راه ترقی
تخصصي شدن رسانه ها، به جذب مخاطب کمک مي کند/ هدف نظام رتبه بندي رسانه ها، ايجاد عدالت رسانه اي است
شنبه 20 آذر 1395 - 1:19:30 PM
آريا
راه نو- دکتر حسين انتظامي معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد در بازديد از بخش هاي مختلف خبرگزاري آريا،  با اشاره به رشد استفاده از فناوري هاي نوين ارتباطي، به تغيير الگوي مصرف رسانه‌اي اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با تغيير الگوي مصرف رسانه‌اي مشاهده مي‌کنيم که رسانه‌هاي جمعي به معناي سنتي راديو و تلويزيون و مطبوعات با تهديد جدي مواجه هستند اما در بين رسانه‌هاي جمعي و سنتي سه دسته با تهديد کمتري مواجه هستند و مي‌توانند براي بقاي خود فرصت ايجاد کنند.
به گفته انتظامي، دسته اول شامل رسانه‌هايي است که در حوزه بين المللي فعاليت دارند، و دسته دوم را رسانه‌هاي محلي و روزنامه هايي که براي يک شهر کار مي کند، تشکيل مي‌دهد.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: اما دسته سوم شامل رسانه‌هاي تخصصي و اختصاصي است مانند روزنامه دنياي خودرو، سلامت و ...، يا شبکه تلويزيوني که فقط به يک موضوع مانند ورزش و ... مي‌پردازد و هر چه رسانه‌ها در موضوعي، دقيق‌تر و تخصصي‌تر شوند توفيق آنها براي ادامه فعاليت بيشتر است.
وي افزود: بر همين اساس تخصصي شدن رسانه ها، کمک بسيار زيادي به جذب و افزايش مخاطبان خواهد کرد ضمن اينکه استفاده درست از فناوري هاي نوين ارتباطي تا حدود زيادي مي تواند بحران مخاطب را براي رسانه ها کاهش دهد.
معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، پايه ايجاد نظام رتبه بندي در ميان رسانه ها با استفاده از ظرفيت صنوف را، ايجاد عدالت رسانه اي دانست و تاکيد کرد: تمام فعاليت هاي معاونت مطبوعاتي بر اساس طرح رتبه بندي طراحي و اجرا مي شود، ضريب کيفي نشريات، رتبه روزنامه ها و خبرگزاري ها و همچنين پايگاه هاي خبري، ملاک همکاران ما براي ارائه خدمات مختلف در معاونت مطبوعاتي است. پرداخت يارانه مستقيم، يارانه طرح اشتراک، آگهي هاي دولتي و ساير برنامه ريزي ها، بر اساس نتايج طرح هاي رتبه بندي صورت مي گيرد.
وي با بيان اينکه شاخص هاي طرح هاي رتبه بندي در گروه هاي مختلف رسانه اي (روزنامه ها، خبرگزاري ها و پايگاه هاي خبري) توسط اهالي رسانه تعيين و اجرا شده، افزود: پايبندي به ميثاق هاي حرفه اي و رتبه بندي، يکي از عوامل اصلي توسعه مطبوعات در هر کشوري محسوب مي شود که به سالم سازي فضاي رسانه اي نيز بسيار کمک مي کند. ضمن اينکه توزيع امکانات مادي و معنوي بر اساس نتايج رتبه بندي مورد قبول اهالي رسانه، انجام مي شود.
معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد در خصوص تقويت جايگاه رسانه هاي داخلي در فضاي منطقه اي و بين المللي نيز تاکيد کرد: رعايت اصول حرفه اي، تخصصي شدن خبرنگاران و تسلط به زبان هاي خارجي در کنار استفاده از ظرفيت ديپلماسي رسانه اي در اين موضوع بسيار اهميت دارد. «تقويت مباني آموزشي، خواهرخواندگي ميان رسانه‌ها، توليدات مشترک، انتقال تجريبات موفق و ديدارهاي کاربردي» از جمله موضوعاتي است که مي توان در رفت‌وآمدهاي رسانه‌اي به آن دست يافت که در سالهاي اخير اعزام تيم هاي رسانه اي به کشورهاي ديگر و ميزباني از هيات هاي رسانه اي کشورهاي ديگر در اين جهت بوده است.

http://www.RaheNou.ir/fa/News/7900/تخصصي-شدن-رسانه-ها،-به-جذب-مخاطب-کمک-مي-کند--هدف-نظام-رتبه-بندي-رسانه-ها،-ايجاد-عدالت-رسانه-اي-است
بستن   چاپ