راه ترقی

آخرين مطالب

کابينه آينده بايد کابينه کار باشد دانش

کابينه آينده بايد کابينه کار باشد
  بزرگنمايي:

راه نو- علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در همايش سراسري قوه قضائيه که با حضور سران قوا برگزار شد، با گراميداشت ياد و خاطره شهداي 7 تير و شهيد بهشتي، گفت: شهيد بهشتي استوانه محکمي براي انقلاب و نظام اسلامي بود. ايشان يک انقلابي واقعي بود که درد انقلاب داشت و در سال هاي پيش از انقلاب در کنار ديگر مبارزين به دنبال سامان دهي مسائل انقلاب با راهنمايي امام(ره) بودند.

وي افزود: ساماندهي به روحانيت براي اينکه بتواند امور انقلاب را اداره کند، بر عهده شهيد بهشتي بود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: شهيد بهشتي در شکل دهي به نظام جمهوري اسلامي خصوصا اصل ولايت فقيه نقش اساسي داشت.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه خبر سرکوبي داعش در عراق خبر خوب و ارزشمندي است گفت: نقش آيت الله سيستاني در صدور فتواي جهاد و تشکيل حشد شعبي بسيار در اين باره موثر بود.

وي افزود: نيروي قدس تلاش جدي در اين باره داشت. کمک ايران براي سد کردن مسير داعش و سرکوبي آن برجسته بود که در نهايت نيروي بدخيم تروريسم در عراق سرکوب شد.

رئيس قوه مقننه با بيان اينکه بسيار بعيد است که در ميان مدت از مسئله تروريسم در منطقه خلاصي پيدا کنيم، تصريح کرد: تروريست ها گاهي مهاجر هستند و هدايت شده مهاجرت مي کنند. اگر مسئله تروريست رشد نکند خيلي کاهش پيدا نخواهد کرد.

لاريجاني با  اشاره به اينکه با آشفتگي در منطقه مواجه هستيم خاطر نشان کرد: با اين مسئله دقت ما در حفظ امنيت افزايش پيدا کرد.

لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به موضوعات بين المللي گفت: امريکا در چند ماه اخير سياست هاي خود را شفاف تر بيان کرده است.

وي با اشاره به اينکه امريکا به دنبال تضعيف جايگاه ايران است افزود: برخي طرح هاي سنا هم در قالب عنوان و هم مفاد نشان دهنده اين تلاش امريکا است. اينها در بخش موشکي، حقوق بشر و تروريسم هدف شان افزايش فشار به ايران است. اما دقت نظر و تدبير ما در اين مسئله اثرگذاري مهمي خواهد داشت.

لاريجاني با اشاره به اينکه نقض برجام را پيگيري مي کنيم خاطرنشان کرد: بايد ببينيم اقدامات آنها با مسائل امنيتي ما چه نسبتي دارد.

وي در بخشي ديگر از سخنان خود در باب وضعيت اقتصادي گفت: ما در اين مسير به برخي از مشکلات فائق آمديم و راه برايمان روشن است اما طبق تاکيد رهبري کليد اصلي مشکلات ما توليد ملي و اشتغال است.

لاريجاني گفت: حدود 15 تا 16 مسئله اقتصادي در کشور داريم که بدون وفاق ملي امکان حل آن وجود ندارد.

رئيس قوه مقننه با بيان اينکه دولت هر روز در حال انبساط است گفت: حدود 90 درصد بودجه کشور مربوط به بودجه جاري است و فقط 10 درصد صرف پروژه هاي عمراني مي شود، با 10 درصد گروه عمراني نمي شود انقلاب کرد، که توليد به راه بيفتد اما براي حل اين مشکل اهتمام بخش هاي مختلف لازم است.

لاريجاني گفت: بيماري هاي مزمن اقتصادي در درون نظام وجود دارد، ما در بودجه سال 96 به سختي توانستيم کار را جمع کنيم و از اوراق مشارکت استفاده کرديم اما سال آينده چه بايد کرد. تا زماني که ثروت ايجاد نشود با روش وصله پينه اقتصاد درست نمي شود. برخي بخش ها جراحي جدي نياز دارد.

