راه ترقی
آخوندی و راه دشوار وزارت راه و شهرسازی پس از ادغام
چهارشنبه 7 شهریور 1397 - 10:52:07 AM
ایرنا
راه ترقی- ادغام های سریالی وزارتخانه ها در دولت دهم، در راستای تحقق برنامه توسعه ای انجام شد.
طبق برنامه پنجم توسعه برای کوچک‌سازی دولت قرار بود که وزارت‌خانه‌های دولت از 21 (که پس از تشکیل وزارت ورزش و جوانان به 22 وزارتخانه رسید) به 17وزارتخانه بکاهد. برای همین دولت تصمیم گرفت که فرایند ادغام چند وزارت‌خانه از جمله ادغام وزارت راه و ترابری در مسکن و شهرسازی را آغاز کند.
در دورانی که دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در آستانه ادغام بودند، وزارتخانه راه و ترابری، وزیر نداشت و با سرپرستی «علی نیکزاد» اداره می شد. پیش از آن «حمید بهبهانی» وزیر راه و ترابری دولت دهم بود که به دلیل سوانح هوایی و سقوط هواپیمای تهران- ارومیه استیضاح شده بود و اداره امور این وزارتخانه به نیکزاد که همزمان وزارت مسکن و شهرسازی را هم در اختیار داشت، سپرده شده بود.
هر چند که امروز معایب متعددی برای پیوند وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی می شمارند اما در نهایت با تصویب ادغام این دو وزارتخانه، نیکزاد به عنوان وزیر وزارتخانه جدید راه و شهرسازی انتخاب شد.
** نیکزاد، اولین وزیر راه و شهرسازی
همانطور که گفته شد، پس از استیضاح بهبهانی «علی نیکزاد » که در ان زمان وزیر مسکن و شهرسازی بود به عنوان سرپرست وزارت راه و ترابری انتخاب می شود. پس از ادغام دو وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در سال 90،‌ وزارتخانه جدید راه و شهرسازی متولد و نیکزاد به عنوان وزیر این وزارتخانه انتخاب می شود.
نیکزاد از معدود افرادی است که حکم حکومتی داشته و پس از پایان یافتن مهلت سرپرستی نیکزاد برای وزارت راه، مقام معظم رهبری با ابقای ایشان در این سمت موافقت و حکم سرپرستی او را تا پایان خرداد 1390 تمدید کرد. وی همچنین از 11 آذر 91 تا 8 اسفند 91 با حفظ سمت سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم بود.
نیکزاد توانست برای تصدی وزارت راه و شهرسازی رای بالایی را از مجلس بگیرد به طوری که 205 نماینده رای موافق، 16 نماینده رای مخالف و 16 نماینده به استقرار نیکزاد در راس وزارت راه و شهرسازی رای ممتنع دادند.
نیکزاد متولد سال 1344، در یکی از روستاهای میانه و دارای مدرک کارشناسی مهندسی عمران و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است. وی در تاریخ 18 بهمن 1389 از سوی «محمود احمدی‌نژاد» با حفظ سمت وزارت مسکن به سمت سرپرستی وزارت راه و ترابری منصوب و پس از ادغام تا پایان دولت دهم وزیر راه و شهرسازی ماند.
مهم ترین اقدام وی د راین مدت شروع پروژه مسکن مهر و تحویل این پروژه نیمه تمام به دولت یازدهم بود. قطعه چهارم آزادراه تهران- شمال هم در دوره وزارت نیکزاد به افتتاح رسید. ورود پیمانکاران چینی به پروژه آزادراه تهران- شمال هم از یکی انتقاداتی است که به تصمیم نیکزاد در دوره وزارتش گرفته می شود.
در طرح مسکن مهر ساخت دو میلیون و 200 هزار واحد در سراسر کشور پیش بینی شده بود که دولت دهم نتوانست به وعده خود مبنی بر اتمام این پروژه عمل کند و اجرای بیش از نیمی از این پروژه بر دوش دولت یازدهم و دوازدهم افتاد و مسکن مهر به یکی از گران ترین پروژه های نیمه کاره کشور تبدیل شد.
ورود پیمانکاران چینی به پروژه آزادراه تهران- شمال هم از یکی انتقاداتی است که به تصمیم نیکزاد در دوره وزارتش گرفته می شود. نیکزاد پس از اتمام دوره وزارتش به ستاد اجرای فرمان امام رفت و در سال 96 هم در جریان انتخابات ریاست جمهوری با صدور حکمی توسط ابراهیم رییسی به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی وی معرفی و مشغول به کار شد.

**آخوندی، وزیر خوش اقبال
پس از نیکزاد با تغییر دولت، «عباس آخوندی» به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب شد. آخوندی اولین بار تنها 36 ساله بود که وزیری را در دولت سازندگی تجربه کرد. هر چند که پیش از آن هم بر صندلی های مهم مدیرتی از جمله معاون سیاسی وزارت کشور، رییس بنیاد مسکن و ... تکیه زده بود.
آخوندی در یک خانواده روحانی تبار در نجف به دنیا آمد، وی متولد 1336 فارغ التحصیل کارشناسی راه و ساختمان از دانشگاه تهران در سال 1361 در سن 25 سالگی به عنوان معاون سیاسی وزارت کشور انتخاب شد. پس از آن در سال 1365 در سن 29 سالگی سمت مشاور رییس بنیاد مسکن و مسئول بازسازی مناطق سیل‌زده را پذیرفت و یک سال بعد هم به عنوان رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انتخاب شد. بین 1372 تا 1376 در کابینه دوم دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی وزیر مسکن و شهرسازی شد.
وی در سال 1376 پس از وزارت مسکن، راهی صدا و سیما شد و علی لاریجانی در دوران ریاست خود در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آخوندی را برای سمت قائم مقام مدیرعامل برگزید.
آخوندی پس از آن برای ادامه تحصیلات عالیه عازم انگلیس شد و در دوران تحصیل در لندن، دکترای اقتصاد سیاسی از دانشگاه رویال هالووی را اخذ کرد. در سال 1385 وقتی که به ایران بازگشت به عضویت هیات مدیره دوره چهارم نظام مهندسی استان تهران و به عضویت شورای مرکزی نظام مهندسی درآمد و سه سال بعد عضو شورای رقابت شد.
اما دوره جدید کاری عباس آخوندی در دولت تدبیر و امید از سال 1392 شروع شد. «حسن روحانی» در دوره اول ریاست جمهوری خود، آخوندی را به عنوان وزیر راه وشهرسازی کابینه دولت یازدهم برگزید و مجلس هم با 159 رای موافق با این انتخاب رییس جمهوری موافقت کرد.
البته در دولت یازدهم نمایندگان مجلس در جریان های استیضاح های وزیر راه و شهرسازی دو بار دیگر به آخوندی رای اعتماد دادند.
با توجه به عملکردهای قابل قبول آخوندی در وزارت راه و شهرسازی، رییس جمهوری بار دیگر وی را به عنوان عضوی از کابینه خود در همان پست وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم به مجلس معرفی کرد. در نهایت آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهر سازی دولت دوازدهم با کسب 188 رای موافق از نمایندگان مجلس همچنان در کابینه دولت تدبیر در دوره دوم باقی ماند.
آخوندی در طل 5 سال گذشته توانسته 5 بار از مجلس رای اعتماد بگیرد که سه بار آن در جریان استیضاح ها بوده که بسیاری ها این استیضاح ها را سیاسی می دانند و نه فنی و تخصصی.
توقف طرح پوپولیستی مسکن مهر، افزایش 93 درصدی پروازهای ترانزیتی، بالا بردن 62 درصدی جابه‌جایی مسافر حومه‌ای ریلی، زیرسازی 5000 کیلومتر جاده و بزرگراه و ساخت 5000 کیلومتر راه روستایی، نوسازی ناوگان هوایی، ریلی و جاده ای، افزایش عملیات بندری و افزایش قدرت خرید مردم برای خرید مسکن از طریق راه اندازی صندوق پس انداز یکم و ارایه وام های خرید مسکن 260 میلیون تومانی به زوج ها بخشی از اقدامات موفق آخوندی در دوره وزارتش بوده است.

http://www.RaheNou.ir/fa/News/30324/آخوندی-و-راه-دشوار-وزارت-راه-و-شهرسازی-پس-از-ادغام
بستن   چاپ