بزرگنمايي:
محمدرضا باهنر که در نشست خبري ماهانه جامعه اسلامي مهندسين سخن ميگفت با بيان اينکه «اعضاي اين کميسيون ويژه ظرف يکي دو هفته آينده انتخاب مي شوند» از برگزاري جلسهاي بين حداد عادل، علي لاريجاني و خودش براي بررسي ترکيب اين کميسيون خبر داد و گفت: تلاش ميشود اين فراکسيون ترکيبي از اعضاي فراکسيون رهروان ولايت، اصولگرايان و اصلاحطلبان مجلس باشد.
وي همچنين با تأکيد بر اينکه «نبايد توافق هستهاي به چالشي براي ايجاد افتراق تبديل شود» از فعالان سياسي خواست اين موضوع را دستمايهاي براي رقابتهاي انتخاباتي نکنند.
انتخابات مجلس خبرگان نبايد سياسي شود
دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين در اين نشست خبري در پاسخ به سوالي درباره انتخابات مجلس خبرگان که قرار است اواخر سال جاري برگزار شود، گفت: همه انتخاباتي که در کشور برگزار شده جزو افتخارات جمهوري اسلامي ايران بوده است. در کشور ما همه مسئولان يا با رأي مستقيم مردم و يا با يک واسطه انتخاب ميشوند. لذا رأي مردم بالاترين قدرت در نظام سياسي ايران است. طبيعتاً در همه انتخاباتها هم بايد شادابي و طراوت وجود داشته باشد.
اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به مصوبه مجمع براي برگزاري همزمان برخي انتخاباتها، ادامه داد: بر اين اساس در پايان سال جاري انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شوراي اسلامي برگزار ميشود. طبيعتاً در همه انتخاباتها قانون و مقررات حاکم است و هرکسي وارد عرصه انتخابات ميشود بايد اين قوانين را بپذيرد، ما همواره رقبا را دعوت به حضور در انتخابات کرديم و از اصلاح طلبان ميخواهيم در انتخابات حضور يابند اما همه بايد شرايط را بپذيرند.
باهنر با تأکيد بر اينکه نبايد انتخابات مجلس خبرگان سياسي شود، افزود: مأموريت مجلس خبرگان مأموريت خطير و سنگيني است و اين مجلس پشتوانه ولايت فقيه است. تأکيد ما اين است که در انتخابات مجلس خبرگان مسائل را سياسي نکنيم. ممکن است عدهاي خواب آشفته ببينند اما ما بايد مواظب باشيم که خواب آشفته آنها تعبير نشود. البته خيال ما از نتيجه انتخابات خبرگان راحت است اما با انسجام نبايد کاري کنيم که اين انتخابات دوقطبي شود.
نايب رئيس مجلس در بخش ديگري از اين نشست خبري درباره توافق هستهاي اخير و مذاکرات، گفت: مسأله هستهاي از مسائل خطير و مهم بوده و مجموعه نظام و در رأس آن رهبري با درايت و حساسيت اين مسأله را مديريت کردهاند و اکنون اين موضوع به جاي مناسبي رسيده است. البته مراحل قانوني هم دارد که هم مجلس بايد آن را بررسي کند و هم شوراي عالي امنيت ملي و در واقع بايد مسيرهاي قانوني را بگذراند.
وي با تأکيد بر اينکه مسأله هستهاي نبايد تبديل به نقطه افتراق در کشور شود، افزود: اين مسأله يک مقوله ملي است و با امنيت، مصالح و منافع ملي ارتباط پيدا ميکند لذا نبايد به چالشي براي ايجاد افتراق تبديل شود. البته در آمريکا بين جمهوريخواهان و دموکرات ها اختلافي درباره توافق هستهاي وجود دارد که البته برخي آن را دعواي زرگري ميدانند اما در کشور ما اين توافق نبايد محل اختلاف باشد.
باهنر ادامه داد: مسأله هستهاي مقولهاي نيست که مجلس يک طرف و دولت در طرف ديگر قرار گيرد بلکه انشاءالله هر تصميمي قرار است گرفته شود حتماً تصميم يکپارچه خواهد بود. توصيه ما اين است که اين موضوع را به دستمايهاي براي انتخابات آينده تبديل نکنيم و آن را وارد رقابتهاي انتخاباتي نکنيم.
اين نماينده مجلس با اشاره به تصويب تشکيل کميسيون ويژه بررسي توافق هستهاي در مجلس، ادامه داد: اعضاي اين کمسيون ظرف يکي دو هفته آينده انتخاب ميشوند. جمعبندي ما در مجلس اين بوده که اعضاي کميسيون ويژه ترکيبي از همه جريانات سياسي از فراکسيون رهروان ولايت، اصولگرايان و اصلاح طلبان باشند تا جمعبندي جامع و مانعي وجود داشته باشد.
باهنر با بيان اينکه پيش از اين مصوبه مجلس براي الزام دولت به حفظ دستاوردهاي هستهاي با بيش از 95 درصد رأي نمايندگان به تصويب رسيده، يادآور شد: انشاءالله بررسي تفاهمنامه هستهاي در مجلس هم قرار است به همين ترتيب باشد يعني بحثهاي کارشناسي در اين باره انجام ميشود اما آنچه از مجلس صادر ميشود تصميم جامع و مانعي خواهد بود که اکثريت قريب به اتفاق نمايندگان روي آن توافق دارند.
وي در پاسخ به سوالي درباره جبهه پايداري نيز گفت: جبهه پايداري از جريانات فعال در کشور است و ما آن را در زمره جبهه بزرگ اصولگرايي ميدانيم. تلاش ما اين است که همه اصولگرايان را به ائتلاف وارد کنيم. البته منظور ما از ائتلاف وحدت فلسفي نيست. بلکه ميخواهيم در يک کار سياسي مشارکت کنيم و به نقطه تعادلي برسيم. البته چشمانداز ما وحدت 100 درصدي اصولگرايان است اما ممکن است به اين عدد نرسيم. اين وحدت و ائتلاف هم بدان معنا نيست که همه طرفدار جبهه پايداري يا يک جريان ديگر شوند. ممکن است اختلاف نظرهايي باشد اما بايد روي نقاط مشترک کار کرد و نه نقاط افتراق.
دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين درباره فعاليت طيف احمدي نژاد در انتخابات آينده مجلس نيز گفت: احمدي نژاد و مجموعه طيفي که با ايشان کار ميکنند تعريف حقوقي واحدي ندارند. بلکه طيفهاي متنوعي از درون آنها به وجود آمده. عدهاي در دولت نهم با ايشان کار کردند و بعد جدا شدند، عدهاي تا آخر با ايشان کار کردند و بعد از دولت دهم ارتباطي با ايشان نداشتند و عدهاي آقاي احمدي نژاد را به فرض قطع ارتباط با مشايي و عدهاي ديگر احمدي نژاد را با مشايي قبول دارند. اينها فعاليتهايي دارند و سعي ميکنند در استانها هم نيروهايشان را جمع کنند اما اين نيروها در يک کفه ترازو قرار نميگيرند. اگرچه ما ميتوانيم با برخي از اينها کار کنيم.
باهنر فتنه و طرفداران فتنه و انحراف و طرفداران انحراف را خط قرمز مجموعه اصولگرايي عنوان و خاطرنشان کرد: ما به هيچ وجه با اين دو گروه نميتوانيم مشارکتي داشته باشيم.
وي درباره شوراي همگرايي اصولگرايان نيز خاطرنشان کرد: در طول چند دوره اخير اصولگرايان هماهنگهايي را با يکديگر با اسامي مختلف داشتهاند. در حال حاضر جامعه روحانيت تلاش ميکند که اين همسويي را ادامه دهد و با طيفهاي مختلف اصولگرايي مذاکره ميکند که اميدواريم به سرعت به نتيجه برسد و همکاري منسجمي را انجام بدهد. البته رقابتها در حوزههاي انتخابيه کوچک شروع شده که لزوماً سياسي نيست و گاهي قومي و يا حتي جنسيتي است.
اين فعال سياسي اصولگرا درباره نقش ناطق نوري در انتخابات آينده نيز تصريح کرد: دوستان اصلاح طلب ما اصرار دارند بگويند آقاي ناطق اصلاح طلب است. ما مطمئنيم که فلز ايشان اصولگراست و از ايشان خواهش ميکنيم که فعاليت سياسي کنند. البته ايشان ميگويد تکليف شرعي نميکند که فعاليتي داشته باشد و گفته که حتماً کانديدا نميشود. اما ما ميگوييم مديريت کنند و فعاليت سياسي داشته باشند.
نايب رئيس در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه بيشتر به کدام فراکسيون سياسي مجلس (رهروان ولايت يا اصولگرايان) نزديک است، گفت: کسي که ميخواهد مجموعه يک طيفي را رهبري کند قاعدتاً اگر بنا باشد به يک طيف نزديک شود طيف ديگري را از دست ميدهد. بنابراين کسي که خودش رهبري ميکند بايد تلاش کند که طيفها به هم نزديک شوند. من هم نميتوانم به هيچ کدام آنقدر نزديک شوم که طيف ديگر نااميد شود.
وي درباره اينکه آيا توافق هستهاي بايد به تصويب مجلس برسد، گفت: در حالت عادي دو اصل قانون اساسي وجود دارد که بر اساس آنها همه معاهدات بينالمللي بايد به تصويب مجلس برسد. البته استثنائي هم وجود دارد. اصل 57 قانون اساسي اختيارات مطلقه رهبري است و شوراي عالي امنيت ملي که ترکيبي فاخر و سطح بالا دارد زير نظر رهبري است و مصوباتش نهايتاً پيشنهاد به رهبري است و آنهايي لازمالاجراست که مورد تأييد رهبري قرار گيرد.
نايب رئيس مجلس يادآور شد: در حالت عادي اگر شورا وارد مسألهاي نشود حتماً بايد مصوبه مجلس در معاهدات بينالمللي وجود داشته باشد اما اگر شورا وارد شود و رهبري مصوبه شورا را تأييد کند ضرورتي ندارد که به تصويب مجلس برسد. مجلس هم پيش از اين مصوب کرده بود که مقامات مذاکره کننده تفاهمنامه را تقديم مجلس کنند. ابته نظر ما اين بود که اين به شکل لايحه باشد. آقايان ظريف و صالحي هم در مجلس گزارش دادند و تفاهمنامه را تقديم مجلس کردند که البته تحت عنوان لايحه نيست. اما اين مانع از ورود مجلس به جزئيات برنامه نيست.
سعي ميکنيم مجلس تصميم جداگانهاي نگيرد
باهنر ادامه داد: سه راه پيش روي مجلس وجود دارد. يکي تأييد صددرصدي، دومي رد آن و سومي اصلاح آن. البته مقوله اصلاح پيچيده است و شايد عملياتي نباشد. بنابراين، قاعدتاً مجلس بايد با دقت به جمعبندي بله يا خير درباره توافق برسد. ما تلاش ميکنيم مجلس تصميم جداگانهاي نگيرد و مجموعه نظام با هم به يک نظر برسند.
وي در پاسخ به اينکه آيا اعلام رأي مجلس درباره توافق هستهاي قبل يا بعد از اعلام نظر کنگره آمريکا خواهد بود، گفت: اين موضوع را بررسي ميکنيم. در هر دو صورت منافع و مضراتي دارد. البته بحثي است که اگر قرار بود آنها زير اين توافق بزنند تا الان اين کار را ميکردند. به نظرم نهايتاً نتيجه بازي بايد برد- برد باشد و هيچ طرفي نبايد ببازد.
اين نماينده مجلس در پاسخ به سوال ديگري درباه لغو تحريم ها نيز خاطرنشان کرد: برداشتن تحريمها تحولاتي را به وجود ميآورد. البته معنايش الزام انجام معاملات نيست. تحريمها بدين معني بود که 5 کشور با شوراي امنيت قطعنامه ظالمانه عليه ايران تصويب کردند که خودشان معاملات با ايران نداشته باشند و ديگران هم اگر معامله کنند مجازات ميشوند. اين در حالي است که صدها کشور در دنيا آرزومند ايجاد ارتباط اقتصادي با ايران هستند. اما اگر بنا باشد مجازات شوند نميآيد. البته همين 5 کشور هم خودشان رقابت سنگيني براي برقراري ارتباط اقتصادي با ايران دارند. اما ما رفتار خصمانه اين کشورها را در زمان تحريم از ياد نميبريم و اگر قرار باشد به برخي رفتارها ناپسند گذشتهشان ادامه دهند ما هم رفتاري در خور آنها انجام ميدهيم.
دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين در پاسخ به سوالي درباره اظهارات يکي از نمايندگان در مورد اينکه اصلاح طلبان خط قرمز شوراي نگهبان هستند، گفت: در مجلس طيفهاي متنوعي وجود دارد، همان طور که در زمان مذاکرات برخي از آنها ميگفتند به به و برخي ميگفتند اه اه، برخي ميگفتند مملکت را فروختند و برخي آن را فتحالفتوح ميدانستند. اينها افراط است و صداي مجلس نيست. شايد يک حزب بتواند بگويد که خط قرمزش اصلاح طلبان هستند اما براي نظام اينطور نيست. بلکه خط قرمز نظام فتنه و انحراف است و اگر کسي بخواهد همه اصلاح طلبان را با چوب فتنه براند اين را ظلم ميدانم از آن طرف هم اگر قرار باشد همه اصلاح طلبان را منهاي ارتباط با فتنه بدانيم درست نيست شوراي نگهبان هم به وظايفش عمل ميکند.
باهنر در پاسخ به سوالي درباره تحقيق و تفحص از بنياد شهيد نيز گفت: تحقيق و تفحص خوبي صورت گرفته. تلاش ما در مجلس هم اين است که در اين قضاوتها به کسي ظلم نشود. ما نبايد در تحقيق و تفحص واژههاي گردي به کار ببريم که آدمهاي دست پاک هم با بقيه با يک چوب رانده شوند. اينکه آقاي زريبافان جلسه بگذارد و از خودش دفاع کند هم موضوعي طبيعي است و مهم اين است که نتيجه گزارش عالمانه، واقعگرايانه و عادلانه باشد.
وي در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران مبني بر اينکه گفته ميشود مجلس قرار است به شکل صوري توافق هستهاي را بررسي کند، گفت: تشکيل کميسيون ويژه براي بررسي توافق معنايش اين است که ميخواهيم توافق را جدي بررسي کنيم. حتي کميسيون امنيت مجلس اعتراض دارد که اين کار مربوط به اين کميسيون ميشود. البته هنوز بحث است که دولت مکلف است لايحه رسمي بدهد يا گزارش ارائه شده کافي است. اما اينکه مجلس ميخواهد صوري رسيدگي کند ظلم است و اينطور نيست.
باهنر مسأله هستهاي را از سياستهاي راهبردي کشور عنوان و خاطرنشان کرد: اين مقوله نبايد موجب اختلاف در کشور شود. در کميسيون ويژه بررسي توافق هستهاي هم تلاش ميشود دوستاني انتخاب شوند که هم آگاه و عالم باشند و تخصص لازم را داشته باشند و هم اين کميسيون ترکيبي از همه فراکسيونها باشد. چند روز قبل من و آقايان لاريجاني و حداد در اينباره مذاکره کرديم و تلاش ما اين است که اين کميسيون ترکيبي از فراکسيونهاي رهروان ولايت، اصولگرايان و اصلاح طلبان باشد.
نايب رئيس مجلس درباره پولهاي آزاد شده ايران بعد از اجراي توافق نيز گفت: اعداد مختلفي در اين زمينه گفته شده است. مثلاً داراييهاي خارجي بانک مرکزي که اين جزو پولهايي نيست که دولت بتواند آن را خرج کند يا پولي که از نفت به دست ميآيد که 20 درصد مال صندوق توسعه و 14 درصد مال شرکت نفت است و 60 درصد به خزانه ميرسد. نهايتاً مبلغي که ميشود روي آن کار کرد نزديک 30 ميليارد دلار است. البته ما براي حل مشکلات توليد و اشتغال پولي بيش از اينها نياز داريم و بايد تلاشهاي ديگري در جهت جذب سرمايهگذاري خارجي و بالا بردن گردش مالي بينالملليمان داشته باشيم و مراقبت کنيم پولي که به کشور ميآيد صرف واردات کالاهاي مصرفي نشود چرا که اين به توليد ضربه ميزند.
دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين با گراميداشت سالگرد عمليات مرصاد به طراحي اين عمليات از سوي منافقين اشاره و خاطرنشان کرد: 25 سال از اين عمليات ميگذرد و سرنوشت کساني که به ملتشان خيانت کردهاند و دين، انسانيت و شرفشان را فروختند روشن است. آنها دربدرهايي هستند که براي هيچ يک از جوامع انساني پشيزي ارزش ندارند و بهترين دوستانشان صهيونيستهاي غاصب و آدمکش هستند.
وي با تسليت درگذشت جمعي از هموطنانمان در حادثه سيل گذشته، اظهار کرد: اينگونه حوادث نشان ميدهد ما در پيشبيني حوادث غيرمترقبه نقاط ضعف جدي داريم. از قوه قضائيه ميخواهيم به سرعت اين موضوع را رسيدگي کند و براي پيشگيري از تکرار اين حوادث تلخ در آينده اقدامات لازم انجام شود. البته هميشه احتمال وقوع حوادث غيرمترقبه وجود دارد اما مديريت بحران چطور در اين حوادث عمل کند و خسارتهاي ناشي از آن را به حداقل برساند.