راه ترقی
به سیاهی مرکب ...
سه شنبه 17 مهر 1397 - 7:55:53 AM
ایسنا

راه ترقی- خوشنویس افزون بر نگارش یک متن، سعی داشته اثری هنری با ارزش‌های زیبایی‌شناختی خلق کند. از این رو خوشنویسی با نگارش ساده مطالب و حتی طراحی حروف و صفحه آرایی متفاوت است.

خوشنویسی تقریباً در تمام فرهنگ‌ها به چشم می‌خورد اما در مشرق زمین و به‌ویژه در سرزمین ‌های اسلامی و  ایران اهمیت بسیاری در میان هنرهای بصری دارد.

امروزه هنر خوشنویسی به یکی از اصلی ترین شاخه‌های هنری در ایران و دیگر کشورهای جهان تبدیل شده است. خوشنویسی را می‌توان شاخص‌ترین هنر در پهنه سرزمین‌های اسلامی و آن را به منزله زبان هنری مشترک برای تمام مسلمانان دانست. هنر خوشنویسی همواره برای مسلمانان ارزش ویژه داشته است؛ چرا که در بنیاد، آن را هنر تجسم کلام وحی می‌دانسته‌اند.

در حالی که عمده تبدیل نگارش معمولی کلمات به خوشنویسی هنرمندانه به عهده ایرانیان بوده است، رفته رفته ایرانیان سبک و شیوه‌هایی مختص به خود را در خوشنویسی ابداع کردند. هرچند این شیوه‌ها و قلم‌های ابداعی در دیگر کشورهای اسلامی هم طرفدارانی دارد، اما بیشتر مربوط به ایران و کشورهای تحت نفوذ آن همچون کشورهای آسیای میانه، افغانستان، پاکستان و هند است. در این منطقه نیز خوشنویسی همواره به عنوان والاترین شکل هنرهای بصری مورد توجه بوده و دارای لطافتی خاص است.

در سال‌های اخیر، جلوه‌های خاص و نو از هنر خوشنویسی به همت هنرمندان دیده می‌شود که خوشنویسی با خودکار یکی از آن‌ها است.

مسوولان به هنرمندان بها نمی‌دهند

محمد حاجی آبادی، یک مدرس خوشنویسی، در این نشست اظهار کرد: خوشنویسی ظرفیتی است که می‌توان از آن به خوبی استفاده کرد.

وی به مشکلات هنر و هنرمندان اشاره کرد و افزود: به هر فردی مجوز تاسیس آموزشگاه هنر نمی‌دهد و در این امر بسیار سخت گیری می‌کنند.

این مدرس خوشنویسی با بیان اینکه مسوولان استان به هنرمندان بها نمی‌دهند، افزود: متاسفانه در استان، تنها به بعضی از هنرمندان بها داده می‌شود و به بقیه هنرمندان فرصت داده نمی‌شود.

حاجی آبادی با اشاره به اینکه هنرمندان آن طور که باید مورد حمایت قرار نمی‌گیرند، تصریح کرد: در مکان‌های عمومی شهر، اثر هنری وجود ندارد و دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه جلسات تکراری و بدون هیچ گونه فایده‌ای برای حمایت از هنرمندان برگزار می‌شود که بازدهی لازم را ندارد.

هنرمندان به مفهوم هنر توجه کنند

این مدرس خوشنویسی بیان کرد: مشکل اصلی هنر در استان این است که به هنر به عنوان مهارت نگاه می‌کنند و به مفهوم هنر توجهی ندارند.

حاجی آبادی اظهار کرد: هنر زیباترین ابزاری است که به کمک آن می‌توان عقاید و افکار یک ملت را نمایش داد.

وی نپرداختن به اصل و مفهوم هنر را مشکل ریشه‌ای هنر امروز دانست و افزود: هنرمندان برای طراحی المان‌های شهری به شهرداری‌ها مراجعه می‌کنند اما طرح آنان به علت سخت‌گیری‌های افراطی پذیرفته نمی‌شود.

این مدرس خوشنویسی با بیان اینکه اجبار پدر و مادر برای خوش خط نوشتن کودکان، بازدهی خوبی ندارد، تصریح کرد: کودکان باید با شرکت در دوره‌های تخصصی خوشنویسی را بیاموزند.

این هنرمند خوشنویسی اظهار کرد: بسیاری از نخبه‌های هنری شهر به علت عدم حمایت قصد ترک استان را دارند که این امر به نفع استان نیست و قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، باید مسوولان به میدان آمده و از آنان حمایت کنند.

بی مهری نسبت به هنرمندان

راضیه طالبی، دیگر مدرس خوشنویسی، نیز در این نشست با اشاره به وضعیت فعلی هنرمندان، اظهار کرد: متاسفانه در زمان حاضر هنرمندان مورد بی مهری قرار گرفته‌اند.

وی افزود: برای طراحی المان‌های شهری، شهرداری، هنرمندان واقعی را نمی‌پذیرد و اگر هم از وجود آنان در این امر بهره ببرد، هنرمندان باید بعد از انجام کار سال‌ها و ماه‌ها دنبال مزد خود دوندگی کنند.

طالبی با بیان اینکه مشکلات مالی هنرمندان را فرا گرفته است، افزود: گاهی هنرمندان از این وضع خسته شده و ترجیح می‌دهند گوشه خانه خود بنشینند و بی صدا و بدون اینکه کسی از هنرشان لذت ببرد، برای خود هنرمندی کنند.

وی ادامه داد: خوشنویسی با خودکار، هنر نوینی است که بیشتر به اسم خط تحریری ساده در اذهان مردم قرار گرفته است.

این مدرس خوشنویسی تصریح کرد: در کلاس‌های هنر خوشنویسی با خودکار، افراد از هر سن و با هر شغلی شرکت می‌کنند؛ چرا که این هنری است که در همه مکان‌ها و برای هر شخصی کاربرد دارد.

طالبی اظهار کرد: زمانی که خط فرد در سطح خوبی باشد باعث واکنش مثبت از سوی اطرافیانش شده و این امر باعث افزایش اعتماد به نفس او می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خوشنویسی با خودکار، هنری پرکاربرد است که باید بیشتر به آن بها داده شود، تصریح کرد: با وجود اینکه این هنر یک هنر تخصصی است اما متاسفانه در شهر بیرجند ناشناخته است.

این هنرمند با اشاره به اینکه اگر همه افراد این خط را بشناسند می‌توان تحولی در زیبانویسی ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: قبل از اینکه بخواهیم کودکان را آموزش دهیم، باید معلمان آموزش داده شوند.


ایرادات کتاب‌های خط با نظر هنرمندان برطرف شود

طالبی بیان کرد: کتاب‌های خط تحریری ایرادات بسیاری در خط دارد که اگر این ایرادات برطرف و از نظر هنرمندان خوشنویسی برای این کار بهره گرفته شود، قطعا نتایج خوبی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه معلمان دوره ابتدایی نیز بسیار در این امر تاثیرگذار هستند، افزود: معلمان باید برای آموزش خط تخصصی شوند و برای معلمان دوره آموزش خط و خوشنویسی گذاشته شود.

این مدرس خوشنویسی خاطرنشان کرد: معاونت آموزش و پرورش ابتدایی استان تعامل خوبی با هنرمندان برقرار کرده و در زمینه تحقق آموزش مناسب خط تلاش بسیاری می‌کنند و پیشنهاداتی برای اصلاح کتب به من داده‌اند.

طالبی ادامه داد: مهم‌ترین دوره، دوره ابتدایی است که شخصیت فرد در این دوره شکل می‌گیرد و باید برای خوشنویسی نیز از همین دوران آغاز کرد تا فرد از همان ابتدا با خط خوش نوشتن را فرا بگیرد.

او بیان کرد: باید برای آغاز خوشنویسی و فراگیر شدن خط خوش از دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلمان آغاز کرد و باید از ظرفیت هنرمندان در این خصوص بهره گرفته شود.

وی پیشنهادی نیز برای بهتر شدن وضعیت هنرمندان خوشنویسی نیز داد و اظهار کرد: باید برای هنرمندان خوشنویسی انجمنی را راه اندازی کنیم و در حوزه خط تحریری هنرجو بگیریم.

این هنرمند یادآور شد: برگزاری بزرگداشت برای اساتید هنر استان، نیز می‌تواند باعث دلگرمی هنرمندان و تداعی بخش آینده بهتر برای آنان باشد.

طالبی تصریح کرد: در مجموع باید تمام نهادها و ارگان‌ها با یکدیگر تعامل داشته باشند تا فرهنگ و هنر در جایگاه اصلی خود قرار گیرد.

خوشنویسی با خودکار؛ هنری جوان و نیازمند توجه

همچنین مسعود کاظمی، مدرس خوشنویسی، در این نشست با بیان اینکه خوشنویسی با خودکار، جزو هنرهای نوین و جوان محسوب می‌شود، افزود: هنر خوشنویسی با خودکار، در واقع یادگیری تاکتیک‌هایی است که بتوان با آن مانند خوشنویسی با قلم نی به نوشته‌ها ضخامت و قوت و ضعف بخشید.

وی بیان کرد: این هنر در واقع در کلیت قوانین، اندازه‌ها و اجرا همان خوشنویسی با قلم نی است با این تفاوت که در خوشنویسی با خودکار برخلاف قلم نی، فرد با ساچمه گرد خودکار سر و کار دارد.

این هنرمند با بیان اینکه در حال حاضر این هنر را به علاقمندان آموزش می‌دهم، اظهار کرد: افرادی که قصد دارند وارد این رشته هنری شوند باید تمرین عملی و بصری، صبوری و پشتکار را سرلوحه کار خویش قرار دهند چرا که اگر این سه عامل رو نداشته باشند قطعا مانند هیزمی که زود شعله ور می‌شود به همان زودی نیز خاموش خواهند شد.
کاظمی تصریح کرد: آموزش زیبا نویسی با خودکار و حتی قلم نی شرایط سنی خاصی ندارد و از زمانی که هنرجو توانایی یادگیری داشته باشد می‌تواند یادگیری این هنر را آغاز کند.

وی بیان کرد: متاسفانه برخی افراد تصور می‌کنند برای آموزش دیدن با توجه به سن و سال آنان دیر شده است در صورتی که این دیدگاه، درست نیست چرا که هیچ زمان برای علم آموزی دیر نیست.

این مدرس خوشنویسی با اشاره به جایگاه خوب هنر در شهرستان بیرجند، افزود: استعدادهای بالقوه‌ای در این استان وجود دارد که بالفعل درآوردن این استعدادها در کنار تلاش‌های دلسوزانه اساتید و هنرمندان، به شدت نیاز به حمایت‌ها و نگاه مسوولانه و دلسوزانه مسؤولان ذیربط دارد.

کاظمی با اشاره به مسوولیت اجتماعی هنرمند، تصریح کرد: هنر خوشنویسی از زمان‌های گذشته رابطه نزدیک و مستقیمی با ادبیات و قرآن، احادیث و ادعیه داشته و خلق آثار بی نظیر و ماندگاری که در این حوزه از اساتید و بزرگان خوشنویسی مشاهده می‌کنیم برگرفته از اعتقادات آنان است که در کنار زیبایی هنری باعث ماندگاری آن اثر می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات هنرمندان، وجود موانع و یا حساسیت‌هایی است که سر راه هنرمند برای برپایی نمایشگاه و حتی تشکیل کلاس‌ها گذاشته می‌شود.

این مدرس خوشنویسی ادامه داد: سال‌ها تجربه در باطن کار هنری هنرمند نهفته است و این هنرمند برای خلق این اثر هنری ساعت‌ها و یا روزها با عشق تلاش کرد اما درست هنگامی که وقت عرضه کردن این هنر می‌رسد با حساسیت‌هایی مواجه می‌شود که باعث دلسردشدن او می‌شود.

مغفول ماندن استعدادها در تنگنای اقتصادی

کاظمی با اشاره به استعدادهایی که به خاطر مسائل اقتصادی و بحث هزینه کلاس‌ها مغفول می‌ماند، افزود: هزینه‌های آموزش هنری در بیرجند بسیار کمتر از کلان شهرها است که علاقمندان می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در شهر بیرجند اساتید هنری بسیاری وجود دارند که باید از تجربه آنان بهره برد، تصریح کرد: زیبانویسی با خودکار در چند سال اخیر بسیار فراگیر شده و مهم‌ترین علت آن نیز وجود شبکه‌های مجازی و رسانه‌های فعال در این حوزه است که تا حدودی توانستند این هنر را به جامعه معرفی کنند.

این مدرس خوشنویسی یادآور شد: برای فراگیر شدن هنر خوشنویسی به ویژه خوشنویسی با خودکار باید از معلمان ابتدایی آغاز کرد و ابتدا آنان را آموزش داد تا این آموش‌ها را به کودکان منتقل کنند.


http://www.RaheNou.ir/fa/News/39746/به-سیاهی-مرکب-
بستن   چاپ