راه ترقی
خطاي انساني علت حادثه مترو طرشت/ بازجويي از راهبر قطار که سيستم کنترلي را خاموش کرده بود
چهارشنبه 17 خرداد 1396 - 11:56:31 AM
ايسنا

اقبال شاکري در تشريح جزييات حادثه عصر روز گذشته مترو طرشت که منجر به مجروحيت حدود 50 نفر از شهروندان شده بود، گفت: از روز گذشته کارشناسان مترو در حال پيگيري ابعاد و چرايي اين حادثه هستند و بررسي‌هاي اوليه نشان داده که خطاي سيستم و همچنين خطاي انساني علت بروز اين حادثه بوده است.

وي با بيان اينکه يکي از سيستم‌هاي کنترلي به نام ATP ارور داده و راهبر قطاري که از مترو صادقيه مي‌آمده بدون رعايت دستورالعمل مربوطه و بدون اطلاع به اتاق فرمان سيستم مذکور را خاموش مي‌کند، گفت: سيستم ATP، سيستم خودکنترلي توقف قطار در صورت مشاهده موانع است که متاسفانه راهبر بدون هماهنگي با اتاق فرمان اين سيستم را خاموش کرده بود.

به گفته رييس کميته عمران شوراي شهر تهران، از آنجايي که در هنگام ورود به ايستگاه طرشت، يک قوس داريم، راهبر از نظر فيزيکي نتوانسته بود که چندصد متر زودتر قطار را رويت کند، اما به دليل سرعت کم قطار به هنگام عبور از قوس ، خوشبختانه شدت برخورد کاهش مي‌يابد، اما به دليل خاموش کردن سيستم کنترلي قطار خود به خود توقف نمي‌کند.

شاکري با بيان اينکه بارها عنوان کرده‌ايم که به علت کمبود شديد واگن قطارها و تقاضاي سفر زياد، مسئولان مترو مجبور هستند که از حداکثر ظرفيت قطارهاي موجود استفاده کنند، گفت: وقتي فشار به ناوگان به دليل پاسخگويي به تقاضاي سفر افزايش مي‌يابد، ناخودآگاه ضريب خطا نيز افزايش مي‌يابد اما آنچه که مهم است اين است که راهبر قطارها آموزش‌هاي لازم را ديده‌اند و در مقابل هر اتفاق بايد براساس يک دستورالعمل فعاليت کنند و نبايد بدون اطلاع نسبت به تغيير دستگاه‌ها و يا خاموش کردن آنها اقدام کنند.

رييس کميته عمران شوراي شهر تهران با بيان اينکه کارکنان مترو تمام تلاش خود را انجام مي‌دهند تا با وجود کمبود شديد واگن و منابع مالي خدمات‌رساني بهتري به مردم داشته باشند، گفت: در حال حاضر براي همگان جاي سوال است که چرا راهبر قطار سيستم کنترلي را خاموش کرده و مسوولان مربوطه در حال بازجويي پرونده از اين فرد هستند.


http://www.RaheNou.ir/fa/News/9232/خطاي-انساني-علت-حادثه-مترو-طرشت--بازجويي-از-راهبر-قطار-که-سيستم-کنترلي-را-خاموش-کرده-بود
بستن   چاپ