راه ترقی

آخرين مطالب

روحاني: مهار گرد و غبار نيازمند همکاري منطقه اي و بين المللي است سياسي

روحاني: مهار گرد و غبار نيازمند همکاري منطقه اي و بين المللي است
  بزرگنمايي:

راه نو- حجت الاسلام حسن روحاني رئيس جمهور صبح امروز در همايش بين المللي مقابله با گرد و غبار در سالن اجلاس سران کشورهاي اسلامي، با خوش آمدگويي به نمايندگان سازمان ملل و کشورهاي مختلف شرکت کننده در کنفرانس بين المللي مبارزه با گرد و غبار، اظهارداشت: اميدوارم اين کنفرانس داراي نتايج مفيدي براي موضوع محيط زيست و گرد و غبار و طوفان شن باشد.

وي افزود: موضوع محيط زيست يکي از مسائل بسيار مهم براي سلامت جامعه و توسعه جوامع است که براي جلوگيري از مهاجرت هاي بي رويه بايد مورد توجه قرار گيرد.

روحاني با بيان اينکه براي مبارزه با اين معضل و مهار خطرات آن نياز به برنامه ريزي، سرمايه گذاري و همکاري منطقه اي و بين المللي وجود دارد، اظهار داشت: دولت يازدهم يکي از اولويت هاي خود را در ايران اولويت محيط زيست قرار داده است و حتي اين دولت به نام دولت محيط زيست شناخته مي شود.

رئيس جمهور ادامه داد: اولين تصميم دولت يازدهم زيست محيطي بود به طوري که اولين مصوبه درباره درياچه اروميه بود و اگر اراده دولت نبود امروز در غرب کشور نه با طوفان گرد و غبار و شن، بلکه با طوفان نمک مواجه بوديم و حدود 14 ميليون نفر در استان هاي غربي کشور ناچار به مهاجرت مي شدند.

روحاني تاکيد کرد: تثبيت درياچه اروميه يکي از افتخارات دولت يازدهم و يک الگوي مهم زيست محيطي براي منطقه و جهان است.

رئيس جمهور در ادامه اظهار داشت: ريزگردها يکي از عوامل آن عدم مديريت صحيح نسبت به منابع آب، کشت هاي غلط و عدم در نظر گرفتن حقابه هاي تالاب ها و درياچه ها بود که باعث مي شد درياچه اروميه تا سال 95 به طور کامل خشک شود و ما با طوفان هاي نمک مواجه شويم که هم زندگي و هم کشاورزي ما را تهديد کند.

وي افزود: اقدامات ديگري را نيز دولت در ارتباط با مسايل زيست محيطي انجام داد؛ احياي هورالعظيم يکي از آن قدم ها بود که امروز بيش از 80 درصد سطح اين تالاب را آب فراگرفته است؛ همچنين اقداماتي را درباره درياچه هامون در استان سيستان و بلوچستان را انجام داده ايم.

رئيس جمهور تصريح کرد: البته اين بدان معناست که اقدامات ملي ما در مسايل زيست محيطي کافي بوده اما در حد توان و اعتبارات، اقدامات ارزشمندي در طول 4 سال انجام شده است.

روحاني گفت: قرار ما اين بود که 3 هزار ميليارد تومان اعتبار مصرف شود؛ اما با صرف هزينه 2 هزار ميليارد تومان اعتبار، درياچه اروميه را تثبيت کرديم.

وي اظهار کرد: مردم مي توانند نسبت به آينده اين درياچه اميدوار باشند؛ دولت اقدامات خود را تکميل خواهد کرد؛ همچنين در ارتباط با هورالعظيم و استان خوزستان و استان سيستان  و درياچه هامون انجام شده است.

روحاني در ادامه با اشاره به منابع ريزگردهاي کشور گفت: منشا برخي از طوفان هاي گرد و غبار کشور ما داخلي است؛ حدود 2 ميليون هکتار از بيابان هاي ما مي تواند منشا گرد و عبار باشد اما منشا خارجي با منشا داخلي آن قابل مقايسه نيست.

وي با بيان اينکه 20 درصد منشا غبارها داخلي است و بقيه خارجي هستند تصريح کرد: کشورهاي عراق، سوريه، کويت، عربستان، پاکستان، افعانستان و ترکمنستان جز کشورهايي هستند که منشا گرد و عبار هاي خارجي هستند.

روحاني ادامه داد: گاهي با طوفان 8 ميليون متر مکعب گرد و غبار جابجا مي شود؛ اين به معناي آثاري است که مي تواند در کشاورزي، سلامت و محيط زيست  کشور داشته باشد.

