راه ترقی
مهاجرت بازی‌سازان نابغه از ایران را جدی بگیریم
یکشنبه 11 آذر 1397 - 11:03:41 AM
ایرنا
راه ترقی- «شهریار ازهاریان فر»  با اشاره به مهاجرت بازی‌سازان نابغه از کشور گفت: یکی از افرادی که بازی های «شمشیر نادر»، «پایان معصومیت» و «لطفعلی خان زند» را منتشر کرد اکنون در مایکروسافت فعالیت می‌کند، نویسنده اولین موتور بازی در ایران هم اکنون از مدیران میانی گوگل است، برخی نیز با شرکت‌های بزرگی چون «سانتا مونیکا» کار می‌کنند.
وی با طرح این سوال که مگر چند نفر در داخل کشور دانش و سواد لازم را در زمینه بازی‌سازی دارند؟ ادامه داد: بسیاری از کشور رفته‌اند و جذب شرکتهای بزرگ شده اند و باید مراقب آنها که مانده‌اند باشیم.
ازهاریان فر با انتقاد از دیوان سالاری در سیستم های دولتی گفت: برای گرفتن کوهی از مجوزهای گوناگون باید تمام وقت خود را در ادارات دولتی صرف کنیم و انواع و اقسام سندها و مدارک را ببریم و در نهایت کار هم انجام نمی‌شود و گاه سنگهای بزرگی پیش پای ما انداخته می‌شود که واقعا جای تاسف دارد.
این بازی‌ساز افزود: در بعضی موارد حتی قوانین را قبول و یا اصلا از آن اطلاعی ندارند؛ به عنوان مثال در قانون آمده است موسسات فرهنگی و هنری از مالیات، معاف هستند اما اداره مالیات می‌گوید به ما ربطی ندارد آنها برای خودشان گفته‌اند! در جای دیگری در قانون آمده است شرکت‌های خلاق معاف از مالیات هستند اما با مراجعه به اداره مالیات متوجه می‌شویم از وجود چنین سازوکاری اطلاع ندارند و حتی اعلام می‌کنند برای خودشان مجوز داده اند.
این فعال حوزه بازی با اشاره به این که بازی‌سازان باید انواع و اقسام مجوزها را اخذ کنند، گفت: عرصه را چنان بر ما تنگ می‌کنند که انگار می‌گویند کار نکنید،
تحمل این همه آشفتگی و بروکراسی اداری کُشنده است و دائم وارد حواشی می‌شویم، این در حالی است که در هر کشوری این میزان از موفقیت به دست می آمد، مسئولان دولتی مستقیما با شرکت وارد مذاکره شده و روند کارشان را تسهیل می‌کردند اما اینجا مساله کاملا متفاوت است.
خالق بازی آمیرزا با تشریح نقش بازی در توسعه جوامع گفت: بازی‌سازی در توسعه محلی، ملی و ناحیه‌ای بسیار موثر است و در نهایت می‌تواند به توسعه پایدار منتهی شود؛ تقویت پارک‌های فناوری به معنای واقعی و تجمیع شرکت‌ها در جهت هم افزایی بیشتر می‌تواند نقش مهمی را در اقتصاد محلی ایفا کند.
این بازی‌ساز با اشاره به تاثیر بازی در اقتصاد کشورهایی همچون فرانسه، فنلاند و سوئد افزود: در کشورهای پیشرفته این مقوله علاوه بر کارآفرینی بسیار گسترده، از حمل و نقل گرفته تا رشد کسب و کار غذایی، خدماتی، رفاهی، مسکن، عمومی در بستر محلی (local) شاهد رشد بوده است، همچنین صدها نوع شغل جدید خارج از موضوع ایجاد می شود و حتی کشورهای حاشیه‌ای نظیر ارمنستان و امارات هم به فکر فعالیت در این زمینه افتاده اند و قرار است به این سمت پیش بروند که به طور حتم در آینده شاهد پیشرفت آنها نیز خواهیم بود.
وی با بیان این که «سیاست و اولویت کشور، توسعه کسب و کارهای محلی و استارت آپی نیست»، به موانعی چون وجود قانون‌های نانوشته، قانون‎های خلق الساعه و فیلترینگ کسب و کارهای اینترنتی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در ایران، ریسک کار بسیار بسیار بالاست و به نظر می‌رسد کشور به سمت محدود کردن این کسب و کارها میرود تا گسترش آن.
ازهاریان فر با تاکید بر ضرورت وجود سرمایه‌گذار در کنار بازی‌ساز گفت: در ایران، سرمایه‌گذار به معنای واقعی نداریم و بیشتر فعالان حوزه سرمایه‌گذاری سود خود را با سود بانکی مقایسه می‌کنند و به دنبال کسب سود از طریق سرمایه‌گذاری زود بازده هستند.
این بازی‌ساز در پایان به افرادی که قصد ورود به حوزه بازی‌سازی را دارند، توصیه کرد: در این صنعت باید ابتدا مطالعه کرد و داشتن علاقه اصلا کافی نیست، سنجش دقیق بازار و شکل دادن کسب و کار بسیار مهم است و نه فقط ساخت یک بازی به صورت انفرادی، چرا که ساخت بازی رایانه‌ای محصول تلاش شبانه روزی تیم‌های مختلف با تخصص‌های مختلف است و تنها با شکل‌گیری تیم خوب، کار تیمی و رعایت فرهنگ کار تیمی می‌توان به نتیجه رسید.

http://www.RaheNou.ir/fa/News/48450/مهاجرت-بازی‌سازان-نابغه-از-ایران-را-جدی-بگیریم
بستن   چاپ