راه ترقی
Project xCloud؛ هرآنچه باید درباره سرویس گیمینگ ابری مایکروسافت بدانید
يکشنبه 19 خرداد 1398 - 00:42:01
راه ترقی - فاصله‌ی زیادی تا رونمایی پرجزئیات از پروژه‌ی xCloud‌ در رویداد E3 نداریم. در این مطلب سعی کردیم تمام اطلاعات مربوط‌به این سرویس را پوشش دهیم.

جاه‌طلبی مایکروسافت در حوزه گیمینگ تنها به کنسول ایکس‌باکس و بازی‌های انحصاری آن خلاصه نمی‌شود. سال گذشته، این شرکت از پروژه‌ای تحت‌نام xCloud رونمایی کرد که محدودیت‌های سخت‌افزاری را به‌واسطه قدرت بالای پلتفرم ابری آژور کنار می‌زند. ردموندی‌ها به‌دنبال این هستند تا آینده دنیای گیم را نه‌فقط در قالب کنسول‌ها، بلکه در چارچوبی جدید و نوین دنبال کنند. مهم نیست قدرتِ سخت‌افزارتان چه‌قدر است و از چه دستگاهی استفاده می‌کنید؛ تنها با اتصال به اینترنت پرسرعت، می‌توانید بازی‌های ویدئویی روز را با بهترین کیفیتِ ممکن روی هر دستگاهی که دوست دارید، تجربه کنید. شکل‌گیری پروژه xCloud


مقاله‌های مرتبط:
همه‌چیز در مورد Stadia سرویس استریم بازی گوگل؛ تحول بزرگ جهان گیمینگ اطلاعات تکمیلی گوگل استیدیا منتشر شد؛ از قیمت و تاریخ آغازبه‌کار تا فهرست بازی‌ها
برخلاف انتظار، xCloud پروژه‌ی جدیدی نیست و مایکروسافت پیش از سال 2013 میلادی روی آن کار می‌کرده است. در سپتامبر 2013، وب‌سایت ورج در گزارشی، از نمایش داخلی یک دمو خبر داد که در آن، افراد می‌توانستند بازی‌های انحصاری ایکس‌باکس 360 نظیر هیلو 4 را روی ویندوزفون یا رایانه‌های ویندوزی تجربه کنند. ازآن‌موقع تا سال 2018، خبری از این پروژه نبود تا اینکه مایکروسافت در رویداد E3 2018 ، به‌صورت‌رسمی از این سرویسِ گیمینگِ ابری با نام رمز Project xCloud رونمایی کرد. ردموندی‌ها با نمایش یک تیزر ویدئویی، چشم‌انداز و هدف خود از این پروژه را به‌وضوح نشان دادند. در این ویدئو افرادی را می‌بینیم که با استفاده از گوشی‌ هوشمند سامسونگ یا تبلت‌ بازی‌های سنگینی چون فورتزا هورایزون 4 ، گیرز آو وار 4 ، هیلو 5 و کاپ‌هد را بازی می‌کنند؛ بازی‌های که قطعاً از توانِ پردازشی این دستگاه‌ها خارج هستند. برای تحقق این هدف، موارد بسیاری باید از نو مهندسی می‌شدند؛ از فشرده‌سازی تصاویر بگیرید تا شیوه مدیریت تأخیر (latency). طبق گفته‌ی مایکروسافت، پلتفرم قدرتمند و وسیع آژور بخشی از این مشکلات را از سرِ راه مهندسان برداشته است. هم‌اکنون در مراکز داده‌ی مایکروسافت که در نقاط مختلف جهان قرار دارند، بخش‌های مختص‌به پروژه xCloud تعبیه شده‌اند. رد‌موندی‌ها برای تأمین بارِ پردازشی، سخت‌افزارِ چهار ایکس‌باکس وان را درون یک کالبد با یکدیگر ترکیب کرده‌اند تا توانی فراتر از انتظار ارائه شود. پروژه xCloud؛ آینده دنیای بازی‌ها
فیل اسپنسر، رهبر بخش ایکس‌باکس در رویداد E3 سال گذشته ساخت کنسولِ نسلِ بعدی ایکس‌باکس را تأیید کرد؛ با‌این‌حال، دیگر به‌مانند گذشته، ساختِ کنسول بازی تنها جریان درآمدی مایکروسافت از بازی‌های ویدئویی نخواهد بود. مقاله‌های مرتبط:
مایکروسافت به سرویس استریم بازی Stadia گوگل واکنش نشان داد سرویس استریم بازی گوگل چگونه پنج صنعت مختلف را متحول می‌کند
غول دنیای نرم‌افزار به‌دنبال این است تا تعریفی فراتر از نسل‌بندی‌های فعلی کنسول‌ها را با سرویس گیمینگ ابری ارائه کند. اگرچه این شرکت پیش‌تر در سال 2013 نیز گامی جدی برای ورود به گیمینگ ابری برداشته بود؛ اما محدودیت‌های تکنولوژیک و هزینه‌ی بالای نگه‌داری از سرورها در‌آن‌زمان، مایکروسافت را مجبور به شکیبایی کرد. هم‌اکنون، ردموندی‌ها تیمی را به‌رهبری کریم چدری برای توسعه فناوری‌های گیمینگ مبتنی‌بر فضای ابری گمارده‌اند. این تیم به‌کمک پلتفرم آژور که در 54 منطقه و 140 کشور فعالیت می‌کند، قصد دارد بخش اعظمی از محدودیت‌های پیشین را کنار بزند. در‌حال‌حاضر در مرکز آژورِ سیاتل که فاصله‌ای سه‌ساعته با مقر اصلی مایکروسافت دارد، نخستین سخت‌افزار‌های xCloud قرار گرفته‌اند. توسعه‌دهندگان برای قرارگیری بازی‌هایشان روی سرور‌های xCloud‌ نیازی به هیچ‌گونه تغییری در کدنویسی ندارند؛ از‌این‌نظر، تمامی بازی‌های که از ایکس‌باکس پشتیبانی کنند، قادر به قرارگیری در فهرست بازی‌های پشتیبانی‌شده‌ی xCloud خواهند بود. باتوجه‌به گستردگی فهرست بازی‌های ایکس‌باکس و عدم نیاز بهینه‌سازی بازی‌ها، به‌نظر‌ می‌رسد که پروژه‌ی xCloud نسبت به سرویس استیدیا گوگل، راهی هموارتر برای جلب نظر کاربران در پیش خواهد داشت؛ البته برای ارائه تجربه بهتر روی دستگاه‌های نظیر تبلت و موبایل که از صفحات لمسی استفاده می‌‌کنند، شرکت‌ها می‌توانند با‌استفاده از API‌های Cloud Aware کنترل‌های لمسی روی دستگاه‌های قابل حمل فراهم کنند. پروژه xCloud؛ نوید‌دهنده قدرت
مایکروسافت با دنیای استریمینگ محتوا ابدا ناآشنا نیست. خرید‌های اخیر این شرکت ازجمله سرویس Mixer که استریم کم‌تأخیرِ محتوا را با کنترل‌ِ اشتراکی ارائه می‌دهد، دانش باارزشی در‌این‌حوزه برای ردموندی‌ها به‌ارمغان آورده است؛ همچنین استریم بازی‌های ایکس‌باکس ازطریق اپلیکیشن Xbox روی رایانه‌های ویندوز 10، بخشی دیگر از تجارب این شرکت را در حوزه‌ی یادشده نشان می‌دهد. هم‌اکنون بسیاری از گزارش‌ها به‌این‌موضوع اشاره می‌کنند که مایکروسافت به‌‌دنبال راهکاری تماماً مبتنی‌بر اینترنت نیست؛ بلکه ردموندی‌ها به‌دنبال این هستند تا برخی‌از اطلاعات به‌صورت محلی پردازش شود. باتوجه‌به اهمیت کنترل بازی در سرویس‌های استریم و اهمیتِ نبودِ تأخیر، انتظار می‌رود که مایکروسافت قسمت‌های مربوط‌به داده‌های ورودی کنترلر را از دیگر داده‌ها که مربوط‌به پردازش‌های گرافیکی سنگین می‌شود، جدا کند. اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد، باید انتظار کاهش قابل‌توجه و چشمگیر تأخیر را در استریمینگ ابری داشته باشیم. افزون‌بر مورد بالا، مایکروسافت پتنتی را ثبت کرده است که بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی درراستای کاهش زمان جا‌به‌جایی بین بازی‌ها را نشان می‌دهد؛ بدین‌ترتیب، xCloud باتوجه به الگوی مصرف گیمر، بازی بعدی که گیمر به‌سراغ آن خواهد رفت، پیش‌بینی می‌کند و داده‌های آن‌ را هم‌زمان در قسمتی از حافظه به‌جریان می‌اندازد؛ این‌گونه زمانی‌که گیمر قصد انجام بازی پیش‌بینی‌شده را داشته باشد، با زمانِ انتظارِ بسیار اندکی رو‌به‌رو می‌شود. پروژه xCloud؛ بازی در هرجا و هرچیز
