راه ترقی
توفیق زنگ تئاتر؛ در گرو تامین زیرساخت‌های نمایشی مدارس
دوشنبه 14 آبان 1397 - 11:18:18 AM
ایرنا
راه ترقی- خسرو احمدی اختصاص زنگی به نام تئاتر در مدارس را از مهم‌ترین فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم دانست و تأکید کرد: در چند سال اخیر شاهد تغییر نگرش‌های فرهنگی به ویژه در زمینه مسائل تعلیم و تربیت در مدارس از سوی وزارت آموزش و پرورش بودیم که این خود نوید دهنده روزهای درخشان فرهنگی برای نسل آینده کشور است.
بازیگر نمایش‌های «عمو زنجیرباف» و «آهو کوچولو» با اشاره به یک قرن سابقه حضور تئاتر در مدارس کشورمان افزود: امروز اگر صرفا نگاه ما بر تاریخ صد ساله حضور تئاتر در مدارس باشد نمی‌توانیم به کارنامه آن یک قرن افتخار کنیم؛ اما در مسیر آسیب‌شناسی دلایل عدم توفیق این طرح، به مهم‌ترین اصل یعنی نبود زیرساخت‌های نمایشی در مدارس کشور بر‌خورد می‌کنیم.
** تلاش هدفمند فارغ از نگاه آماری
وی با تاکید بر آنکه اگر اختصاص زنگی به نام «زنگ تئاتر در مدارس» صرفا با نگاه افزودن به کارنامه و بیلان فعالیت مدیران باشد نمی‌توان به جریان‌سازی آن امید داشت خاطرنشان کرد: مهمترین اصل در مسیر اجرایی شدن و اثرگذار بودن چنین طرح‌های کلانی در وزارت آموزش و پرورش و مدارس زیرمجموعه آن توجه به زیرساخت‌های هنرهای نمایشی در مدارس کشور است. این در حالی است که در شکل آماری بیش از نیمی از مدارس کشور ما حتی از داشتن یک سالن کوچک آمفی تئاتر نیز برای اجرای آثار نمایشی محروم هستند.
وی افزود: همچنین با توجه به آنکه در معماری جدید مدارس، فضاهای محدودی در نظر گرفته می‌شود و به سبب آن شاهد کوچک شدن کلاس‌ها و در هم فشرده بودن میزها، نیمکت‌ها و صندلی‌ها برای حضور دانش‌آموزان هستیم که همین مساله اجرای آثار نمایشی در کلاس‌های مدارس را نیز با آسیب‌هایی مواجه می‌کند.
بازیگر مجموعه‌های تلویزیونی «کلاه قرمزی و پسرخاله» و «النگ و دولنگ» مهم‌ترین راه دستیابی به بالاترین بهره‌وری در مسیر ایجاد زنگ تئاتر در مدارس را توجه به شیوه‌های تولید و اجرای آثار نمایشی با کمک دانش‌آموزان در مدارس دانست و تصریح کرد: برای تحقق این خواسته‌ها لازم است زمینه حضور هنرمندان و معلمان متخصص و آموزش‌دیده برای تولید و اجرای تئاتر توسط دانش‌آموزان در مدارس فراهم شود و در غیر اینصورت شاید نتوانیم شاهد تحقق ارتقای سطح آموزشی، تعلیمی و تربیتی مدارس کشور به واسطه «زنگ تئاتر مدارس» به عنوان یکی از مهم‌ترین سیاست‌های کلان وزارت آموزش و پرورش باشیم.
احمدی ادامه داد: اما وقتی درباره زیرساخت‌های نمایشی در مدارس کشور صحبت می‌شود لزوم استفاده از معلمان و هنرمندان متخصص بیش از پیش به چشم می‌آید؛ به ویژه آنکه بدانیم در بسیاری از مدارس کشور، فضایی برای اجرای آثار نمایشی چه به شکل آمفی تئاتر و چه کلاس‌های بزرگ برای انجام این مهم دارا نیستند، پس مهم‌ترین فضا برای برگزاری زنگ تئاتر در مدارس به حیاط و محیط پیرامونی مدارس بر می‌گردد.
** وزارتخانه‌ها و لزوم همکاری‌های مشترک
بازیگر نمایش‌های «سفر ماهک» و «شاه، موش، پنیر» یادآور شد: استفاده از نیروهای متخصص در چنین مواردی است که می تواند کارایی خود را به خوبی نشان دهد چرا که این نیروها هستند که می‌توانند تفاوت میان اجرای نمایش میدانی و محیطی در فضای حیاط مدرسه و تفاوت‌های آن با محیط‌های سربسته مانند کلاس و یا سالن‌های آمفی تئاتر را دریابند.
وی در ادامه با تأکید بر لزوم همکاری مشترک نهادهای وزارتخانه‌ای مانند آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری هرچه موفق‌تر و تخصصی‌تر زنگ تئاتر در مدارس افزود: همکاری این دو نهاد وزارتخانه‌ای و یا سایر نهادهای متولی فرهنگ و هنر مانند حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با یکدیگر می‌تواند مُهر تاییدی بر توفیق اجرایی شدن و استمرار جریان زنگ تئاتر در مدارس باشد. در غیر این صورت باید به آن تاریخ یک قرن با کارنامه ضعیف، سال‌های دیگری را افزود بدون آنکه آورده‌ای برای فضای آموزشی و ارتقای فضای تعلیم و تربیتی وزارت آموزش و پرورش کشور داشته باشد.
 وزارت آموزش و پرورش در سال 1397 قانونی را برای ایجاد و افتتاح زنگ تئاتر در مدارس تصویب کرده است و بنا دارد به واسطه این اتفاق مساله آموزش دروس علمی به واسطه هنر به ویژه هنر خلاق، زنده و پویا تئاتر را در مدارس، بار دیگر احیا کند.

http://www.RaheNou.ir/fa/News/44716/توفیق-زنگ-تئاتر؛-در-گرو-تامین-زیرساخت‌های-نمایشی-مدارس
بستن   چاپ