رئيس جمهور ادامه داد: البته مساله گرد و غبار در دهه هاي گذشته در کشور ما و در منطقه مسبوق به سابقه بوده است اما نسبت به گذشته اين پديده به چند برابر افزايش يافته است.

روحاني ادامه داد: اگر در گذشته در طول سال 20 تا 30 روز شاهد اين پديده بوديم امروز بين 100 تا 130 روز در برخي مناطق شاهد اين پديده هستيم.

وي با بيان اينکه معضل گرد و غبار از مسئله ملي فراتر رفته است، گفت: امروز غرب و شرق آسيا و ديگر نقاط جهان از معضل گرد و غبار در رنج هستند؛ البته بي‌ترديد راه چاره‌اي براي اين معضل وجود دارد. احداث سدها و آب‌بندها بدون مطالعه، محيط‌زيست را دچار مشکل و براي منطقه بحران‌زاست. اينکه همسايه ما طرح 22 سد در دجله و فرات را دارد، براي ايران و عراق و بسياري از کشورهاي ديگر مشکل‌زا خواهد شد و نمي‌توان به راحتي از کنار آن عبور کرد.

رئيس‌جمهور با تأکيد بر اينکه نمي‌توانيم در برابر آنچه درباره محيط‌زيستمان مي‌گذرد، بي‌تفاوت باشيم اظهار داشت: ساخت سدها و آب‌بندها در افغانستان، بر استان سيستان و بلوچستان و خراسان تأثيرگذار است، اگر رودخانه هامون خشک شود، نه تنها ايران بلکه افغانستان و ديگر کشورهاي همسايه با مشکل مواجه مي‌شوند و مردم مجبور به مهاجرت مي‌شوند؛ تمدن‌ها از بين مي‌رود و اين يک مسئوليت انساني و بين‌المللي براي همگان براي مقابله با اين تهديد خطرناک است.

وي با بيان اينکه بدون همکاري با کشورهاي جهان نمي‌توان بر معضل گرد و خاک و محيط‌زيست پيروز شد، گفت: من بارها گفته‌ام بحث قوي‌ترين کشور در منطقه بايد کنار گذاشته شود و به جاي آن، منطقه قوي‌تر پيگيري شود. نبايد کشوري براي اينکه قدرت اول منطقه شود، بر نفاق و تفرقه دامن بزند بلکه بايد بفهميم ما يک منطقه هستيم و نمي‌توانيم از هم فاصله بگيريم.

روحاني ادامه داد: کشورهاي منطقه همانند خانواده‌اي هستند که بايد در کنار هم باشند تا موفق شوند. بايد به فکر منطقه قوي‌تر باشيم و رقابت‌هاي مخرب را کنار گذاشته و جنگ‌هاي مخرب را تمام کنيم، زيرا گرد و غبار اين جنگ نه تنها فضاي سياسي بلکه فضاي محيط‌زيست منطقه را فرا گرفته است.

رئيس‌جمهور با اشاره به فعاليت گروه‌هاي تروريستي در منطقه اظهار داشت: اگر داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي دست به تخريب و کشتار انسان‌هاي بيگناه مي‌زنند، در کنار آن با از بين رفتن کشاورزي‌ها، اين مناطق تبديل به بيابان مي‌شوند و غبار منطقه را آزار خواهد داد. اگر تروريسم به عنوان ميکروبي است که منطقه را فرا گرفته و ابرقدرتي فکر کرده تروريسم ابزاري براي پيشبرد اهداف اوست، اشتباه کرده است؛ تروريسم دامن همه را فرا خواهد گرفت مگر اينکه دست در دست هم دهيم و سياست برد ـ برد را پيش بگيريم زيرا تنها اين سياست است که مي‌تواند منافع همه را تأمين کند و اگر امروز کسي فکر مي‌کند در دنيا مي‌تواند به منافع ديگر صدمه بزند و خود را محفوظ بدارد، در خطاست.

وي بيان داشت: امروز دوران ديوارکشي‌ها پايان يافته و اگر رهبران برخي کشورهاي تازه به دوران رسيده به فکر ديوار افتاده‌اند، در اشتباه هستند. ما بايد دست در دست هم دهيم؛ نه اينکه دست‌ها را قطع کنيم. بايد به حقوق ديگران احترام گذاشت و اگر عربستان و آمريکا در چنين فکري هستند، خطاست و اشتباه مي‌کنند. از اسرائيل نام نمي‌برم که همه زندگي و حيات آنها خطا، اشتباه و ترور و اشغالگري است. همگان بايد به همديگر کمک کنيم تا مسائل و مشکلات برطرف شود.