مایکروسافت به‌دنبال این است تا به‌واسطه‌ی سرویس گیمینگ ابری، تجربه‌ی بازی‌ها را به‌ فراتر از اتاق نشیمن گسترش دهد و از‌این‌طریق به گیمر‌های بیشتری دسترسی پیدا کند. در دمو مایکروسافت، گوشی اندرویدی گلکسی اس 8 را مشاهده می‌کنیم که در‌حال‌ اجرای فورتزا هورایزون 4 است. باتوجه‌به اینکه هم‌اکنون در آستانه‌ی انقلاب 5G هستیم و دسترسی به اینترنت همراه در سال‌های آینده بسیار سریع‌تر از امروزه خواهد بود، تمرکز مایکروسافت روی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها قطعاً پیامد‌های مثبتی را به‌دنبال خواهد داشت. برنامه‌های مایکروسافت به‌همین‌جا ختم نمی‌شود؛ زیرا این شرکت در رویداد GDC 2019 از کیت مخصوص صفحات لمسی صحبت کرد که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا کنترلر لمسی را به‌سلیقه‌ی خود برای اجرای بازی‌ها روی دستگاه‌های لمسی طراحی کنند. پروژه xCloud؛ فهرست بازی‌ها
مقاله‌های مرتبط:
مایکروسافت: xCloud حداکثر 3500 بازی را ازطریق فضای ابری استریم می‌کند
تاکنون در دمو‌ها، اجرای بازی‌های انحصاری ایکس‌باکس وان نظیر گیرز آو وار 4، فورتزا هورایزون 4، هیلو 5: گاردینز، کاپ‌هد و... را مشاهده کرده‌ایم؛ همچنین بازی‌ رد دد ردمپشن 2 از شرکت راکستار نیز درجریان توضیحات فیل‌ اسپنسر نام‌ برده شد. با‌این‌حال، بازی‌های این سرویس تنها به نام‌های بالا خلاصه نمی‌شوند. طبق جدیدترین گفته‌ی مایکروسافت، xCloud همین‌حالا 3500 بازی را در فهرست خود جای داده است؛ رقمی خیره‌کننده که قطعا توان بسیاری را از مایکروسافت گرفته است. از‌آن‌جهت‌ که برای انتشار بازی‌ها در پلتفرم xCloud نیازی به تغییری در کدنویسی نیست؛ انتظار می‌رود که این فهرست با آغازِ فعالیت xCloud، بیش‌از‌پیش‌ گسترش پیدا کند. پروژه xCloud؛ آغازِ فعالیت
هنوز هیچ تاریخ دقیقی برای آغاز فعالیت سرویس xCloud اعلام نشده است؛ اما طبق گفته‌های قبلی، انتظار می‌رود امسال فاز آزمایشی عمومی این سرویس دردسترس قرار گیرد. در سال 2017، فیل‌ اسپنسر از انتشار سرویس گیمینگ ابری مایکروسافت حداکثر تا سه‌ سالِ آینده خبر داد؛ با‌این‌اوصاف، انتظار می‌رود که سال 2020 تاریخ آغاز رسمی فعالیت سرویس xCloud باشد. با‌این‌حال، در کنفرانس E3 پیشِ‌رو، قطعا جزئیات و اطلاعات بیشتری درباره سرویس یادشده ارائه خواهد شد. نظرتان درباره پروژه xCloud چیست؟ به‌نظرتان مایکروسافت چه‌مزیتی نسبت به رقبا خواهد داشت؟ آیا به‌باورتان، گیمینگ ابری می‌تواند آینده دنیای بازی‌ها را شکل دهد؟ دیدگاه خود را در‌این‌باره با ما و دیگر کاربران زومیت به‌اشتراک بگذارید.

http://www.RaheNou.ir/fa/News/66122/Project-xCloud؛-هرآنچه-باید-درباره-سرویس-گیمینگ-ابری-مایکروسافت-بدانید
بستن   چاپ