راه ترقی
هزینه برای تئاتر دینی سرمایه‌گذاری فرهنگی است
سه شنبه 15 آبان 1397 - 9:38:50 AM
ایرنا
راه ترقی- کرامت رودساز با اشاره به اینکه تئاتر به دلیل زنده بودن و ایجاد جریان پویا در امر اجرا و ارائه به مخاطب از بالاترین درصد تاثیرگذاری بر مخاطبان سود می‌برد، گفت: به دلیل همین دستاورد هنر نمایش است که در سال‌های پیش از انقلاب، سیاست دولتمردان بر این امر استوار بود که به هنرمندان اجازه تولید آثار تئاتری با محتوای مفاهیم دینی را نمی‌دادند.
وی ادامه داد: اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که توجه به مفاهیم و ارزش‌های دینی به عنوان یکی از مولفه‌های فعالیت بدنه نظام فرهنگی در تمامی شاخه‌های هنری مورد توجه قرار گرفت، هنرمندان نیز به شکلی عمیق و گسترده به بازتاب ارزش‌ها و مفاهیم مذهبی در قالب تولید آثار نمایش دینی پرداختند.
بازیگر نمایش‌های «رویای صادقه» و «همزاد» با بیان آنکه توجه دولتمردان و مسئولان در امر هنر به مقوله دین در مفهوم کلان آن باعث شد تا امروز بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی شاهد ظهور پدیده‌ای به نام نمایش‌های دینی در کشور باشیم، یادآور شد: هر چند که شکل و نگاه هنرمندان در ارائه مفاهیم دینی به سبب برخی از نگرش‌ها و خط و مشی‌های سیاسی در این چهار دهه با فراز و فرودهای متعددی مواجه بوده است اما نکته مهم در این میان توجه به این مساله است که با تمام این پستی و بلندی‌ها، تولید آثار تئاتر دینی در کشور متوقف نشده است.
به گفته رودساز اگر مهم‌ترین دلیل توفیق جریان آثار نمایشی در کشور را بر محور تولید و ارائه مستمر آن به مخاطبان در نظر بگیریم، گونه نمایش‌های دینی به سبب نگاه تاریخی و بازتاب اتفاقات تاریخ اسلام در گروه‌های نمایشی پرهزینه در شکل تولیدی قرار می‌گیرد و به همین سبب است که اقتصاد ضعیف تئاتر در کشور، ظرفیت و توانایی پاسخگویی مالی و اقتصادی به این شیوه تولید را در نگاه مستمر ندارد.
وی خاطرنشان کرد: در این نکته شکی نیست که یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در زمینه تولید و اجرای مستمر آثار نمایشی در گرو تامین مسائل مالی است و دلیل فراز و فرودهای موجود در روند تولید نمایش‌های مذهبی طی چهار دهه اخیر به همین مهم باز می‌گردد.
بازیگر نمایش «خورشید کاروان» که بیست و هشتمین سال اجرای مستمر خود را در کشور پشت سر می‌گذارد، گفت: برخلاف ادعای آن منتقدان، معتقدم تزریق حمایت‌های مالی نهادهای دولتی و متولی فرهنگ از جریان تولید نمایش‌های مذهبی، در ارتقای کیفیت این آثار تاثیر مستقیمی دارد.
بازیگر نمایش ادامه داد: نباید فراموش کنیم که تئاتر در ایران برای ادامه حیات و بقای خود وابستگی شدیدی به حمایت‌های دولتی دارد و بدون حمایت نهادهای دولتی، روند توسعه و گسترش آن با آسیب‌های فراوانی مواجه می‌شود.
به گفته بازیگر نمایش‌های «طومار نقالان» و «سوگمهر»، اعتقاد قاطبه کارشناسان بر این امر استوار است که برای جریان‌سازی و اثرگذاری به واسطه تولید آثار فرهنگی، نیازمند شکل مستمر تولید، اجرا و ارائه آن به مخاطبان هستیم، پس برای تحقق مقوله فرهنگ‌سازی به واسطه تئاتر دینی، می توان مدعی شد هزینه کردن در راستای توسعه تئاتر دینی در حقیقت گام برداشتن به سمت سرمایه‌گذاری فرهنگی در نگاه کلان است.
وی یکی از مهم‌ترین مولفه‌های رشد فرهنگی جامعه را استفاده کردن از ابزار هنر و رسانه‌های فرهنگی دانست و تصریح کرد: از آنجا که جریان‌سازی فرهنگی با محوریت مفاهیم و مبانی دینی به عنوان یکی از برنامه‌های کلان فرهنگی دولت به شمار می ‌رود، پس با این رویکرد نیازمند شکل‌گیری حمایت‌های مستمر نهادهای متولی فرهنگ در مسیر تولید تئاتر دینی هستیم.
رودساز تاکید کرد: سرمایه‌گذاری فرهنگی نیازمند حمایت و صرف هزینه‌های مادی و معنوی به شکل توأمان است و بر همین اساس است که هنرمندان تئاتر به ویژه افرادی که در حوزه تولید نمایش‌های دینی مشغولند بیش از هر چیزی نیازمند کمک هزینه‌هایی در مسیر تولید آثارشان هستند.

http://www.RaheNou.ir/fa/News/44799/هزینه-برای-تئاتر-دینی-سرمایه‌گذاری-فرهنگی-است
بستن   چاپ