راه ترقی

آخرين مطالب

ماموريت وليعهد جديد عربستان/ احتمال وقوع جنگ ميان ايران و عربستان سياسي

  بزرگنمايي:

راه نو- ملک سلمان با برکناري محمد بن نايف وليعهد عربستان ،محمد بن سلمان فرزند خود را به عنوان وليعهد جديد عربستان منصوب کرد. هر چند که پيش از اين هم قدرت به واقع در دست محمد سلمان بود و عملا او اداره عربستان را بر عهده داشت. وليعهد جديد عربستان باني جنگ يمن و کشتار مردم اين کشور بوده است واکنون با انتصاب وي به وليعهدي جديد گمانه زني ها در ارتباط با پيامدهاي به قدرت رسيدن او براي عربستان و منطقه در ميان تحليلگران و کارشناسان به بحث داغ تبديل شده است. انتصاب محمد سلمان که با چراغ سبز دولت آمريکا صورت گرفته و روابط گرم وي با ترامپ و آمريکا اين شائبه را پررنگ تر مي کند که محمد بن سلمان از سوي آمريکا و اسرائيل  به عنوان اهرم فشار بر ايران در نظر گرفته شده و اکنون با به قدرت رسيدن محمد سلمان همه چشم ها به تحولات پيشرو در خليج فارس معطوف خواهد بود.
نشريه تاگس سايتونگ (آلمان) در اين خصوص نوشت: وليعهد جديد عربستان موجب بروز تلاطم و جنجال خواهد شد. محمد بن سلمان، تبلور و نماينده قدرت طلبي خشونت آميز اين خاندان سلطنتي عربستان مي باشد. اگرچه او در نزد جوانان محبوب است، اما در منطقه به عنوان فردي جنجال برانگيز محسوب مي شود. وي فقط بر مبارزه براي برتري در منطقه و رقابت با ايران متمرکز مي باشد. او به تازگي در مصاحبه اي گفت حاضر نيست صبر کند تا ايران جنگ را به داخل عربستان سعودي بکشاند. او اطمينان حاصل خواهد کرد که اين جنگ در ايران صورت گيرد. به ظاهر دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا نيز از وليعهد عربستان پشتيباني مي کند. اين شاهزاده با جرد کوشنر، داماد وي ارتباط دوستانه و نزديک دارد.
خبرگزاري اسپوتنيک هم به نقل از سايت شبکه تلويزيوني "سي ان ان" درباره رويدادهاي اخير در رياض آورده است: نشانه هايي حاکي از آن وجود دارد که روابط متشنج با ايران فقط رو به وخامت خواهند بود. شاهزاده محمد در ماه مه در يک مصاحبه که بسياري از شبکه هاي تلويزيوني آنرا پخش کردند، اظهار داشت گفتگو با ايران بي معناست و توضيح داد رژيم شيعه در ايران تلاش مي ورزد جهان اسلام را تحت کنترل خود قرار دهد و عربستان هدف اصلي حملات اين رژيم است و با لحن شرورانه اي افزود:" ما منتظر آن نخواهيم ماند که نبرد در عربستان سعودي آغاز شود و به جاي آن چنان عمل خواهيم کرد که نبرد در داخل ايران رخ دهد".
خبرگزاري آريا در خصوص به قدرت رسيدن شاهزاده  محمد سلمان و پيامدهاي آن در منطقه با کارشناسان به گفتگو پرداخته است.

آيا احتمال جنگ ميان ايران و عربستان وجود دارد؟
جعفر قنادباشي، تحليلگرمسائل خاورميانه،در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي آريا در تحليل خود از پيامدهاي روي کار آمدن وليعهد جديد عربستان در منطقه گفت: انتخاب محمد بن سلمان به وليعهدي جديد عربستان پيامدهاي داخلي و منطقه اي را در پي دارد. به دليل آنکه عرف معمول در انتخاب وليعهد جديد شکسته شد، اين امر موجبات کاهش مشروعيت رژيم آل سعود در داخل عربستان را به دنبال دارد. با کاهش مشروعيت سيستم پادشاهي و افزايش رقابت ميان شاهزادگان تجربه نشان مي دهد که مخالفان از اين فرصت استفاده مي کنند و تحرکات بيشتري از سوي مخالفان در داخل عربستان و حتي در رده هاي نظامي و اجرايي ممکن است صورت گيرد و نارضايتي ها شدت يابد. از آنجا که محمد سلمان وزير دفاع و از قدرت نظامي برخوردار است و روحيه جنگي دارد ممکن است فضا را در داخل عربستان به سمت امنيتي شدن بکشاند که به طبع آن شمار مخالفان و زندانيان افزايش پيدا مي کند. به قدرت رسيدن محمد بن سلمان در ازاي پرداخت باج سنگين به ترامپ و خريد اسلحه بوده است که اين موضوع مردم عربستان را بسيار خشمگين مي کند. مسئله ديگري که موجب نارضايتي در داخل عربستان مي شود دوستي وليعهد با ترامپ است. ترامپ يک شخصيت منفور در جهان است و دوستي محمد بن سلمان با ترامپ ناخشنودي مردم را به دنبال دارد به ويژه آنکه ترامپ دوست اسرائيلي هاست و با ميانجي اسرائيلي ها به منطقه آمد.