وي ادامه داد: ما به يک تصوير روشن از شرايط و هماهنگي تمام در کشور نياز داريم و بايد از مسائل حاشيه اي پرهيز کنيم، با جدال نمي شود مشکلات را حل کرد. چنانچه رهبري هم بارها فرموده اند به مسائل اصلي بپردازيد که امروز مسئله اصلي کشور اقتصاد است، تا توليد محور و صادرات محور نباشيم نمي توان اقتصاد را اصلاح کرد.

لاريجاني با اشاره به تشکيل کابينه دولت دوازدهم گفت: در تشکيل کابينه جديد قانون برنامه وجود دارد، دوش هايي که زير بار مسئوليت مي رود بايد کارآمد باشد، کابينه آينده بايد کابينه کار باشد. سهم خواهي روش درستي نيست، هر فرد کارآمد انقلابي که بتواند مشکلات را حل کند بايد مورد حمايت همه قرار گيرد.

رئيس قوه مقننه خاطرنشان کرد: کابينه آينده مي تواند چراغ راه باشد و رئيس جمهور محترم معيار اصلي خود را کارآمدي و انقلابي بودن قرار دهد.

وي گفت: هماهنگي در سطوح مختلف قوا مهم است که بدون هماهنگي کار امکان پذير نيست.

لاريجاني ادامه داد: امنيت سرمايه گذاري بايد مورد توجه باشد تا سرمايه گذاران دلگرم شوند که قوه قضاييه پشت آنهاست.

رئيس مجلس تاکيد کرد: سخنگوي قوه قضاييه نبايد وارد مسائلي شود که کشمکش ايجاد کند چون در اين صورت سرمايه گذار به سمت سرمايه گذاري نمي آيد، آنچه در محافل خصوصي حل مي شود در رسانه ها کمتر گفته شود.

رئيس مجلس همچنين در بخش ديگري از سخنان خود با گراميداشت ياد شهداي هفتم تير گفت: شهيد بهشتي استوانه محکمي براي انقلاب و يکي از پايه گذاران انقلاب اسلامي بود، بهشتي انقلابي واقعي بود و درد انقلاب داشت که اين دردمندي از قبل انقلاب وجود داشت.

وي افزود: آقايان مهدوي کني، بهشتي و رفسنجاني در جامعه روحانيت به دنبال اين بودند که مسائل کشور را ساماندهي کنند و اين نقش را با رهبري امام (ره) به خوبي انجام دادند. درحقيقت فعال سازي ساز و کار تکفل انقلاب از سوي روحانيت به خوبي انجام گرفت.

لاريجاني ادامه داد: شهيد بهشتي در تاسيس جمهوري اسلامي ايران و مجلس موسسان قانون اساسي و شکل گيري نظام تلاش زيادي کرد. استدلال هاي وي نشان دهنده اين امر بود، آن زمان ليبرال ها و منافقين روي مسئله ولايت فقيه چالش ايجاد مي کردند، اما شهيد بهشتي با استدلال منطقي اين مسئله را جا انداخت و اين يک ميراث گرانقدر است که بايد آن را حفظ کرد.

رئيس مجلس گفت: پايه هايي که شهيد بهشتي در قانون اساسي به آن اصرار داشت مانند صيانت از رکن بودن ولايت فقيه بايد در بخش هاي ديگر قانون براي کارآمدي در کشور به عنوان رکن مورد توجه قرار گيرد.

وي ادامه داد: يکي از کساني که در تشکيل حزب جمهوري اسلامي اصرار داشت شهيد بهشتي بود، اينکه نزديک انتخابات گروه هايي جمع شده و ليست دهند مشکل کشور را حل نمي کند، احزاب در جمهوري اسلامي ايران خيلي ريشه دار نيستند و وظيفه اصلي در اين باره به درستي انجام نمي شود.

رئيس قوه مقننه خاطر نشان کرد: کساني که مي خواهند راه شهيد بهشتي را دنبال کنند بايد در اين بخش آبرو و حيثيت بگذارند تا تشکل هايي با کارنامه و روش روشن به وجود آيند.

وي ادامه داد: شهيد بهشتي در مقابل شياطين غرب و به خصوص آمريکا و منافقين صريح حرف مي زد، اما درباره دوستان داخلي که با نارسايي بينشي، کاستي داشتند مدارا مي کرد، همين مدارا باعث شد برخي که نسبت به وي درشتي مي کردند، بعدها منقلب شدند.

