راه ترقی
حضرت محمد(ص)؛ مروج گفتمان آزادگی و هدایت گر سعادت ابدی
سه شنبه 15 آبان 1397 - 2:32:38 PM
ایرنا
راه ترقی- پیامبران الهی هر یک به تناسب شرایط مکانی و زمانی وظایف و رسالت های متفاوتی را برعهده داشته اما تمام آنها با توجه به هدف و فلسفه آفرینش و حکمت الهی از اصول مشترکی در دعوت خویش بهره می برده اند که این مهم در کنار مشخص ساختن بنیان اصلی ادیان الهی، حقانیت دعوت رسولان خدا را نیز آشکار می سازد.

از اهداف و آرمان های متعالی همه انبیا الهی می توان دعوت به پرستش خدای یگانه، دوری جستن از طاغوت ها و مبارزه با ظلم و فساد، لزوم شکوفایی عقل و خرد آدمی، برقراری قسط و عدالت، آزادی انسان و گسترش فضایل اخلاقی اشاره کرد که هر یک از این ارزش ها در جوامع مختلف انسانی با گذشت سده های متوالی همچنان، اهمیت و جایگاه خویش را حفظ کرده اند.

تکامل فرهنگ انسانی و رشد توانایی بشر برای پذیرش پیام ‌های علمی و دقیق تر سبب می شد تا ادیان آسمانی نیز رو به کمال گذارند و بدین گونه اسلام به عنوان آخرین شریعت، قله و اوج ادیان الهی محسوب می شود که اصول، قواعد و آموزه‌‌ هایی را تامین کرد که نیاز‌ اساسی و مهم انسان در هر 2 جنبه مادی و معنوی بود.

قرآن کریم در آیه سوم سوره مائده در ارتباط با کامل بودن دین اسلام می ‌فرماید: «امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم و اسلام را برای شما (به عنوان) آیینی برگزید.» همچنین خداوند با اشاره بر خاتم الانبیا بودن حضرت محمد(ص) در آیه 40 سوره احزاب فرمود: «محمّد (ص) پدر هیچ یک از مردان شما (زید یا عمرو) نیست (پس زینب زن فرزند پیغمبر نبود و پس از طلاق او را تواند گرفت) لیکن او رسول خدا و خاتم انبیاست و خدا همیشه (حکمش وفق حکمت و مصلحت است، زیرا او) بر همه امور عالم آگاه است.»

حضرت محمد(ص) که آینه تمام نمای اخلاق، زهد و پرهیزگاری بود در پرتو، آموزه ها و رهنمودهای نجات بخش اسلام، فصل نوینی را در تاریخ بشریت رقم زدند و با رهنمون ساختن بشر به طرف سعادت حقیقی و نمایان کردن جلوه های دیگری از دنیای هستی به پرورش امتی یکتاپرست و آزادیخواه در سراسر گیتی پرداختند.

هدف آخرین سفیر الهی از دعوت و گسترش دین مبین اسلام دستیابی مسلمانان به عزت، تحول فرهنگی جامعه و بر پایی عدل و داد بود و در این مسیر از هیچ کوششی فروگذاری نکردند و تمام عمر خویش را صرف هدایت و راهبری جامعه کردند و سرانجام در 28 صفر 11 هجری به تمنای دیدار معبود یکتا، جهان فانی را وداع گفتند.

به مناسبت سالروز رحلت پیامبر اسلام(ص) دیدگاه های حجت الاسلام «صادق گلزاده» استاد حوزه و دانشگاه، عضو دفتر تبلیغات اسلامی و از اعضای انجمن علمی مهدویت را در ارتباط با سیره و شخصیت حضرت محمد(ص) جویا شد.

** حضرت محمد(ص)؛ اوج کمال و تعالی انسانی
پیامبر اکرم(ص) به عنوان کامل ترین بشر در قله کمال و تعالی صفات انسانی قرار دارند و در امتداد خط انبیا الهی(ع) نیز بارزترین شخصیت را دارا و در دامنه اهل بیت(ع) و معصومان(ع) محور و مرکز به شمار می روند. به عنوان مثال یکی از ویژگی‌های ممتاز ایشان، امین بودن است که دوست و دشمن هم نمی‌توانستند منکر آن شوند. حضرت محمد(ص) در این ساحت و حوزه رحمت للعالمین محسوب می شوند و خداوند متعال در قرآن کریم، رسول الله(ص) را رحمت واسعه برای تمام بشریت معرفی می کند و عالمان و اندیشمندان، ایشان را به عنوان آموزگار بزرگ عالم هستی، محور ولایت و عترت و مرکز ثقل رحمت واسعه(رحمت ایشان وسیع و همه چیز را فرا می گرفت) می‌دانند و همچنین سیره، اخلاق نیکو و مدیریت منحصر به فرد ایشان در ابعاد وجودی نبی مکرم اسلام(ص) به چشم می‌خورد. ظرفیت سیاسی و اجتماعی از دیگر نقاط مثبت خاتم الانبیا(ص) به شمار می رود که با تدبیر بی‌نظیر و رهبری جریان حق به مدیریت و رویارویی با ظلم و استکبار ستیزی پرداختند و در یک جمله می توان گفت که حضرت محمد(ص) قله نشین محور رسالت و قطب نما و جهت نما انسان در تمام فضایل اخلاقی به شمار می روند.

**سیره سیاسی پیامبر اکرم(ص)
پیامبر اکرم(ص) در برپایی و اداره حکومت اسلامی بر وحدت تاکید داشتند و گرایش های مختلف و حتی غیرمسلمانان را با کمک پیمان نامه های گوناگون گرد هم آوردند و نوعی قانون اساسی برای مدینه تدوین و توافق کردند و بدین ترتیب با پیمان و معاهده با افرادی که عهدشکن نبودند، جریان خداپرستی، هدایت و حکومت اسلام را سامان دادند. حفظ و ارتقای امنیت، ایجاد عدالت و ظلم و استکبار ستیزی از دیگر محورهای برجسته سیره سیاسی پیامبر(ص) به شمار می روند.

**آزادی های فردی و حقوق بشر در نگاه خاتم الانبیا(ص)
با نگاهی به رساله حقوق امام سجاد(ع) که نشات گرفته از آموزه های نبوی و قرآن است، جلوه های مختلفی از حقوق شامل حقوق بشر، نباتات، طبیعت، حیات وحش و حقوق بشردوستانه دیده می شود، اسلام چون بر مبنای فطرت الهی استوار شده است و فطرت الهی آستانه تحمل و ظرفیت تمام اقوام، فرقه ها و جریان‌های متفاوت را تا اندازه ای که به اصل حکم حکومتی آسیب نرساند، تدارک می بیند. روح حقوق بشر در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز جلوه هایی از تاریخ برجسته حقوق بشر را در اسلام و قرآن به تصویر می کشد.

**آغوش باز ایرانیان در پذیرش اسلام
ایرانیان از ظرفیت های هوشی، تمدنی و قابلیت های گوناگون قابل توجهی برخوردار هستند. یک چنین ملتی در مواجهه با یک نگاه فکری، فرهنگی، فطری و اخلاقی متعالی تر که بیانگر گمشده بشر حق طلب، فطرت باور و خدا باور است به آن گرایش پیدا می کنند. سلمان فارسی که در همان سال‌های آغاز رسالت پیامبر(ص) به دین اسلام گروید و علاقه و توجه امیر مومنان(ع) و پیامبر(ص) به سلمان فارسی به گونه ای بود که پیامبر در ارتباط با او فرمودند: «سلمان از ما است.» شبکه ارتباطی سلمان فارسی با ایرانیان، بستر گرایش آنها را به اسلام پدید آورد. همچنین تاریخ شناسان، یمن را که از ظرفیت‌های اقماری وابسته امپراتوری ایران به شمار می رفت در تمایل و استقبال ایرانیان از اسلام موثر می دانند.

** سودجویی و فرصت طلبی؛ شاخصه تشکیل گروه های تروریستی
روایت های گروه های افراطی و تکفیری از اسلام را باید سودجویی و فرصت طلبی این افراد در جهت اهداف استکباری دانست. داعش خود به خود به وجود نیامده است، استکبار جهانی و عوامل دست نشانده آن با استفاده از ظرفیت های انحرافی در سلفی‌گری و وهابیت به آموزش خشونت و برنامه ریزی در این ارتباط پرداختند و در کشورهایی چون عراق، سوریه، افغانستان و حتی پاکستان به ایجاد ناامنی و ماجراجویی اقدام کردند. آنها به دنبال تحقق 2 هدف از این دسیسه بودند، ایجاد اختلاف در میان مسلمانان و کشورهای اسلامی که با همت و تدبیر حکیمانه آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری و نقش استراتژیک رزمندگان مدافع حرم زمین‌گیر شد و به نتیجه نرسید. آنها همچنین می خواستند تا با نمایش و به تصویر کشیدن خشونت های داعشی ها، این گونه به جهان القا کنند که اسلام دین خشونت است و بدین ترتیب ایران هراسی، شیعه هراسی و اسلام هراسی را ترویج دهند اما استکبار در این زمینه نیز موفق نبود و نتوانست تا اسلام را مساوی خشونت معرفی کند.

http://www.RaheNou.ir/fa/News/44867/حضرت-محمد(ص)؛-مروج-گفتمان-آزادگی-و-هدایت-گر-سعادت-ابدی
بستن   چاپ