عربستان در حدي نيست که وارد جنگ با ايران شود
حسين شيخ الاسلام،مشاور وزير امور خارجه در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي آريا در تحليل خود از تحولات داخلي عربستان و روي کار آمدن وليعهد جديد در اين کشور گفت: رژيم آل سعود از زمان روي کار آمدن ملک سلمان فقط شر و بحران آفريده است. کشتار مردم يمن و حادثه منا از جناياتي هستند که در اين سال ها از آل سعود ديده شده است و انتظاري جز شر از آنها نمي رود. اکنون نيز رژيم آل سعود در يک داد و ستد هنگفت مالي با ترامپ اقدام به تاجگذاري و وليعهدي محمد سلمان نموده است. سعودي ها اکنون نقش قوي براي آمريکايي ها در منطقه قائل شده اند و با روي کار آمدن وليعهد جديد عربستان که يک ديکتاتور بي خرد، کم سن وسال ،بي تجربه است، بيشترين لطمه را ملت عربستان خواهد ديد و جاي تاسف و نگراني است که سرنوشت ملت عربستان را چنين فرد جوان و نالايقي در دست مي گيرد

ماموريت بن سلمان باز کردن پاي آمريکا به تنگه هرمز است

حسين کنعاني مقدم،تحليلگر مسائل سياسي،در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي آريا در ارزيابي خود از تحولات پيشرو پس از روي کار آمدن وليعهد جديد عربستان، گفت: در چارچوب سناريوهايي که آمريکا و صهيونيست ها براي منطقه طراحي کرده اند از جمله شکل گيري يک ناتوي عربي- عبري- غربي، محمد سلمان به لحاظ روابطي که با رژيم صهيونيستي و آمريکا دارد، مهره اصلي اين سناريو است. بويژه با امضاي قرارداد تسليحاتي صد ميلياردي پس از سفر ترامپ به رياض، زمينه براي وليعهدي محمد سلمان ايجاد شد. اين رويداد تبعاتي را به همراه دارد. با توجه به تاريخ سياسي عربستان که همواره از طريق برادرها جانشين و وليعهد انتخاب مي شد، اين سنت شکني ملک سلمان و برکناري محمد نايف موجب مي شود در داخل عربستان جنگ قدرت بروز پيدا کند. محمد سلمان يک شخصيت جوان، بي تجربه و ماجراجو است که تنها تجربه وي جنگ يمن و سرکوب مردم اين کشور بوده است. تجربه وي در سياست و حکومت جناياتي بوده که در يمن مرتکب شده و به گفته رهبري بدتر از جنايت رژيم صهيونيستي است. محمد سلمان قطعا تابع سياست هاي آمريکا خواهد بود و بر اساس سناريوهايي که صهيونيست ها پي ريزي مي کنند، پيکان حمله به سمت ايران است.

ماموريت محمد بن سلمان اجماع سازي عليه ايران است
دکتر حسن هاني زاده، تحليلگر مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي آريا در خصوص پيامدهاي روي کار آمدن وليعهد جديد عربستان در منطقه گفت: برکناري محمد بن نايف و جايگزين کردن محمد بن سلمان به عنوان وليعهد عربستان برآيند سفر اخير ترامپ به رياض بود. آمريکايي ها احساس کردند مرگ پادشاه عربستان نزديک است از اينرو اصرار کردند که فرزند وي به عنوان وليعهد انتخاب شود. با توجه به ساختار و پيکره رژيم آل سعود و وجود شاهزادگان زياد در حاکميت، آمريکايي ها احتمال مي دادند پس از مرگ پادشاه انتقال قدرت به صورت سيال و آرام صورت نگيرد، لذا اصرار کردند که محمد بن سلمان که وابستگي زيادي به آمريکا، لابي صهيونيستي و اسرائيل دارد به عنوان وليعهد منصوب شود تا بتواند سياست هاي خود را به عربستان تحميل کنند. به همين دليل به نظر مي رسد سياست عربستان در آينده تهاجمي تر و منطقه شاهد بحران هاي جديدي خواهد بود. محمد بن سلمان يک شخصيت ماجراجو، ضد ايراني و همسو با اسرائيل و ضد محور مقاومت است که ماموريت خواهد داشت بحران جديدي را در منطقه ايجاد کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10391/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

گل سالم الدوساری به العین

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان