینده کمیته
انرژی سازمان برنامه وبودجه با اشاره به آمار مصوبات شورای اقتصاد درباره
ماده 12 پرداخت گفت: از سال 93 تاکنون 89 میلیارد دلار، مجوز سرمایهگذاری
در موضوع ماده 12 از سوی شورای اقتصاد به تصویب رسیده است، از این میزان 20
میلیارد دلار در حوزه بهینهسازی مصرف سوخت بوده که متولی عمده آن، وزارت
نفت و شرکت بهینهسازی مصرف سوخت بوده است. وی افزود: مصوبه شورای
اقتصاد برای لامپهای LED نیز در حدود طرحهای بهینه سازی صادر شده است.
حدود 8.7 میلیارد دلار در حوزه گازرسانی و بالغبر 61 میلیارد دلار نیز در
حوزه افزایش تولید نفت و گاز و توسعه میادین نفتی بوده است. برخی از این
طرحها از جمله طرحهای بهینهسازی در اجرا به این صورت بوده است که تنها
بخشی از سرمایهگذاری ذیل ماده 12 پوشش داده میشود و از آنجا که نیاز به
تأمین سرمایه در گردش اولیه دارد غالباً به کندی پیش میرود این در حالی
است که در حوزه بهینهسازی بیشترین پیشرفت در حوزه کامیونها بوده اما
بیشترطرحهای گازرسانی پیشرفت خوبی داشتهاند. رانش زروانی، سرپرست
اداره کل راهبردی انرژی وزارت نفت، علت عدم همکاری وزارت نفت در پروژههای
جایگزینی لامپهای کممصرف را عدم درآمدزایی این طرح دانست و گفت: در متن
قانون تنها الزام به پرداخت از محل صرفهجویی نیست. وی همچنین وزارت نیرو را نیز منتفع از موضوع دانست که میتواند با سرمایهگذار وارد عقد قرارداد شود. در
ادامه استفاده از ظرفیت ماده 12 برای سرمایهگذاری در "طرحهای افزایش
کارایی موتورخانههای حرارتی" از طریق انعقاد قرارداد با شرکت بهینهسازی
مصرف سوخت مورد بررسی قرار گرفت. رضا شادرخ راد، عضو هیئت مدیره شرکت
بهینهسازی مصرف سوخت در ارتباط با "طرح افزایش کارایی موتورخانههای
حرارتی" و عملکرد شرکت ملی گاز در انعقاد قرارداد با سرمایهگذاران این
حوزه که از سوی فعالان اقتصادی مورد اعتراض واقع شده بود، گفت: حدود دو سال
است که قرار داد " طرح افزایش کارایی موتورخانههای حرارتی" ازجانب این
شرکت با سرمایهگذاران منعقد میشود و تاکنون 11 قرارداد هم در این حوزه
منعقد شده است. وی عقد قرارداد با 5 کارخانه برای نوسازی 8000 دستگاه
کامیون فرسوده وطرح نوسازی اتوبوسهای فرسوده با 2 سازنده برای 1044 دستگاه
را از عملکردها در این باره بیان کرد و گفت: البته در مورد طرح تاکسیها
به دلیل عدم توانایی خودروساز داخلی در انطباق با مفاد مصوبه شورای اقتصاد
اقدامی نشده است. در مورد توسعه صنعت ریلی دو قرارداد 200 و 400 واگن باری و
در مورد طرح ارتقای کارایی موتورخانهها 11 قرارداد به ارزش 72 میلیون
دلار عقد شده است. همچنین قرارداد تولید موتور کممصرف خودرو در حال تهیه
است.
http://www.RaheNou.ir/fa/News/11762/بررسی-موانع-اجرای-ماده-12-قانون-رفع-موانع-تولید
|