راه ترقی
اجماع نظرسنجي‌ها بر دور دوم انتخابات است
يکشنبه 24 ارديبهشت 1396 - 12:31:41 PM
آريا
راه نو- داغ شدن رقابت هاي انتخاباتي همزمان با برگزاري سومين دوره از مناظره هاي تلويزيوني بين کانديداهاي شش گانه رياست جمهوري کشورمان باعث توجه بيش از پيش رسانه هاي عرب زبان به انتخابات ايران شده است.
الميادين: مناظره هاي تلويزيوني و فضاي آزادي سياسي در کشور
پايگاه خبري شبکه الميادين در گزارشي نوشت که ناظران اعتقاد دارند که مناظره‌هاي تلويزيوني بين کانديداهاي دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران از آغاز برگزاري در سال 2009 تاکنون نقش اساسي و روزافزون در تعيين‌ فرد پيروز در رسيدن به جايگاه رياست جمهوري داشته است. مناظره پاياني و سوم تلويزيوني که ديروز بين نامزدهاي شش‌گانه برگزار شد ، باوجود کشمکش‌ها و اتهام‌زني‌هاي شديدي که همراه بود و گاهي اين کشمکش‌ها فراتر از حد انتظار بود ، اما همين نشان از تمايل دستگاه حاکمه جمهوري اسلامي براي پذيرش ديدگاه‌هاي طرف مقابل و اذعان به عدم امکان تسلط يکي از شاخه‌ها بر حاکميت مؤسسات کشوري است. اين مناظره ها نقش مهمي در توسعه فضاي آزادي‌هاي سياسي در کشور داشته و روند انتقال قدرت اجرايي کشور را تسهيل مي‌کند.
اين گزارش مي‌افزايد که افکار عمومي مردم ايران از بررسي مناظره‌هاي تلويزيوني که عصر ديروز جمعه برگزار شد، به اين نتيجه رسيدند که اختلاف آشکاري در ميان نامزدهاي انتخاباتي در نحوه مديريت دولت به ويژه در ابعاد اقتصادي و مسائل مربوط به معيشت شهروندان وجود دارد. اين در حالي است که گفتمان تمامي نامزدها مبتني بر اين ديدگاه است که هدف آنها خدمت به طبقات فقير و کم درآمد بود و آنها به دنبال از بين بردن مشکل بيکاري و فعال سازي سرمايه‌گذاري‌ها و افزايش فرصت‌هاي شغلي و بهبود صنايع داخلي هستند.

اجماع نظرسنجي‌هاي متناقض به رفتن انتخابات به دور دوم
اين مناظره ها طبعاً در تعيين رويکرد رأي‌دهندگان و هويت کانديداي اصلح تأثيرگذار خواهد بود. اين بدان معني نيست که بعد از اين مناطره ها ماهيت رئيس‌جمهور انتخاب و آينده مشخص شده باشد، به ويژه در شرايطي که مراکز مستقل و بي‌طرفي براي نظرسنجي وجود ندارد و نظرسنجي‌هاي صورت گرفته از سوي مراکز و مؤسسات مختلف در پي هر يک از مناظره‌هاي تلويزيوني تفاوت‌هاي قابل توجهي در ميزان آراء نمايندگان اصلي يعني حسن روحاني و محمدباقر قاليباف و سيدابراهيم رئيسي دارند. اين تفاوت‌ها بسته به رويکردهاي سياسي و جهت‌گيري‌هاي مراکزي که اين آمار را ارائه مي‌دهند، متفاوت است و هر کدام از آنها سعي دارند کانديدايي که براي آن کار مي کنند را جلوتر از ديگران نشان دهند. با اين وجود نکته اساسي تمام نظرسنجي‌هاي صورت گرفته اين است که هيچ‌يک از نامزدهاي کنوني نمي‌توانند از سد 50 درصد آراء انتخاباتي - که لازمه پيروزي در دور اول انتخابات است - عبور کنند.
سايت خبري الان: شدت لحن روحاني در دور سوم مناظرات
سايت خبري اخبار الآن نيز با اشاره به برگزاري سومين دوره مناظره انتخاباتي تأکيد کرد که حسن روحاني براي رسيدن به دومين دوره رياست جمهوري چهار سال در ايران اين هفته لحن خود را شديد تر کرده بود و تلاش داشت رقابت موجود را رقابت بين آزادي و سرکوب نشان دهد، اما رويکردهاي اقتصادي در اين مناظره خود را به مسايل ديگر تحميل کرد.
ناظران و تحليلگران مسائل داخلي ايران معتقدند که مناظره ديروز مي‌تواند نقشي تعيين‌کننده در زمينه نتايج انتخابات داشته باشد و ماهيت رئيس‌جمهور آينده را مشخص کند، به ويژه در شرايطي که انتخابات در رابطه با مسايل اقتصادي بود که از مهم ترين اولويت هاي رأي دهندگان است.

عمان نيوز: رأي شکننده و نگراني هاي روحاني
پايگاه خبري عمان مي نويسد که روحاني نگران اين موضوع است که تعداد اندکي از کساني که در دوره قبل به وي رأي داده اند، از او رويگردان شوند، اين رويگرداني مي‌تواند در نتيجه از بين رفتن آمال و آرزوهاي آنها در رابطه با فوايد اقتصادي مستقيم رفع تحريم‌ها و کندي شاخص‌هاي تغييرات اجتماعي در جامعه باشد. روحاني در سال 92 اندکي بيش از 50 درصد از مجموع آراء را به خود اختصاص داد و رويگردان شدن تعداد اندکي از هوادارانش باعث خواهد شد که انتخابات به دور دوم کشيده شود، اين در حالي است که در دور دوم يک نامزد اصول‌گرا مي‌تواند تمامي آراء حاميان اين جريان را به دست آورد.

النهار: نقش شبکه‌هاي اجتماعي در انتخابات ايران
پايگاه خبري النهار در مطلبي با اشاره به تبليغات موجود در سايت‌هاي اينترنتي نوشت که اين تبليغات در سايت اينستاگرام به صورت مستمر دنبال مي‌شود و شهروندان و بيشتر مسئولان کشور صفحات خود در سايت‌هاي فيس بوک و توئيتر را به‌روزرساني مي‌کنند، اما فعاليت‌هاي موجود در اينستاگرام پررنگ تر است.
بر اساس اين گزارش هر کدام از نامزدهاي رياست جمهوري سايتي رسمي در اينستاگرام دارند که تبليغات انتخاباتي و فعاليت‌ها و شعارهاي خود را در آن درج کردند. پيگيري‌کنندگان اين صفحات نيز واکنش‌هاي خود را نسبت به اين مطالب درج مي‌کنند. به نظر مي‌رسد سايت ها و رسانه هاي مربوط به جريان اصولگرا فعاليت بيشتري در اين عرصه از خود نشان مي‌دهند و اينستاگرام اخيرا به تريبون رسمي تبليغات کانديداهاي اصول‌گرا تبديل شده است که رتبه اول در اختيار ابراهيم رئيسي توليت آستان قدس رضوي و رتبه دوم در اختيار محمد باقر قاليباف شهردار تهران قرار دارد. اصولگرايان روحاني را به عدم تحقق دستاوردهاي اقتصادي و فساد در ميان افراد دولت متهم مي‌کنند و در مقابل حاميان دولت نيز همچنان از برجام به عنوان بزرگ‌ترين دستاورد دولت نام مي برند.

تلگرام از ديگر سايت هاي اجتماعي فعال است که بنابر آمارهاي رسمي در سال 2015 ميلادي 23 ميليون ايراني از اين نرم‌افزار استفاده مي‌کردند. اين رقم در سال 2016 به 45 ميليون نفر رسيده است و تعداد افرادي که از تلگرام استفاده مي‌کنند ، همچنان در حال افزايش است.
نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري در شبکه تلگرام نيز کانال‌هاي مخصوص به خود را دارند که شعارها و مواضع و آخرين اخبار انتخاباتي مربوط به خود را در آن منتشر مي کنند. بسياري از کانال هاي سياسي در تلگرام همان مأموريت اينستاگرام را دنبال کرده و به دنبال تضعيف رقباي خود هستند. همچنين برخي کانال‌هاي تلگرام سياسي نيستند ، اما امروزه مملو از اخبار انتخاباتي شده‌اند. برخي از آنها گرايش‌هاي کمدي دارند و شعارهاي نامزدهاي انتخابات را به روشي کمدي مطرح مي کنند. همچنين گرايش‌هاي مردمي در تلگرام نظير اينستاگرام دنبال مي‌شود. گروه هاي مختلف سياسي در ايران از مردم اين کشور دعوت مي‌کنند تا در انتخابات شرکت کنند تا بتوانند بهترين نامزد را انتخاب کنند.

http://www.RaheNou.ir/fa/News/9076/اجماع-نظرسنجي‌ها-بر-دور-دوم-انتخابات-است
بستن   چاپ