راه ترقی
ایرباس تولید هواپیمای غول‌پیکر A380 را خاتمه می‌دهد
پنجشنبه 25 بهمن 1397 - 21:19:35
راه ترقی - ایرباس اعلام کرده است که به‌دلیل نبود تقاضا، تولید هواپیمای پهن‌پیکر A380 را در سال 2021 به پایان خواهد رساند.

هواپیمای نمادین ایرباس A380 عنوان بزرگ‌ترین جت مسافربری جهان را یدک می‌کشد؛ اما شرکت سازنده در نظر دارد تا تولید این پرنده را خاتمه دهد. براساس بیانیه‌ی منتشر شده توسط ایرباس، غول هوانوردی اروپا از سال 2021 تولید A380 را متوقف خواهد کرد. ایرباس پس از این خبر از پایان تولید هواپیمای غول‌پیکر خود دارد که خطوط هواپیمایی امارات (Emirates Airlines) سفارش خود برای A380 را کاهش داد. شایان ذکر است که این هواپیمای پرهزینه از مدت‌ها پیش در رقابت با رقبای کارآمدتر و اقتصادی‌تر خود دچار مشکل شده بود. ایرباس در رابطه با تصمیم خود چه می‌گوید؟
در بیانیه‌ای که امروز (پنج‌شنبه) منتشر شد، ایرباس اعلام کرد که اماراتی‌ها سفارش خود برای A380 را از 162 فروند به 123 فروند کاهش داده‌اند.
تام اندرز ، مدیرعامل ایرباس در این رابطه می‌گوید: در نتیجه‌ی این تصمیم [هواپیمایی امارات]، ما تعداد سفارش قابل‌توجهی برای A380 نداریم و با وجود تلاش‌های انجام‌شده برای فروش A380 به خطوط هوایی، دلیلی برای ادامه‌ی تولید این پرنده وجود ندارد. این مسئله منجر به پایان تحویل A380 در سال 2021 خواهد شد. مسافران در سراسر جهان دوست دارند تا با این پرنده‌ی بزرگ پرواز کنند. ازاین‌رو، خبری که امروز اعلام شد برای ما و جامعه‌ی دوستداران A380 خبری دردناک است. مقاله‌ی مرتبط:
داستان برند: ایرباس، غول اروپایی صنعت حمل و نقل هوایی
به‌ادعای ایرباس،‌ عملکرد مالی ایرباس در سال 2018 یکی از دیگر دلائل اصلی برای پایان تولید A380 است. سال گذشته این شرکت به سود خالص 3 میلیارد یورویی دست پیدا کرد که رشد 30 درصدی در مقایسه با سال 2017 را نشان می‌دهد. در عین حال، این تولیدکننده‌ی اروپایی امیدوار است تا در سال جاری 880 تا 890 فروند هواپیمای جدید را به مشتریان تحویل دهد.
این تصمیم چه اثری بر کارکنان ایرباس خواهد داشت؟
براساس آنچه توسط ایرباس اعلام شده است، در نتیجه‌ی این تصمیم، طی سه سال آینده 3000 تا 3500 موقعیت شغلی در ایرباس تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. این شرکت نوع مشاغل و مکان‌های متاثر از پایان تولید A380 را اعلام نکرده است؛ اما ادعا کرده که افزایش تولید مدل A320 و سفارش‌های جدید هواپیمایی امارات، موقعیت‌های قابل‌توجهی را برای جابه‌جایی‌های شغلی فراهم می‌کنند. کمبود تقاضا دلیل اصلی پایان تولید A380 است
تولید بال‌های A380 بر عهده‌ی شعبه‌ی ایرباس در انگلستان است و در حال حاضر 6000 نفر در کارخانه‌ی تولید بال در منظقه‌ی بروتون مشغول به کار هستند. 3000 نفر دیگر نیز در مجموعه‌ی پشتیبانی و طراحی ایرباس در شهر فیلتون انگلستان فعالیت دارند. دلیل پایان تولید A380 چیست؟
این هواپیمای پرظرفیت و جادار، اولین پرواز تجاری خود را در سال 2007 به انجام رساند. هرچند مسافران علاقه‌ی زیادی به این پرنده دارند؛ اما تولید آن بسیار پرهزینه و پیچیده است. بخش‌های مختلف A380 در شعب متعدد ایرباس در سراسر اروپا تولید می‌شوند و مونتاژ نهایی در دو کارخانه‌ی ایرباس در شهرهای تولوز و هامبورگ به انجام می‌رسد. با افزایش تقاضا برای هواپیماهای پهن‌پیکر کوچک‌تر، تقاضا برای غول‌هایی همچون A380 رو به کاهش گذاشت. گرگ والدرون ، سردبیر بخش آسیایی وب‌سایت FlightGlobal در این رابطه می‌گوید: یکی از گرایش‌های واضح بازار، استفاده از هواپیماهای دو موتوره‌ی دوربرد نظیر بوئینگ 777، بوئینگ 787، ایرباس A330 و ایرباس A350 است.
