آخوندي خبر داد: تبديل آزادراه تهران - شمال به بزرگترين کارگاه سازندگي کشور
شنبه 27 خرداد 1396 - 3:31:54 PM
آريا
|
|
راه نو- عباس آخوندي، امروز شنبه در بازديد معاون اول رئيس جمهوري از آزاد راه
تهران- شمال گفت: در منطقه يک همه کارگاهها به صورت پرتلاش فعالند و تلاش
ميکنيم قطعه نخست در کمتر از 40 کيلومتر براي استفاده مردم آماده شود.
وي
عنوان کرد: در منطقه دو نيز کار آغاز شده و منتظر نماندهايم عمليات
اجرايي منطقه يک اين آزادراه به پايان برسد و اکنون پيشرفت فيزيکي تونل
شرقي البرز به بيش از 47 درصد رسيده است.
آخوندي با بيان اينکه وجود
تونلهاي بزرگ اصليترين بحث در منطقه 2 آزاد راه است، ادامه داد: بزرگترين
تونل ايران به طول 6400 متر در اين قطعه قرار دارد و براي آماده سازي
تونلهاي اين آزادراه 10 برابر بيش از حد متوسط عمليات لاينينگ انجام
ميشود.
وي گفت: همزمان با منطقه 2 کار خود را در منطقه 3 نيز آغاز
خواهيم کرد، اما کار در اين منطقه بسيار سخت بوده و پيچيدگيهاي زيادي دارد
و براي بررسيهاي مسائل مهندسي و تامين مالي و اجراي عمليات آن با يک شرکت
کرهاي و سه شرکت چيني در حال مذاکره هستيم.
وزير راه و شهرسازي
خاطرنشان کرد: با توجه به هزينه زيادي که در آزاد راه تهران- شمال انجام
ميشود، مقوله معماري آن از اهميت زيادي برخوردار است و براي نخستين بار
معماري مسير و ايمني بسيار بالاي آن مورد توجه قرار گرفته است.
آخوندي
تاکيد کرد: استفاده از فناوريهاي جديد بهويژه پوشش بتني در اين آزادراه
مورد توجه قرار گرفته است که هزينههاي نگهداري راه را بسيار پايين
ميآورد.
وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: در آزادراه تهران- شمال
کفسازي بتني درنظر گرفته شده است. لذا زيراساس با کفسازي بتني متناسب شده
که در واقع يک فناوري جديد در کشور مورد استفاده قرار گرفته است.
وي افزود: با توجه به حجم سرمايهگذاري صورت گرفته مباحث ايمني و معماري نيز مدنظر قرار گرفته است.
آخوندي
در ادامه گفت: اين نکته مهمي است به طور مثال درتونلي به طول 4900 متر ما
کل سطح تونل را به صورت دو پوشه اجرا کرديم تا در زمان آتش سوري و حريق
بتوانيم از اين طريق مردم را از داخل تونل نجات دهيم.
به گفته وزير راه و شهرسازي اجراي تونل دوپوشه براي اولين بار درکشور در آزادراه تهران - شمال انجام ميشود.
اين
عضو کابينه دولت تدبير و اميد با بيان اينکه برخي از اقدامات در ارتفاعات و
همسطح جاده درحال انجام است، گفت: با توجه به انجام عمليات حفاري و
تونلينگ همچنين وجود چند روستا درميانه راه بايد مراقب باشيم مشکلي براي
ساکنين در زمان انفجار پيش نيايد لذا با تمام سختيها کار مهندسي بزرگي
درحال انجام است.
وي خاطرنشان کرد: درحالي که پيش از اين پروژه دراختيار
پيمانکاران خارجي بود اما اکنون شاهد فعاليت پيمانکاران ايراني در
آزادراه تهران - شمال هستيم و تنها براي برخي فعاليتهاي مهندسي و نظارتي
از مشاوران خارجي استفاده ميکنيم.
قطعه يک آزاد راه تهران - شمال به
طول 32 کيلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهيد همت شروع و با عبور از
مناطق کن، سولقان و امامزاده عقيل و تونل تالون و دره لانيز به سه راهي
شهرستانک ميرسد.
با افتتاح اين قطعه قسمتي از راه فعلي که از طريق کرج
ميگذرد حذف و مسير تهران به شمال حدود 60 کيلومتر کوتاه ميشود و شرکت
ساخت و توسعه زيربناهاي حملونقل و شرکت آزادراه تهران - شمال در صدد است
اين قطعه تا اوايل تا بستان 1396 زير بار ترافيک برود. اين قطعه 32
کيلومتري داراي 16 پل و 32 هزار متر تونل رفت و برگشت است.
آزادراه
تهران - شمال طراحي و معماري آن به گونهاي انجام شده است که هموطنان هنگام
رانندگي در تمام مسير آن از زيبايي هاي اين آزادراه لذت خواهند برد.
براي
آماده سازي اين آزادراه 123 کيلومتري در مجموع بايد 145 تونل در باند رفت و
برگشت اين مسير بين استان تهران و مازندران به طول تقريبي 88 کيلومتر
ساخته شود و تعداد پلهاي بزرگ اين مسير در باند رفت و برگشت نيز 97 پل به
طول حدود 13 کيلومتر است و با شيب 6 درصدي جاده، تردد در اين محور بيش از
35 درصد کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.
براي ساخت اين آزاد راه بهخصوص در
قطعه يک آن مشکلات زيادي در خصوص زمينهاي معارض وجود داشت که خوشبختانه با
همکاري تمام دستگاههاي اجرايي، وزارت راه و شهرسازي و بنياد مستضعفان
مشکلات مربوط به زمينهاي معارض اين منطقه حل شد و شرکت آزادراه تهران -
شمال که وابسته به بنياد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازي در نظر دارد با
احداث قطعات دو و سه در نهايت اين آزادراه در سال 99 به بهره برداري کامل
برسد.
http://www.RaheNou.ir/fa/News/9310/آخوندي-خبر-داد--تبديل-آزادراه-تهران---شمال-به-بزرگترين-کارگاه-سازندگي-کشور
|