روحاني با بيان اينکه حل معضلات محيط‌زيست نيز تنها با همکاري قابل حل است، گفت: سياست برد ـ برد را بايد در مسائل محيط‌زيست نيز پيش بگيريم و روشي را انتخاب کنيم که عراق و سوريه برنده باشند؛ نه اينکه يک کشور چشمه‌ها را براي خود مسدود کند و فکر کند اين اقدام به صلاح خودش است.

رئيس جمهور تصريح کرد: جمهوري اسلامي در 7.5 ميليون هکتار از بيابان هاي خود بيابان زدايي کرده است اما همچنان 2 ميليون هکتار از بيايان هاي ما و همچنين بسياري از سرزمين هايي که در حاشيه ما قرار گرفته اند، براي اينکه منشا گرد و عبار باشند، خطرناک است.

وي در ادامه تاکيد کرد: دولت جمهوري اسلامي اقدامات لازم در کشور خود از جمله مهار بيابان ها، جلوگيري از بيابان زايي را ضروري مي داند و آن ها را ادامه خواهد داد.

روحاني با اشاره به لزوم همکاري کشورهاي منطقه براي مبارزه با ريزگردها گفت: کشورهاي منطقه بايد در کنار هم قرار بگيريم؛ اقداماتي با کشورهاي عراق، افغانستان و ترکمنستان آغاز شده است؛ بايد با همکاري و در سايه گفتگو به طرح هاي مشترکي برسيم که به نفع کل منطقه ما باشد؛ بايد حس کنيم که همگي اعضاي يک خانواده هستيم.

وي افزود: اگر مردم عراق دچار رنج شوند، مهاجرت مي کنند و شهرهاي مرزي خود ما ويران مي شود و به روابط مردم ما ضرر وارد مي کند. همه جا چنين است؛ ما بايد به فکر ديگران باشيم.

رئيس جمهور با بيان اينکه معصل زيست محيطي، فراملي و فرامنطقه اي است گفت: بايد تماس کشورها بيشتر و همکاري ها گسترده تر شود و سازمان ملل در اين زمينه، بار سنگيني را روي دوش خود حس کند تا بتوانيم با قطعنامه هاي مختلف و اقدامات ديگر به نتيجه برسيم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10420/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آشوبی: پرسپولیس در این بازی فرصت اشتباه ندارد

طلسم 2765 روزه پرسپولیس علیه صعود آلومینیوم!

همنام مدیر جدید پرسپولیس روی نیمکت و سکو!

صحبت‌های جالب مجید جلالی درباره برنامه 12 ساله

العین، نیمار را از یک دستاورد تاریخی محروم کرد

بازگشت ستاره جوان سپاهان

پرسپولیس بعد از چهار فصل با مربی خارجی در حذفی!

رئیس‌جمهور وارد تهران شد

دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)

عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

گزارش رئیسی از سفر به پاکستان و سریلانکا: برگزاری این سفر در این مقطع، پیام مهمی داشت

کاخ سفید: به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند

اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده‌اند؟

استوری جذاب الناز حبیبی با تم مشکی

گرگ های زیادی اطراف همسرتون هستند

ترانه زیبای «خنده داره نه» با صدای علی یاسینی

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

کنکور 1403 با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی» آغاز شد

اینترنت برای کنکور امسال قطع می‌شود؟

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

داوید رایا آرسنال را نجات می‌دهد

پیکان به دنبال اولین پیروزی برابر مس

فرصت ویژه برای گرفتن دو انتقام «اوسمار» از گربه سیاه پرسپولیس

پنج عامل سقوط الهلال در لیگ قهرمانان آسیا

برخورد صمیمانه شمسایی با خبرنگار ژاپنی

تیم ملی یک مربی جدید می‌خواهد

درویش مدیرعامل پرسپولیس پس از خصوصی‌سازی

ممنون به خاطر همه چیز؛ خداحافظ برای همیشه!

درخشان: پرسپولیس شرایط خوبی برای پیروزی برابر آلومینیوم دارد

دومین طلا برای ملی پوش ووشو ایران

پرسپولیس به جد‌ی‌ترین طلبکارش رسید!

رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

واکنش مداخله‌جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای توماج صالحی

سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌شدند

برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان

پیروزی سخت یونایتد مقابل قعرنشین در شب خروج لیورپول از کورس قهرمانی!

انریکه: تا امباپه حرف نزند چیزی نمی‌گویم!

کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست