راه ترقی- حیدر تورانی درباره اقدامات
انجام شده پیرامون فرهنگ سازی برای مصرف کالای ایرانی اظهار کرد: وظیفه
اصلی ما این است که برای دانشآموزان فرهنگسازی کنیم و عرق ملیشان را
بالا ببریم.
وی افزود: باید زمینه علاقهمندی دانشآموزان به مصرف کالای ایرانی را
فراهم و آن را تقویت کنیم. البته فراموش نکنیم تا زمانی که کیفیت یک کالا
مطلوب نباشد افراد به سمت آن نمیروند. لازم است کیفیت کالای ایرانی نیز
ارتقاء یابد و ما در کنار مجموعه صنعت و تولید کشور، دانش آموزان را به
خرید این کالاها تشویق کنیم.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به جلوههایی از
تولید، کار و سرمایه ملی در کتب درسی گفت: به عنوان مثال در درس مطالعات
اجتماعی پایه هفتم در درس 7 فصل چهارم به موضوع و نحوه پرداختن به عوامل
تولید (منابع طبیعی، سرمایه و نیروی انسانی) و مهم دانستن نقش نیروی انسانی
در تولید کالا، داشتن مهارت و تخصص در روند تولید کالا، حمایت از کار و
سرمایه ایرانی به این منظور که از نظر اقتصادی وابسته نباشیم اشاره شده
است.
وی افزود: یا در فصل 12مطالعات اجتماعی پایه نهم به بیان
مفهوم اقتصاد مقاومتی، توصیه و رهنمود رهبر معظم انقلاب به در پیش گرفتن
اقتصاد مقاومتی برای مقابله با مشکلاتی که کشورهای سلطه گر و قدرتهای بزرگ
اقتصادی پس از انقلاب سر راه کشور ما قرار دادند پرداخته شده است. اقتصاد و
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، توزیع در آمد و فقر و راه حل از بین
بردن فقر و توسعه در ایران از موضوعاتی است که در درس اقتصاد پایه دهم به
آن پرداخته شده است.
تورانی ادامه داد: در کتاب علوم تجربی پایه ششم نیز به توسعه اقتصادی، اقتصاد بازار و الگوی مصرف اشاره شده است. به
همین ترتیب در کتب درسی مختلف پایههای هفتم، هشتم، دهم و پیشدانشگاهی
نیز توسعه اقتصادی و حمایت از تولید ایرانی مدنظر قرار گرفته است.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تاکید کرد: البته نباید
انتظار داشته باشیم همه مسائل را از طریق کتب درسی حل کنیم. زیرا ظرفیت و
بازه زمانی چاپ کتب محدود است. البته علاوه بر کتب درسی برنامههای آموزشی و
پرورشی نیز برای مدارس طراحی شده و همکاران را موظف کردیم در مجلات رشد
به این موضوع بپردازند. وزارتخانه نیز مدارس را موظف کرده جنس خارجی خرید و
فروش نکنند.