راه ترقی
ناایمن هایی که ایمن شدند
دوشنبه 25 تیر 1397 - 11:33:30 AM
آریا
راه ترقی- نتیجه انتخابات اردیبهشت 96 که مشخص شد، روشن بود که سرنوشت بسیاری از مدیران رده بالای شهری چه می شود. زمان، زمان رفتن و نمایش کارنامه 12 ساله بود، برای همین هم طومار آن بخش از پروژه ها که از قافله افتتاح فروردین و اردیبهشت جاماندند، باید تا اول شهریور پیچیده می شد که درباره خط 7 مترو شد.
20 خردادماه سال گذشته بخشی از خط 7 مترو مشتمل بر 22 کیلومتر با حضور شهردار وقت تهران به بهره برداری رسید. خوشحالی از رو کردن این برگ زرین از کارنامه توسعه خطوط مترو، چندان برای مدیران شهری گذشته به درازا نکشید چرا که کم تر از یک ماه بعد از افتتاح خط، رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای چهارم شهر تهران با استناد به گزارش معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، ایمن سازی خط 7 را به چالش کشید.
حافظی 13 تیرماه سال گذشته در جلسه علنی شورای شهر تهران با بیان اینکه بر اساس گزارش معاونت حمل و نقل و ترافیک پیشرفت تجهیزات خط 7، 60 درصد بوده اما پیشرفت واقعی تنها هفت درصد است، گفت: "از منظر مهندسی باید شاهد پیشرفت 73 درصدی می‌بودیم اما پیشرفت واقعی تنها 9 درصد است."
وی پیشرفت سیگنالینگ را تنها 55 درصد اعلام و نسبت به فعالیت تنها 14 درصد از هواکش ها در عمیق ترین خط متروی تهران ابراز نگرانی کرد.
شرایط خط 7 در آن زمان تا آن جا خطرناک بود که این عضو شورای شهر از مدیران شهری خواست "وقتی پول ندارند افتتاح نکنند و مردم را به تونل نفرستند."
انتقادهای تند حافظی اگرچه بر اساس گزارش ها و مستندات معاونت حمل و نقل و ترافیک بود، بی جواب نماند و در همان جلسه شورا هابیل درویش، مدیرعامل وقت شرکت مترو و ناصر امانی، معاون وقت توسعه و برنامه ریزی نه تنها این عضو شورا را در جمع خبرنگاران به دروغ گویی متهم کردند که تمام اظهارات او را چیزی شبیه قرائت شب نامه دانستند.
عمر شورای چهارم شهر تهران مردادماه سال 96 به پایان رسید و با روی کار آمدن شورای پنجم، از همان روزهای اول موضوع ایمنی خط 7 مترو در دستور کار قرار گرفت و در نهایت 8 آبان ماه سال گذشته با دستور محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خط 7 مترو برای ایمن سازی تعطیل شد.
حواشی این تعطیلی آن قدر زیاد بود که در نهایت شهردار قبل تهران را مجبور کرد تا بعد از سه ماه از حضور تیم جدید مدیریت شهری و افشای بسیاری از تخلفات لب به سخن بگشاید. محمدباقر قالیباف در نشست «نو اصولگرایی در نگاه جریان دانشجویی»که آبان ماه سال گذشته از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت برگزار شده بود، در پاسخ به انتقادات در مورد ناامنی خط 7 مترو گفت: "در 25 سال ساخت مترو 65 کیلومتر مترو تحویل داده شد، اما امروز شهرداری تهران آن را به حدود 200 کیلومتر رساند و باید بگویم که تعطیلی خط هفت مترو نیز کار سیاسی است، در حالی که خط 6 همین چند روز گذشته از بعد کیفیت جایزه جهانی دریافت کرد."

مشکلات خط 7 اظهر من الشمس است
با وجود وعده ها مبنی بر بازگشایی خط 7 مترو پیش از نوروز 97، بخش میانی خط صبح روز 23 تیرماه با حضور شهردار تهران در اختیار شهروندان قرار گرفت. تصور این هم که مدیریت شهری جدید تنها برای سیاه نمایی و ضربه زدن به مدیریت گذشته حاضر شده است 9 ماه خط 7 را تعطیل کند و بار مالی حدود 230 میلیارد تومانی را برای راه اندازی دوباره بخش میانی تقبل کند، دور از ذهن است.  
در هر صورت بخش میانی خط 7 مترو که روزی به دلیل عدم راه اندازی سیستم سیگنالینگ در محدوده بهره برداری و به تبع آن عدم امکان کاهش هدوی، نقص در نصب تهویه، نیمه تمام ماندن مسیرهای فرار اضطراری، نقص در سیستم اطفای حریق و مشکلاتی در سیستم های برقی تعطیل شده بود، با بازگشایی ایستگاه های بریانک، کمیل، رودکی و شهید نواب صفوی و افتتاح ایستگاه مهدیه آغاز به کار کرد.
در همین رابطه، علی امام مدیر عامل شرکت متروی تهران در گفت و گو با شهرنوشت به اهم فعالیت های انجام شده در بخش میانی خط 7 مترو  طی ماه های گذشته می پردازد و می گوید: اجرای عملیات نصب و راه اندازی سیستم سیگنالینگ، نصب و راه اندازی سیستم تهویه اولیه شامل 11 دستگاه فن محوری سیستم تهویه در 7 موضع، تأمین و نصب سیستم تهویه اصلی شامل تامین 21 دستگاه فن محوری سیستم تهویه اصلی خط، احداث 8 هواکش میان تونلی و تکمیل 3 پله فرار برای خروج در مواقع اضطراری از جمله اقداماتی است که در راستای ایمن سازی بخش میانی خط 7 مترو انجام شده است.
او رفع نقص پست برق شمالی و تکمیل چاه های ارت ایستگاه ها جهت ایمن سازی سیستم توان را از دیگر اقدامات می داند و عنوان می کند: در این مدت اقدامات مربوط به نصب تجهیزات RIC در ایستگاه بریانک، تکمیل 7 مدار کابل 78 کیلو ولت و اجرای 33 کیلومتر کابل 78 کیلو ولت برای 9 مدار به همراه رفع تعدادی از نواقص سیستم های شبکه و مخابرات و راه اندازی سیستم بیسیم تترا نیز انجام شد.
 به گفته امام راه اندازی مرکز فرمان کالج جهت خط 7 مترو، راه اندازی سیستم های برق پشتیبان، تلفن، رادیو، شبکه و نظارت تصویری و ... از طریق کابل کشی در تونل خط 4 برای برقراری ارتباط مابین خط 7 با مرکز فرمان اصلی مترو،  نصب دوربین های نظارتی در ایستگاه ها و تکمیل و راه اندازی ایستگاه مهدیه از دیگر اقدامات شرکت مترو برای بهره برداری از بخش میانی خط 7 مترو است.
او در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه این مشکلات تنها محدود به خط 7 نمی شود، می گوید: مشکلاتی از این دست در خط 3 هم وجود دارد، اما به آن اندازه حاد نیست که موجب تعطیلی خط شود. با این وجود،  انجام عملیات تکمیلی در خط 3 نیز در دستور کار است.
مدیر عامل شرکت متروی تهران با تاکید بر اینکه نواقص موجود در خط 7 در صورت بی توجهی می توانست بسیار مخاطره آفرین باشد و اتفاقات ناگواری را رقم بزند، عنوان می کند: از 20 سال پیش که اولین خط وارد مدار بهره برداری شد رویه این بود که بهره برداری بخش به بخش انجام می شد، اما ایرادی که متوجه این خط است این است که هیچ گاه سابقه نداشته است که 22 کیلومتر خط با این حجم از نواقص ایمنی افتتاح شود.
به گفته امام مشکلات خط 7 مترو "اظهر من الشمس" است و شورا و خبرنگاران بارها از نواقص موجود بازدید کرده اند و هنوز هم ایرادات در بخش هایی که بازگشایی نشده است، قابل مشاهده است.
او با اشاره به زمان افتتاح فاز 2 و 3 خط مترو نیز می گوید: فاز دوم حداکثر تا پایان امسال با 8 ایستگاه و فاز 3 با 9 ایستگاه تا پایان شهریورماه 98 بهره برداری می رسد.
مدیر عامل شرکت متروی تهران همچنین به هزینه راه اندازی هر کدام از فازهای خط 7 مترو می پردازد و اظهار می کند: برای فاز اول که دیروز به بهره برداری رسید 230 میلیارد تومان هزینه شده است و پیش بینی می کنیم تا آخر سال هزار میلیارد تومان برای فاز دو و هزار و 500 میلیارد تومان برای سال بعد مورد نیاز باشد.

http://www.RaheNou.ir/fa/News/19094/ناایمن-هایی-که-ایمن-شدند
بستن   چاپ