ایرباس A350 طی دو سال آتی، ایرباس دست‌کم 14 فروند A380 را به هواپیمایی امارات تحویل خواهد داد. این شرکت هواپیمایی که مقر آن در دبی واقع شده، در حال حاضر 70 فروند هواپیما از نمونه‌های کوچک‌تر را هم به ایرباس سفارش داده است. مشکل A380 چه بود؟
زمانی‌که A380 اولین پرواز خود را به انجام رساند، از آن به‌عنوان یک دستاورد بزرگ فنی یاد می‌شد. تفکر اولیه مبنی بر این بود که این هواپیماهای غول‌پیکر برای جابه‌جایی خیلی عظیمی از مسافران بین فرودگاه‌های مرکزی همچون فرودگاه‌های لندن، نیویورک، دبی و توکیو مورد استفاده قرار خواهند گرفت. اروپایی‌ها نیز با اطمینان پیش‌بینی می‌کردند که حدود 1500 فروند A380 را به فروش خواهند رساند؛ اما درنهایت این رقم تنها اندکی از 250 فروند فراتر رفت. آمار فروش A380 تنها اندکی بیش از 250 فروند است
اگر به گذشته بنگریم، می‌بینیم که حتی در زمان معرفی A380 هم شرکت‌های هواپیمایی تدریجا در حال فاصله گرفتن از هواپیماهای بسیار بزرگ بودند. فناوری ساخت موتورهای هواپیما پیشرفت زیادی را به خود دیده و بود خطوط هوایی می‌توانستند با هواپیماهای دوموتوره، که مصرف سوخت کمتری دارند و سبک‌تر هستند، مسافران را بین شهرهایی با جمعیت متوسط جابه‌جا کنند. این مسئله به شرکت‌های هواپیمایی اجازه می‌دهد تا تعداد پروازهای خود در فرودگاه‌های مرکزی، که اغلب بسیار شلوغ هستند را کاهش دهند.
بوئینگ 747 هرچند مدیران ایرباس در آن زمان از این مسئله آگاه بودند؛ اما از تصمیم خود برای طراحی و توسعه‌ی A380 دست نکشیدند. در آن زمان، اروپایی‌ها بر این باور بودند که بوئینگ 747 با فروش خود سود زیادی را به جیب رقیب آمریکایی واریز می‌کند و آمریکایی‌ها هم از این سودِ بالا برای کاهش قیمت هواپیماهای کوچک‌تر استفاده می‌کنند. از این دیدگاه، A380 رقیبی برای 747 افسانه‌ای بود و تا حدی در شکست نمونه‌ی مسافربری 747 هم موفق بود؛ چرا که آخرین نمونه‌ی مسافربری 747 دو سال پیش به تولید رسید. اما از سوی دیگر، نمونه‌های باری 747 حتی پس از سال 2021 نیز تولید خواهند شد و می‌توان گفت که جامبوجت پیر بوئینگ، با وجود سن بالا در مجموع توانسته رقیب اروپایی خود را شکست دهد.

http://www.RaheNou.ir/fa/News/60122/ایرباس-تولید-هواپیمای-غول‌پیکر-A380-را-خاتمه-می‌دهد
بستن   چاپ