گاهي تيراندازي ها در کشور به سوي دوستان است

رئيس مجلس عنوان کرد: امروز گاهي خط بازي ها و تيراندازي ها در کشور به سوي دوستان است. به جاي دشمنان، اين رفتار نسبت به دوستان صورت مي گيرد، يعني جاي دوست و دشمن اشتباه گرفته شده است.

لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينکه در برنامه ششم توسعه متن مُنقحي در خصوص اقدامات قوه قضائيه تدوين شده است، گفت: اين اقدام کار مهمي بود و روشن کرده که قوه قضائيه در ابتداي برنامه کجاست و در انتهاي برنامه پنجساله بايد کجا باشد، بودجه آن چگونه بايد تامين شده و چقدر اجازه استخدام قاضي دارد.

وي گفت: پيشگيري از جرايم در قانون برنامه ششم مورد تاکيد قرار گرفته که سالانه 10 درصد از طريق پيگيري هاي قضايي بايد کاهش جرم داشته باشيم و بر اين اساس بايد برنامه جامع پيشگيري از جرم تدوين شود که شش ماه از سال گذشته و شش ماه ديگر قوه قضائيه بايد اين برنامه را تدوين کند.

لاريجاني با اشاره به برخي آمار وقوع جرايم در کشور تصريح کرد: در آماري که نيروي انتظامي در اختيار بنده قرار داد، مشخص شده که ما مشکلات جدي در حوزه جرايم داريم، در سال 95 نرخ قتل 8.6 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته، اما 36.3 درصد از قتل ها با سلاح گرم بوده و عمده مجرمان در سنين زير 30 سال بوده اند. در زمينه سرقت 94 هزار و 826 مورد سرقت داشتيم که در سال 95 سرقت به عنف معادل سال قبل آن بوده است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مسئله قاچاق کالا گفت: اين مسئله بسيار مهم است که مجلس نيز در خصوص موضوع قاچاق کالا در هفته پيش رو جلسه غيرعلني خواهد داشت. قاچاق لوازم خانه 161 درصد در سال 95 رشد داشته و از 11 ميليون به 30 ميليون دستگاه رسيده است.

وي افزود: نظام آموزشي، راديو و تلويزيون و قوه مقننه و مجريه بايد کمک کنند تا قوه قضائيه از جرايم پيگيري کند، در اين بين قوه قضائيه نيز بايد اهتمام داشته باشد تا تمام دستگاه ها مسئوليت مشخصي براي امر پيگيري از جرايم داشته باشند؛ چرا که 11 ميليون پرونده قضايي در قوه قضائيه نگران کننده است.

لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به انتخابات رياست جمهوري عنوان کرد: من در يکي از رسانه ها ديدم که نوشته بود اين انتخابات يک رفراندوم براي کشور بود، اين حرف ها ايجاد حساسيت مي کند، آنها خلاف مي گويند، انتخابات بود، رفراندومي نبود، اينها را هم بايد در نظر گرفت تا ذهن ها بر روي موضوع اصلي کشور متمرکز شود

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10417/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تقدیر‌ از تیم ملی هاکی داخل سالن بانوان

رزا ابراهیمی برترین ورزشکار پارالمپیکی سال

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

علیرضا دبیر بعد از انتخاب فدراسیون کشتی به عنوان بهترین فدراسیون سال 14

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

گفتگوی جالب علیرضا دبیر با ورزشکار کودک ورزش‌های زورخانه‌ای

واکنش علی دبیر بعد از انتخاب امین میرزازاده به عنوان آقای ورزش ایران در سال 1402

جبلی در پاسخ به سوال خبرنگار آخرین خبر: سعی می کنیم در فصل آینده فوتبال به بهترین کیفیت مسابقات را پخش کنیم

صحبت های ناهید کیانی پس از دریافت عنوان بانوی ورزش ایران در سال 1402

تمرینات علیرضا بیرانوند برای بازگشت

امیررضا معصومی جایزه قهرمان فردا را کسب کرد

چرا ساخت استادیوم‌های فوتبال این قدر گران تمام می‌شود؟

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان

خلاصه بازی لوریان 1 - پاری سن ژرمن 4

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا